DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Podsumowanie projektu „W drodze po sukces zawodowy – staże w Wielkiej Brytanii” Ostróda, 22 stycznia 2009 r.
Advertisements

TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
„E-podręczniki do kształcenia ogólnego”
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
C omenius Partnerskie Projekty Szkół Zadania koordynatora oraz organizacja mobilności Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie.
Warsztat transgraniczny - wspólne projekty Konferencja 10 grudnia 2012.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
EWALUACJA PROJEKTU „STAŻE ZAGRANICZNE DROGĄ DO SUKCESU ZAWODOWEGO” ZSP NR 1 W JAWORZNIE wrzesień 2011 – wrzesień 2012.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Program Comenius, jako jeden z czterech programów Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie, realizuje następujące akcje: – Dwustronne Partnerskie.
Projekt „The better teachers the better education process” w Zespole Szkół Zawodowych Nr 3 im. Adama Kocura w Katowicach zrealizowany w ramach.
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
Katedra Zarządzania Miastem i Regionem
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
Człowiek najlepsza inwestycja Kreatywny absolwent na rynku pracy Pułtusk, 21 I 2011 r. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Organizacja nauczania języka obcego w grupach międzyoddziałowych w Gimnazjum nr 35 Wiesława Sraga dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Bydgoszczy.
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 15 W ŁODZI
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
„Zagraniczne praktyki i standardy pracy czynnikiem poprawy kompetencji zawodowych oraz zwiększenia szans na rynku pracy” Nr projektu: PL1-LEO
„Praktyki zagraniczne szansą dla uczniów Zespołu Szkół w Gorzowie Śląskim” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Środków Europejskiego.
Wizyta studyjna w Lizbonie - projekt PL1-ESF Jakość nadzoru pedagogicznego i pracy szkoły w programie Zagraniczna Mobilność szkolnej kadry.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
Od przedszkola do Technikum ZAGRANICZNA MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ W RAMACH PROJEKTÓW INSTYTUCJONALNYCH.
Karolina Iciek „Podniesienie umiejętności zawodowych technika obsługi turystycznej na europejskim rynku pracy” realizowanego przez FRSE w ramach Europejskiego.
„Droga ucznia do mistrza – staże zawodowe w Niemczech”
„Zostań architektem swojej przyszłości” Projekt Erasmus+
Zak up współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo.
Projekt Leonardo da Vinci
Kłanino r. Gabriela Albertin – Koordynator Projektu
P ROGRAM : E RASMUS + A KCJA KLUCZOWA : M OBILNOŚĆ EDUKACYJNA A KCJA : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH SIĘ I PRACOWNIKÓW T YP AKCJI : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH.
Projekt "Praktyki zagraniczne moją szansą na rozwój zawodowy" realizowany w Zespole Szkół w Gorzowie Śląskim Zmienia życie. Otwiera umysły.
Zmienia życie. Otwiera umysły.
Praktyki zagraniczne w Irlandii. Głównym celem naszego projektu jest: podniesienie umiejętności praktycznych zawodowych uczniów poprzez realizację praktyk.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GOSPODARKA PRZESTZRENNA II st. Studia stacjonarne 2014.
Program Operacyjny Wiedza – Edukacja – Rozwój Programy mobilnościowe Aleksandra Szyszka.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Praktyka zagraniczna – szkołą zdobywania nowych doświadczeń i szans na rynku pracy Plymouth, Wielka Brytania – –
Działania upowszechniające projekt Współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+ Zespół Szkół w Górze.
Praktyka zagraniczna szansą lepszego startu zawodowego dla technika logistyka.
Współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.
ZESPÓŁ SZKÓŁ BUDOWLANYCH W CIESZYNIE im. gen. Stefana Grota Roweckiego Plac Dominikański 1, Cieszyn Jesteśmy w gronie szkół o.
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 15 W ŁODZI ŁÓDŹ ul. Kopcińskiego 5/11 tel: ; zsp15.ldi.pl
Projekt pt: „Zdobywamy Europejski Rynek Pracy – staże zawodowe dla absolwentów” został zrealizowany przez Szkołę Językową „4 Languages” Nicolas E.T. Weatherill,
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
ROLA OPIEKUNA STAŻU Urszula Martyka-Wiecha
Przebieg, efekty i ocena I etapu projektu
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Projekt „Mistrz w zawodzie- Meister im Beruf”
Projekt p.t.: „Mobilność i doświadczenie kluczem do sukcesu na europejskim rynku pracy” - realizowany przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Końskich.
Staż w Niemczech  Technik hotelarstwa.
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA PROJEKT
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Z UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
Staże europejskie drogą do sukcesu
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA PROJEKT
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
„Poszerzamy Kadr” Projekt:
EFEKTY PROJEKTU „Kompetencje zawodowe kluczem do sukcesu na europejskim rynku pracy”
„HOTELARZE Z WODZICZKI – EUROPEJSKI RYNEK PRACY NA WAS CZEKA”
w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wincentego Witosa
Eurologis. Staże dla uczniów w zagranicznych przedsiębiorstwach 1. 06
Zapis prezentacji:

DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA PROJEKT ŁÓDŹ, DN. 14.12.2017r. ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 15 W ŁODZI ul. Kopcińskiego 5/11; www.zsp15@zsp15.ldi.pl

DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH Realizowany w ramach projektu: „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego”. Program Operacyjny WIEDZA – EDUKACJA – ROZWÓJ 2014-2020 współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Instytucja zarządzająca: Fundacja Rozwoju Edukacji Szkolnej. Czas realizacji stażu: I grupa: 8.05.-2.06.2017r. II grupa: 17.07-11.08.2017r.

Projekt zakładał organizację staży zawodowych dla uczniów naszej szkoły na terenie Niemiec. Partnerem było Centrum Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego w Turyngii i Hesji z siedzibą w Erfurcie. Miejscem odbywania praktyk był Ośrodek w/w Centrum Kształcenia BiW – BAU w Weimarze. Projekt został przewidziany do realizacji na jeden rok i kończy się z dniem 30.12.2017r.

Praktyki odbywały się w dwóch grupach po 20 uczniów, w sumie 40 osób (10 dziewcząt i 30 chłopców) rekrutujących się z klas I-III Technikum i ZSZ, kształcących się w następujących zawodach: technik budownictwa, technik technologii drewna, murarz-tynkarz, monter suchej zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, stolarz.

DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH GŁÓWNE CELE PROJEKTU: podniesienie poziomu kompetencji zawodowych, poszerzenie zakresu umiejętności językowych, rozwinięcie kompetencji społecznych w związku z mobilnością.

SZCZEGÓŁOWE CELE: W ZAKRESIE KOMPETENCJI ZAWODOWYCH: Czytanie warsztatowej dokumentacji technicznej sporządzonej w języku niemieckim, Posługiwanie się przepisami BHP, Przygotowanie materiałów, narzędzi i sprzętu do określonych prac wykończeniowych, konstrukcyjnych i montażowych, Wykonywanie robót związanych z przygotowaniem i montażem szalunków drewnianych, Wykonywanie konstrukcji drewnianych na podstawie dokumentacji,

Układanie elementów ceramicznych według wzoru, Kładzenie kostki brukowej i korytek ściekowych, Spoinowanie wyrobów kamieniarskich, Prace dotyczące suchej zabudowy, Prace malarskie i tynkarskie, Stawianie ścianki z cegieł. Ponadto zdobycie wiedzy z zakresu systemu kształcenia w Niemczech, poznanie zasad podnoszenia kompetencji zawodowych oraz funkcjonowania na niemieckim rynku pracy.

W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH: Wzbogacenie słownictwa ogólnego, mowy potocznej, poznania regionalizmów i poszerzenie słownictwa zawodowego. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: poznanie kultury Niemiec, nawiązanie dobrych kontaktów z odbywającymi praktyki uczniami z innych krajów, pokonywanie barier mentalnych, radzenie sobie ze stresem w nowym środowisku, praca w zespole, rozwinięcie cech osobowościowych tj.: punktualności, rzetelności i lojalności. rozwinięcie cech organizacyjnych związanych z wykonywaniem prac zawodowych.

EFEKTY PROJEKTU: rozwinięcie kompetencji zawodowych spójnych z programem nauczania o umiejętności ponadprogramowe, rozwinięcie słownictwa fachowego i ogólnego z języka niemieckiego przełamanie barier narodowościowych, poznanie kultury i funkcjonowania społeczeństwa, otrzymanie certyfikatu w języku niemieckim potwierdzającego odbycie stażu w wymiarze160 godzin z oceną na zakończenie zajęć z każdego modułu oraz oceną ogólną za praktyki, otrzymanie certyfikatu w języku polskim, opracowanie Europassów–Mobliność jako dokumentu uznawanego w całej Unii Europejskiej, potwierdzającego odbycie stażu i nabycie umiejętności.

ETAPY REALIZACJI PROJEKTU PRZED WYJAZDEM NA STAŻ 1. Powołanie Zespołu Projektowego w skład, którego weszły następujące osoby: Dyrektor Szkoły – Elżbieta Kuskowska, Koordynatorka projektu – Maria Wachowska, Osoba wspomagająca – Joanna Iskierka-Sabanty, Instruktor zawodu – Sławomir Hulewicz, Księgowa – Bogumiła Kuriata. 2. Utworzenie kryteriów rekrutacyjnych i sporządzenie regulaminu rekrutacji. 3. Przeprowadzenie rekrutacji 4. Ogłoszenie i upowszechnienie wyników rekrutacji,

5. Zorganizowanie konkursu wiedzy o Turyngii po uprzednim przygotowaniu kulturowym uczniów, 6. Opracowanie przez uczniów plakatów kulturoznawczych na temat: „Turyngia – zielone serce Niemiec”. 7. Zorganizowanie wystawy tematycznej w szkole. 8. Upowszechnienie wiedzy na temat Unii Europejskiej w ramach Dnia Języków Obcych, 9. Przeprowadzenie zebrania informacyjnego dla uczestników i rodziców. 10.Dopracowanie z partnerem szczegółów dotyczących mobilności i przygotowanie stosownej dokumentacji, 11. Zorganizowanie szkoleń pedagogicznych, językowych i zawodowych, 12. Podpisanie umów z uczestnikiem w obecności rodziców, 13. Przygotowanie logistyczne do wyjazdu, 14. Wyjazd 7.05.2017r. I grupy uczestników, a następnie 16.07.2017r. II grupy.

MONITORING PODCZAS STAŻU POLEGAŁ NA: sprawdzaniu wykonywania prac zgodnie z harmonogramem zajęć, obserwacji uczniów podczas praktyk, codziennych spotkaniach z uczniami po odbytych zajęciach, wypełnianiu dzienniczka praktyk wraz z rysunkami, prowadzeniu rozmów z niemieckimi instruktorami, wypełnianiu ankiet ewaluacyjnych raz w tygodniu przez partnera niemieckiego,

ocenianiu przebiegu projektu pod względem: obecności na zajęciach, aktywności i poprawności wykonywanych ćwiczeń, jakości pracy, stosowaniu właściwych narzędzi i sprzętu, przestrzegania przepisów BHP, poprawnym czytaniu dokumentacji technicznej, przeprowadzeniu testu ze znajomości nowopoznanych zwrotów leksykalnych, ustnej samoocenie wykonanej pracy. Suma punktów uzyskanych z poszczególnych pozycji pozwoliła na wystawienie oceny z każdego modułu przez niemieckiego instruktora w porozumieniu z polskim opiekunem stażu.

Przeprowadzenie na zakończenie stażu ankiety ewaluacyjnej, w której uczestnicy mieli okazję ocenić: organizację stażu, czas trwania stażu, formy doskonalenia umiejętności, treści merytoryczne szkolenia, organizację czasu wolnego, nabyte umiejętności językowe.

Na koniec praktyk została wypełniona Karta oceny efektów kształcenia dla każdego uczestnika zawierająca informacje o: obecności na zajęciach, aktywności i poprawności wykonania ćwiczeń, jakości pracy, stosowaniu narzędzi, przestrzeganiu przepisów BHP, poprawności czytania dokumentacji technicznej. Ocena miała charakter punktowy i wypadła pozytywnie.

ORGANIZACJA CZASU WOLNEGO: zwiedzanie Weimaru z przewodnikiem, wycieczka do Jeny z wizytą w planetarium, wycieczka do Erfurtu, wycieczka do Eisenach i Wartburga, zwiedzanie miejsca pamięci i męczeństwa – Buchenwald, wizyta w muzeach weimarskich, zwiedzanie zamku Belvedere, imprezy integracyjne, korzystanie z bazy rekreacyjnej na terenie ośrodka.

ANALIZA POSTĘPÓW JĘZYKOWYCH: postęp w zakresie słownictwa fachowego, poprawa komunikacji w miejscu pracy i życiu codziennym, wykazanie się znajomością nowych słów.

ANALIZA RAPORTÓW INDYWIDUALNYCH: 1. Najważniejsze powody udziału w stażu: podwyższenie kompetencji zawodowych, udoskonalenie znajomości języka, podniesienie wartości na polskim i zagranicznym rynku pracy, możliwości poznania nowych osób. 2. Placówka kształcenia zawodowego oferowała wysoką jakość metod nauczania i wartość merytoryczną stażu. 3. Stażyści wysoko ocenili organizację stażu.

ANALIZA RAPORTÓW INDYWIDUALNYCH - CIĄG DALSZY: 4. Organizacja wysyłająca zapewniła przygotowanie w zakresie słownictwa zawodowego 20 godzin szkolenia, 25 godzin szkolenia zawodowego i 15 godzin pedagogicznego oraz zapewniła przygotowanie kulturowe. 5. Dzięki stażowi większość uczestników dowiedziała się jak współpracować w grupie i dostrzegać wartości innych kultur, radzić sobie w różnych sytuacjach. 6. Uczestnicy: uwierzyli we własne możliwości, poznali swoje mocne i słabe strony, nauczyli się adaptować do nowych warunków i współpracować z innymi, poprawili swoje kompetencje zawodowe. 7. Uczestnicy wykazali wysoki poziom zadowolenia z odbytego stażu.

REZULTATY STAŻU I WPŁYW PRAKTYK NA POLSKI SYSTEM KSZTAŁCENIA: umieszczenie na stronie internetowej szkoły oraz w mediach społecznościowych informacji o projekcie i rezultatach stażu, nakręcenie filmu prezentującego uczestników na praktykach i w czasie wolnym, utworzenie dokumentacji zdjęciowej i jej upowszechnienie, napisanie artykułu informacyjnego na temat praktyki opublikowanie go w ŁCDNiKP, zredagowanie broszury o odbytym stażu,

zorganizowanie spotkania upowszechniającego rezultaty mobilności z uczestnikami, społecznością szkolną i z nauczycielami, przekazanie ćwiczeń do zastosowania na zajęciach praktycznych i teoretycznych przedmiotach zawodowych, poinformowanie nauczycieli przedmiotów zawodowych o rezultatach stażu, przekazanie informacji o praktykach metodykowi przedmiotów zawodowych w Łódzkim Centrum Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli.

DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ!!! Opracowanie: Maria Wachowska Joanna Iskierka-Sabanty