Finansowanie projektów energetycznych po 2020 roku

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego
Advertisements

Zasady polityki regionalnej UE
Nowa Perspektywa finansowa
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
System ewaluacji NPR i NSRO
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Krzysztof Zaręba Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
Informacja na temat dokumentów programowych i pakietu legislacyjnego polityki rybołówstwa w Polsce oraz UE na lata
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
Bezpieczeństwo energetyczno – klimatyczne Andrzej Sikora Instytut Studiów Energetycznych Kraków, 9 listopad 2009 r.
Zagadnienia polityczno- prawne w Polsce na tle Unii i świata w horyzoncie czasowym do 2050 r. Dr inż. Sławomir Pasierb Zeroemisyjna gospodarka energią
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Sektor energii krajów UE-10 Wspólne wyzwania, wspólne działania Katowice, maja 2011 r.
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Sławomir Pasierb Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
Historia Integracji Europejskiej
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Polityka bezpieczeństwa energetycznego na przykładzie Polski i Niemiec
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Polityka klimatyczno-energetyczna w latach : propozycje KE, stanowisko MG, dalsze działania Warszawa, 28 stycznia r.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Badania i analizy oraz rozwój technologii energetycznych Żanna.
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Krajowa Rezerwa Wykonania Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn, tel. (0-89) , Fax. (0-89)
Rozważania na temat przyszłości spójności i współpracy terytorialnej Jan Březina, europoseł.
SPOTKANIE KONSULTACYJNE NA TEMAT ZAGADNIENIA GEODEZYJNE W STRATEGII ROZWOJU WOJEDZTWA MAZOWIECKIEGO PROPOZYCJA TEMATYKI MAZOWIECKICH PRZEDSIĘWZIĘĆ.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Komisja Europejska 10 priorytetów w 10 scenariuszach Pobudzanie zatrudnienia, wzrostu i inwestycji Sylwia K. Mazur, Scenariusz 1, Załącznik 1.
Zasady finansowania operacji realizowanych przez Jednostki Sektora Finansów Publicznych Paweł Antoniewicz Kunice, r.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Problemy współczesnej Europy
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Solidarność w praktyce − polityka spójności UE
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Ireneusz Ratuszniak – Prezes Zarządu EffiCon sp. z o.o. s.k.
Warszawa, niedziela, 14 kwietnia 2019
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Zapis prezentacji:

Finansowanie projektów energetycznych po 2020 roku Piotr Pawelec Instytut Dobrych Ekorozwiązań „Alternatywa” sp. z o.o.

Powiązanie wsparcia z funduszy UE w zależności od średniej PKB na tle UE Poziom oraz rodzaj wsparcia z funduszy strukturalnych zależny jest od poziomu PKB danego regionu (na poziomie NTS2 – w Polsce są to województwa) w odniesieniu do średniej unijnej: Poniżej 75% średniej unijnej – region słabiej rozwinięty - największe wsparcie i największy procent dofinansowania. W tych regionach wsparcie na może być przeznaczone na podstawową infrastrukturę, mniejszy nacisk na cele rozwojowe Od 75% do 90% średniej unijnej – region przejściowy – skupienie na celach prorozwojowych (innowacje, badania i rozwój, przedsiębiorczość itp.), mniej środków na infrastrukturę. Powyżej 90% - region rozwinięty – skupienie na celach rozwojowych, większa rola instrumentów zwrotnych, większy udział środków krajowych. We wszystkich regionach priorytetowo są traktowane główne obszary takie jak gospodarka niskoemisyjna, innowacje i B&R. W 2020: Ponad 100% - Województwo Mazowieckie (głównie dzięki Warszawie) Ponad 75% - Województwa: Dolnośląskie, Wielkopolskie oraz (prawdopodobnie) Śląskie, Małopolskie, Łódzkie Instytut Dobrych Ekorozwiązań „Alternatywa” Sp. z o.o., pl. Kilińskiego 2, 35-005 Rzeszów, www.ide-a.pl, e-mail: piotr.pawelec@ide-a.pl, tel. +48 693 862 850, fax +48 17 778 82 93

BREXIT a sprawa polska Po wyjściu Wielkiej Brytanii z UE (drugiej co do wielkości gospodarki europejskiej, z bardzo bogatymi regionami – East London 580% średniej unijnej) spadnie statystyczna średnia PKB. Może to znacząco wpłynąć na pozycję polskich regionów – w porównaniu do nowej średniej może znacząco wzrosnąć i więcej województw przekroczy poziom 75% awansując do regionów przejściowych. Instytut Dobrych Ekorozwiązań „Alternatywa” Sp. z o.o., pl. Kilińskiego 2, 35-005 Rzeszów, www.ide-a.pl, e-mail: piotr.pawelec@ide-a.pl, tel. +48 693 862 850, fax +48 17 778 82 93

"Cięcia w porównaniu do obecnego okresu budżetowego będą w następnej dekadzie konieczne. W momencie wyjścia Wielkiej Brytanii będzie nam brakowało 10-12 mld euro, nie możemy działać, jak przedtem" unijny komisarz ds. budżetu Guenther Oettinger. Instytut Dobrych Ekorozwiązań „Alternatywa” Sp. z o.o., pl. Kilińskiego 2, 35-005 Rzeszów, www.ide-a.pl, e-mail: piotr.pawelec@ide-a.pl, tel. +48 693 862 850, fax +48 17 778 82 93

Jakie środki z UE po 2020 roku? Budżet UE na perspektywę 2021 – 2028 nie jest jeszcze uzgodniony. Procedury z nim związane będą trwać przez cały 2018 rok, a założenia mają zostać przedstawione przez Komisję Europejską do końca br. Pięć różnych koncepcji do dyskusji. Zwiększone środki na takie tematy jak: migracja, bezpieczeństwo wewnętrzne i zewnętrzne czy obronność (po raz pierwszy!) Podniesienie kosztów emisji CO2 Powiązanie funduszy spójności UE z „fundamentalnymi zasadami praworządności” (propozycja Niemiec) Zasady podziału środków nie są jeszcze znane. Kwoty dla Polski będą na pewno mniejsze. Zachowanie dotacji w wypadku regionów słabiej rozwiniętych oraz w obszarach priorytetowych (m.in. energetyka, gospodarka niskoemisyjna) Instytut Dobrych Ekorozwiązań „Alternatywa” Sp. z o.o., pl. Kilińskiego 2, 35-005 Rzeszów, www.ide-a.pl, e-mail: piotr.pawelec@ide-a.pl, tel. +48 693 862 850, fax +48 17 778 82 93

Pakiet zimowy Cele UE na 2030 rok: redukcja emisji CO2 – 40% udział OZE w miksie energetycznym – 27% Wzrost efektywności energetycznej – 27% Priorytetami pakietu są: efektywność energetyczna (tzw. zasada „efficiency first”), polityka przemysłowa – kraje UE mają być globalnym liderem dla „zielonych” technologii, oraz osiągnięcie zrównoważonej oferty dla konsumentów energii tj. wzmocnienie roli konsumenta. W 2030 r. w Unii połowa energii elektrycznej ma być wytwarzana z OZE (obecnie ok. 30%) – w sumie 72% energii elektrycznej ma być wytwarzane bez paliw kopalnych, a w 2050 r. cały sektor energetyczny w Unii ma zaprzestać wytwarzania dwutlenku węgla. od 2021 r. co roku ma zostać zainwestowana kwota w wysokości 177 mld euro, aby osiągnąć cele na rok 2030, zatem na Polskę przypadnie pod względem PKB ok. 3% tj. 5,3 mld euro rocznie. Przez takie działania Komisja oczekuje do 1% wzrostu PKB rocznie oraz stworzenie do 900.000 nowych miejsc pracy.  Instytut Dobrych Ekorozwiązań „Alternatywa” Sp. z o.o., pl. Kilińskiego 2, 35-005 Rzeszów, www.ide-a.pl, e-mail: piotr.pawelec@ide-a.pl, tel. +48 693 862 850, fax +48 17 778 82 93

Unia energetyczna dla Europy Pakiet dotyczący unii energetycznej ma zapewnić Europie i jej obywatelom niedrogą, bezpieczną i zrównoważoną energię. Przewidziane działania dotyczą 5 dziedzin: (1) bezpieczeństwo dostaw, (2) wdrożenie rynku wewnętrznego Unii Energetycznej, (3) efektywność energetyczna, (4) dekarbonizacja – redukcja CO2 i udział OZE, (5) działania z zakresu B&R, innowacji i konkurencyjności. Podstawą wdrożenia jest rozporządzenie Governance (będzie obowiązywać od 01.01.2021 roku) - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zarządzania unią energetyczną, zmieniające dyrektywę 94/22/WE, dyrektywę 98/70/WE, dyrektywę 2009/31/WE, rozporządzenie (WE) nr 663/2009, rozporządzenie (WE) nr 715/2009, dyrektywę 2009/73/WE, dyrektywę Rady 2009/119/WE, dyrektywę 2010/31/UE, dyrektywę 2012/27/UE, dyrektywę 2013/30/UE i dyrektywę Rady (UE) 2015/652 oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 525/2013 Podstawowy dokument określający działania oraz wpływający na to, co ma być finansowane - plan energetyczno-klimatyczny przygotowywany na poziomie kraju. Musi on obejmować narodowe cele udziału OZE dla poszczególnych sektorów tj. energii elektrycznej, ciepłownictwa i transportu, oraz cele dla poszczególnych technologii OZE. Instytut Dobrych Ekorozwiązań „Alternatywa” Sp. z o.o., pl. Kilińskiego 2, 35-005 Rzeszów, www.ide-a.pl, e-mail: piotr.pawelec@ide-a.pl, tel. +48 693 862 850, fax +48 17 778 82 93

Zintegrowane plany krajowe w zakresie energii i klimatu Zintegrowane plany krajowe w zakresie energii i klimatu składają się z następujących głównych części: opis procedury stosowanej w celu utworzenia zintegrowanego planu krajowego w zakresie energii i klimatu, składający się ze streszczenia, opisu konsultacji z zainteresowanymi stronami, ich udziału oraz wyników, oraz opisu współpracy regionalnej z innymi państwami członkowskimi w przygotowaniu planu; opis krajowych założeń, celów i wkładów dla każdego z pięciu wymiarów unii energetycznej; opis polityk i środków przewidzianych na potrzeby realizacji odpowiednich założeń, celów i wkładów opis aktualnej sytuacji pięciu wymiarów unii energetycznej, w tym w odniesieniu do systemu energetycznego, emisji i pochłaniania gazów cieplarnianych oraz prognoz dotyczących założeń, wraz z istniejącymi (wdrożonymi i przyjętymi) politykami i środkami; ocena wpływu planowanych polityk i środków na realizację założeń, o których mowa w lit. b); załącznik sporządzony zgodnie z wymogami i strukturą określonymi w załączniku II do niniejszego rozporządzenia, określający metody i środki polityczne danego państwa członkowskiego służące osiągnięciu oszczędności energii, zgodnie z art. 7 dyrektywy 2012/27/UE [w wersji zmienionej zgodnie z wnioskiem COM(2016) 761] oraz z załącznikiem V do tej dyrektywy. Przygotowując plany krajowe państwa członkowskie biorą pod uwagę wzajemne powiązania pomiędzy pięcioma wymiarami unii energetycznej oraz w razie potrzeby stosują jednolite dane i założenia w odniesieniu do pięciu wymiarów. Szczegółowy zakres: http://www.ipex.eu/IPEXL- WEB/dossier/files/download/082dbcc559522f00015983d009ed064b.do Instytut Dobrych Ekorozwiązań „Alternatywa” Sp. z o.o., pl. Kilińskiego 2, 35-005 Rzeszów, www.ide-a.pl, e-mail: piotr.pawelec@ide-a.pl, tel. +48 693 862 850, fax +48 17 778 82 93

Mechanizm wsparcia polityki klimatycznej Dla krajów, których wartość PKB per capita nie przekracza 60% średniej unijnej przewidziane są dwa mechanizmy wsparcia: Fundusz (prawdopodobnie współpracujący z EBI) operujący na bazie przychodów ze sprzedaży uprawnień do emisji (ze specjalnej rezerwy wynoszącej 2 % całkowitej uprawnień w ramach EU ETS). Rozdział środków: 50% przyznawane byłoby w oparciu o historyczny poziom emisji i 50% na podstawie wskaźnika PKB. Wsparcie sektora wytwarzania energii – przyznanie do 40% uprawnień do emisji za darmo. Dodatkowa pula emisji dla krajów o PKB poniżej 90% średniej unijnej – dodatkowe 10% z puli przeznaczonej na aukcje jest rozdzielona pomiędzy te kraje, poza 90% przydzielanego według historycznych wartości emisji. Instytut Dobrych Ekorozwiązań „Alternatywa” Sp. z o.o., pl. Kilińskiego 2, 35-005 Rzeszów, www.ide-a.pl, e-mail: piotr.pawelec@ide-a.pl, tel. +48 693 862 850, fax +48 17 778 82 93

Podsumowanie Nie wiemy jeszcze jak będzie wyglądać finansowanie unijne po roku 2020, będzie to zależne od polityki unijnej, której podstawowym wyznacznikiem jest Pakiet Zimowy. Polska dostanie mniej środków unijnych w nowej perspektywie finansowej. Na politykę energetyczno-klimatyczną będą przeznaczone znaczące środki – 177 mld euro rocznie, z tego 5,3 mld może trafiać na projekty energetyczno- klimatyczne do Polski. Ich przeznaczenie zależne jest od przyjętego krajowego planu energetyczno-klimatycznego. Znaczenie dla finansowania energetyki może mieć szczyt klimatyczny (COP24) w Katowicach w 2018 roku (od 3 do 14 grudnia) – podjęte tam ustalenia mogą rzutować na unijną politykę, w tym na finanse. Instytut Dobrych Ekorozwiązań „Alternatywa” Sp. z o.o., pl. Kilińskiego 2, 35-005 Rzeszów, www.ide-a.pl, e-mail: piotr.pawelec@ide-a.pl, tel. +48 693 862 850, fax +48 17 778 82 93

Dziękuję Państwu za uwagę  Piotr Pawelec piotr.pawelec@ide-a.pl Instytut Dobrych Ekorozwiązań „Alternatywa” Sp. z o.o., pl. Kilińskiego 2, 35-005 Rzeszów, www.ide-a.pl, e-mail: piotr.pawelec@ide-a.pl, tel. +48 693 862 850, fax +48 17 778 82 93