Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Siemiatyczach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Przystań - przyjazny mikroświat, przyjazny świat Projekt realizowany przez: Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Problemami Emocjonalnymi SPOZA Projekt jest.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY Art. 71b pkt 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie.
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Dzieciństwo jest snem rozumu
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
Tytuł: Wspomaganie szkół w zakresie kształcenia uczniów niepełnosprawnych Autor: Agnieszka Mąkowska.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w ramach swojej działalności
Zapis prezentacji:

Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Siemiatyczach

Dziecko z całościowymi zaburzeniami rozwoju – formy wsparcia realizowane przez PPP-P w Siemiatyczach

I . Działania podejmowane na rzecz dziecka i rodziny Diagnozy i konsultacje na terenie Poradni Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka Terapia indywidualna z pedagogiem, psychologiem, logopedą  

Praca w terenie – obserwacje , konsultacje , szkolenia II. Działania podejmowane na rzecz wspomagania nauczycieli szkół i przedszkoli Sieć Współpracy i Samokształcenia nauczycieli " Praca z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu” Praca w terenie – obserwacje , konsultacje , szkolenia

Ad. I Bardzo często rodzice zaniepokojeni przebiegiem rozwoju swojego dziecka „pierwsze kroki” kierują do naszej Poradni U nas otrzymują pomoc w postaci: - wstępnych obserwacji diagnostycznych, - konsultacji, - porad, - informacji na temat specjalistycznych ośrodków diagnostycznych, Zespół Orzekający Poradni wydaje opinie w sprawie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

w celu uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Na potrzeby zespołów orzekających działających w specjalistycznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych przeprowadzamy diagnozę : psychologiczną pedagogiczną logopedyczną w celu uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Od marca 2016 roku na terenie naszej placówki prowadzimy zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Do chwili obecnej skorzystało z nich 13 dzieci - 4 z autyzmem.  Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to wyrównywanie deficytów i opóźnień w poszczególnych sferach rozwojowych. Szczególną uwagę zwracamy na samoobsługę i komunikację.

Zajęcia z pedagogiem polegają na: nauce nawiązywania relacji z drugą osobą (naprzemiennej, zabawowej), nauce wykonywania prostych poleceń (kontakt wzrokowy, siedzenie przy stoliku, proste polecenia typu: daj, pokaż, itp.) Jest to nauka poprzez zabawę.

nauce naśladownictwa, nauce dopasowywania , dobierania…,

Zajęcia z logopedą przebiegają dwutorowo : II TOR: Praca nad mową Rozwijanie kompetencji językowych rozwijanie motywacji do mówienia mobilizowanie do spontanicznej aktywności słownej wygaszanie echolalii i praca nad zwiększaniem częstotliwości tych komunikatów dziecka, które są wypowiadane zgodnie z intencją komunikacyjną kształtowanie rozumienia symboliki obrazka rozwijanie identyfikacji nazwy z desygnatami z najbliższego otoczenia   I TOR: Praca nad komunikacją Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych stymulowanie dziecka do nawiązywania kontaktów społecznych rozwijanie umiejętności komunikowania się z otoczeniem poprzez wykorzystanie mowy ciała, naśladownictwa, dotyku, wzroku, słuchu, mowy  

Głównym celem terapii logopedycznej jest stymulowanie, wspomaganie rozwoju mowy i kompetencji językowych oraz ogólnego rozwoju poznawczego dziecka   kształtowanie i rozwijanie umiejętności w porozumiewaniu się oraz mobilizowanie do spontanicznej komunikacji rozwijanie umiejętności zabawy manipulacyjnej, naśladowczej, tematycznej symbolicznej, relacyjnej nawiązywanie kontaktu wzrokowego, reagowanie na imię, budowanie wspólnego pola uwagi kształtowanie zdolności naśladowania gestów i percepcji znaków słownych

Zajęcia z psychologiem polegają przede wszystkim na pracy z dzieckiem oraz wspieraniu jego rodziny Praca z dzieckiem to głównie: rozwijanie jego kompetencji społecznych i emocjonalnych poszerzanie repertuaru zabaw i aktywności dziecka (rozwijanie zabawy funkcjonalnej, symbolicznej, wprowadzanie elementów zabawy na niby, wykorzystywanie zabaw i gier z prostymi regułami) modelowanie prawidłowego udziału w zabawie zabawy mimiką twarzy (naśladowanie prostych emocji i grymasów twarzy) niwelowanie powtarzających się i stereotypowych wzorców zachowań, zainteresowań i aktywności

Praca z rodziną: dostarczanie rodzicom rzetelnych i zrozumiałych informacji na temat potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka udzielanie instruktażu i porad w zakresie pracy z dzieckiem w domu praca z rodzicami nad procesem akceptacji dziecka jako osoby niepełnosprawnej rozwijanie w rodzicach umiejętności dobrego komunikowania się z dzieckiem

Rehabilitacja to wszechstronny rozwój przez zabawę i ruch Rehabilitacja to wszechstronny rozwój przez zabawę i ruch. Celem procesu są działania nastawione na kontakt wzrokowy, rozpoczynanie i utrzymanie interakcji, inicjowanie działań do budowania wspólnego pola uwagi oraz usprawnianie ruchowe. Wykorzystywane metody w trakcie rehabilitacji:   NDT Bobath (Terapia Neuro-Rozwojowa) PNF (Torowanie Nerwowo-Mięśniowe -Prorioceptive Neuromuscular Facilitation) FITS (Funkcjonalna Indywidualana Terapia Skolioz i Wad Postawy) GPS –Growth through Play System –Rozwój przez zabawę

  Wykorzystywane metody dają szanse na wielopoziomowe oddziaływanie terapeutyczne na dziecko w procesie jakim jest rehabilitacja.

Uczniów ze zdiagnozowanym autyzmem, Zespołem Aspergera, Zespołem Retta obejmujemy również indywidualną terapią na terenie naszej placówki.

Uwzględniają podstawowe potrzeby człowieka: Terapie mają na celu poprawę funkcjonowania w środowisku szkolnym, społecznym i rodzinnym dziecka. Uwzględniają podstawowe potrzeby człowieka: potrzebę bezpieczeństwa (poczucie bezpieczeństwa, umożliwiające rozwój i edukację) potrzebę akceptacji i bycia rozumianym (możliwość komunikowania swoich potrzeb, bycia rozumianym i rozumienia innych) potrzebę sprawczości, stanowienia o sobie oraz wpływania na otoczenie (rozwój umiejętności w zakresie komunikacji, samoobsługi, samodzielności)

Specjaliści współpracują i wspierają rodziców w procesie edukacyjno-wychowawczym bieżące oddziaływania terapeutyczne podejmowane wobec dziecka są omawiane z rodzicem w celu ich ujednolicenia w środowisku rodzinnym oraz wsparcia wychowawczej funkcji rodziców zespół specjalistów konsultuje efektywność udzielanej pomocy oraz trudności zaistniałe w pracy terapeutycznej z dzieckiem specjaliści systematycznie udzielają dokładnych wskazówek na temat etapów terapii i dalszej pracy z dzieckiem w domu dostosowują formy i treść zadań do możliwości dziecka i umiejętności rodziców

W ramach współpracy z przedszkolami i szkołami nasi specjaliści służą pomocą poprzez: obserwacje dzieci/uczniów na terenie placówek oświatowych konsultacje dotyczące opracowywania dokumentów i planowania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych szkolenia dla nauczycieli dotyczące pracy z uczniem z całościowymi zaburzeniami rozwoju indywidualne porady dla rodziców

Ad. II Sieć Współpracy i Samokształcenia nauczycieli " Praca z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu”

Aktywność nauczycieli –uczestników Sieci działającej pod nazwą „Uczeń autystyczny i z Zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej” w ramach projektu „Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół w powiecie siemiatyckim poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli” realizowanego przez Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną w Siemiatyczach w latach szkolnych 2013/ 2014 i 2014/2015 skłoniła pracowników Poradni do zapewnienia możliwości kontynuowania spotkań pedagogów w celu pogłębiania wiedzy w zakresie tej tematyki powołania sieci współpracy.

W październiku 2016 roku Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Siemiatyczach zaprosiła nauczycieli zainteresowanych problematyką pracy z dzieckiem z zaburzeniami autystycznymi do udziału w organizowanej sieci współpracy i samokształcenia. zorganizowano Sieć Współpracy i Samokształcenia Nauczycieli „Praca z dzieckiem ze spektrum autyzmu” celem powołanej sieci była potrzeba pogłębiania wiedzy i umiejętności oraz dzielenia się doświadczeniem przez nauczycieli w zakresie problematyki pracy z dzieckiem z zaburzeniami autystycznymi

Uczestnikami sieci było 22 nauczycieli przedszkoli i szkół z terenu powiatu siemiatyckiego. Spotkania odbywały się cyklicznie zgodnie z przyjętym harmonogramem.  

Nauczyciele dzielili się swoim doświadczeniem i wiedzą , uczestniczyli w dyskusjach opartych na : filmach instruktażowych omawianiu studium przypadku wykorzystaniu wykładów on-line konsultacjach w zakresie własnych doświadczeń z pracy z konkretnymi dziećmi

Praca uczestników w czasie spotkań moderowana była przez zespół koordynujący. Pedagodzy byli motywowani do wymiany doświadczeń oraz dzielenia się materiałami użytecznymi w pracy z uczniem poprzez kontakty mailowe.

W ramach działania sieci w marcu 2017 r W ramach działania sieci w marcu 2017 r. odbyło się szkolenie prowadzone przez eksperta zewnętrznego – Panią Monikę Korotkiewicz – pedagoga specjalnego, terapeutę integracji sensorycznej z Centrum Edukacyjno-Metodycznego AXON w Białymstoku. Tematem szkolenia była praca z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Ewaluacja i wnioski z pracy sieci: zadowalająca jest wiedza teoretyczna nauczycieli na temat specyfiki zachowań uczniów z zaburzeniami autystycznymi nauczyciele mają potrzebę wsparcia w zakresie wdrażania posiadanych wiadomości do praktyki szkolnej sieć stworzyła możliwość treningu w opisywaniu problemów, jakie stwarza dziecko autystyczne w placówce w celu zaplanowania optymalnych oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych  

Dzięki podejmowanym przez nas działaniom zwiększają się szanse dzieci na ich lepsze funkcjonowanie w placówkach oświatowych.

Zapraszamy Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Siemiatyczach ul. Tadeusza Kościuszki 43A 17-300 Siemiatycze Tel/fax (85) 655-26-12 www.poradniasiemiatycze.szkolnastrona.pl

Dziękujemy za uwagę