autorki: Sylwia Wierzchowska i Elżbieta Nerwińska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty psychologiczne
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
SUKCES.
w nowej podstawie programowej
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Śmiech to zdrowie… ale i nauka.
Jak motywować dziecko do nauki?
Dojrzałość szkolna dziecka
Szczęście.
Uzależnienia a rozwój dziecka
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Rozwój społeczny dziecka
TRZYMAMY FORMĘ – ZDROWY STYL ŻYCIA
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny Aleksandra Klimza
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Rok szkoły w ruchu - Ćwiczyć każdy może. Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Młodzi dla Cekowa Projekt na Sejm Dzieci i Młodzieży
Radosne Maluchy. PROJEKT DZIAŁA OD WRZEŚNIA 2007 R. W CYKLU ROKU SZKOLNEGO OPIEKĄ OBEJMUJEMY OD 10 – 15 DZIECI W WIEKU 2,5 – 5 LAT, NIEKORZYSTAJĄCYCH.
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
w praktyce pedagogicznej
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Szkoła Promująca Zdrowie
Idea oceniania kształtującego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Arteterapia – leczenie przez sztukę
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Umiejętność obserwacji.
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
KIEROWANIE WŁASNYM ROZWOJEM – WARUNEK SUKCESU ŻYCIOWEGO
Szczęście to…..
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Rodzice nie muszą być samotni
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
7 Nawyków – mapa wdrożenia
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Szkoła Promująca Zdrowie
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
Dr Ewa Kasperek-Golimowska Pracownia Edukacji Zdrowotnej, Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Kto i jak może (za)dbać.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

autorki: Sylwia Wierzchowska i Elżbieta Nerwińska Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej Centrum Pozytywnej Edukacji

APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ to wspólne tworzenie dla każdego dziecka specjalnej Apteczki potrzebnej, kiedy trzeba poradzić sobie z trudnymi emocjami, odzyskać dobry humor, nadzieję lub utrwalić ważne chwile naszego życia. Spotkania oparte są na 10 Wskazaniach dla zdrowia psychicznego, a ich celem jest kształtowanie postaw związanych z optymizmem oraz zwiększaniem poczucia szczęścia. APTECZKI zrobione przez dzieci – w Szkole Podstawowej „Skrzydła” w Lublinie Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej Centrum Pozytywnej Edukacji

To program promocji zdrowia psychicznego i profilaktyki uniwersalnej Adresowany jest do dzieci w wieku 8-12 lat Prowadzony przez nauczyciela w klasie lub na zajęciach dodatkowych, socjoterapeutycznych itp. Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej Centrum Pozytywnej Edukacji

Nasz pomysł na Apteczkę Pierwszej Pomocy Emocjonalnej dotyczy: Rozwijania umiejętności życiowych (społecznych i emocjonalnych) Uczenia optymizmu i pozytywnego myślenia Wzmacniania odporności na stres i wiary w siebie Kształtowania postaw (charakteru) w odwołaniu do zdrowia i wartości Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej Centrum Pozytywnej Edukacji

A co się dzieje, jeśli mamy do czynienia ze zranieniem emocjonalnym? Posiadanie pod ręką apteczki pierwszej pomocy medycznej, by szybko opatrywać rany, zaklejać plastrem zadrapania lub podać leki uśmierzające ból, jest potrzebne, gdy ktoś się zrani lub skaleczy. A co się dzieje, jeśli mamy do czynienia ze zranieniem emocjonalnym? Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej jest potrzebna, by pomóc w leczeniu ran duszy, radzeniu sobie z trudnymi emocjami, odzyskiwaniu dobrego humoru, nadziei i nabywaniu odporności. Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej Centrum Pozytywnej Edukacji

Zawartość Apteczki: Program został zbudowany w odwołaniu do koncepcji psychologii pozytywnej, koncentrującej się na tym, co w człowieku jest dobre i użyteczne, co służy jego zdrowiu i szczęściu. Aby kształtować i wzmacniać w dzieciach nawyk pozytywnego myślenia i wyjaśniania zdarzeń, należy nauczyć je poszukiwania przyczyn oraz skutków tego, w jaki sposób interpretują to, co im się zdarza. Optymizm jest szczególnie ważny w kształtowaniu samooceny dzieci, dlatego chcemy, aby miały poczucie własnej wartości. Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej Centrum Pozytywnej Edukacji

Zawartość Apteczki: Jednym z najistotniejszych czynników mających wpływ na naszą samoocenę i poczucie własnej wartości jest to, jakie mamy relacje z innymi. Okazując przyjaźń i miłość tym, których kochamy, wzmacniamy i siebie i innych. W trakcie ćwiczeń sprawdzamy, jak nasze przekonania i styl wyjaśniania przyczyn zdarzeń mogą wpływać na budowanie dobrych relacji z innymi. Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej Centrum Pozytywnej Edukacji

Zawartość Apteczki: Znalezienie przyjemności w poznawaniu świata i uczeniu się, pozwala rozwijać pasje i talenty, to z kolei sprzyja budowaniu poczucia własnej wartości. Samoocena nie powinna zależeć tylko od ocen szkolnych czy wyników w nauce. Realizując ten program, pytamy dzieci o to, co je ciekawi i zadziwia. Pokazujemy, jak ważne jest poznanie siebie i refleksja nad tym, co każdemu z nich pomaga, a co przeszkadza w nauce. Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej Centrum Pozytywnej Edukacji

Zawartość Apteczki: Najistotniejszymi kompetencjami, potrzebnymi do odnoszenia sukcesów w szkole i w życiu, są odwaga i wytrwałość w dążeniu do celu. Cechy te można rozwijać, wspierając dziecko w podejmowaniu wyzwań i realizowaniu do końca trudnych zadań. Rolą dorosłego (rodzica, nauczyciela) jest cierpliwe towarzyszenie w podejmowanych wysiłkach i wspieranie w chwilach zwątpienia. Uczymy dzieci, żeby po porażce potrafiły się podnieść i zaczynać wszystko od nowa. Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej Centrum Pozytywnej Edukacji

Zawartość Apteczki: Zdrowie psychiczne, fizyczne i emocjonalne są ze sobą połączone i bardzo mocno wpływają na nasz dobrostan. Żeby zachować dobrą kondycję i dobrze czuć się wśród innych, trzeba dbać o zdrowie. Oznacza to budowanie pozytywnego nastawienia do aktywności fizycznej, ruchu na świeżym powietrzu i zdrowego odżywiania. Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej Centrum Pozytywnej Edukacji

Zawartość Apteczki: Szczerość może być w życiu człowieka instrumentem, pozwalającym wyrazić siebie oraz swoje uczucia i pragnienia, pomaga kształtować dobre relacje z innymi.  Z najnowszych badań dotyczących inteligencji emocjonalnej wynika, że kiedy ludzie rozumieją swoje uczucia i potrafią o nich mówić, mają lepsze relacje z przyjaciółmi, kolegami z pracy i rodziną. Szczerość stanowi antidotum przeciw depresji i poczuciu izolacji. G. Hawn Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej Centrum Pozytywnej Edukacji

Zawartość Apteczki: Badania dowodzą, że różne formy okazywania życzliwości dają ludziom szczęście i wzbogacają ich życie. Pomaganie innym zwiększa energię, podnosi samoocenę i daje poczucie panowania nad własnym życiem. Gdy komuś pomagamy, stajemy się bardziej świadomi swoich mocnych stron i talentów, dzięki temu zaczynamy lepiej o sobie myśleć. Życzliwość rodzi życzliwość, a ludzie przekazują ją dalej (za G. Hawn ). Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej Centrum Pozytywnej Edukacji

Zawartość Apteczki: Wyrażanie wdzięczności i uznania dla innych jest jednym z najlepszych sposobów na zwiększenie własnego poczucia szczęścia. Przeprowadzone na Uniwersytecie Californijskim badania pokazały, że osoby, które notowały codziennie 5 rzeczy, za które mogą być wdzięczne, czuły się o 25% bardziej szczęśliwe, od tych, które tego nie robiły. W trakcie zajęć aktywnie poszukujemy z dziećmi tego wszystkiego, co powoduje, że są szczęśliwe i za co mogą być wdzięczne. W tym celu w Pamiętniku dobrych chwil dzieci będą wpisywać, za co chciałby podziękować. Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej Centrum Pozytywnej Edukacji

Zawartość Apteczki: Marzenia pozwalają przekraczać istniejące lub wyimaginowane ograniczenia. W wyobraźni możemy zdobywać najtrudniejsze szczyty, osiągać najbardziej nieprawdopodobne cele. W ten sposób rozwijamy poczucie optymizmu, wiarę w siebie i pozytywne podejście do tego, co nas w życiu spotyka. Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej Centrum Pozytywnej Edukacji

Szczęście – co to takiego? Gdy jesteśmy zestresowani, zalęknieni, znudzeni – gorzej radzimy sobie z problemami i zapamiętujemy mniej nowych informacji. (Szczekający pies nie powala na myślenie) Gdy jesteśmy szczęśliwi, zrelaksowani i zaciekawieni światem – łatwiej zapamiętujemy i przetwarzamy informacje i lepiej radzimy sobie ze stresem (Mózg otwiera się jak kwiat) Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej Centrum Pozytywnej Edukacji

Udział w programach rozwijających umiejętności społeczne i emocjonalne: poprawia zachowanie i zwiększa zaangażowanie w naukę rozwija umiejętności kontrolowania emocji zmniejsza częstotliwość stanów depresyjnych zmniejsza prawdopodobieństwo sięgania po narkotyki pozwala osiągać lepsze wyniki w testach kompetencji i wiedzy Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej Centrum Pozytywnej Edukacji

Sięgając do teorii PSYCHOLOGIA POZYTYWNA (wg Martina E.P. Seligmana) zajmuje się tym, co prowadzi do życiowego dobrostanu, na który składają się: pozytywne emocje pochłonięcie, zaabsorbowanie wykonywanym zadaniem sens – poczucie przynależenia do czegoś, co uznajemy za większe od nas poczucie osiągnięcia pozytywne związki z innymi Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej Centrum Pozytywnej Edukacji

Sięgając do teorii UWAŻNOŚĆ (Mindfulness) To celowa (uwaga), świadomość naszych bieżących myśli, uczuć i otoczenia oraz akceptacja dla tego wszystkiego z otwartością i ciekawością bez osądzania. Oznacza skupienie się na „nie-działaniu”, co jest bardzo ważną umiejętnością w naszych szalonych czasach. Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej Centrum Pozytywnej Edukacji

UWAŻNOŚĆ – BARDZO WAŻNY SPOSÓB NA SZCZĘŚCIE Poprzez ćwiczenia uważności uczymy dzieci: uważnego oddychania – pierwsza pomoc emocjonalna umiejętności koncentracji (na lekcjach i w życiu) uważnej świadomości (która pomaga budować poczucie własnej wartości i dobre relacje z innymi) Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej Centrum Pozytywnej Edukacji

UWAGA! Optymizmem można się zarazić!!!! W szkole, pracy i rodzinie  Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej Centrum Pozytywnej Edukacji

Jak uczyć optymizmu? To, co czujemy i jak się zachowujemy – zależy w dużej mierze od tego: jak postrzegamy to, co nam się przydarza, co sobie wtedy mówimy, czy uważamy, że mamy wpływ, że od nas wiele zależy Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej Centrum Pozytywnej Edukacji

Zapraszamy Rodziców do współpracy! Zawiadamiamy Rodziców o programie. Wysyłamy listy przed każdą Częścią. Zapraszamy do wykonywania z dziećmi niektórych zadań. Wsłuchujemy się w Państwa uwagi, spostrzeżenia. Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej Centrum Pozytywnej Edukacji

ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY! Dziękujemy za uwagę! ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY! Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej Centrum Pozytywnej Edukacji