W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
Advertisements

Opisywanie programu kształcenia a nowe zadania WZZJK w warunkach znowelizowanego Prawa o szkolnictwie wyższym Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Opisywanie programu kształcenia w warunkach znowelizowanego Prawa o szkolnictwie wyższym Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 30.
Programy studiów doktoranckich w świetle nowych regulacji prawnych Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 2 października 2012 r.
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
PODSTAWY PRAWNE NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Dodatkowe zajęcia dydaktyczne
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Projektowanie programów studiów
Określanie liczby punktów ECTS Sposoby wyznaczania sumarycznych wskaźników ilościowych charakteryzujących program
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Założenia nowego programu studiów II stopnia przygotowanego przez Komisję ds. Planów Studiów i Programów Kształcenia w Instytucie Socjologii Uniwersytetu.
Cele i zadania UZZJK zgodnie z Uchwałą Senatu 32/2012 z dnia 25 października 2012r.
Spotkanie dla Dziekanów i Prodziekanów Zasady kształcenia obowiązujące w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi od roku akademickiego 2012/ Prorektor ds.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Harmonogram prac Do 28 lutego 2012 – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia, opracowuje opis efektów.
KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
System Zapewniania jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym
ALGORYTM Co wynika dla uczelni technicznych
Język francuski na świecie
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Działalność statutowa - wynagrodzenia r.
Zmiany w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym
NOWELIZACJA USTAWY - PRAWO O SZKOLNICTWIE WYŻSZYM - kształcenie
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Prognozowanie rozwoju dydaktyki w szkole wyższej
Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia a zmiany w ustawie o szkolnictwie wyższym dr hab. Joanna M. Moczydłowska Szkolenie wewnętrzne Uczelniana.
Dostosowanie programów kształcenia i profili do nowych przepisów
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
Język obcy w przedszkolu
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2015 / 2016.
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Przygotowywanie programu kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego na przykładzie kierunku Gospodarka.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
Zmiany programów nauczania KIERUNEK LEKARSKI
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Ustawa o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw projekt z dnia 31 marca 2016 r. mgr Agata Pyrzyńska Krajowa Reprezentacja.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Zmiany w ramowych statutach: 1
Regulamin studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich oraz Regulamin studiów doktoranckich w pigułce Piotr Szumliński.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Awans zawodowy nauczycieli
Kształcenie września 2018.
- na podstawie materiałów przygotowanych przez Ministerstwo
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Program nauczania dla zawodu
WZORY NOWEJ DOKUMENTACJI PROGRAMÓW STUDIÓW dla cykli rozpoczynających się od r.a. 2019/2020 Szczecin, 25 stycznia 2019 r.
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
PROJEKTY POWER
Zapis prezentacji:

W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM ZMIANY W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM - 2016!

Co znika? Pojęcie zajęć z zakresu „nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku studiów” (§4 ust. 1 pkt. 6b starego rozporządzenia). Pojęcie zajęć „o charakterze praktycznym, w tym zajęć laboratoryjnych, warsztatowych i projektowych” (§4 ust. 1 pkt. 6c starego rozporządzenia). Pojęcie „niezwiązanych z kierunkiem studiów zajęć ogólnouczelnianych lub zajęć na innym kierunku studiów” (§4 ust. 1 pkt. 12 starego rozporządzenia).

NAJWAŻNIEJSZA ZMIANA Znika ROZPORZĄDZENIE z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego – czyli znikają obszarowe efekty kształcenia Zamiast powyższego ROZPORZĄDZENIE z dnia 26 września 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziomy 6–8 – zamiast efektów obszarowych „charakterystyki kwalifikacji”!

Rozporządzenie o poziomach kwalifikacji 6-8 opisy charakterystyk różnią się merytorycznie od dotychczasowych opisów efektów obszarowych; przyporządkowano do nich nowe kody; stają się one jednym z kryteriów oceny programowej programów studiów (rozporządzenie w sprawie ogólnych kryteriów oceny programowej, § 1 pkt. 1 b).

POZOSTAŁE ZMIANY Nowe ROZPORZĄDZENIE z dnia 26 września 2016 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów

Efekty z zakresu znajomości języków obcych Do efektów kształcenia trzeba włączyć efekty z zakresu znajomości języków obcych. (§3 ust. 2 nowego rozporządzenia)

WF WF tylko na studiach stacjonarnych pierwszego stopnia i JSM (czyli można usunąć z wszystkich siatek zaocznych i stacjonarnych studiów drugiego stopnia). WF bez punktów ECTS (punkty z WF-u trzeba przenieść na inne moduły) (§4 ust. 1 pkt. 5 nowego rozporządzenia).

Obowiązkowe zajęcia z obszarów nauk humanistycznych lub społecznych kierunek z obszaru nauk społecznych – obowiązkowe zajęcia z obszaru nauk humanistycznych za minimum 5 punktów ECTS kierunek z obszaru nauk humanistycznych – obowiązkowe zajęcia z obszaru nauk społecznych za minimum 5 punktów ECTS kierunek z obszaru innego niż nauki społeczne i humanistyczne – obowiązkowe zajęcia z obszaru nauk humanistycznych lub nauk społecznych za minimum 5 punktów ECTS (tu może być całe 5 punktów tylko ze społecznych, całe 5 punktów tylko z humanistycznych, albo częściowo z humanistycznych i częściowo ze społecznych w dowolnych proporcjach).

Dopuszczenie zmian w siatkach w trakcie cyklu kształcenia zmiana form i metod prowadzenia zajęć (np. wykłady na ćwiczenia); chodzi o usunięcie nieprawidłowości stwierdzonych przez PKA (to było jako jedyne w starym rozporządzeniu); chodzi o dostosowanie się do zmian w przepisach powszechnie obowiązujących. (§6 ust. 5 i ust. 7 w zw. z ust. 6 pkt. 2)

MINIMUM KADROWE Nauczyciele akademiccy wchodzący w skład minimum kadrowego będą musieli być zatrudnieni w uczelni jako podstawowym miejscu pracy (§ 9 ust. 1 nowego rozporządzenia) WYJĄTEK w przypadku studiów o profilu praktycznym – osoby, posiadające znaczne doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią (tak jak dotychczas)

Minimum kadrowe w przypadku pierwszego stopnia kierunków o profilu praktycznym (1) Co najmniej 1 samodzielny nauczyciel akademicki oraz co najmniej 5 nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora. (§12 ust. 1 pkt. 1b nowego rozporządzenia).

Minimum kadrowe w przypadku pierwszego stopnia kierunków o profilu praktycznym (2) Samodzielny nauczyciel akademicki, jeśli ma być wliczony do minimum kadrowego musi prowadzić zajęcia w wymiarze 60 godzin dydaktycznych (dotychczas 30 godzin) § 10 ust. 2-3 nowego rozporządzenia

Na co jeszcze czekamy? Nowelizację Statutu Polskiej Komisji Akredytacyjnej, określającą szczegółowe kryteria oceny programowej PKA.

koniec