Niepełnosprawność intelektualna a samodzielność

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Advertisements

1 Projekt pn. „Kurs języka migowego” GMINA JEDLICZE.
Opiekun osób starszych
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Jak się bawić? Pomysły i wskazówki jak bawić się z dzieckiem z autyzmem opracowanie Anna Szczypczyk
Specyfika projektów systemowych w zakresie pomocy społecznej realizowanych w ramach PO KL na przykładzie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Zabrzu Informacje.
Autor: Karolina Piwczyk Chorzów 2013r.. W czasie trwania projektu wszyscy przygotowywaliśmy się do założenia i późniejszej działalności w stowarzyszeniu.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
PODSUMOWANIE 1. ZTS ZAZ SPOŁDZ. SOC. EFS VIP 2 ZTS – ZROBIMY TO SAMI ZAZ SPOŁDZ. SOC. EFS VIP 3.
Przemoc w szkole Przemysław Urbański Mikołaj Wesołowski Dawid Zawadzki.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
 Informatyk jest to osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadająca wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod.
Miejskie Przedszkole Integracyjne nr 9 w Gorzowie 2012/2013 K ORZYŚCI Z WYDŁUŻONEGO POBYTU DZIECKA W PRZEDSZKOLU.
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Jak kształtować stosunek dziecka do multimediów MCPU Mazowieckie Centrum Profilaktyki.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 301 SAS Szkoły Aktywne w Społeczności.
„Czy każdemu z nas jest bliska ochrona środowiska?”
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Zapobieganie doświadczeniu dyskryminacji w szkole Agnieszka Zawadzka pełnomocniczka wojewody mazowieckiego ds. równego traktowania oraz mniejszości narodowych.
BEZPIECZNE KORZYSTANIE Z INTERNETU
WYCHOWANIE DO WARTOŚCI
Doradca zawodowy w szkole ponadgimnazjalnej
Rola książki w życiu człowieka
Światowy Dzień Rzucania Palenia
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
Dzielnica X Miasta Krakowa Swoszowice
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Osoby młode na rynku pracy w świetle danych statystycznych
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW CZAJOWIC
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Najnowsza dydaktyka wychowania fizycznego
Sylabusy.
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Politechnika Opolska Początek
Moje szczęście.
Wartości płynące z zajęć artystycznych w domach opieki
GDY GNIAZDO OPUSTOSZEJE...
Rzecznik Praw Dziecka.
Przedszkole „Wróbelek Elemelek” w Czerniejewie
w powiatach malborskim i sztumskim”
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Poszukiwany, poszukiwana, czyli
NO PROMIL – NO PROBLEM.
„Ludzi można spostrzec zamykając oczy” Jan Paweł II
Przedszkole Promujące Zdrowie
Termin realizacji: r. – r.
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Program profilaktyczno-wychowawczy
PROJEKT SYSTEMOWY SZANSA
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Pomagam mojemu dziecku wybrać szkołę i zawód
DORADCA ZAWODOWY to osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku.
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY

Dlaczego powstała psychiatria środowiskowa?
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Zapis prezentacji:

Niepełnosprawność intelektualna a samodzielność Katarzyna Kosowska Kinga Krawiec

Jednym z pierwszych kroków na drodze do samostanowienia jest uświadomienie sobie własnych: - potrzeb, - marzeń, - możliwości, - ograniczeń.

Co przeszkadza w decydowaniu o samym sobie? Mniejsze zdolności i umiejętności Bariery wynikające z obiektywnych ograniczeń Problemy ze zdrowiem Problemy architektoniczne i komunikacyjne Stygmatyzacje i uprzedzenia

Zależni od innych Dlaczego zdolność do stanowienia o sobie jest tak ważna?

Czynniki, które składają się na odczuwaną jakość życia: dobrostan emocjonalny, relacje interpersonalne, dobrostan materialny, możliwość podjęcia aktywności zawodowej, rozwój osobisty, dobrostan fizyczny, możliwość korzystania z odpoczynku i rekreacji, możliwość stanowienia o sobie, autonomia, dokonywanie wyboru, uczestniczenie w życiu społecznym, status społeczny, integracja ze społecznością, posiadanie praw oraz możliwość korzystania z nich.

Nieprzyjazne traktowanie POSTAWY SPOŁECZNE: chroniące (często rodzina), dominujące, kontrolujące, zawierające elementy odrzucenia i silnej nięcheci, dyskryminujące.

Przykłady nieprzyjaznego traktowania w życiu codziennym: wysokie krawężniki na ulicach, brak napisów w Braille’u w urzędach, brak tłumaczy języka migowego w urzędach, podczas publicznych imprez (np. teatr, kino), brak łatwych informacji dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.

Rodzina i wsparcie wielu rodziców obawia się samodzielności swoich dzieci często traktują je, jakby były młodsze niż są w rzeczywistości rodzice nadmiernie angażują się w codzienne sytuacje kontrolują wszelkie formy społecznej aktywności swoich dorosłych dzieci podejmują za nich podstawowe decyzje

Przyczyny tego stanu rzeczy : chęć chronienia dziecka przed niebezpieczeństwami, spostrzeganiem go jako osoby niezdolnej do bycia niezależną, ochrona dziecka przed wiedzą o własnej niepełnosprawnosci

Warunki niezbędne do podniesienia jakości życia dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną zmiana w sposobie traktowania osób z niepełnosprawnością intelektualną, rozwijanie w osobach z niepełnosprawnością potrzebę decydowania o sobie rozpoczynanie realizacji tych celów we wczesnym dzieciństwie Dostrzeganie potrzeb i pragnień dziecka i traktowanie go jak osoby zdolnej do decydowania i mającej do tego prawo wsparcie ze strony profesjonalistów promowanie niezależności osób z niepełnosprawnością intelektualną propagowanie wiedzy na temat praw osób z niepełnosprawnością kształtowanie odpowiedniego ich obrazu w świadomości społecznej tworzenie miejsc na rynku pracy ciągła edukacja

Dziękujemy za uwagę!