Przemysław Śleszyński

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Ludność miasta Torunia
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
Delimitacja Rzeszowskiego Obszaru Metropolitalnego
XXXII Sympozjum Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Rozwój kapitału ludzkiego - spotkanie eksperckie - Waldemar Sługocki Podsekretarz Stanu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 1 marca 2011.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
Potrzeby miast Ryszard Grobelny Prezes ZMP Prezydent Poznania.
Metropolia sieciowa 2030 Dr Piotr Żuber,
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
1 Działanie Support for Cities w ramach programu Unii Europejskiej URBACT w Chorzowie Urząd Miasta Chorzów Hanna Pompa -Obońska.
Delimitacja i główne założenia Lubelskiego Obszaru Metropolitalnego
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Miejski Obszar Funkcjonalny Trójmiasta
Temat pracowni projektowej: społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju lokalnego i regionalnego prowadzący: Grzegorz Masik.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Z-CA PREZYDENTA GDAŃSKA UNIA METROPOLII POLSKICH
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Polityka przestrzenna Wielkopolski w zakresie zwartości zabudowy
1.
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
Migracja.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
3 Posiedzenie Rady Strategii Rozwoju Chojnic Chojnice Strategia Rozwoju Miasta Chojnice na lata
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
ZRÓŻNICOWANIE PRZESTRZENNE KAPITAŁU LUDZKIEGO W POLSCE
Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju powiatu X
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
„Obszary funkcjonalne – nowe podejście
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Podstawy rekreacji WYKŁAD III
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
Leszno jako centrum aglomeracji i centrum subregionu
Rozwój społeczno-gospodarczy województwa śląskiego
Budowa dwutorowej linii 400 kV Kozienice – Ołtarzew
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
Analiza dla funkcjonalnego obszaru krośnieńsko- jasielskiego w ramach projektu pn. „Dla spójności i dostępności – analiza możliwości rozwojowych obszaru.
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
ROLA MIAST W POLITYCE SPÓJNOŚCI Sebastian Murawski Dyrektor Wydziału Funduszy Unijnych i Strategii Urzędu Miejskiego w Radomiu.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
„Nie wystarczy mieć cel – trzeba jeszcze wiedzieć, jak ten cel osiągnąć” Profesor Jerzy Regulski.
Polityka gospodarcza Wprowadzenie.
Inteligentna droga do miasta przyszłości
Koncentracja ludności w wielkich polskich miastach – długookresowe konsekwencje demograficzne Piotr Szukalski Instytut Socjologii UŁ I Szczecińska Konferencja.
Kształtowanie spójnej przestrzeni obszarów funkcjonalnych Krótki tekst w oparciu o zasady Polskiej Polityki Architektonicznej Na naradę w MIR
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Mobilność aglomeracyjna – cechy charakterystyczne dr Michał Beim Instytut Melioracji, Inżynierii Środowiska i Geodezji Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu.
SPOSÓB FORMUŁOWANIA ZASAD ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO W PZPW ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM MOFOW WPROWADZENIE DO TEMATU Anna Łoziak, Hanna Obracht-Prondzyńska.
Związki nauki z gospodarką w strategii i programach rozwoju województwa mazowieckiego Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego dr Maciej Trzaskowski Forum.
Rynek pracy – metody analizy. Schemat analizy rynku pracy Ludność aktywna zawodowo - strona podażowa rynku pracy Pracujący - strona popytowa rynku pracy.
Samorządowa Jednostka Organizacyjna Województwa Dolnośląskiego INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Analiza przyczyn umieralności mieszkańców Dolnego Śląska.
A.J.N (KRS) grupa tematyczna GP Zadanie (1): - (1.1) określenie głównych wyzwań - (1.2) propozycja celów strategicznych.
Justyna Wieczorkiewicz-Molendo Biuro ZIT WrOF Urząd Miejski Wrocławia Mechanizm Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych /ZIT/ jako nowe rozwiązania dla.
Rozwój województwa mazowieckiego w latach
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
URZĄD STATYSTYCZNY W WARSZAWIE
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
PROJEKT STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Przemysław Śleszyński Specyfika sytuacji demograficznej województwa mazowieckiego na tle Polski Przemysław Śleszyński Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN SYTUACJA DEMOGRAFICZNA WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO JAKO WYZWANIE DLA POLITYKI SPOŁECZNEJ I GOSPODARCZEJ Warszawa • 30 stycznia 2017 r.

ZAGADNIENIA - ruch naturalny – drugie przejście demograficzne, Specyfika województwa. Elementy rozwoju demograficznego i społeczno-ekonomicznego: - ruch naturalny – drugie przejście demograficzne, - migracje i problem niedoszacowania rejestracji zdarzeń, - suburbanizacja, - depopulacja i starzenie się ludności. Demograficzne i społeczne obszary problemowe. Podsumowanie - wnioski dla polityki rozwoju.

SPECYFIKA WOJEWÓDZTWA Stołeczność i jej wpływ na organizację procesów społeczno-ekonomicznych (Warszawa „organizatorem” procesów osadniczo-przestrzennych, w tym zwłaszcza migracji). Polaryzacyjny model rozwoju kraju – hipertrofia (nadmierny rozrost) Warszawy i OMW. Silne zróżnicowania wewnętrzne.

ŚREDNI WIEK URODZENIA DZIECKA – SUBREGIONY MAZOWIECKIE DRUGIE PRZEJŚCIE DEMOGRAFICZNE (zmiany w obyczajowości, kryzys wartości rodzinnych) LICZBA URODZEŃ NA 1000 KOBIET W WIEKU 20-39 LAT – SUBREGIONY MAZOWIECKIE ŚREDNI WIEK URODZENIA DZIECKA – SUBREGIONY MAZOWIECKIE Warszawa Warszawa Drugie przejście demograficzne zachodzi najszybciej na obszarach zurbanizowanych Czynnikiem osłabiającym płodność jest też trudna sytuacja ekonomiczno-zawodowa i mieszkaniowa osób młodych – peryferie województwa.

MIGRACJE WEWNĘTRZNE (WYMELDOWANIA I ZAMELDOWANIA) macierz międzygminna za 2012 r.: 2479 x 2479 gmin 370 tys. zdarzeń

ZLEWNIE MIGRACYJNE (2006) Źródło: Śleszyński 2011

WEWNĘTRZNY DRENAŻ MÓZGÓW „CIEŃ” METROPOLII Wyraźne jest wypłukiwanie ("wysysanie") zasobów, głównie ludzkich. Następuje we- wnętrzny drenaż, a ruch migracyjny jest skierowany bezpośrednio do stolicy, z po- minięciem niższych szczebli hierarchicz-nych układu osadniczego. W odległości około 70- 90 km od centrum Warszawy tworzy się koncentryczny pierścień gmin o najsłabszym udziale mieszkańców z wyk- ształceniem wyższym, klasyczny tzw. cień metropolii. 2002 Źródło: P. Śleszyński, 2004 Warszawa 2002 Źródło: P. Śleszyński, 2009 Źródło: Śleszyński 2009

PROCESY OSADNICZE W OSTATNIEJ DEKADZIE: SILNA DEKONCENTRACJA, SUBURBANIZACJA, URBAN SPRAWL ZAMELDOWANIA Z: Z WARSZAWY Z OŚRODKÓW REGIONALNYCH Z OŚRODKÓW SUBREGIONALNYCH SUBURBANIZACJA „ZESZŁA” W DÓŁ HIERARCHII ADMINISTRACYJNO-OSADNICZEJ Źródło: Śleszyński 2014

URBAN SPRAWL W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ tereny zabudowy (2010)

PROBLEM EFEKTYWNOŚCI INFRASTRUKTURY W strefach podmiejskich obsługa mediów jest parokrotnie droższa, niż w miastach

ZMIANY W ROZMIESZCZENIU LUDNOŚCI rozwój demograficzny „Ziem Odzyskanych” industrializacja i urbanizacja osłabienie przyrostu ludności, wzrost mniejszych ośrodków pogłębienie depopulacji ograniczenie mobilności utrzymanie depopulacji różnicowanie wzrostu metropolii

DELIMITACJA OBSZARÓW PROBLEMOWYCH Raport IGiPZ PAN o stanie zagospodarowania przestrzennego kraju dla Ministerstwa Infrastruktury (Węcławowicz i in. 2002) Delimitacja IGiPZ PAN dla „Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju” (Śleszyński i in. 2016) DELIMITACJA OBSZARÓW PROBLEMOWYCH

3 główne zagrożenia wynikające ze zmian demograficznych (w tym depopulacji regionów peryferyjnych) dla organizacji terytorialnej, zagospodarowania i planowania przestrzennego Rosnące niedopasowanie miejsc pracy i zamieszkania przy powiększającej się luce podażowej. Coraz bardziej rozproszone i nieefektywne osadnictwo. Coraz bardziej niewydolny system administracyjno- terytorialny.

WNIOSKI DLA POLITYKI ROZWOJU Miejsca pracy i funkcje wyższego rzędu: reindustrializacja miast >30 tys. mieszkańców, dekoncentracja funkcji zarządzania gospodarczego . Optymalizacja systemu administracyjno-terytorialnego (likwidacja gmin obwarzankowych, łączenie powiatów i gmin, zespoły funkcjonalne – np. OMW). Depopulacja jako szansa na koncentrację osadniczą rozproszonych obszarów wiejskich.