Nabór wniosków w trybie pozakonkursowym dla Powiatowych Urzędów Pracy w ramach RPO WZ 2014-2020 w 2017 r. Szczecin, dnia 08.02.2017 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Advertisements

Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Nabór wniosków w trybie pozakonkursowym dla Powiatowych Urzędów Pracy w ramach Programu Operacyjnego Wiedza.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Kliknij, aby dodać tytuł prezentacji Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Rola i znaczenie nowych rozwiązań ułatwiających młodym wejście/powrót na rynek.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Sprawozdawczość. Podstawowe terminy Okres sprawozdawczy  3 kolejne miesiące, licząc od daty zawarcia umowy o dofinansowanie projektu Rodzaje raportów.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Działania 5.7 Nowe Mikroprzedsiębiorstwa Konkurs numer: RPPM IZ /16 Regionalny Program.
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Kryteria wyboru projektów w ramach osi IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Program Operacyjny Polska Cyfrowa Program Operacyjny Polska Wschodnia.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Poddziałania Jakość edukacji ogólnej Konkurs numer: RPPM IZ /15 Regionalny Program.
Najczęściej popełniane błędy w przygotowywanych wnioskach o dofinasowanie Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
„System obsługi wsparcia finansowanego ze środków PFRON”
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ ZAŁĄCZNIKI DO WNIOSKU O DOFINASOWANIE PROJEKTU W RAMACH RPO WD EFRR Wałbrzych.
RPO WiM – oś Regionalny rynek pracy działania WUP w 2015 roku
Kryteria wyboru Rocznych Planów Działań Pomocy Technicznej w ramach 14 Osi RPO WL 2014 – 2020 – Pomoc Techniczna Aneta Pieczykolan Dyrektor Departamentu.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Spotkanie informacyjne Główne założenia konkursu
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Omówienie zmian w regulaminie konkursu w ramach działania 4. 2
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
na realizację operacji w ramach Planu Działania
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 3 sierpnia 2017 r.
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Wielkopolski Regionalny
Zmiany w Umowie i Projekcie
. PRAWIDŁOWY OPIS DOWODÓW KSIĘGOWYCH Najczęściej występujące uchybienia dot. opisu dowodów księgowych i rozliczeń finansowych. Gdańsk, 23 lutego 2018 r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Fundusz Usług Rozwojowych dla przedsiębiorców z sektora MŚP i ich pracowników Elbląg r. Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności Unii Europejskiej.
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Spotkanie dla pracodawców ,,Warto wiedzieć, warto skorzystać„
Szczecin, 12 października 2018 roku
. PRAWIDŁOWY OPIS DOWODÓW KSIĘGOWYCH Najczęściej występujące uchybienia dot. opisu dowodów księgowych i rozliczeń finansowych. Gdańsk, 23 marca 2018 r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
w kontekście zobowiązań Instytucji Zarządzającej
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zasady składania i oceny wniosków
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Grudziądz, 11 września 2017 r.
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Forum Komisji Dialogu Społecznego
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Zapis prezentacji:

Nabór wniosków w trybie pozakonkursowym dla Powiatowych Urzędów Pracy w ramach RPO WZ 2014-2020 w 2017 r. Szczecin, dnia 08.02.2017 r.

Cel Tematyczny 8 Promowanie trwałego i wysokiej jakości zatrudnienia oraz wsparcie mobilności pracowników. Priorytet inwestycyjny 8i: Dostęp do zatrudnienia dla osób poszukującym pracy i osób biernych zawodowo, w tym długotrwale bezrobotnych oraz oddalonych od rynku pracy, także podejmowanie lokalnych inicjatyw na rzecz zatrudnienia oraz wspieranie mobilności pracowników.

Oś priorytetowa VI Rynek Pracy Działanie 6.5 Kompleksowe wsparcie dla osób bezrobotnych, nieaktywnych zawodowo i poszukujących pracy znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy obejmujące pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy oraz działania na rzecz podnoszenia kwalifikacji zawodowych

Środki Funduszu Pracy na realizację projektów współfinansowanych z EFS w 2017 roku Limit środków Funduszu Pracy na realizację projektów współfinansowanych z EFS przyjęty na 2017 r. w ramach RPO WZ 44 795 835,00 PLN

Typ projektu/Formy wsparcia 1. Instrumenty i usługi rynku pracy realizowane przez publiczne służby zatrudnienia, wynikające z Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2015 r. poz. 149, z późn. zm.), z wyłączeniem robót publicznych, odnoszące się do następujących form wsparcia: a) instrumenty i usługi rynku pracy służące indywidualizacji wsparcia oraz pomocy w zakresie określenia ścieżki zawodowej (obligatoryjne): identyfikacja potrzeb osób pozostających bez zatrudnienia oraz diagnozowanie możliwości w zakresie doskonalenia zawodowego, w tym identyfikacja stopnia oddalenia od rynku pracy, kompleksowe i indywidualne pośrednictwo pracy w zakresie wyboru zawodu zgodnego z kwalifikacjami i kompetencjami wspieranej osoby lub poradnictwo zawodowe w zakresie planowania rozwoju kariery zawodowej, w tym podnoszenia lub uzupełniania kompetencji i kwalifikacji zawodowych, b) instrumenty i usługi rynku pracy skierowane do osób, u których zidentyfikowano potrzebę uzupełnienia lub zdobycia nowych umiejętności i kompetencji: nabywanie, podwyższanie lub dostosowywanie kompetencji i/lub kwalifikacji, niezbędnych na rynku pracy w kontekście zidentyfikowanych potrzeb osoby, której udzielane jest wsparcie, m.in. poprzez wysokiej jakości szkolenia, c) instrumenty i usługi rynku pracy służące zdobyciu doświadczenia zawodowego wymaganego przez pracodawców: nabywanie lub uzupełnianie doświadczenia zawodowego oraz praktycznych umiejętności w zakresie wykonywania danego zawodu, m. in. poprzez staże i praktyki, wsparcie zatrudnienia osoby bezrobotnej u przedsiębiorcy lub innego pracodawcy, stanowiące zachętę do zatrudnienia, m. in. poprzez pokrycie kosztów subsydiowania zatrudnienia dla osób, u których zidentyfikowano adekwatność tej formy wsparcia, refundację wyposażenia lub doposażenia stanowiska,

Typ projektu/Formy wsparcia cd. d) instrumenty i usługi rynku pracy służące wsparciu mobilności na rynku pracy: wsparcie mobilności geograficznej dla osób, u których zidentyfikowano problem z zatrudnieniem w miejscu zamieszkania, m.in. poprzez pokrycie kosztów dojazdu do pracy lub wstępnego zagospodarowania w nowym miejscu zamieszkania, m.in. poprzez finansowanie kosztów dojazdu, zapewnienie środków na zasiedlenie. wsparcie mobilności zawodowej na europejskim rynku pracy za pośrednictwem sieci EURES. e) instrumenty i usługi rynku pracy skierowane do osób niepełnosprawnych: niwelowanie barier jakie napotykają osoby niepełnosprawne w zakresie zdobycia i utrzymania zatrudnienia, m.in. poprzez finansowanie pracy asystenta osoby niepełnosprawnej, którego praca spełnia standardy wyznaczone dla takiej usługi i doposażenie stanowiska pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych. f) instrumenty i usługi rynku pracy służące rozwojowi przedsiębiorczości i samozatrudnienia: wsparcie osób bezrobotnych w zakładaniu i prowadzeniu własnej działalności gospodarczej poprzez udzielenie: pomocy bezzwrotnej (dotacji) na utworzenie przedsiębiorstwa oraz doradztwo i szkolenia umożliwiające uzyskanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej.

Typ beneficjenta/Grupa docelowa Typ beneficjenta: Powiatowe Urzędy Pracy województwa zachodniopomorskiego Grupa docelowa/ostateczni odbiorcy wsparcia: Osoby powyżej 30 lat i więcej zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy jako bezrobotne, znajdujące się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy (tj. osoby w wieku 50 lat i więcej, kobiety, osoby z niepełnosprawnościami, osoby długotrwale bezrobotne oraz nisko wykwalifikowane), dla których, zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku, określono pierwszy lub drugi profil pomocy.

Tytuł projektu/Okres realizacji projektu Aktywizacja osób pozostających bez pracy w wieku powyżej 30 lat i więcej znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy w powiecie X (w miejsce X należy wprowadzić odpowiedni powiat) III (cyfra rzymska określa kolejny nr projektu realizowanego w danym powiecie). Okres realizacji projektu: 01.01.2017 r. – 31.12.2017 r.

Informacja o zasadach realizacji projektów W ramach projektów Powiatowych Urzędów Pracy nie przewiduje się możliwości ponoszenia wydatków w ramach cross-financingu oraz wydatków na środki trwałe. Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 oraz Wytycznymi w zakresie realizacji projektów finansowanych ze środków Funduszu Pracy w ramach programów operacyjnych współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014-2020, jedyną uproszczoną formą rozliczania wydatków jaka może być stosowana przez Powiatowe Urzędy Pracy jest stawka ryczałtowa, która zgodnie z art. 9 ust. 2d ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wynosi nie więcej niż 3% kosztów bezpośrednich projektu po odjęciu kwot wskazanych jako kwoty w części wkładu krajowego. W ramach projektów PUP nie ma możliwości wnoszenia wkładu własnego. W projektach PUP nie są również wykazywane żadne środki prywatne angażowane w związku z udzielanym wsparciem w ramach realizowanego projektu.

Kryteria wyboru projektów Kryteria dopuszczalności L.p. Nazwa kryterium Definicja kryterium 1. Zgodność z celem szczegółowym i rezultatami Działania Projekt jest zgodny z właściwym celem szczegółowym RPO WZ 2014-2020 oraz koresponduje ze wskaźnikami dla danego Działania/typu projektu. 2. Zgodność z typem projektu Projekt jest zgodny z typem projektu wskazanym w Regulaminie naboru oraz uwarunkowaniami wynikającymi z zapisów SOOP RPO WZ 2014- 2020 dla danego typu projektów. Charakter przewidywanych działań, wskaźniki produktu i rezultatu, wydatki kwalifikowalne dają pewność, że mamy do czynienia z typem projektu zaplanowanym do wsparcia w ramach Działania 6.5. 3. Zgodność z wymogami pomocy publicznej. Projekt jest zgodny regułami pomocy publicznej i/lub pomocy de minimis. 4. Zgodność z zasadami horyzontalnymi. Projekt jest zgodny z: 1. zasadą równości szans kobiet i mężczyzn, w oparciu o standard minimum, 2. właściwymi politykami i zasadami wspólnotowym w tym z: - zasadą równych szans i niedyskryminacji w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, - koncepcją zrównoważonego rozwoju.

Kryteria wyboru projektów cd. Kryteria dopuszczalności cd. 5. Kwalifikowalność Beneficjenta/Partnera Beneficjent oraz Partner/rzy (o ile dotyczy) nie podlega/ją wykluczeniu z możliwości ubiegania się o dofinansowanie, w tym wykluczeniu, o którym mowa w art. 207 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r., o finansach publicznych. Beneficjent oraz Partner/rzy (o ile dotyczy), zgodnie z SOOP RPO WZ 2014-2020, jest/są podmiotem/ami uprawnionym/i do ubiegania się o dofinansowanie w ramach typu projektów, w którym ogłoszony został konkurs. Kryteria dopuszczalności szczegółowe 1. Zgodność wsparcia. 1. W ramach projektu do wszystkich jego uczestników zostaną skierowane instrumenty i usługi rynku pracy służące indywidualizacji wsparcia oraz pomocy w zakresie określenia ścieżki zawodowej, tj.: a) identyfikacja potrzeb osób pozostających bez zatrudnienia oraz diagnozowanie możliwości w zakresie doskonalenia zawodowego, w tym identyfikacja stopnia oddalenia od rynku pracy, b) kompleksowe i indywidualne pośrednictwo pracy w zakresie wyboru zawodu zgodnego z kwalifikacjami i kompetencjami wspieranej osoby lub poradnictwo zawodowe w zakresie planowania rozwoju kariery zawodowej, w tym podnoszenia lub uzupełniania kompetencji i kwalifikacji zawodowych. 2. Projekt zakłada osiągnięcie kryterium efektywności zatrudnieniowej na poziomie określonym w  Regulaminie naboru dla: - osób w wieku 50 lat i więcej; - kobiet; - osób z niepełnosprawnościami; - osób długotrwale bezrobotnych; - osób o niskich kwalifikacjach. 3. Co najmniej 5% grupy docelowej uzyska kwalifikacje po opuszczeniu programu, potwierdzone dokumentem w rozumieniu Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020. 4. Usługi szkoleniowe oferowane w projekcie gwarantują efektywność wsparcia poprzez nabycie kwalifikacji zawodowych lub nabycie kompetencji potwierdzonych dokumentem w rozumieniu Wytycznych Ministra Rozwoju w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020.

Kryteria wyboru projektów cd. Kryteria wykonalności 1. Zgodność prawna Projekt jest zgodny z prawodawstwem wspólnotowym i krajowym, w tym przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych. 2. Zdolność organizacyjno- operacyjna Beneficjent gwarantuje zdolność organizacyjną do realizacji projektu zgodnie z zakresem wskazanym we wniosku. Beneficjent dysponuje doświadczeniem w realizacji podobnych przedsięwzięć. Beneficjent zapewni do realizacji projektu odpowiednio wykwalifikowaną kadrę, zarówno do jego obsługi jak i realizacji przedsięwzięć merytorycznych. Beneficjent dysponuje odpowiednim potencjałem technicznym. 3. Zdolność finansowa Kondycja finansowa Beneficjenta gwarantuje osiągnięcie deklarowanych produktów lub rezultatów, zgodnie z deklarowanym planem finansowym i w terminie określonym we wniosku o dofinansowanie. Beneficjent zapewnia środki finansowe do utrzymywania projektu w okresie trwałości (jeśli dotyczy). Kryteria administracyjności Kompletność wniosku Wniosek jest kompletny i został sporządzony i złożony zgodnie z obowiązującą Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie oraz z Regulaminem naboru. Wszystkie pola we wniosku są wypełnione w języku polskim i w taki sposób, że dają możliwość oceny merytorycznej wniosku. Zgodność z kwalifikowalnością wydatków. Wydatki w projekcie są zgodne z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności w okresie programowania 2014-2020 oraz  Wytycznymi w zakresie realizacji projektów finansowanych ze środków Funduszu Pracy w ramach programów operacyjnych współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. Wartość kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtem została wyliczona zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji projektów finansowanych ze środków Funduszu Pracy w ramach programów operacyjnych współfinansowanych z Europejskiego Funduszu.

Kryteria wyboru projektów cd. Kryteria administracyjności cd. 3. Intensywność wsparcia Wnioskowana kwota i poziom wsparcia są zgodne z zapisami Regulaminu naboru. 4. Spójność wniosku i załączników Opisy we wniosku oraz w załącznikach (jeśli dotyczy) są ze sobą spójne, nie zawierają sprzecznych ze sobą kwestii.

Wartość docelowa wskaźników do zrealizowania w 2017 r. Wymagane rezultaty WSKAŹNIKI REZULTATU Nazwa wskaźnika Wartość docelowa wskaźników do zrealizowania w 2017 r. Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu (C) 45% uczestników projektu Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu (C) 31% Liczba utworzonych miejsc pracy w ramach udzielonych z EFS środków na podjęcie działalności gospodarczej [szt.] 666 Liczba osób, które nabyły kompetencje po opuszczeniu programu nie określono

Wartość docelowa wskaźników do zrealizowania w 2017 r. Wymagane rezultaty WSKAŹNIKI PRODUKTU Nazwa wskaźnika Wartość docelowa wskaźników do zrealizowania w 2017 r. Liczba osób bezrobotnych, w tym długotrwale bezrobotnych objętych wsparciem w programie (C) [osoby] 4 260 Liczba osób długotrwale bezrobotnych objętych wsparciem w programie (C) [osoby] 2 343 Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie (C) [osoby] 213 Liczba osób w wieku 50 lat i więcej objętych wsparciem w programie [osoby] 1 192 Liczba osób o niskich kwalifikacjach objętych wsparciem w programie [osoby] 1 874 Liczba osób, które otrzymały bezzwrotne środki na podjęcie działalności gospodarczej w programie [osoby] 600

Wskaźnik efektywności zatrudnieniowej Zakładane do osiągnięcia w ramach projektu wartości wskaźnika efektywności zatrudnieniowej: a) dla osób w wieku 50 lat i więcej na poziomie co najmniej 33%; b) dla kobiet na poziomie co najmniej 39%; c) dla osób z niepełnosprawnościami na poziomie co najmniej 33%; d) dla osób długotrwale bezrobotnych na poziomie co najmniej 30%; e) dla osób o niskich kwalifikacjach na poziomie co najmniej 38%.

Podział środków Funduszu Pracy na rok 2017 Krajowy wkład publiczny L. p. Powiat Łącznie* (PLN) EFS (PLN) Krajowy wkład publiczny (PLN) 1. Białogard 2 247 504,00 1 910 378,00 337 126,00 2. Choszczno 2 174 933,00 1 848 639,00 326 240,00 3. Drawsko Pomorskie 2 322 339,00 1 973 988,00 348 351,00 4. Goleniów 1 847 920,00 1 570 732,00 277 188,00 5. Gryfice 2 240 286,00 1 904 243,00 336 043,00 6. Gryfino 2 526 951,00 2 147 908,00 379 043,00 7. Kamień Pomorski 1 872 733,00 1 591 823,00 280 910,00 8. Kołobrzeg 1 528 659,00 1 299 360,00 229 299,00 9. Koszalin 4 633 936,00 3 938 846,00 695 090,00

Podział środków Funduszu Pracy na rok 2017 Krajowy wkład publiczny L. p. Powiat Łącznie*(PLN) EFS (PLN) Krajowy wkład publiczny (PLN) 10. Łobez 1 848 648,00 1 571 351,00 277 297,00 11. Myślibórz 1 687 998,00 1 434 798,00 253 200,00 12. Police 1 610 949,00 1 369 307,00 241 642,00 13. Pyrzyce 1 704 045,00 1 448 438,00 255 607,00 14. Sławno 2 326 692,00 1 977 635,00 348 994,00 15. Stargard Szczeciński 2 925 249,00 2 486 462,00 438 787,00 16. Szczecin 4 161 006,00 3 536 855,00 624 151,00 17. Szczecinek 3 121 822,00 2 653 549,00 468 273,00 18. Świdwin 1 911 715,00 1 624 958,00 286 757,00 19. Świnoujście 555 939,00 472 548,00 83 391,00

Podział środków Funduszu Pracy na rok 2017 Krajowy wkład publiczny L. p. Powiat Łącznie*(PLN) EFS (PLN) Krajowy wkład publiczny (PLN) 20. Wałcz 1 546 574,00 1 314 588,00 231 986,00 Razem: 44 795 835,00 38 076 460,00 6 719 375,00 *Podane kwoty podziału środków ujętych w tabeli nie są ostateczne i uzależnione są od wartości algorytmu, który może ulec zmianie po przyjęciu ustawy budżetowej na 2017 r.

Najważniejsze zagadnienia dotyczące wypełniania wniosku o dofinansowanie Określenie obszaru wsparcia i informacja o projekcie (pkt. A i B wniosku o dofinansowanie) należy wybrać cel szczegółowy RPO WZ 2014-2020, do którego osiągnięcia przyczyni się realizacja projektu (pkt. 1.5) - Zwiększenie zatrudnienia wśród osób bezrobotnych, poszukujących pracy i nieaktywnych zawodowo znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji ma rynku pracy należy wskazać numer naboru (pkt. 2.1) - RPZP.06.05.00-IP.02-32-P01/17 należy wskazać kategorię interwencji (pkt. 3.1) - Dostęp do zatrudnienia dla osób poszukujących pracy i osób biernych zawodowo, w tym długotrwale bezrobotnych i oddalonych od rynku pracy. m. in. poprzez lokalne inicjatywy na rzecz zatrudnienia i wspieranie mobilności pracowników należy wskazać temat uzupełniający (pkt. 3.3) - 03 Wzmacnianie konkurencyjności MŚP - 06 Niedyskryminacja - 07 Równość płci należy wskazać nazwę Wnioskodawcy/Projektodawcy (pkt. B. 1.3) - Powiat ……../Powiatowy Urząd Pracy w …………….. Pola w części B podsekcji 1 dotyczą powiatu. Dane dotyczące Powiatowego Urzędu Pracy należy podać w części odpowiadającej Realizatorowi w pkt. C.4. Potencjał i doświadczenie Wnioskodawcy (pkt. B. 9) - należy opisać doświadczenie Wnioskodawcy oraz zasoby jakimi dysponuje i jakie zaangażuje w realizację projektu (zaplecze techniczne, kadra zaangażowana w realizację projektu), sposób zarządzania; - ocena potencjału finansowego – należy zapisać, iż Wnioskodawca jest jednostką sektora finansów publicznych i w związku z tym nie podaje danych niezbędnych do weryfikacji kryterium potencjału finansowego w zakresie obrotu.

Najważniejsze zagadnienia dotyczące wypełniania wniosku o dofinansowanie Charakterystyka projektu (pkt. D wniosku o dofinansowanie) Pkt. D.1 Krótki opis projektu – zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu (m. in. krótki i przejrzysty opis projektu, wskazanie celu ogólnego projektu, główne rezultaty, grupa docelowa oraz zadania, które zostaną zrealizowane w ramach projektu). Pkt. D.2 Cele i rezultaty projektu – zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu (m. in. diagnoza sytuacji problemowej, wskazanie celów projektu, adekwatność wskaźników rezultatu określonych w części E dla pomiaru założonych celów projektu, opis grupy docelowej, rekrutacji). W pkt. D.2.3 Przewidywana liczba podmiotów objętych wsparciem należy wskazać przewidywaną liczbę przedsiębiorstw, które skorzystają z wyposażenia/doposażenia stanowiska pracy. Pkt. D.4 Promocja projektu – nie dotyczy (wyłączone w naborze). Pkt. D.5 Czynniki ryzyka realizacji projektu – pole wypełniane w projektach wnioskujących o kwotę dofinansowania przekraczającą 2 mln złotych.

Najważniejsze zagadnienia dotyczące wypełniania wniosku o dofinansowanie Mierzalne wskaźniki projektu (pkt. E wniosku o dofinansowanie) Należy wskazać wskaźniki produktu i rezultatu określone w Regulaminie naboru oraz wskaźniki horyzontalne dla EFS. We wniosku o dofinansowanie należy wprowadzić wskaźniki adekwatne z grupą docelową oraz zaplanowanym wsparciem spośród niżej wymienionych: Liczba osób powyżej 30 lat i więcej, które zakończyły udział w projekcie zgodnie ze ścieżką, Liczba osób w wieku 50 lat i więcej, które zakończyły udział w projekcie zgodnie ze ścieżką, Liczba osób z niepełnosprawnościami, które zakończyły udział w projekcie zgodnie ze ścieżką, Liczba osób o niskich kwalifikacjach, które zakończyły udział w projekcie zgodnie ze ścieżką, Liczba osób długotrwale bezrobotnych, które zakończyły udział w projekcie zgodnie ze ścieżką, Liczba osób bezrobotnych, w tym długotrwale bezrobotnych, które zakończyły udział w projekcie zgodnie ze ścieżką, Liczba osób, które otrzymały wsparcie w postaci IPD, Liczba osób, które otrzymały wsparcie w postaci poradnictwa zawodowego/ pośrednictwa pracy, Liczba osób, które zakończyły udział w praktykach zawodowych/stażach. Pkt. E.4 Trwałość rezultatów projektu – nie dotyczy (wyłączone w naborze)

Najważniejsze zagadnienia dotyczące wypełniania wniosku o dofinansowanie Harmonogram i budżet projektu (pkt. G wniosku o dofinansowanie) Ryczałt kosztów pośrednich jest określany przez Beneficjenta we wniosku o dofinansowanie i wynosi nie więcej niż 3% kosztów bezpośrednich projektu po odjęciu kwot wskazanych jako kwoty w części wkładu krajowego. Dla kosztów pośrednich należy utworzyć jedną kartę wydatku z nazwą zadania: koszty pośrednie. Pkt. G.4.6 Harmonogram realizacji – kwota kosztów pośrednich (w przypadku, gdy zaplanowano w projekcie) w każdym kwartale musi stanowić odpowiedni procent kosztów bezpośrednich.

Odpowiedzi na pytania dotyczące wniosku o dofinansowanie 1. IP RPO WZ w regulaminie naboru rekomenduje wprowadzenie do wniosku o dofinansowanie wskaźników adekwatnych (w II edycji projektów RPO WZ były to tzw. wskaźniki specyficzne, które wybieraliśmy wszystkie). Czy muszą one wszystkie zostać wybrane we wniosku o dofinansowanie, czy PUP-y mogą wybrać kilka z nich (jeśli tak to ile obligatoryjnie?) Odp. Należy wybrać wszystkie wskaźniki adekwatne dla grupy docelowej oraz zaplanowanych w projekcie zadań/działań tj. w przypadku, gdy w ramach projektu zaplanowano objęcie wsparciem osób w wieku 50 lat i więcej w części E wniosku o dofinansowanie należy ująć wskaźnik „Liczba osób w wieku 50 lat i więcej, które zakończyły udział w projekcie zgodnie ze ścieżką”. W przypadku, gdy w projekcie zaplanowano realizację staży wówczas należy określić wskaźnik „Liczba osób, które zakończyły udział w praktykach zawodowych/stażach”. Czy wybór rodzaju szkolenia, który zaplanujemy do realizacji w ramach III edycji RPO WZ musi być potwierdzony we wniosku o dofinansowanie opisem, że służy nabywaniu kwalifikacji określonych jako deficytowe w ramach dokumentu Barometr zawodów 2016 lub jest odpowiedzią na potrzeby konkretnych pracodawców? Odp. W przypadku RPO WZ nie jest wymagane ujęcie opisu we wniosku o dofinansowanie wskazującego aby szkolenia zawodowe prowadziły do zdobycia kwalifikacji lub kompetencji w zawodach wskazanych jako deficytowe w oparciu o dane wynikające z dokumentu Barometr zawodów lub w odpowiedzi na potrzeby konkretnych pracodawców. Jednakże, należy mieć na uwadze, iż realizacja projektu stanowi odpowiedź na rzeczywiste zidentyfikowane problemy na rynku pracy w danym powiecie i rodzaj szkoleń powinien zostać wybrany tak, aby zostały zwiększone szanse na podjęcie stałego zatrudnienia uczestników po ukończonych szkoleniach.

Odpowiedzi na pytania dotyczące wniosku o dofinansowanie Czy osoby, które były uczestnikami I i/lub II edycji projektów w ramach POWER i RPO mogą być uczestnikami III edycji projektów? Odp. W opinii IP RPO i PO WER w ramach III edycji projektów mogą uczestniczyć byli uczestnicy I i/lub II edycji. Jednakże, należy mieć na uwadze efektywność oferowanego wsparcia a tym samym w opinii IP nie jest rekomendowane oferowanie uczestnikowi tożsamych form pomocy np. sfinansowanie tego samego rodzaju szkolenia w I i/lub II edycji oraz w III edycji. Każdorazowo decyzja w tym zakresie należy do PUP i zależy od indywidualnej sytuacji uczestnika projektu w tym zdiagnozowanych w IPD potrzeb. Czy we wniosku o dofinansowanie projektu RPO musi być wybrany/określony wskaźnik „Liczba osób, które nabyły kompetencje po opuszczeniu programu”, jeżeli w projekcie przewiduje się wyłącznie szkolenia prowadzące do uzyskania kwalifikacji? Odp. W przypadku, gdy w projekcie nie założono szkoleń prowadzących do uzyskania kompetencji w części E wniosku o dofinansowanie nie należy wykazywać wskaźnika „Liczba osób, które nabyły kompetencje po opuszczeniu programu”. Pole A.12.1 i 12.2/12.3 Wniosku o dofinansowanie – jakie odpowiedzi powinien zaznaczyć PUP? Oraz w polu G.10 odnośnie wcześniej zaznaczonych pól w części A. Odp. W przypadku projektów realizowanych przez Powiatowe Urzędy Pracy w ramach naboru nr RPZP.06.05.00-IP.02-32-P01/17 pomoc publiczna/pomoc de minimis wystąpić może wyłącznie na drugim poziomie, tj. udzielana będzie przez Beneficjenta. W związku z powyższym, we wniosku o dofinansowanie należy: W pkt. A.12.1 Czy projekt jest objęty pomocą publiczną i/lub de minimis? wybrać opcję „NIE” wówczas pkt. A.12.2 Podstawa prawna udzielenia pomocy publicznej wypełnione zostanie automatycznie. W pkt. A.12.3 Analiza wstępowania pomocy publicznej należy wypełnić test odpowiadając na 5 pytań/przesłanek weryfikujących poprawność odpowiedzi wskazanej w pkt. A 12.1. Pole G.10 Metodologia wyliczenia dofinansowania i wkładu prywatnego - nie dotyczy (wyłączone w naborze).

Odpowiedzi na pytania dotyczące wniosku o dofinansowanie Czy w ramach realizacji projektu możliwe jest refundowanie kosztów opieki nad dzieckiem jako wsparcie towarzyszące podczas realizacji działań jak staże czy szkolenia? Odp. Możliwe jest zrefundowanie kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7 jako wsparcie towarzyszące stażom lub szkoleniem w ramach projektu, pod warunkiem zgodności wsparcia z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. W ramach projektów PUP mogą być finansowane usługi i instrumenty rynku pracy określone w w/w ustawie. Czy tak jak w poprzednich latach realizacji projektu do okresu długotrwałego bezrobocia (6/12 miesięcy) wlicza się również okres pozostawania bez pracy przed rejestracją w PUP, czy tylko w ramach rejestracji? Odp. Zarówno w projektach POWER jak i RPO istnieje możliwość wliczenia okresu pozostawania bez zatrudnienia przed rejestracją w PUP do okresu bezrobocia na podstawie oświadczenia uczestnika projektu. Czy PUP podczas składania wniosku o dofinansowanie projektu powinien wskazywać przewidywaną liczbę podmiotów objętych wsparciem, ponieważ nie ma to odzwierciedlenia we wnioskach o płatność? Odp. W pkt. D.2.3 Przewidywana liczba podmiotów objętych wsparciem należy wskazać przewidywaną liczbę przedsiębiorstw, które skorzystają z wyposażenia/doposażenia stanowiska pracy, pomimo braku obowiązku monitorowania we wniosku o płatność. Czy pole D5 dot. opisu czynników ryzyka w projekcie będzie aktywne dla wypełniania dla PUP, czy może PUP będą zwolnione z opisu powyższego pola? Odp. Pole D5 wypełniane jest tylko przez wnioskodawców, którzy wnioskują o kwotę dofinansowania równą albo przekraczającą 2 mln złotych.

Odpowiedzi na pytania dotyczące wniosku o dofinansowanie Wyjaśnienie różnicy pomiędzy uzyskaniem kwalifikacji a nabyciem kompetencji. Podanie konkretnych przykładów Odp. Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach RPO WZ 2014-2020 dla projektów w ramach EFS (pkt. E2): Kwalifikacja – to określony zestaw efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych nabytych w edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne, zgodnych z ustalonymi dla danej kwalifikacji wymaganiami, których osiągnięcie zostało sprawdzone w walidacji oraz formalnie potwierdzone przez instytucję uprawnioną do certyfikowania. Kompetencja – to wyodrębniony zestaw efektów uczenia się. Opis kompetencji zawiera jasno określone warunki, które powinien spełniać uczestnik projektu ubiegający się o nabycie kompetencji tj. wyczerpującą informację o efektach uczenia się oraz kryteria i metody ich weryfikacji. Szczegółowe informacje dot. procesu uzyskania kwalifikacji zawarte zostały w załącznikach do Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie (zał. 7.4) Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego/Lista sprawdzająca do weryfikacji, czy dany certyfikat/ dokument można uznać za kwalifikację na potrzeby mierzenia wskaźników monitorowania EFS dot. uzyskiwania kwalifikacji do Regulaminu naboru nr RPZP.06.05.00-IP.02-32-P01/17. W nawiązaniu do powyższego Wnioskodawca winien zróżnicować wsparcie na szkolenia, które zgodnie ze szczegółowym kryterium dopuszczalności powinny wpłynąć na podwyższenie kwalifikacji tj. kończyć się egzaminem/uzyskaniem odpowiedniego certyfikatu oraz na kursy, warsztaty czy przyuczenie do zawodu, które wiążą się z uzyskaniem umiejętności nie zaś konkretnych kwalifikacji, w rozumieniu definicji użytych w kryteriach oraz wskaźnikach.

Odpowiedzi na pytania dotyczące wniosku o dofinansowanie Jaką wartość wskaźnika rezultatu należy przyjąć dla projektu w ramach RPO odnośnie osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu projektu? Czy na poziomie 31% - zgodnie z pkt. 3.4 Wymagane rezultaty „Regulaminu naboru”, czy wystarczy w wysokości min. 5% - zgodnie ze Szczegółowymi kryteriami dopuszczalności określonymi w w/w dokumencie? Odp. W pkt. 3.4 „Wymagane rezultaty” wskazano wartość docelową wskaźników do zrealizowania w 2017 roku w województwie zachodniopomorskim. Dla wskaźnika „Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu” wskazano wartość 31%. Jednocześnie szczegółowe kryterium dopuszczalności nr 3 zobowiązuje Beneficjenta do osiągnięcia przedmiotowego wskaźnika na poziomie co najmniej 5%. Mając na uwadze powyższe Beneficjent powinien określić przedmiotowy wskaźnik na poziomie możliwie najwyższym, lecz nie mniejszym niż 5%. Czy w ramach niniejszego projektu obligatoryjnie wymaga się stosowania klauzul społecznych? Jeśli tak prosimy o podanie przykładów ich zastosowania w ramach niniejszych projektów. Odp. Obowiązek stosowania klauzul społecznych wynika z pkt. 4 sekcji 6.5 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. Dotyczy to zarówno zamówień publicznych realizowanych zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z dnia 2013 r., poz. 907, z późn. zm.), jak i zamówień publicznych realizowanych zgodnie z zasadą konkurencyjności. W związku z powyższym, Beneficjent zostanie zobowiązany do określenia rodzaju zamówienia w ramach, którego uwzględni aspekty społeczne zgodnie ze wskazanymi przez siebie obszarami w załączniku nr 7.3.4. Oświadczenie o stosowaniu klauzul społecznych, przedkładanym na etapie składania załączników niezbędnych do podpisania umowy. Szczegółowe informacje dotyczące aspektów społecznych są ujęte w podręczniku Aspekty społeczne w zamówieniach publicznych.

Odpowiedzi na pytania dotyczące wniosku o dofinansowanie 13. Czy jest możliwość skrócenia dla PUP informacji wypełnianych w bardzo obszernym wniosku o dofinansowanie, tak jak ma to miejsce w ramach naboru (wniosku) POWER, chociażby przez wpisywanie formuły: „nie dotyczy” w niektórych polach, np. a. Pole B9 – Potencjał doświadczenie Wnioskodawcy, b. Pole G.1.1. Planowane zadania, część: opis zadania – j.w. Odp. W fiszce naboru cześć pól został wyłączona np. promocja projektu czy trwałość rezultatów projektu. Pozostałe pola wniosku o dofinansowanie muszą zostać uzupełnione zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach RPO WZ 2014-202 dla projektów w ramach EFS. 14. Dotyczy pkt. 2.1 – Rodzaje projektów i grupy docelowe – czy jak wzorem lat ubiegłych przy realizacji zadania odnoszącego się do wsparcia osób w zakładaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej IP dopuszcza, by uczestnicy projektu, którzy posiadają udokumentowane przygotowanie do prowadzenia własnej firma nie były zmuszane do realizacji dodatkowego wsparcia w ramach projektu w postaci szkoleń/doradztwa umożliwiających nabycie (posiadanej już) wiedzy do podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej? Odp. Stanowisko IP w przedmiotowej kwestii nie uległo zmianie. Uczestnicy projektu posiadający udokumentowane przygotowanie do prowadzenia działalności gospodarczej nie muszą uczestniczyć w szkoleniach w tym zakresie. 15. Czy możliwe jest wcześniejsze udostępnienie generatorów wniosków aplikacyjnych? Odp. Udostępnienie generatora wniosków aplikacyjnych w systemie SOWA nastąpi w dniu rozpoczęcia naboru projektów POWER tj. 15.02.2017 r. W przypadku LSI2014 Urząd Marszałkowski WZ planuje udostępnić możliwość wypełniania wniosku o dofinansowanie w terminie 13.02. – 17.02.br.

Odpowiedzi na pytania dot. realizacji projektów Czy w III edycji projektów w ramach RPO WZ i PO WER odzyskany przez uczestnika VAT podlegać będzie zwrotowi na rachunek bankowy PUP do obsługi środków FP z przeznaczeniem na finansowanie wypłat zasiłków dla osób bezrobotnych i innych obligatoryjnych świadczeń zarówno jeśli dotyczy on roku bieżącego oraz lat ubiegłych? Odp. Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji projektów finansowanych ze środków Funduszu Pracy w ramach programów operacyjnych współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014-2020 ( wer. 30.12.2016 r.) zwroty środków dotyczące równowartości odliczonego lub zwróconego podatku VAT od towarów i usług zakupionych w ramach przyznanych w projekcie PUP refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznanych jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej, odnoszące się do wydatków zarówno bieżącego roku budżetowego, jak również lat ubiegłych, stanowią przychód FP i mogą być wydatkowane na finansowanie wypłat zasiłków dla osób bezrobotnych i innych obligatoryjnych świadczeń. Czy w przypadku, gdy została zdiagnozowana korekta rozliczonych wydatków i na uczestnika projektu nałożono obowiązek zwrotu części przyznanych środków z EFS, a środki te nie zostały zwrócone przez niego, to czy PUP-y powinny dokonywać zwrotu ze środków FP na rachunek bankowy projektu (w przypadku wydatku roku bieżącego) lub na rachunek dysponenta FP (w przypadku wydatku z lat ubiegłych)? Odp. Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji projektów finansowanych ze środków Funduszu Pracy w ramach programów operacyjnych współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014-2020 ( wer. 30.12.2016 r.) PUP dokonuje zwrotu środków w momencie otrzymania zwrotu od uczestnika projektu, natomiast w sytuacji zastosowania wobec uczestnika projektu PUP ulgi w spłacie zobowiązań – PUP nie dokonuje zwrotu środków „za uczestnika”, niemniej jednak zobowiązany jest złożyć korektę rozliczonych wydatków we wniosku o płatność. W przypadku braku zwrotu środków od uczestnika, PUP nie powinien „zakładać środków za uczestnika”. Konieczne jest bieżące monitorowanie sytuacji, podjęcie czynności przyjętych w danym PUP związanych z windykacją środków oraz informowanie IP o postępach windykacji.

Dodatkowych informacji dla ubiegających się o dofinansowanie udziela: Dane kontaktowe Dodatkowych informacji dla ubiegających się o dofinansowanie udziela: - Biuro Informacji i Promocji EFS w Szczecinie, ul. Mickiewicza 41, pok. 210, 211, tel. 91 42 56 163, 91 42 56 164, efs@wup.pl oraz - Biuro Informacji i Promocji EFS w Koszalinie, ul. Słowiańska 15a, pok. 25, 26, tel. 94 34 45 025, 94 34 45 026, efskoszalin@wup.pl (od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 15:30).

Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Dziękuję za uwagę Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie ul. A. Mickiewicza 41 70-383 Szczecin tel. 91 42 56 100 fax. 91 42 56 103 e-mail: sekretariat@wup.pl 32