System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System bezpośredniej likwidacji szkód z OC komunikacyjnego
Advertisements

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
Kliknij, aby dodać tytułu
Dariusz Fuchs Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa;
Plany ustawodawcze w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce
Piotr Kaczanowski System ewidencji i rejestracji pojazdów jako determinant problemów rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.
Umowa ubezpieczenia OC – cz. 2
Umowa ubezpieczenia OC – cz. 1
Nowelizacja kodeksu cywilnego BRAKUJĄCE REGULACJE Prowadzący: Wojciech S. Kamiński.
Dr Marcin Orlicki, LL.M. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Zasady koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w ramach państw członkowskich UE ,EOG i Szwajcarii Październik 2010.
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS UBEZPIECZENIE UCZNIÓW PRZYJEŻDŻAJĄCYCH Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie.
ProMotor Uwagi do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych.
Dr Katarzyna Ludwichowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika Wydział Prawa i Administracji Zakład Prawa Ubezpieczeniowego Optymalizacja systemu kompensacji.
Katarzyna Ludwichowska Zakład Prawa Ubezpieczeniowego Wydział Prawa i Administracji UMK Przepisy kodeksu cywilnego.
Prewencja (po)wypadkowa praktyka w duchu prawa Paweł Sukiennik PS Consult r.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych
Podatek Religi – fundamentalne zastrzeżenia prawne
Stypendium Marii Curie
Jak załatwić sprawę w Urzędzie Miasta Toruń?
Wypadki za granicą i z udziałem cudzoziemców – jak uzyskać odszkodowanie? Warszawa, 31 lipca 2012 r.
Maciej Rapkiewicz, członek Zarządu Instytutu Sobieskiego
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Ubezpieczenia turystyczne
Zasady Wypłaty Świadczeń grupowe ubezpieczenia na życie
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Urszula Grzyb Regionalne Centrum Informacji dla Naukowców Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Centrum Transferu Technologii Politechnika.
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
BZ WBK-AVIVA Towarzystwa Ubezpieczeń S.A. Styczeń 2015 r.
SYSTEM ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW RYNKU WEWNĘTRZNEGO Seminarium „Dyrektywa usługowa – nowe szanse dla przedsiębiorców” 27 maja 2009 r.
Prawdy oczywiste Wypadek w drodze do lub z pracy - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
UBEZPIECZENIA W LOGISTYCE semestr zimowy 2014/2015
misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych akredytowanych w RP
Razem czy osobno? Ochrona prawna w relacji z innymi rodzajami ubezpieczeń Konferencja „Pozycja Ubezpieczeń ochrony prawnej w świadomości społecznej” Warszawa,
Warszawa, 27 stycznia 2016 r. Maciej Balcerowski
SYSTEMY UBEZPIECZEŃ RZECZNIK FINANSOWY (UBEZPIECZONYCH), PIU, EIOPA, IAIS, FSB Ewa Demidziuk Karolina Dmowska Jacek Karasiński (Grupa C4)
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
System Ubezpieczeń PBUK Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
Zdarzenia komunikacyjne Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
Jestem poszkodowanym w wypadku w Polsce, sprawcą był kierowca pojazdu zarejestrowanego w kraju EOG, Andorze, Serbii lub Szwajcarii, nie znam nazwy ubezpieczyciela.
MICHIGAN ILLINOIS FLORIDA NEW YORK CANADA CHINA POLAND MEXICO 1 ZAKRES CZASOWY OCHRONY W UBEZPIECZENIACH MEDYCZNYCH (triggery ubezpieczeniowe – wyzwania)
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny 1 jako dostawca dla uczestników rynku ubezpieczeniowego innowacyjnych usług i funkcjonalności Krzysztof Fijałkowski.
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
Zwolnienia grupowe.
NADZÓR UBEZPIECZENIOWY
misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych akredytowanych w RP
RYNEK UBEZPIECZEŃ W POLSCE PODSTAWY PRAWNE
UMOWA UBEZPIECZENIA Dorota Wieczorkowska.
System Zielonej Karty Anna Panek.
SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 4 - PBUK
SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 2 – Wybrane podstawowe aspekty umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego.
Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy
Przygotowała: Pamela Rusin
Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Zakończenie stosunku prawnego ubezpieczenia
Ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych
Plan wykładu Organizacja nadzoru ubezpieczeniowego w Polsce – przemiany instytucjonalne, Cele i zadania KNF w zakresie nadzoru nad rynkiem ubezpieczeniowym,
Ośrodek Informacyjny Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Piotr Gosiewski Warszawa,
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy
System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy
ZIELONA KARTA.
SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 3 – UFG
Procedury działania w sytuacjach wykroczeń popełnianych przez członków
SIŁA W WIEDZY Ubezpieczenie odpowiedzialności materialnej i kosztów ochrony prawnej dla Pracowników PGL Lasy Państwowe 29 września 2017 r.
Prawo ubezpieczeń gospodarczych - Ramy Prawne
ZUS IWA zasady sporządzania i przesyłania do ZUS
Zapis prezentacji:

System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy Autorzy: Katarzyna Jachowicz Magdalena Osojca

Międzynarodowy Certyfikat Ubezpieczeniowy z 1 stycznia 1953 roku Zielona Karta Międzynarodowy Certyfikat Ubezpieczeniowy z 1 stycznia 1953 roku dowód, że posiadacz pojazdu jest objęty obowiązkowym ubezpieczeniem OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, zgodnie z prawem ubezpieczeniowym, które obowiązuje w kraju, w którym posiadacz tego pojazdu przebywa

nazwa Zielona Karta. pochodzi od koloru. papieru, na którym nazwa Zielona Karta pochodzi od koloru papieru, na którym drukowane są polisy

Kto może kupić Zieloną Kartę i na jak długo? każdy posiadacz samochodu zarejestrowanego w Polsce od 15 dni do 12 miesięcy Zielona Karta często wydawana jest bezpłatnie do polisy OC

Cele i założenia Systemu Zielonej Karty Zapewnienie swobody przekraczania granic Zagwarantowanie wypłaty świadczeń dla poszkodowanych w wypadkach spowodowanych ruchem pojazdu zagranicznego w kraju odwiedzanym

System Zielonej Karty = system dwustronnych umów System Zielonej Karty można określić jako system dwustronnych, jednolitych umów o wzajemnym honorowaniu certyfikatów ubezpieczeniowych (Zielonych Kart), zapewniających pokrycie ubezpieczeniowe wymagane przez prawo kraju odwiedzanego

47 Biura Narodowe- członkowie systemu Zielonej Karty Biuro Narodowe to zawodowa organizacja ubezpieczycieli prowadzących w danym kraju działalność ubezpieczeniową w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Biuro Narodowe zgodnie z wymogami Rekomendacji Genewskiej jest uznane przez rząd danego państwa i podpisuje odpowiednie umowy z innymi Biurami Narodowymi należącymi do Systemu Zielonej Karty. 47

Mapa Systemu Zielonej Karty kultura, misja, cele, wizja, itp. 4 POZIOM WYDAJNOŚCI 3 2 1 ORGANIZACJA

Kraje i terytoria autonomiczne, do których polski kierowca może wjechać bez Zielonej Karty Złota rybka

Kraje gdzie polski kierowca potrzebuje Zielonej Karty Złota rybka Kosowo jest miejscem, gdzie polski kierowca nie może wjechać bez ubezpieczenia granicznego.

Porozumienie wielostronne Kierowcy pojazdów zarejestrowanych w państwach, których Biura Narodowe są Sygnatariuszami Porozumienia Wielostronnego mogą poruszać się po terytoriach tych państw bez konieczności posiadania certyfikatu Zielonej Karty Domniemywa się posiadanie ważnego OC na podstawie posiadania ważnej tablicy rejestracyjnej

Biura Narodowe będące Sygnatariuszami Porozumienia Wielostronnego

IV Dyrektywa Komunikacyjna jedna z pięciu Europejskich Dyrektyw Komunikacyjnych, powstała 16 maja 2000 roku ujednolicenie systemu obowiązkowych ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów mechanicznych

Dlaczego powstała IV Dyrektywa? System Zielonej Karty I Dyrektywa Komunikacyjna II Dyrektywa Komunikacyjna III Dyrektywa Komunikacyjna Zaspakajanie roszczeń wynikłych z wypadków komunikacyjnych spowodowanych ruchem pojazdu zagranicznego w kraju odwiedzanym Istotna luka: wypadki komunikacyjne spowodowane ruchem pojazdu stacjonującego i ubezpieczonego w kraju odwiedzanym, gdzie poszkodowanym jest osoba odwiedzająca dany kraj

Zastosowanie IV Dyrektywy zdarzenia powstałe w państwie członkowskim innym niż państwo zamieszkania osób poszkodowanych, spowodowane przez pojazd zwykle stacjonujący i ubezpieczony w państwie członkowskim wypadki mające miejsce w państwie trzecim, gdy Biuro Narodowe tego państwa należy do Systemu Zielonej Karty, poszkodowany zamieszkuje w państwie członkowskim a pojazd, który spowodował zdarzenie zwykle stacjonuje i jest ubezpieczony w państwie członkowskim

Obszar jaki obejmuje IV Dyrektywa Europejski Obszar Gospodarczy (kraje UE, Islandia, Norwegia i Liechtenstein) Szwajcaria kultura, misja, cele, wizja, itp. 4 POZIOM WYDAJNOŚCI 3 2 1 ORGANIZACJA

Poszkodowany- osoba odwiedzająca kraj członkowski- Hiszpanię, mająca ubezpieczenie i mieszkająca w Polsce Sprawca wypadku- pojazd zwykle stacjonujący i ubezpieczony w państwie członkowskim- Hiszpania

Trudności związane ze zgłaszaniem swoich roszczeń bariery językowe nieznajomość obcego prawa Złota rybka konieczność korzystania z pomocy prawnej Trudności związane ze zgłaszaniem swoich roszczeń obce zwyczaje i procedury długi czas oczekiwania odległość

Regulacje pomocne poszkodowanym reprezentant ds. roszczeń actio directa Centrum Informacyjne reprezentant ds. roszczeń organ odszkodowawczy Organ, pomocny gdy: Brak wyznaczonego reprezentanta ds. roszczeń Zakład ubezpieczeń bądź jego reprezentant w ciągu 3 mies. nie przedstawią poszkodowanemu odpowiedzi na jego roszczenia w ciągu 2 mies. nie można ustalić zakładu ubezp. odpowiedzialnego za szkodę Nie można zidentyfikować pojazdu Wkracza na wniosek poszkodowanego Instytucja, której zadaniem jest gromadzenie i udostępnianie danych dot.: Zarejestrowanych w danym kraju pojazdów Polis ubezp. w zakresie obowiązkowego OC Certyf. Zielonej Karty i ubezp. granicznych Pozjadów zwolnionych z obowiązkowego ubezp. OC Zakładów ubezp. oraz listę ich reprezentantów Przedstawiciel zakładu ubezpieczeń, reprezentujący go wobec osób poszkodowanych- pełnomocnik zakładu ubezp. odpowiedzialnego za skutki wypadku Możliwość bezpośredniego roszczenia do ubezpieczyciela OC osoby odpowiedzialnej za wypadek komunikacyjny

Jednolite terminy rozpatrywania roszczeń Trzy miesiące na przedstawienie poszkodowanemu uzasadnionej odpowiedzi na zgłoszone przez niego roszczenia (jeśli nie zostanie spełniony poszkodowany może wnioskować o rozpatrzenie sprawy przez organ odszkodowawczy) Dwa miesiące od zawiadomienia przez organ odszkodowawczy o zgłoszeniu roszczeń na podjęcie czynności likwidacyjnych i odpowiedź na zgłoszone przez niego roszczenia (jeśli nie zostanie spełniony poszkodowany może wnioskować o arbitralne zajęcie stanowiska w sprawie przez organ odszkodowawczy)

Sankcje na wypadek niespełnienia norm dyrektywy Sankcje finansowe Odsetki od nieterminowej realizacji roszczeń Administracyjne kary finansowe Świadczenia wypłacane przez organ odszkodowawczy ciężarem zakładu ubezpieczeń 2. Sankcje administracyjne System kar administracyjnych Uzależnienie wydania bądź cofnięcia zezwolenia na działalność w grupie 10 od wyznaczenia reprezentantów ds. roszczeń w każdym z krajów członkowskich

Dziękujemy za uwagę 