System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy Autorzy: Katarzyna Jachowicz Magdalena Osojca
Międzynarodowy Certyfikat Ubezpieczeniowy z 1 stycznia 1953 roku Zielona Karta Międzynarodowy Certyfikat Ubezpieczeniowy z 1 stycznia 1953 roku dowód, że posiadacz pojazdu jest objęty obowiązkowym ubezpieczeniem OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, zgodnie z prawem ubezpieczeniowym, które obowiązuje w kraju, w którym posiadacz tego pojazdu przebywa
nazwa Zielona Karta. pochodzi od koloru. papieru, na którym nazwa Zielona Karta pochodzi od koloru papieru, na którym drukowane są polisy
Kto może kupić Zieloną Kartę i na jak długo? każdy posiadacz samochodu zarejestrowanego w Polsce od 15 dni do 12 miesięcy Zielona Karta często wydawana jest bezpłatnie do polisy OC
Cele i założenia Systemu Zielonej Karty Zapewnienie swobody przekraczania granic Zagwarantowanie wypłaty świadczeń dla poszkodowanych w wypadkach spowodowanych ruchem pojazdu zagranicznego w kraju odwiedzanym
System Zielonej Karty = system dwustronnych umów System Zielonej Karty można określić jako system dwustronnych, jednolitych umów o wzajemnym honorowaniu certyfikatów ubezpieczeniowych (Zielonych Kart), zapewniających pokrycie ubezpieczeniowe wymagane przez prawo kraju odwiedzanego
47 Biura Narodowe- członkowie systemu Zielonej Karty Biuro Narodowe to zawodowa organizacja ubezpieczycieli prowadzących w danym kraju działalność ubezpieczeniową w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Biuro Narodowe zgodnie z wymogami Rekomendacji Genewskiej jest uznane przez rząd danego państwa i podpisuje odpowiednie umowy z innymi Biurami Narodowymi należącymi do Systemu Zielonej Karty. 47
Mapa Systemu Zielonej Karty kultura, misja, cele, wizja, itp. 4 POZIOM WYDAJNOŚCI 3 2 1 ORGANIZACJA
Kraje i terytoria autonomiczne, do których polski kierowca może wjechać bez Zielonej Karty Złota rybka
Kraje gdzie polski kierowca potrzebuje Zielonej Karty Złota rybka Kosowo jest miejscem, gdzie polski kierowca nie może wjechać bez ubezpieczenia granicznego.
Porozumienie wielostronne Kierowcy pojazdów zarejestrowanych w państwach, których Biura Narodowe są Sygnatariuszami Porozumienia Wielostronnego mogą poruszać się po terytoriach tych państw bez konieczności posiadania certyfikatu Zielonej Karty Domniemywa się posiadanie ważnego OC na podstawie posiadania ważnej tablicy rejestracyjnej
Biura Narodowe będące Sygnatariuszami Porozumienia Wielostronnego
IV Dyrektywa Komunikacyjna jedna z pięciu Europejskich Dyrektyw Komunikacyjnych, powstała 16 maja 2000 roku ujednolicenie systemu obowiązkowych ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów mechanicznych
Dlaczego powstała IV Dyrektywa? System Zielonej Karty I Dyrektywa Komunikacyjna II Dyrektywa Komunikacyjna III Dyrektywa Komunikacyjna Zaspakajanie roszczeń wynikłych z wypadków komunikacyjnych spowodowanych ruchem pojazdu zagranicznego w kraju odwiedzanym Istotna luka: wypadki komunikacyjne spowodowane ruchem pojazdu stacjonującego i ubezpieczonego w kraju odwiedzanym, gdzie poszkodowanym jest osoba odwiedzająca dany kraj
Zastosowanie IV Dyrektywy zdarzenia powstałe w państwie członkowskim innym niż państwo zamieszkania osób poszkodowanych, spowodowane przez pojazd zwykle stacjonujący i ubezpieczony w państwie członkowskim wypadki mające miejsce w państwie trzecim, gdy Biuro Narodowe tego państwa należy do Systemu Zielonej Karty, poszkodowany zamieszkuje w państwie członkowskim a pojazd, który spowodował zdarzenie zwykle stacjonuje i jest ubezpieczony w państwie członkowskim
Obszar jaki obejmuje IV Dyrektywa Europejski Obszar Gospodarczy (kraje UE, Islandia, Norwegia i Liechtenstein) Szwajcaria kultura, misja, cele, wizja, itp. 4 POZIOM WYDAJNOŚCI 3 2 1 ORGANIZACJA
Poszkodowany- osoba odwiedzająca kraj członkowski- Hiszpanię, mająca ubezpieczenie i mieszkająca w Polsce Sprawca wypadku- pojazd zwykle stacjonujący i ubezpieczony w państwie członkowskim- Hiszpania
Trudności związane ze zgłaszaniem swoich roszczeń bariery językowe nieznajomość obcego prawa Złota rybka konieczność korzystania z pomocy prawnej Trudności związane ze zgłaszaniem swoich roszczeń obce zwyczaje i procedury długi czas oczekiwania odległość
Regulacje pomocne poszkodowanym reprezentant ds. roszczeń actio directa Centrum Informacyjne reprezentant ds. roszczeń organ odszkodowawczy Organ, pomocny gdy: Brak wyznaczonego reprezentanta ds. roszczeń Zakład ubezpieczeń bądź jego reprezentant w ciągu 3 mies. nie przedstawią poszkodowanemu odpowiedzi na jego roszczenia w ciągu 2 mies. nie można ustalić zakładu ubezp. odpowiedzialnego za szkodę Nie można zidentyfikować pojazdu Wkracza na wniosek poszkodowanego Instytucja, której zadaniem jest gromadzenie i udostępnianie danych dot.: Zarejestrowanych w danym kraju pojazdów Polis ubezp. w zakresie obowiązkowego OC Certyf. Zielonej Karty i ubezp. granicznych Pozjadów zwolnionych z obowiązkowego ubezp. OC Zakładów ubezp. oraz listę ich reprezentantów Przedstawiciel zakładu ubezpieczeń, reprezentujący go wobec osób poszkodowanych- pełnomocnik zakładu ubezp. odpowiedzialnego za skutki wypadku Możliwość bezpośredniego roszczenia do ubezpieczyciela OC osoby odpowiedzialnej za wypadek komunikacyjny
Jednolite terminy rozpatrywania roszczeń Trzy miesiące na przedstawienie poszkodowanemu uzasadnionej odpowiedzi na zgłoszone przez niego roszczenia (jeśli nie zostanie spełniony poszkodowany może wnioskować o rozpatrzenie sprawy przez organ odszkodowawczy) Dwa miesiące od zawiadomienia przez organ odszkodowawczy o zgłoszeniu roszczeń na podjęcie czynności likwidacyjnych i odpowiedź na zgłoszone przez niego roszczenia (jeśli nie zostanie spełniony poszkodowany może wnioskować o arbitralne zajęcie stanowiska w sprawie przez organ odszkodowawczy)
Sankcje na wypadek niespełnienia norm dyrektywy Sankcje finansowe Odsetki od nieterminowej realizacji roszczeń Administracyjne kary finansowe Świadczenia wypłacane przez organ odszkodowawczy ciężarem zakładu ubezpieczeń 2. Sankcje administracyjne System kar administracyjnych Uzależnienie wydania bądź cofnięcia zezwolenia na działalność w grupie 10 od wyznaczenia reprezentantów ds. roszczeń w każdym z krajów członkowskich
Dziękujemy za uwagę