Krzysztof J. Jankowski LL.M.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Swoboda przepływu towarów na jednolitym rynku europejskim i Unia Celna
Advertisements

Dyrektor ds. Zdrowia Publicznego
dr inż. Włodzimierz Kujanek Zielona Góra, 20 marca 2009 r.
Klasyfikacja product placement w Unii Europejskiej i USA
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
dr Aleksandra Sołtysińska
Filary w strukturze UE dr Edyta Martini.
HARMONIZACJA PODATKÓW W KRAJACH UE
Internet 2006: rozwój e-commerce
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
RYNEK W UJĘCIU MARKETINGOWYM
Unia Europejska po 1990 roku Michał Jasiulewicz
Alan Bacarese, Martin Polaine, czerwiec 2005
Europejskie standardy w zakresie zwalczania przemocy wobec kobiet.
Europejski obszar gospodarczy
Źródła prawa podatkowego
Ekonomika przestępczości
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
CZY WSPÓLNY RYNEK JEST NAPRAWDĘ WSPÓLNY?
Zasady działania Unii Europejskiej
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Prawo ochrony konsumentów
Piotr Magda PRZEPISY KARNE W ŚWIETLE WYMOGÓW KONSTYTUCYJNYCH I DYREKTYW TECHNIKI PRAWODAWCZEJ Jachranka, 6 marca 2015 r. Projekt jest współfinansowany.
Kartele cenowe - nielegalne porozumienia pomiędzy przedsiębiorstwami
Przedmiot prawa cywilnego Kryteria wyodrębniania stosunków cywilnoprawnych Pojęcie prawa cywilnego sensu largo Kodyfikacja prawa cywilnego.
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Wspólnotowe prawo podatkowe – podatki bezpośrednie Wprowadzenie.
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
Zakres obowiązywania kpa
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
PRAWO INTERTEMPORALNE
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Warszawa, Piotr Czaplicki Rynek Leków a Własność Intelektualna Udzielanie patentów na substancje lecznicze w praktyce Urzędu Patentowego RP.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
Małgorzata Sawicka Departament Rozwoju Rynku Finansowego Ministerstwo Finansów Rynek usług bankowych w Unii Europejskiej Warszawa, 25 stycznia 2007 r.
Definicja Jednego Przedsiębiorstwa Marcin Pawlak Warszawa,
UNIJNE PRAWO GOSPODARCZE (T. Skoczny)
Porozumienia w sprawie wspólnego ustalanie stawek krajowej opłaty interchange: postępowanie UOKiK Nikodem Szadkowski Departament Analiz Rynku UOKiK.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
T. Skoczny Zwalczanie nieuczciwej konkurencji
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
TOWARY CITES GRUPA: Daria Chmielewska Sylwia Byczkowska Agata Bewicz Katarzyna Chamik Tomasz Butkowski.
GATT/WTO. GATT GATT (General Agreement on Tariffs and Trade); Układ ogólny w sprawie taryf celnych i handlu podpisany 30 X 1947r. na konferencji.
Jan Ludwik Katedra Prawa Międzynarodowego i Europejskiego Rynek wewnętrzny Unii Europejskiej.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Zasady stosowania prawa unijnego Jan Ludwik
Prawo gospodarcze Unii Europejskiej
Dlaczego warto być w Polskim Stowarzyszeniu Sprzedaży Bezpośredniej
Konkurencja a polityka konkurencji
Prawo gospodarcze Unii Europejskiej
Procesy decyzyjne i instytucje UE
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
Krzysztof J. Jankowski LL.M.
Prawo gospodarcze UE – Swoboda przedsiębiorczości
„Współczesne wyzwania prawa konsumenckiego” Kraków, r.
AKTUALNY STAN REORGANIZACJI SYSTEMU KONTROLI ŻYWNOŚCI W POLSCE
Publiczne prawo konkurencji
Zmiany związane z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stosowane od dnia r.
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Rynek wewnętrzny w UE r..
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej
Rynek wewnętrzny w UE.
Zapis prezentacji:

Krzysztof J. Jankowski LL.M. Prawo gospodarcze UE Krzysztof J. Jankowski LL.M.

Zakaz dyskryminacji Artykuł 18 TRAKTATU O FUNKCJONOWANIU UE W zakresie zastosowania Traktatów (…), zakazana jest wszelka dyskryminacja ze względu na przynależność państwową.

Rynek wewnętrzny Artykuł 26.2 Rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w którym jest zapewniony swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału, zgodnie z postanowieniami Traktatów.

Swobodny przepływ towarów Artykuł 30 Cła przywozowe i wywozowe lub opłaty o skutku równoważnym są zakazane między Państwami Członkowskimi. Zakaz ten stosuje się również do ceł o charakterze fiskalnym. Sprawa C-313/05 Brzeziński

Swobodny przepływ towarów ROZDZIAŁ 3 ZAKAZ OGRANICZEŃ ILOŚCIOWYCH MIĘDZY PAŃSTWAMI CZŁONKOWSKIMI Artykuł 34 Ograniczenia ilościowe w przywozie oraz wszelkie środki o skutku równoważnym są zakazane między Państwami Członkowskimi. Artykuł 35 Ograniczenia ilościowe w wywozie oraz wszelkie środki o skutku równoważnym są zakazane między Państwami Członkowskimi.

„Środki o skutku równoważnym” Formuła Dassonville (sprawa 8/74 postępowanie karne (oraz cywilne) przeciwko Benoit i Gustave Dassonville) „Wszelkie przepisy państw członkowskich dotyczące obrotu handlowego, mogące bezpośrednio lub pośrednio, rzeczywiście lub potencjalnie utrudnić wewnątrzwspólnotową wymianą handlową uznać należy za środek o skutku równoważnym do ograniczeń ilościowych”

„Środki o skutku równoważnym” DZIAŁANIE I ZANIECHANIE NIEZAPEWNIENIE DROŻNOŚCI DRÓG TRANSPORTOWYCH (TRANSIT) Sprawa rozwścieczonych farmerów (AKA sprawa hiszpańskich truskawek) C-265/95 Komisja v Francja Sprawa C-112/00 Schmidberger v Austria

„Środki o skutku równoważnym” PRAKTYKA ADMINISTRACYJNA

Środki o skutku równoważnym Namawianie do kupowania swoich produktów - Sprawa 249/81 Komisja v Irlandia (sprawa Buy Irish)

„Środki o skutku równoważnym” Wypowiedzi urzędników państwowych - Sprawa C-470/03 A.G.M.-COS.MET

Środki o skutku równoważnym „Já nejím ty vaše s…y” [Ja nie jem tego waszego g…a – tłum.] Andrej Babisz, 02.2013, audycja telewizyjna „Máte slovo”, odpowiedź na poczęstowanie przez prezentera polską kiełbasą

DLACZEGO TO JEST WAŻNE? Odpowiedzialność odszkodowawcza Co do zasady, przedsiębiorca może pozwać drugie państwo o odszkodowanie za naruszenie swobodnego przepływu towarów: np. zamknięcie jedynej drogi transportowej, za nawoływanie burmistrza miasta do kupowania tylko polskiego / czeskiego piwa. Uwaga: naruszenie musi być „wystarczająco poważne”a państwo niekiedy może usprawiedliwić naruszenie swobody przepływu towarów.

Usprawiedliwienie ograniczeń krajowych Artykuł 36 Postanowienia artykułów 34 i 35 nie stanowią przeszkody w stosowaniu zakazów lub ograniczeń przywozowych, wywozowych lub tranzytowych, uzasadnionych względami moralności publicznej, porządku publicznego, bezpieczeństwa publicznego, ochrony zdrowia i życia ludzi i zwierząt lub ochrony roślin, ochrony narodowych dóbr kultury o wartości artystycznej, historycznej lub archeologicznej, bądź ochrony własności przemysłowej i handlowej. Zakazy te i ograniczenia nie powinny jednak stanowić środka arbitralnej dyskryminacji ani ukrytych ograniczeń w handlu między Państwami Członkowskimi.

How To IRAC Art. 34 TFUE: Ograniczenia ilościowe w przywozie oraz wszelkie środki o skutku równoważnym są zakazane między Państwami Członkowskimi. Dassonville: „Wszelkie przepisy państw członkowskich dotyczące obrotu handlowego, mogące bezpośrednio lub pośrednio, rzeczywiście lub potencjalnie utrudnić wewnątrzwspólnotową wymianą handlową uznać należy za środek o skutku równoważnym do ograniczeń ilościowych” Art. 36 TFUE: Postanowienia artykułów 34 i 35 nie stanowią przeszkody w stosowaniu zakazów lub ograniczeń przywozowych, wywozowych lub tranzytowych, uzasadnionych względami moralności publicznej, porządku publicznego, bezpieczeństwa publicznego, ochrony zdrowia i życia ludzi i zwierząt lub ochrony roślin, ochrony narodowych dóbr kultury o wartości artystycznej, historycznej lub archeologicznej, bądź ochrony własności przemysłowej i handlowej.

Formuła Dassonville Bardzo szeroka Bezpośrednia i pośrednia dyskryminacja Rzeczywista lub potencjalna (por. C-184/96 Komisja v Francja – sprawa foie gras) Wszelkie reguły handlowe państw członkowskich = środki dyskryminujące i środki niedyskryminujące Środki dyskryminujące (tj. stosowane niejednakowo): np. dodatkowe wymogi na towary importowane, ograniczenia kanałów dystrybucji, preferencja produktów krajowych. Środki niedyskryminujące (tj. stosowane jednakowo): np. wymogi dotyczące produktu (por. tzw. sprawa prostokątnej margaryny 261/81 Walter Rau Lebensmittelwerke v De Smedt PVBA) (por. sprawa czystości piwa 178/84 Komisja v RFN)

Ograniczenia swobody przepływu Art. 36 TFUE Jaki to katalog? Jak interpretujemy wyjątki? Ograniczenia ilościowe –usprawiedliwia tylko art. 36 TFUE Ograniczenia poprzez środki o skutku równoważnym do ograniczeń ilościowych – usprawiedliwia art. 36 + wymogi imperatywny (konieczne, nadrzędne)

Ograniczenia swobody przepływu Kiedy możemy zastosować art. 36 TFUE Brak harmonizacji całkowitej; Brak arbitralnej dyskryminacji (nie ukrywamy naszych intencji) Środek proporcjonalny (niezbędny, odpowiedni, zasadniczo jedyny) Ciężar dowodu na państwie członkowskim PRZESŁANKI KUMULATYWNE

Ograniczenia swobody przepływu Moralność publiczna Porządek publiczny Bezpieczeństwo publiczne Ochrona życia i zdrowia ludzi, roślin, zwierząt (C- 107/04 Klas Rosengren; C-67/97 Ditlev Bluhme) Ochrona krajowych dóbr kultury Ochrona własności przemysłowej i handlowej PRZESŁANKI KUMULATYWNE

Formuła I Cassis de Dijon Formuła I: formuła wymogów koniecznych (imperatywnych, nadrzędnych); środki dyskryminujące (stosowane niejednakowo) mogą być usprawiedliwione tylko poprzez art. 36 TFUE (powtórzenie formuły Dassonville w tym zakresie), ale środki niedyskryminujące (stosowane jednakowo) mogą być usprawiedliwione także na podstawie wymogów koniecznych Przesłanki zastosowania: te same co przy art. 36 + tylko środki niedyskryminujące (stosowane jednakowo) + muszą być konieczne dla interesu publicznego

Formuła I Cassis de Dijon Sprawa 120/78 Rewe-Zentral A.G. v Bundesmonopolverwaltung fur Branntwein „(…) przeszkody w wewnątrzwspólnotowym obrocie handlowym będące wynikiem rozbieżności w krajowych przepisach regulujących wprowadzanie do obrotu omawianych produktów muszą zostać zaakceptowane pod warunkiem, że przepisy te mogą zostać uznane za niezbędne w celu zadośćuczynienia nadrzędnym wymogom dotyczącym w szczególności skuteczności kontroli podatkowej, ochrony zdrowia publicznego, rzetelności transakcji handlowych i ochrony konsumentów (…)” Jaki charakter ma katalog wymogów nadrzędnych?

Formuła II Cassis de Dijon „If something is good for the French, then it should also be good for the German” Formuła II Cassis de Dijon = zasada wzajemnego uznawania standardów

Proporcjonalność środka PRACA DOMOWA: przeczytać orzeczenie w sprawie C- 110/05 Komisja przeciwko Włochom (przykład stosowania dorobku orzecznictwa w sprawach z zakresu swobody przepływu towarów)

Formuła Keck-Mithouard Sprawy połączone C-267/91 oraz C-268/91 post. karne przeciwko Bernardowi Keck i Danielowi Mithouard „ Należy natomiast stwierdzić, że w przeciwieństwie do dotychczasowego orzecznictwa, zastosowanie do produktów pochodzących z innych państw członkowskich krajowych przepisów, które ograniczają niektóre sposoby sprzedaży bądź ich zakazują, o ile tylko obowiązują one wszystkie zainteresowane podmioty gospodarcze prowadzące działalność na terytorium krajowym i dotyczą w ten sam sposób, z prawnego i faktycznego punktu widzenia, obrotu produktami krajowymi i produktami pochodzącymi z innych państw członkowskich, nie utrudnia, bezpośrednio ani pośrednio, rzeczywiście ani potencjalnie wymiany handlowej między państwami członkowskimi w rozumieniu wyroku z dnia 11 lipca 1974 r. w sprawie 8/74 Dassonville”

Formuła Keck-Mithouard Rozróżnienie na regulacje dot. produktu oraz sposoby sprzedaży produktu Formuła Keck = regulacje dotyczące sposobów sprzedaży produktu nie będą naruszyły art. 34 TFUE jeśli: stosujemy je jednakowo do wszystkich, ich skutek faktyczny na przedsiębiorstwa zagraniczne i krajowe jest taki sam, regulacje te nie ograniczają dostępu towarów zagranicznych do rynku bardziej niż towarom krajowym Sposoby sprzedaży: czas sprzedaży produktów, miejsce zbytu, metody marketingu, kontrola cen

Stosowanie art. 34-36 TFUE W zależności od stopnia harmonizacji danej dziedziny: Brak harmonizacji – stosujemy Trakat Częściowa harmonizacja – stosujemy Trakat + prawo pochodne Pełna harmonizacja – stosujemy tylko prawo pochodne SŁOWO KLUCZ: ELEMENT TRANSGRANICZNY Czy dozwolona jest odwrotna dyskryminacja?