Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w naszej szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Advertisements

Podstawy prawne współpracy PPP ze szkołami. Podstawa prawna działania Poradni ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Awans zawodowy nauczycieli.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 2 w Łodzi ul. Motylowa 3 tel
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Łódź ul. Bojowników Getta Warszawskiego 3 tel. / fax (0-42)
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego Łódzkiego Kuratora Oświaty - rok szkolny 2016/2017
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Projekt „Lekki tornister”
Co to jest spacer edukacyjny?
Szkoła Podstawowa Nr 2 w Dąbrowie Leśnej
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW CZAJOWIC
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Autor: Marzenna Czarnocka
Zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Podstawa prawna : ROZPORZĄDZENIE.
Job-shadowing Alcazar de San Juan, Hiszpania 07/11/17-10/11/17
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Dokumentacja szkolna w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
WSPÓŁPRACA SZKOŁY Z SPT W NOWOGARDZIE
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania. w roku szk
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Program profilaktyczno-wychowawczy
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
ZEBRANIE DLA RODZICÓW ROK SZKOLNY 2018/2019 Rybnik dn
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Egzamin ósmoklasisty rok szkolny 2018/2019.
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
NA TEMAT BEZPIECZNEGO Z KORZYSTANIA Z MEDIÓW
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Zaburzenia mowy a trudności szkolne
Punkty konsultacyjne w ramach projektu Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty Wsparcie szkół ogólnodostępnych w realizacji zadań związanych.
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
ul. Grzybowska Warszawa
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNYCH
Kształcenie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami w przedszkolach, szkołach i placówkach. Aneta Żurek
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Wspomaganie pracy szkół
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w naszej szkole Prowadzący: Pedagog Terapeuta Aneta Mierzejewska Logopeda Kinga Wachnik Psycholog s. Barbara Zofia Chrapek Pedagog Magdalena Chudzik

O czym będziemy mówić? Dla kogo? Jak długo? W jaki sposób? Podstawa Prawna Jak ćwiczyć w domu? Dla kogo? Jak długo? W jaki sposób? Na czym polega?

Ministra Edukacji Narodowej Popatrzmy do Rozporządzenia Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej Z Dnia 09 Sierpnia 2017 r. W Sprawie Zasad Udzielania i Organizacji Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej w Publicznych Przedszkolach, Szkołach i Placówkach Podstawa Prawna

Pomoc udzielana jest uczniom Podstawa Prawna 8) W sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; 9) Z niepowodzeniami edukacyjnymi; 10) Zaniedbanym środowiskowo związanym z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi; 11) Z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą 1) Niepełnosprawnym; 2) Niedostosowanym społecznie; 3) Zagrożonym niedostosowaniem społecznym; 4) Szczególnie uzdolnionym; 5) Ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; 6) Z zaburzeniami komunikacji językowej; 7) Z chorobą przewlekłą;

Organizacja pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej Podstawa Prawna Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola, szkoły i placówki. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu, szkole i placówce zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni, zwani dalej "specjalistami".

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana w naszej szkole w szczególności dla … Dla kogo?

Dla kogo organizowana jest pomoc PP w szkole? Dzieci Dla Nauczycieli Rodziców

Materiały do pracy w domu Formy pomocy Materiały do pracy w domu Terapia Pedagogiczna Warsztaty i konsultacje W jaki sposób? Socjoterapia Terapia logopedyczna Spotkania z psychologiem i pedagogiem Informacje o pomocach dla dzieci na stronie internetowej i na gablocie szkolnej

Pomoc Psychologiczno-Pedagogiczna polega w szczególności na … Na czym polega? Na czym polega?

Pomoc udzielana rodzicom i nauczycielom Na czym polega? Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu, szkole i placówce rodzicom uczniów i nauczycielom polega na: wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.

Nauczyciele i wychowawcy Na czym polega? Nauczyciele i wychowawcy Pomoc w szkole jest realizowania przez każdego nauczyciela w trakcie codziennej pracy z uczniem. Polega ona na: Dostosowaniu wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia i jego potrzeb. Rozpoznawaniu sposobu uczenia się ucznia i stosowanie skutecznej metodyki nauczania Indywidualizacji pracy na zajęciach obowiązkowych i dodatkowych. Dostosowanie warunków nauki do potrze psychofizycznych ucznia.

Psycholog/Pedagog szkolny Wspomaganie nauczycieli w trudnych sytuacjach wychowawczych Wczesne rozpoznawanie deficytów rozwojowych Na czym polega? Poradnictwo wychowawcze opieka socjalna Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych Psychoedukacja i psychoprofilaktyka

Logopeda Gimnastyka buzi i języka Ćwiczenia prawidłowego oddychania Na czym polega? Usuwanie zaburzeń wymowy Różnicowanie głosek podobnie brzmiących Prowadzenie zajęć z terapii logopedycznej Uwrażliwianie słuchu

Terapeuta Pedagogiczny Prowadzenie warsztatów i spotkań dla rodziców Działania profilaktyczne, rozpoznawcze, interpretacyjne, prognostyczne, naprawcze Profilaktyka Pedagogizacja Wspomaganie nauczycieli w trudnych sytuacjach wychowawczych na godzinach wychowawczych Na czym polega? Diagnozowanie deficytów rozwojowych Prowadzenie zajęć z terapii pedagogicznej Pomoc nauczycielom w dostosowaniu form i metod pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych edukacyjnych emocjonalnych i motywacyjnych

Praca na zajęciach Terapii Pedagogicznej Na czym polega? Percepcję słuchową Myślenie logiczne, przyczynowo skutkowe, … Percepcję wzrokową Terapia ręki Pamięć

Praca na zajęciach Terapii Pedagogicznej Pisanie Na czym polega? Czytanie ze zrozumieniem Wzrost motywacji do nauki Technika i tempo czytania Ortografia Zmiana postawy ucznia wobec swoich trudności

Zajęcia terapeutyczne odbywają się Jak długo? Minimum 1 raz w tygodniu Czas dostosowany do potrzeb i możliwości dziecka

O czym należy pamiętać wykonując ćwiczenia w domu? Zadbaj o stałą porę wykonywania ćwiczeń Lepiej ćwiczyć krócej, po kilka razy w tygodniu niż raz a długo Zadbaj o to, aby jak najwięcej uczyć poprzez zabawę.  Uświadamiaj dziecko, jakie skutki przyniosą wykonywane ćwiczenia  Ćwicz razem z dzieckiem wykorzystując jego mocne strony.  Stosuj nagrody Jak ćwiczyć w domu?

Jak ćwiczyć w domu? Stosuj więc Małe (cząstkowe) nagrody  rzeczowe – Dziecko musi wiedzieć, że robi postępy. Przygotuj tabelę w której będziecie naklejać naklejki, przybijać stempelki, rysować małe obrazki za wykonanie ćwiczeń w ciągu dnia. Duże nagrody – otrzymywane przez dziecko po osiągnięciu pewnego etapu (np. uzbieraniu określonej liczby naklejek, stempelków czy obrazków – nagród cząstkowych). Może to być wyjście do kina, czy zrobienie razem z mamą i tatą jakiejś niecodziennej rzeczy. Umówmy się wcześniej, co będzie nagrodą i po jakim etapie dziecko może ją otrzymać. Przypominajmy często o tzw. „dużej nagrodzie”. Pochwały - Chwal dziecko nawet za najmniejsze postępy. Stosuj pochwały w sposób konkretny i opisowy, dziecko samo wyciągnie wnioski. Pochwała opisowa jest skuteczniejsza i ma tę zaletę, że nie odwołuje się do tego, jaki dziecko ma charakter i możliwości lecz do tego, ile wysiłku w daną pracę włożyło: zamiast bardzo ładnie posprzątałeś pokój – włożyłeś klocki do pudełka, a książki ustawiłeś na półce, miło wejść do tak czystego i posprzątanego pokoju. Zamiast byłaś świetna na tym przedstawieniu! - bardzo wyraźnie powiedziałaś swoją rolę w czasie przedstawienia, mówiłaś nie za szybko, nie za wolno i bardzo sugestywnie. Zamiast wspaniale to narysowałeś! – widzę, że użyłeś wiele kolorów, dokładnie pokolorowałeś nie wychodząc za linie, podoba mi się sposób w jaki narysowałeś to drzewo. Zamiast jestem z Ciebie dumna – możesz być z siebie dumny Nie stosujemy takich zwrotów: "No widzisz - jak chcesz, to potrafisz", "Cieszę się, że posprzątałeś swój pokój, ale szkoda, że ubrania nadal leżą na krześle”.

Informacja o współpracy szkoły z rodzicami

Pomoc psychologiczno – Pedagogiczna organizowana jest we współpracy z: Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z: 1) rodzicami uczniów;   2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, zwanymi dalej "poradniami"; 3) placówkami doskonalenia nauczycieli; 4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami; 5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

Kontrakt Rodzice / opiekunowie zobowiązują się do: Systematycznego udziału dziecka w zajęciach specjalistycznych; Kontaktu z psychologiem/pedagogiem, logopedą, terapeutą pedagogicznym w celu omówienia efektów terapii oraz zaleceń do dalszej pracy w domu; Przeprowadzenie konsultacji/badań psychologiczno – pedagogicznych/ specjalistycznych zalecanych przez specjalistę, potrzebnych do określenia przyczyn trudności dziecka i ukierunkowujących z nim pracę terapeutyczną; Systematycznego wykonywania z dzieckiem zadanych do domu ćwiczeń; Dopilnowania, aby każde dziecko przynosiło na zajęcia potrzebne materiały, wskazane przez specjalistę; Informowania specjalisty o nieobecnościach dziecka na zajęciach specjalisty. Trzykrotna, nieusprawiedliwiona nieobecność dziecka na terapii lub częste opuszczanie przez niego zajęć bez znaczącej przyczyny oraz usprawiedliwienia rodzica/opiekuna jest równoznaczne z rezygnacją ze stałych zajęć w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej organizowanej w szkole.

Prezentację przygotowały: s. Barbara Zofia Chrapek Dziękujemy za uwagę Prezentację przygotowały: Aneta Mierzejewska Kinga Wachnik s. Barbara Zofia Chrapek Magdalena Chudzik Zdjęcia zamieszczone w prezentacji są ze strony: http://school.phillipmartin.info/home_safety.htm ; http://www.tapeciarnia.pl