Szkoła Główna Służby Pożarniczej Wykorzystanie rozproszonych baz danych oraz metody wnioskowania na podstawie przypadków jako podstawy Systemu Wspomagania Decyzji Adam Krasuski Hołny Mejera, Wrzesień 2007
Plan prezentacji Motywacja Omówienie wykorzystanych narzędzi Zasada działania systemu Architektura bazy danych Podsumowanie
Recognition Primed Decision W 1989 r. G. Klein, R. Calderwood oraz A. Clinton-Cirocco zaprezentowali model podejmowania decyzji w sytuacjach kryzysowych zwany decydowaniem na podstawie rozpoznania RPD (ang. recognition primed decision)
Ograniczenia wykorzystania RPD w PSP Bardzo duża różnorodność akcji; Brak systemu wymiany zdobytego doświadczenia pomiędzy strażakami; Bardzo mała powtarzalność akcji na poziomie lokalnym; Brak dowódców z odpowiednio wysokim doświadczeniem we wszystkich rodzajach akcji. Skuteczność RPD bardzo niska
Wnioskowanie na podstawie przypadków przypadków CBR (ang. Case-based Reasoning) – jest techniką sztucznej inteligencji symulującą procesy myślowe stosowane przez ludzi. Systemy CBR rozwiązują problemy poprzez adaptację rozwiązań zastosowanych w przeszłości.
System Wspomagania Decyzji w PSP Podstawę systemu stanowi technika CBR; Przypadki stanowią opisy akcji ratowniczych; Rozwiązaniami są metody postępowania; Przypadki opisywane są przez specjalnie dobrane zbiory atrybutów; Dobór atrybutów zależy od rodzaju akcji; Przypadki przechowywane są w bazie i udostępniane w dowódcom w czasie prowadzenia akcji.
Porównywanie przypadków ∑ w sim Q , C i i i i SIM Q , C = i = 1 n gdzie: Q - oznacza zapytanie, C - przypadek zapisany w bazie, n - jest liczbą porównywanych atrybutów, wi - wagą danego atrybutu simi - wartością podobieństwa atrybutu i-tego.
Kategoryzacja przypadków
LDAP Wybór bazy danych Opis danych za pomocą atrybutów; Dane o charakterze statycznym; Hierarchiczna struktura opisywanej dziedziny; Przewaga operacji wyszukiwania; LDAP
Schemat bazy danych
Podsumowanie System wykorzystuje technikę CBR jako metodę wyznaczania rozwiązań; Przypadki (akcje ratownicze) opisywane są poprzez zbiór atrybutów; Dane przechowywane są w katalogowej bazie danych; Wykorzystanie LDAP zaowocowało bardzo dobrą wydajnością systemu; Rozproszenie danych zwiększyło wydajność i niezawodność systemu.
Dziękuję za uwagę