Części składowe treści pisma WSTĘP PRZEDSTAWIENIE ZAGADNIENIA UZASADNIENIE WNIOSKI Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk
Części składowe treści pisma Nie każde pismo musi zawierać wszystkie części. Prawidłowo zredagowane pismo powinno zawsze zawierać, co najmniej dwie części: główną i przekonywującą. Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk
Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk WSTĘP Ma na celu zorientowanie odbiorcy listu w sprawie, którą zamierzamy w liście omówić. Wprowadzenie powinno być krótkie, wystarczy jedno lub dwa zdania. Jeżeli sprawa była już przedmiotem wymiany listów, wystarczy tylko powołać się na wcześniejszą korespondencję. Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk
PRZEDSTAWIENIE ZAGADNIENIA Następuje bezpośrednio po wprowadzeniu. Jest to główna część treści pisma, zwana też osnową (np. w decyzjach administracyjnych). Zawiera ono wyjaśnienia, o co piszącemu chodzi, inaczej - przedstawia problem będący przedmiotem sprawy. Powinno być zredagowane zwięźle, lecz wyczerpująco i jednoznacznie. Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk
Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk UZASADNIENIE W nim należy adresata przekonać o słuszności stanowiska zajmowanego przez nadawcę listu. Z reguły bywa najdłuższą częścią listu, powinny się w nim znaleźć motywy i szczegółowe uzasadnienie związane z przedmiotem sprawy. Uzasadnienie faktyczne powinno wykazać, jakie fakty zostały przyjęte za udowodnione i na podstawie jakich dowodów, jakie dowody zostały pominięte, a świadczą na korzyść załatwianej sprawy. Uzasadnienie prawne zawiera podstawę prawną (przepisy) potwierdzającą słuszność stanowiska zajmowanego przez autora pisma. W uzasadnieniu wszystkie argumenty powinny być przedstawione przejrzyście, logicznie i konsekwentnie. Ta część treści pisma powinna być bardzo przekonująca, wyczerpująca i prowadzić do wniosków końcowych. Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk
Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk WNIOSKI Stanowią część końcową treści pisma. Są jego podsumowaniem i ponownym podkreśleniem jego istoty. Na ogół formułujemy je tylko wówczas, gdy po przedstawieniu i uzasadnieniu sprawy prosimy o decyzję lub o opinię. Mają one na celu: spowodowanie określonego działania adresata, wywarcie odpowiedniego wrażenia spowodowanie zajęcia przez niego stanowiska w sprawie sformułowanie wniosków Powinno się w nich podać krótkie podsumowanie wcześniejszych wywodów piszącego. Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk
Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk W codziennej praktyce gospodarczej sporządza się wiele dokumentów, które informują nas o przebiegu zdarzeń, powtarzają określony stan faktyczny. Są to pisma typu informacyjnego, do których zaliczamy m.in.: protokoły, sprawozdania, notatki. Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk