STANU OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH W JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Advertisements

PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Regulamin Komisji Rewizyjnej. Regulamin Komisji REGULAMIN GŁÓWNEJ KOMISJI REWIZYJNEJ ZWIĄZKU NAUCZYCIELSTWA POLSKIEGO § 1 Główna Komisja Rewizyjna, zwana.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
Poznań, dnia 17 maja 2007r. KOORDYNACJA AUDYTÓW ZEWNĘTRZNYCH i MONITOROWANIE PROJEKTÓW UNIJNYCH Agnieszka Purgat Daniel Majewski Dominika Piechocka Biuro.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Sprawozdanie roczne z działalności Uczelnianej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia na PG w roku akademickim 2013/2014 Senat PG, r. Opracowała:
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Ustawa z dnia r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej: art Podstawowymi jednostkami organizacyjnymi do wykonywania.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Ewidencja finansowo- księgowa Biblioteka Pedagogiczna.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Międzynarodowe opodatkowanie emerytur – ujęcie modelowe
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Sześciolatek idzie do szkoły
ORGANIZACJA OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH
AKTA STAŁE Wykaz aktów prawnych
Ochrona informacji niejawnych w procesie przygotowania akt do przekazania do archiwum mgr Klaudia Banach.
NARADA SŁUŻBY GEODEZYJNEJ I KARTOGRAFICZNEJ WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO
organizowanie ochrony informacji niejawnych
Ubezpieczenie wypadkowe
O ochronie danych osobowych
Wykład 4. Dr Krzysztof Jonas
regulacje NATO i Unii Europejskiej
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne Stacjonarne Studia Administracji Beata Madej Zakład Postępowania.
Akredytacja w Szpitalu Uniwersyteckim
Ministrowie właściwi: do spraw wewnętrznych, administracji publicznej, spraw zagranicznych, finansów publicznych, budżetu i instytucji finansowych, Minister.
Zasady archiwizacji dokumentów
Ekspertyzy archiwalne - tryb prowadzenia, sposób dokumentowania
ORAZ WERYFIKACJA DOKUMENTÓW NIEJAWNYCH W J.O.
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Udostępnianie pojazdów wojskowych
Szczegółowe zasady organizacji oraz przeprowadzania egzaminów, zaliczeń, kolokwiów za pomocą komputera i/lub oprogramowania specjalistycznego Ewelina Marć.
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Inwentaryzacja.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Zasady dokonywania zamówień w projekcie
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Zmiany w Umowie i Projekcie
. PRAWIDŁOWY OPIS DOWODÓW KSIĘGOWYCH Najczęściej występujące uchybienia dot. opisu dowodów księgowych i rozliczeń finansowych. Gdańsk, 23 lutego 2018 r.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
Egzamin gimnazjalny w roku szkolnym 2017/2018
Misją Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku jest profesjonalna realizacja prawnie przypisanych mu zadań, a istotnym elementem tej Misji jest właściwe.
Departament Środowiska Wydział Informacji i Planowania
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Zgłoszenie do konkursu
Wydział Inżynierii Materiałowej i Metalurgii
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
Dr inż. Magdalena Jabłońska
płk mgr inż. Rafał Wądołowski
. PRAWIDŁOWY OPIS DOWODÓW KSIĘGOWYCH Najczęściej występujące uchybienia dot. opisu dowodów księgowych i rozliczeń finansowych. Gdańsk, 23 marca 2018 r.
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
przyjęty przez Zarząd Główny ZNP w dniu 20 grudnia 2016 r.
Zapis prezentacji:

STANU OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH W JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH ORGANIZACJA I PRZEPROWADZANIE KONTROLI ROCZNEJ STANU OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH W JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH mgr inż. Marek ANZEL

Podstawowe akty normatywno prawne: Ustawa z dnia 22 stycznia 1999 roku o ochronie informacji niejawnych; Decyzja nr 182/MON ministra Obrony Narodowej z dnia 6 października 2000 r. w sprawie sprawowania nadzoru nad oceną informacji niejawnych w resorcie Obrony Narodowej.

Podstawowe definicje: Kontrola bieżąca - służy sprawowaniu ciągłego nadzoru nad przestrzeganiem przez wykonawców i wykonawców technicznych zasad postępowania z materiałami zawierającymi informacje niejawne.

Kontrola wyrywkowa obejmuje w szczególności sprawdzenie: zgodności ze stanem ewidencyjnym nośników informacji stanowiących tajemnicę państwową oraz uzyskanych z wymiany międzynarodowej, posiadanych przez wykonawców; przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych w zakresie ewidencji i obiegu dokumentów. Kontrola wyrywkowa jest realizowana przez pion ochrony w stosunku do komórek organizacyjnych, komórek wewnętrznych i samodzielnych stanowisk danej jednostki organizacyjnej, według planu (harmonogramu) kontroli zatwierdzonego przez kierownika jednostki organizacyjnej.

Kontrola półroczna jest formą sprawdzenia: zgodności ze stanem ewidencyjnym nośników informacji niejawnych, posiadanych przez wykonawców; przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych w zakresie wytwarzania, ewidencji, przechowywania i niszczenia nośników informacji niejawnych; wykonania zaleceń pokontrolnych z wcześniej przeprowadzonych kontroli stanu ochrony informacji niejawnych. Kontrolę półroczną prowadzą przełożeni w stosunku do podległych bezpośrednio wykonawców i wykonawców technicznych.

Kontrola roczna jest podstawową formą sprawdzenia realizacji zadań w zakresie ochrony i formacji niejawnych przez jednostkę organizacyjną.

Art. 52. Ustawy o OIN (Rozdział 7 - Kancelarie tajne Art. 52. Ustawy o OIN (Rozdział 7 - Kancelarie tajne. Kontrola obiegu dokumentów) Organizacja pracy kancelarii tajnej musi zapewniać możliwość ustalenia w każdych okolicznościach, gdzie znajduje się dokument klasyfikowany pozostający w dyspozycji jednostki organizacyjnej.

I. Cel kontroli:

Sprawdzenie przestrzegania w jednostce organizacyjnej /wojskowej/ przepisów o ochronie informacji niejawnych, ze szczególnym uwzględnieniem postanowień przepisów regulujących postępowanie z informacjami stanowiącymi tajemnicę państwową.

Sprawdzenie zgodności stanu faktycznego materiałów niejawnych ze stanem ewidencyjnym. Sprawdzenie prawidłowości wydzielenia materiałów niejawnych posiadających wartość archiwalną. Niszczenie materiałów niejawnych nie posiadających wartości archiwalnych.

II. Organizacja kontroli:

Kontrolę przeprowadza komisja wyznaczona rozkazem (decyzją) zawierającymi następujące dane: skład osobowy komisji (co najmniej 3 osoby); termin rozliczenia wykonawców z materiałów niejawnych; termin przygotowania do kontroli komórek organizacyjnych (wewnętrznych) prowadzących ewidencję materiałów niejawnych; termin przygotowania do kontroli kancelarii /filii/; termin rozpoczęcia i zakończenia kontroli.

W skład komisji wyznacza się osoby posiadające poświadczenia bezpieczeństwa /certyfikaty bezpieczeństwa/ o klauzulach równych lub wyższych niż materiały podlegające kontroli. W skład komisji nie wyznacza się osób prowadzących ewidencję materiałów niejawnych w kontrolowanych komórkach organizacyjnych (wewnętrznych).

Członkowie komisji powinni być zapoznani z celem i zakresem kontroli wynikającymi z ustaleń kierownika jednostki organizacyjnej, jako odpowiedzialnego za ochronę informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej.

Pełnomocnik ochrony zobowiązany jest do przeprowadzenia szkolenia przewodniczącego komisji w zakresie metodyki prowadzenia kontroli.

Przewodniczący komisji zobowiązani są do przeprowadzenia szkolenia wszystkich członków komisji w zakresie metodyki prowadzenia kontroli. Pełnomocnik ochrony zobowiązany jest do przeprowadzenia szkolenia przewodniczącego komisji w zakresie metodyki prowadzenia kontroli. Przewodniczący kontroli rocznej sporządza harmonogram kontroli.

Harmonogram winien zawierać szczegółowo rozpisane przedsięwzięcia: szkolenie członków komisji; kontrola wykonawców (kto i w jakich terminach); kontrola K.T. (kto i w jakich terminach); kontrola biblioteki (kto i w jakich terminach); kontrola innych komórek ewidencjonujących materiały niejawne (np. pełnomocnik– APS); sporządzenie protokołu z kontroli;

III. Zakres kontroli:

Postępowanie z materiałami niejawnymi w kancelariach /filiach/ oraz innych komórkach prowadzących ewidencję:

szczegółowe sprawdzenie stanu faktycznego i porównanie ze stanem ewidencyjnym; Sprawdzenie zgodności stanu faktycznego wszelkich rodzajów nośników wiadomości stanowiących tajemnicę państwową i służbową z ich stanem ewidencyjnym oraz rozliczenie wszystkich niejawnych wiadomości wytworzonych na miejscu lub przysłanych z zewnątrz.

Na podstawie funkcjonujących urządzeń ewidencyjnych trwałych takich jak: „Rejestru teczek”; „Dzienników korespondencji”; „Książek ewidencji wydawnictw”; „Książki ewidencji pieczęci”.

pomocniczych urządzeń ewidencyjnych: „Wykaz osób upoważnionych do dostępu do informacji niejawnych”; „Kartoteka wydanych dokumentów”: -„Rejestr wydanych dokumentów”- karty RWD; - Skorowidz RWD; -„Dziennik ewidencji wykonanych dokumentów”; - „Wykaz przesyłek”; - „Książka doręczeń”; - „Karta zapoznania się z dokumentem”; - „Metryka elektronicznego nośnika informacji”; - „Rozdzielnik stały”.

2)   przestrzeganie zasad ewidencjonowania wytwarzanych materiałów niejawnych; tytulatura – zgodność tytułów w rejestrze z rzeczowym wykazem akt; teczki zakończone w sprawdzanym roku kalendarzowym sprawdzać zgodnie z dziennikami koresp. wch. i wych.; sprawdzić rejestry teczek; sprawdzić teczki oraz inne urządzenia ewidencyjne i dokumenty wg rejestru; karty zapoznania się z dokumentem stanowiącym tajemnicę państwową;

dekretacje; określanie na dokumentach numeru i nazwy teczki rzeczowej, w której będą one archiwizowane; zasady niszczenia materiałów niejawnych; przestrzeganie zasad, przechowywania, udostępniania i niszczenia nośników;

oddzielenie części jawnej kancelarii od niejawnej; zabezpieczenie fizyczne; dokumenty niejawne o różnych klauzulach przechowuje się osobno; teczki akt, segregatory, schematy oraz inne materiały niejawne o dużych rozmiarach , przechowuje się w kancelarii w obudowanych, zamykanych i opieczętowanych regałach lub przystosowanych do tego celu meblach;

przestrzeganie zasad wytwarzania, przechowywania, udostępniania i niszczenia materiałów niejawnych.

Postępowanie z materiałami niejawnymi przez wykonawców: przestrzeganie zasad wytwarzania materiałów niejawnych w tym również sporządzania notatek, odpisów, wyciągów i kopii;

przestrzeganie zasady selektywnego udostępniania informacji i dokumentowanie faktu zapoznawania się z informacjami stanowiącymi tajemnicę państwową oraz z informacjami uzyskanymi w ramach wymiany między państwami i organizacjami międzynarodowymi bez względu na klauzulę tajności; przestrzeganie zasad przechowywania, przekazywania i niszczenia materiałów niejawnych.

Sposób realizacji zadań związanych z ochroną fizyczną informacji niejawnych. Przestrzeganie zasad ochrony informacji niejawnych w systemach i sieciach teleinformatycznych.

IV. Dokumentowanie wyników kontroli:

Protokół z przeprowadzonej kontroli rocznej powinien zawierać następujące dane:

w części ogólnej: numer i datę rozkazu (decyzji), będący podstawą działania komisji; imiona, nazwiska, stopnie wojskowe, numery, klauzule i terminy ważności poświadczeń bezpieczeństwa przewodniczącego i członków komisji; datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli; wykaz komórek organizacyjnych (wewnętrznych) objętych kontrolą; podpisy członków komisji; podpis zarządzającego kontrolę stwierdzającego zapoznanie się z treścią protokołu.

B. w części merytorycznej: wyszczególnienie urządzeń ewidencyjnych oraz pozycji zapisów w tych urządzeniach, na podstawie których sprawdzono stan faktyczny materiałów niejawnych;

dane dotyczące stanu faktycznego poszczególnych rodzajów materiałów niejawnych: zgodność lub niezgodność ze stanem ewidencyjnym, wyszczególnienie materiałów brakujących (nie przedstawionych do kontroli) z podaniem ich klauzul i numerów ewidencyjnych oraz osób, które je pokwitowały,

wyszczególnienie materiałów brakujących (utraconych lub uznanych za utracone) z podaniem ich klauzul, numerów ewidencyjnych, okoliczności zagubienia, osób odpowiedzialnych za utratę oraz wykonanych przez komisję przedsięwzięć poszukiwawczych,

wyszczególnienie w załączniku numerów ewidencyjnych dokumentów niejawnych za rok kontrolowany i lata ubiegłe, które zostały przez komisję sprawdzone lecz nie zostały podszyte do właściwych teczek lub przerejestrowane, 

fakty ujawnienia informacji niejawnych osobom nieupoważnionym, okoliczności wskazujące na możliwość naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych mogące spowodować ujawnienie informacji niejawnych, ocenę przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych,

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ