Model „pięciu sił” M.Portera

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Organizacja i zarządzanie Otoczenie przedsiębiorstwa
Advertisements

Analiza progu rentowności
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
W.9 ANALIZA KOSZTÓW PRODUKCJI
Oligopol – konkurencja i współpraca
Ceny cz.II 1. Formuła kosztowa
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Konkurencja doskonała i pełny monopol: skrajne przypadki struktury rynku Mikroekonomia Wykład 9.
7. Strategie rozwoju przedsiębiorstwa
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
6. Strategie zarządzania
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Zarządzanie strategiczne (ćwiczenia)
Agenda Geneza orientacji strategicznej;
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Edyta Drążyk Alicja Drabarek WGiSR
Podstawowa analiza rynku
P O P Y T , P O D A Ż.
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
gdzie: P-cena jednostkowa sprzedaży K-koszt całkowity produkcji
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Konkurencja niedoskonała
Dr inż. Sebastian Saniuk
INTERNET A KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
Rynek: popyt, podaż, cena
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
1.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
Strategia przedsiębiorstwa
Pułapki analizy kosztów przedsiębiorstwa
Popyt i podaż jako regulatory rynku
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Monopol.
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Analiza pięcioczynnikowa M. Portera
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Opracowanie merytoryczne Joanna Lisowska
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
Zarządzanie strategiczne (ćwiczenia)
ZASADY USTALANIA CEN.
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
CENA JAKO ELEMENT MARKETINGU MIX. FUNKCJE CEN DOTYCZĄ REALIZACJI 5 CELÓW Cel w postaci pożądanej wielkości zysku Cel związany ze sprzedażą Cel związany.
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
Analiza CPV analiza koszty - produkcja - zysk
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Proces programowania zagadnienia teoretyczne c.d. metody.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
A.M. Zarzycka.  wartość produktu wyrażona w pieniądzu  miernik wartości (z punktu widzenia konsumenta)  instrument marketingu A.M. Zarzycka.
Ekonomia menedżerska Wykład 5 Rynki czynników produkcji. Inwestycje
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
OTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA
Zapis prezentacji:

Model „pięciu sił” M.Portera

Siła przetargowa dostawców i odbiorców zależy od: - relacji podaży i popytu na dany produkt (jeżeli popyt przewyższa podaż, występuje rynek producenta i wtedy jego siła przetargowa jest większa) - stopnia koncentracji sektora dostawcy w porównaniu z sektorem odbiorcy (im wyższa koncentracja tym większa siła dostawcy - uzależnienia jakości produktu końcowego od jakości komponentów dostarczanych przez dostawcę (im większe uzależnienie tym większa siła) - monopolu dostawcy lub odbiorcy (dominacja w sektorze, niepowtarzalność wyrobu). - udziału dostawcy w kosztach odbiorcy - kosztu zmiany dostawcy lub klienta - możliwości integracji pionowej (czyli możliwość wytwarzania przez dostawcę wyrobu finalnego lub też rozpoczęcie produkcji danego materiału czy komponentu przez odbiorcę)

Pojawienie się nowych wyrobów oraz substytutów zależy od: - atrakcyjności sektora (dynamika wzrostu popytu i rentowność sektora) - wysokości barier wejścia do sektora - możliwość represji ze strony już istniejących producentów w sektorze (np. obniżenie cen produktów lub zablokowanie kanałów dystrybucji) Atrakcyjność sektora zależy od: - obecnej wielkości sektora - przyszłej wielkości sektora - obecnej i przyszłej rentowności sektora Wielkość sektora mierzy się liczbą lub wartością sprzedanych produktów (nie wyprodukowanych).

Bariery wejścia do sektora: -ekonomia skali, -poziom technologiczny, (jakość produkcji) związanej z zakupem odpowiedniej technologii oraz mistrzostwem technologicznym, -brak dostępu do kanałów dystrybucji, -formalne barier wejścia na rynek (koncesje, licencje, patenty, atesty), -bariery celne, Bariery wyjścia z sektora: - koszty, które ponosi przedsiębiorstwo zmieniające działalność w związku z brakiem możliwości wykorzystania dotychczasowej technologii, kosztami zwolnień personelu itp.

Wpływ barier wejścia i wyjścia na dochody przedsiębiorstwa -wysokie bariery wejścia i niskie wyjścia - wysokie i stałe dochody -wysokie bariery wejścia i wysokie wyjścia - wysokie ryzykowne dochody -niskie bariery wejścia i wysokie wyjścia - niskie ryzykowne dochody -niskie bariery wejścia i niskie wyjścia - niskie stałe dochody

BARIERY WEJŚCIA niskie wysokie niskie wysokie niskie stałe wysokie stałe BARIERY WYJŚCIA niskie ryzykowne wysokie ryzykowne

Analiza konkurencji w sektorze składa się z: 1. Analizy koncentracji sektora (określenie struktury sektora oraz rozkładu udziałów w rynku) stopa koncentracji: Si = qi/Q Si - udział produkcji i-tego przedsibiorstwa w produkcji ogółem, qi - wielkość produkcji i-tego przedsibiorstwa, Q - wielkość produkcji ogółem danego przemysłu. 2. Analizy rywalizacji stopa rywalizacji: RC = (QF-QE)/QF RC - stopa rywalizacji przedsibiorstwa, QF- ilość produkcji i-tego wyrobu sprzedawanego przez wszystkie przedsiębiorstwa, QE- ilość produkcji I-tego wyrobu sprzedawanego przez dane przedsiębiorstwo.