PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 4.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WŁADZA SĄDOWNICZA W POLSCE
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
RADA MINISTRÓW.
Charakterystyka władzy wykonawczej
Władza sądownicza w Polsce - Trybunały
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Charakterystyka władzy wykonawczej.
Charakterystyka władzy ustawodawczej
TECHNIKI GŁOSOWANIA: SEJM, SENAT
Jak powstaje ustawa?.
Procedura ustawodawcza
Władza sądownicza w Polsce
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Temat: Rząd i prezydent. Co oznacza termin władza wykonawcza?
CHORWACJA.
BUŁGARIA.
Rząd i prezydent.
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
WYBORY W POLSCE.
Władza ustawodawcza.
Wiedza o społeczeństwie
Konstytucja RP.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Funkcja, kompetencje, tryb wyboru
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Funkcje, skład, odpowiedzialność Mgr Przemysław Mazurek
ZASADY PRAWA KONSTYTUCYJNEGO I ROZPORZĄDZENIA
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
Wybory Prezydenckie Prezentację przygotowały:M.Dembek,A.Has, J.Kawiecka,J.Kordalska, J.Zdunkowska.
Mgr Przemysław Mazurek
Rzeczpospolita Polska jako demokratyczne państwo prawne
Kompetencje i role prezydenta
 Wybory prezydenta odbywają się w Polsce co 5 lat, chyba że z jakiegoś powodu (głównie z powodu śmierci lub rezygnacji z urzędu prezydenta) kadencja.
Przygotowała Iwona Dyś
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
I NSP grupa 9, 10 Prezydent RP I NSP grupa 9, 10.
Trybunał Konstytucyjny
Trybunał Konstytucyjny
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
Dualistyczny model władzy wykonawczej w Polsce.
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
1.  odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność za naruszenie prawa realizowana z inicjatywy parlamentu bądź prezydenta przed organem władzy sądowniczej.
RZECZPOSPOLITA POLSKA JAKO DEMOKRATYCZNE PAŃSTWO PRAWNE
Organizacja i funkcjonowanie władzy wykonawczej..
Sądy Administracyjne w Polsce
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Przygotowała Iwona Dyś - Branicka Grupa 2,9 I NSP
Władza wykonawcza Prezydent RP.
Konstytucja marcowa.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 2.
Sytuacja ustrojowo-prawna w Polsce w latach
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
I NSP grupa 2,9 Prezydent RP I NSP grupa 2,9.
Trybunał Konstytucyjny
Podstawy prawa w gospodarce
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
Ustrój Księstwa Warszawskiego
Konstytucja marcowa Zajęcia nr 11 –
Sądy Administracyjne w Polsce
Zapis prezentacji:

PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 4

Prezydent Pozycja ustrojowa Wybór Kompetencje Odpowiedzialność polityczna i konstytucyjna

WŁADZA WYKONAWCZA Art. 10. „1. Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy sądowniczej. 2. Władzę ustawodawczą sprawują Sejm i Senat, władzę wykonawczą Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i Rada Ministrów, a władzę sądowniczą sądy i trybunały.”

WŁADZA WYKONAWCZA Modele organizacyjne władzy wykonawczej Monokratyczny Dualistyczny Departamentalny Dyrektorialny gabinetowy kanclerski resortowy prezydencjalny

PREZYDENT Prezydent – przywódca państwa demokratycznego nazywany również głową państwa. Wywodzi się od łacińskiego praesidens co oznacza zasiadającego na czele.

PREZYDENT Art. 126. „1. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej jest najwyższym przedstawicielem Rzeczypospolitej Polskiej i gwarantem ciągłości władzy państwowej. 2. Prezydent Rzeczypospolitej czuwa nad przestrzeganiem Konstytucji, stoi na straży suwerenności i bezpieczeństwa państwa oraz nienaruszalności i niepodzielności jego terytorium. 3. Prezydent Rzeczypospolitej wykonuje swoje zadania w zakresie i na zasadach określonych w Konstytucji i ustawach.”

PREZYDENT Niezależność Prezydenta Dla zagwarantowania najpełniejszego wykonywania swoich kompetencji, urząd Prezydenta wiąże się z pewną niezależnością. Wyraża się ona poprzez: brak odpowiedzialności politycznej przed parlamentem zasadę incompatibilitas

PREZYDENT Niezależność Prezydenta Art. 132. „Prezydent Rzeczypospolitej nie może piastować żadnego innego urzędu ani pełnić żadnej funkcji publicznej, z wyjątkiem tych, które są związane ze sprawowanym urzędem.”

Wybory czteroprzymiotnikowe! WYBÓR Art. 127. „1. Prezydent Rzeczypospolitej jest wybierany przez Naród w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich i w głosowaniu tajnym. (…)” Wybory czteroprzymiotnikowe!

WYBÓR Bierne prawo wyborcze Art. 127. „3. Na Prezydenta Rzeczypospolitej może być wybrany obywatel polski, który najpóźniej w dniu wyborów kończy 35 lat i korzysta z pełni praw wyborczych do Sejmu. Kandydata zgłasza co najmniej 100 000 obywateli mających prawo wybierania do Sejmu.”

WYBÓR Procedura zgłaszania kandydata Zawiązanie komitetu wyborczego przez min. 15 obywateli Zgromadzenie 100 000 podpisów Sporządzenie listy kandydatów przez PKW

WYBÓR Zarządzenie wyborów Art. 128. „2. Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej zarządza Marszałek Sejmu na dzień przypadający nie wcześniej niż na 100 dni i nie później niż na 75 dni przed upływem kadencji urzędującego Prezydenta Rzeczypospolitej, a w razie opróżnienia urzędu Prezydenta Rzeczypospolitej - nie później niż w czternastym dniu po opróżnieniu urzędu, wyznaczając datę wyborów na dzień wolny od pracy przypadający w ciągu 60 dni od dnia zarządzenia wyborów.” Wyjątek – art. 228 ust. 7

WYBÓR Głosowanie Dzień wolny od pracy Kwestia dwudniowych wyborów prezydenckich – Wyrok TK z dnia 20 lipca 2011 r., sygn. akt K 9/11 Wymagana większość – większość bezwzględna

WYBÓR Głosowanie Art. 127 4. Na Prezydenta Rzeczypospolitej wybrany zostaje kandydat, który otrzymał więcej niż połowę ważnie oddanych głosów. Jeżeli żaden z kandydatów nie uzyska wymaganej większości, czternastego dnia po pierwszym głosowaniu przeprowadza się ponowne głosowanie. 5. W ponownym głosowaniu wyboru dokonuje się spośród dwóch kandydatów, którzy w pierwszym głosowaniu otrzymali kolejno największą liczbę głosów. Co w przypadku rezygnacji kandydata po pierwszej turze wyborów?

KADENCJA Art. 127. 2. Prezydent Rzeczypospolitej jest wybierany na pięcioletnią kadencję (…) Art. 128. 1. Kadencja Prezydenta Rzeczypospolitej rozpoczyna się w dniu objęcia przez niego urzędu. Art. 291. Kodeksu wyborczego § 1. Nowo wybrany Prezydent Rzeczypospolitej składa przysięgę wobec Zgromadzenia Narodowego w ostatnim dniu urzędowania ustępującego Prezydenta Rzeczypospolitej. § 3. Prezydent Rzeczypospolitej wybrany w wyborach, (…) składa przysięgę wobec Zgromadzenia Narodowego w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia uchwały Sądu Najwyższego o stwierdzeniu ważności wyborów w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. § 4. Prezydent Rzeczypospolitej obejmuje urząd po złożeniu przysięgi.

KADENCJA Wcześniejsze opróżnienie urzędu Prezydenta śmierć Prezydenta zrzeczenie się urzędu trwała niezdolność do sprawowania urzędu złożenie Prezydenta z urzędu na podstawie orzeczenia Trybunału Stanu stwierdzenie nieważności wyboru Skutek – art. 131

KOMPETENCJE Tradycyjne kompetencje Prezydenta RP Reprezentowanie RP Nadawanie oraz pozbawianie orderów i odznaczeń Nadawanie obywatelstwa Prawo łaski Wprowadzenie stanu wojennego i stanu wyjątkowego

KOMPETENCJE Tradycyjne kompetencje Prezydenta RP Reprezentowanie RP – art. 133 - reprezentowanie państwa na zewnątrz - ratyfikowanie i wypowiadanie umów międzynarodowych, mianowanie i odwoływanie pełnomocnych przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej w innych państwach i przy organizacjach międzynarodowych, przyjmowanie listów uwierzytelniające i odwołujących akredytowanych przy nim przedstawicieli dyplomatycznych innych państw i organizacji międzynarodowych.

KOMPETENCJE Tradycyjne kompetencje Prezydenta RP Reprezentowanie RP Art. 133 ust. 3 „Prezydent Rzeczypospolitej w zakresie polityki zagranicznej współdziała z Prezesem Rady Ministrów i właściwym ministrem.” Spór kompetencyjny w sprawie uczestnictwa w szczycie Rady Europejskiej w2009 r. Wyrok TK z dnia 20 maja 2009 r., sygn. akt Kpt 2/08

KOMPETENCJE Tradycyjne kompetencje Prezydenta RP Nadawanie obywatelstwa

KOMPETENCJE Tradycyjne kompetencje Prezydenta RP Prawo łaski Art. 139. „Prezydent Rzeczypospolitej stosuje prawo łaski. Prawa łaski nie stosuje się do osób skazanych przez Trybunał Stanu.”

KOMPETENCJE Kompetencje związane z obronnością Zwierzchnictwo nad Siłami Zbrojnymi Powoływanie Rady Bezpieczeństwa Narodowego Mianowanie Szefa Sztabu Generalnego i dowódców rodzajów Sił Zbrojnych Zastępcze postanawianie o stanie wojny – art.116 ust. 2

KOMPETENCJE Kompetencje związane ze stanowieniem prawa wydawanie rozporządzeń z mocą ustawy wydawanie rozporządzeń wydawanie zarządzeń wydawanie postanowień prawo inicjatywy ustawodawczej

KOMPETENCJE Kompetencje związane ze stanowieniem prawa Kontrasygnata Uzależnienie ważności aktu głowy państwa od jego zaakceptowania przez Prezesa Rady Ministrów. Art. 144. 1. Prezydent Rzeczypospolitej, korzystając ze swoich konstytucyjnych i ustawowych kompetencji, wydaje akty urzędowe. 2. Akty urzędowe Prezydenta Rzeczypospolitej wymagają dla swojej ważności podpisu Prezesa Rady Ministrów, który przez podpisanie aktu ponosi odpowiedzialność przed Sejmem.

KOMPETENCJE Kompetencje związane ze stanowieniem prawa Prerogatywy Akty Prezydenta zwolnione z obowiązku uzyskania kontrasygnaty Katalog zamknięty – art. 144 ust. 3

KOMPETENCJE Kompetencje związane z funkcjonowaniem Sejmu i Senatu zarządzanie wyborów do Sejmu i Senatu zwoływanie pierwszego posiedzenia skracanie kadencji Sejmu podpisywanie ustaw zwracanie się z orędziem zarządzanie referendum ogólnokrajowego

KOMPETENCJE Kompetencje związane z funkcjonowaniem Rady Ministrów powoływanie Rady Ministrów odbieranie przysięgi od Prezesa Rady Ministrów i członków RM dokonywanie zmian w składzie Rady Ministrów przyjmowanie dymisji zwoływanie Rady Gabinetowej

KOMPETENCJE Kompetencje związane z funkcjonowaniem sądów powoływanie sędziów przyjmowanie ślubowania od nowo wybranych sędziów powoływanie Pierwszego Prezesa i prezesów SN powoływanie Prezesa i wiceprezesów NSA powoływanie Prezesa i wiceprezesa TK

ODPOWIEDZIALNOŚĆ Art. 145. „1. Prezydent Rzeczypospolitej za naruszenie Konstytucji, ustawy lub za popełnienie przestępstwa może być pociągnięty do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu.” Postawienie w stan oskarżenia – Zgromadzenie Narodowe Wymagana większość głosów - 2/3 ustawowej liczby członków