studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego Efektywność różnych sposobów oceny pracy grupy podczas zajęć akademickich Agnieszka Bujno, Aleksandra Czarnecka Marta Tierentiew, Kinga Rusinowska studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
Ocenianie a role grupowe w studenckich zespołach zadaniowych podczas obserwacji współdziałania w zespołach najczęściej można było dostrzec rolę lidera i zwyczajnych wykonawców czasami pojawia się też rola outsider´a czy też „adwokata diabła” w obserwowanych zespołach nie pojawiły się takie role jak: błazen, obserwator lub kierownik emocjonalno-społeczny oceny koleżeńskiej innych zespołów lub samoceny własnego zespołu dokonywał zwykle lider
Ocenianie a role grupowe w studenckich zespołach zadaniowych w sytuacjach, gdzie nie było ingerencji odnośnie podziału ról zadaniowych, niezależnie od składu członków grupy- niektórzy studenci przejawiali tendencję do podejmowania tej samej roli w różnych zespołach ( np. lider, wykonawca ) samoocena w grupie, a także ocena koleżeńska innych grup nadal prezentowana była zwykle przez lidera w sytuacji, kiedy role zostały przydzielone przez Nauczyciela lub studenci samodzielnie deklarowali przyjęcie roli, której zwykle nie podejmowali , osoby o silnych tendencjach przywódczych lub wycofujących, powracały do swych naturalnych ról lub pełniły obie role jednocześnie w tym przypadku zdarzały się sytuacje, że w samoocenie i ocenie koleżeńskiej brały udział inne osoby ( np. wzajemnie uzupełniały swoje wypowiedzi)
Ocenianie a sposoby tworzenia zespołów zadaniowych podczas zajęć akademickich zespoły najczęściej tworzone są w sposób dowolny, spontaniczny, ale w składzie zespołu rzadko pojawiają się inne osoby często czynnikiem decydującym o powstaniu zespołu jest przestrzeń w sali ( np. studenci tworzą zespół z osób zajmujących miejsce najbliżej siebie) bardzo rzadko wykorzystywany jest podczas zajęć dobór losowy lub dobór oparty na współdziałaniu o podobnych lub różnych umiejetnościach
Ocenianie a sposoby tworzenia zespołów zadaniowych podczas zajęć akademickich zaobserwowany został brak zależności pomiędzy sposobem utworzenia zespołu, a jakością dokonywanej samooceny w sposób werbalny (niezależnie od sposobu utworzenia zespołu zwykle podkreślany jest przez lidera wspólny wkład wszystkich uczestników grupy w wykonanie zadania niezależnie zaobserwowanego stanu faktycznego) bardziej rzetelna i efektywna w tym zakresie jest ocena pracy członków własnej grupy i swojego własnego w niej udziału zapisana indywidualnie na małych kartkach Wniosek: ocena werbalna udzielona na forum grupy w obecności wszystkich uczestników może być mniej skuteczna, ponieważ osoby te czują się mniej swobodnie, obawiają się, że istniejące stosunki w grupie mogą zostać zaburzone
Ocenianie a sposoby tworzenia zespołów zadaniowych podczas zajęć akademickich istnieje zależność pomiędzy sposobem utworzenia zespołu, a jakością dokonywanej oceny koleżeńskiej w sposób werbalny ( oceny były niezróżnicowane, często pozbawione sugestii, co można byłoby poprawić, czasami też bardziej prezentujące wspólne stanowisko grupy niż odnoszące się do przyjętych wcześniej wspólnie kryteriów oceny) bardziej efektywna jest niewerbalna i anonimowa ocena koleżeńska ( po prezentacji wszystkich zespołów, studenci swobodnie przemieszczali się po sali i indywidualnie zapisywali na kartach oceny każdej grupy swoje uwagi, komentarze, wskazówki i przemyślenia, które potem były wspólnie dyskutowane)
Efektywność oceniania-inne czynniki doświadczenie studentów w systematycznym stosowania samooceny i oceny koleżeńskiej, liczebność grup utworzonych podczas zajęć, liczba ich członków oraz skład osobowy wykorzystanie podczas oceny koleżeńskiej innych grup oraz podczas samooceny własnej pracy w zespole ustalonych wcześniej kryteriów podnosi efektywność tego procesu, ale w niektórych przypadkach może ograniczać kreatywność w wykonaniu zadania przez grupę