Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Rozwój społeczności lokalnych
Rodzic jako doradca zawodowy
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Program wychowawczy szkoły
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Zespół Szkół w Słupnie Szkołą Promującą Zdrowie
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Małe dziecko w systemie edukacji
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 166 W ŁODZI
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Wychowanie ekologiczne
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
W YCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE NSP Nasza Szkoła im. J. Korczaka.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
7 Nawyków – mapa wdrożenia
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Szkoła z mocą zmieniania świata!
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
Zapis prezentacji:

Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I? Ewa Lemańska-Lewandowska Instytut Pedagogiki Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy Uczelnie dla szkół

Główne myśli zmiana rzeczywistości (nie tylko) społecznej  do życia w jakiej przyszłości ma przygotować szkoła? zmiana sposobu myślenia o relacjach edukacyjnych i uczeniu się w szkole jak zmieniają się relacje uczniów i nauczycieli? klasa jako grupa i wspólnota dydaktyczna  jak organizować uczenie się w kontekście społecznym?

Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość W jakim świecie dorastali dorośli? Jaka była przeszłość? stabilność przewidywalność jednoznaczność stałe wzorce / autorytety świat był dalszy / nieznany bezpieczeństwo ograniczona liczba ofert / możliwości

Jaka jest teraźniejszość? Jaki jest dzisiaj świat? Jakie są dzisiaj zagrożenia? wielowymiarowy niejednoznaczny niestabilny, płynny nie sprawdzają się utarte / stare wzorce / sposoby myślenia i działania zróżnicowany – wielokulturowy bliższy / mniejszy – mobilność, nowoczesne media pełen możliwości / ofert  wielość i różnorodność brak poczucia stabilizacji brak poczucia bezpieczeństwa brak autorytetów / wzorców konflikty wielość / chaos informacyjny rywalizacyjny indywidualizm

. . . czyli jak przygotować dziecko do świata jutra?

Jak organizować społeczne środowisko uczenia się, by przygotować dziecko do: poszukiwania w wielości podejmowania decyzji, dokonywania wyborów brania odpowiedzialności za swoje decyzje ponoszenia konsekwencji swoich zachowań, działań nabywania elastyczności w myśleniu i działaniu otwartości, gotowości do ciągłego uczenia się nawiązywania nowych kontaktów społecznych podejmowania współpracy życia w wieloznacznym kontekście, nie tylko społecznym odnajdywania się w sytuacji niejednoznaczności odnajdywania się w sytuacji konfliktu rozwiązywania konfliktów

Jak nie myśleć dzisiaj o relacjach edukacyjnych? Świat dzieci Świat dorosłych źródło: Anna I. Brzezińska

Jak myśleć o relacjach: świat ludzi Jak myśleć o relacjach: świat dzieci świat dorosłych Zmiana wspólnie konstruowana źródło: Anna I. Brzezińska

Pola oddziaływań nauczyciela SPOŁECZNOŚĆ LOKALNA SZKOŁA i jej kultura organizacyjna rodzina Zasoby indywidualne Zasoby społeczne N interakcja rodzina Zasoby indywidualne Zasoby społeczne U M E D I A koledzy koledzy źródło: Anna I. Brzezińska

Klasa jako wspólnota dydaktyczna UCZNIOWIE NAUCZYCIEL MY WSPÓLNE CELE DZIAŁANIA ZASADY NORMY RYTUAŁY ZWYCZAJE ŻYCZLIWOŚĆ

Na czym polega uczenie się uwzględniające kontekst społeczny? BUDOWANIE UKŁADU UCZENIA SIĘ potrzeby możliwości zasoby ograniczenia diagnozuje projektuje organizuje środowisko i proces uczenia się działanie mowa wewnętrzna dorosły jest zapraszany do działania „odbija w lustrze” działania ucznia

PROCES UCZENIA SIĘ JAKO PROCES SPOŁECZNY rozmawianie słuchanie informowanie wyjaśnianie testowanie hipotez przewidywanie ocenianie łączenie i planowanie DZIECKO-UCZEŃ: społecznie dziedziczy „wiedzę lokalną” uczy się uczenia uczy się wnioskowania uczy się regulowania własnych czynności K U L T U R A Gromadzenie doświadczeń i kształtowanie własnych procesów rozumowania i uczenia się Uczestnictwo w interakcjach społecznych

Co sprzyja rozwijaniu społecznego kontekstu uczenia się? Uwzględnianie i wykorzystywanie „naturalnych” zasobów społeczno-kulturowych otoczenia, w którym funkcjonuje szkoła Tworzenie klasy jako grupy / wspólnoty dydaktycznej  tworzenie klimatu klasy „Aranżowanie” zamiast bezpośredniego przekazu Dawanie różnorodnych okazji do kontaktów społecznych i wypróbowywania strategii uczenia się

Poradnik wiedzy o dziecku i nastolatku: www.eduentuzjasci.pl/ dziecko-nastolatek