The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice, 29.06.2016.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
Advertisements

Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Perspektywa Finansowa
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Sektorowy Program Operacyjny: Transport na lata
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Czysty transport miejski
"Potencjał inwestycyjny węzłów integracyjnych – obecne i przyszłe projekty dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w Gminie Miasta Gdańska Dzięki bezzwrotnym.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Rozw ó j Polski Wschodniej. 2 października 2007 r. komisarz ds. polityki regionalnej Danuta Hübner podpisała decyzję Komisji Europejskiej przyjmującą
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKSPERCI ZAANGAŻOWANI DO PRAC W RAMACH PANELU
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
KOMITET TRANSPORTU POLSKIEJ AKADEMII NAUK
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
RPO dla Mazowsza #RPO wyjście z grupy regionów słabiej rozwiniętych silne zróżnicowania wewnętrzne Szczególna sytuacja województwa mazowieckiego.
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
Kluczbork, październik 2015 PUBLICZNY TRANSPORT ZBIOROWY Realizacja zadania przez Powiat kluczborski
Projekty strategiczne Łodzi w nowej perspektywie finansowej UE.
Mobilność aglomeracyjna – cechy charakterystyczne dr Michał Beim Instytut Melioracji, Inżynierii Środowiska i Geodezji Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu.
Zasady naboru wniosków dla Działania 9.1. Transport miejski w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Nazwa projektodawcy: Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Szczecinku Sp. z o.o. „Wzmocnienie potencjału transportowego Przedsiębiorstwa Komunikacji.
Celem Polityki Transportowej Państwa jest spełnienie: racjonalnych oczekiwań społeczeństwa wywołanych wzrostem mobilności, co oznacza wzrost zapotrzebowania.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Perspektywy funkcjonowania regionalnych przewozów kolejowych w Polsce dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański Zakopane,
A.J.N (KRS) grupa tematyczna GP Zadanie (1): - (1.1) określenie głównych wyzwań - (1.2) propozycja celów strategicznych.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU OBSZARU FUNKCJONALNEGO
Program Operacyjny Polska Wschodnia
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
WROCŁAWSKI PROGRAM TRAMWAJOWY
Program Operacyjny Polska Wschodnia
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice, 29.06.2016

1. Instytucje wsparcia zrównoważonej mobilności aglomeracyjnej w Polsce ITI (Integrated Territorial Investments) associations Act of 6 October 2015 on Metropolitan Associations, which became effective on 1 January 2016 and draft act on the Metropolitan Association region of Silesia (24.06.2016)

2. Zadania Zrównoważonych Inwestycji Terytorialnych Sustainable transport, sprawny transport łączący miasto i jego obszar funkcjonalny Przywracanie funkcji społeczno-gospodarczych zdegradowanych obszarów miejskiego obszaru funkcjonalnego Poprawa stanu środowiska przyrodniczego na obszarze funkcjonalnym miasta Wspieranie efektywności energetycznej oraz promowanie strategii niskoemisyjnych Wzmacnianie rozwoju funkcji symbolicznych budujących międzynarodowy charakter i ponadregionalną rangę miejskiego obszaru funkcjonalnego oraz poprawa dostępu i jakości usług publicznych na całym obszarze funkcjonalnym

Ryc. ITI in Poland (2014) Source: https://www.mir.gov.pl/media/9915/Broszura_PL.pdf, 08.11.2015.

3. Ustawa z 6.10. 2015 o związkach metropolitalnych – delimitacja (1) Obszar metropolitalny musi spełniać warunki: Przynajmniej 500.000 mieszkańców Silne powiązania funkcjonalne Miasto wojewódzkie Wg projektu MSWiA (Ustawa o związku metropolitalnym w województwie śląskim - projekt z 24.06.2016): Przynajmniej 2.000.000 mieszkańców W skład związku wchodzą Katowice

Ryc. Delimitacja Związku Metropolitalnego Źródło: GZM, Katowice 2016.

4. Ustawa z 6.10. 2015 o związkach metropolitalnych – zadania wg projektu MSWiA z 24.06.2016 (2) Zadania określa art. 12 Ustawy, wskazując, że Związek wykonuje zadania publiczne w zakresie: Kształtowania ładu przestrzennego Rozwoju obszaru związku Publicznego transportu zbiorowego na obszarze związku Planowania, koordynacji, integracji oraz rozwoju publicznego transportu zbiorowego, w tym transportu drogowego, kolejowego oraz innego transportu szynowego Metropolitalnych przewozów pasażerskich Współdziałania w ustalaniu przebiegu dróg krajowych i wojewódzkich na obszarze związku Promocji związku i jego obszaru

5. Finansowanie metropolizacji Nowe środki: Fundusze ZIT w latach 2014-2020 (centralne /POIŚ, POPW, POPT, uzupełniane z RPO), w skali kraju około 6,3 mld Euro (3,7 mld Euro to alokacja centralna z EFRR i EFS) 5% wpływów z PIT mieszkańców gmin tworzących związek metropolitalny (środki z poziomu centralnego) Środki w dyspozycji gmin: 5% wpływów z PIT gmin tworzących związek metropolitalny

6. Sustainable Urban Mobility Plan (SUMP) Subregionu Centralnego WŚL 2016 (1) Cele strategiczne SUMP Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego: Wzrost konkurencyjności transportu zrównoważonego Integracja transportu Ograniczenie kongestii

6. Sustainable Urban Mobility Plan (SUMP) Subregionu Centralnego 2016– Instrumenty SUMP (2) Techniczne: centra przesiadkowe, modernizacja i zakup nowoczesnego taboru transportu zbiorowego, modernizacja infrastruktury punktowej i liniowej transportu zbiorowego, rozwój infrastruktury rowerowej i wypożyczalni rowerowych, ITS w zakresie obszarowego systemu sterowania ruchem Organizacyjne: uspokojenie ruchu samochodowego w miastach, integracja transportu zbiorowego, separacja ruchu rowerowego, zrównoważone planowanie przestrzenne miast Finansowe: opłaty kongestyjne, parkingowe, preferencje dla carpoolingu, dopłaty pracownicze do biletów transportu zbiorowego

7. Równoważenie mobilności w zakresie nowych działań Związku Metropolitalnego Finansowanie tworzenia i utrzymanie systemu biletu metropolitalnego – wzrost mobilności zrównoważonej Eksploatacja połączeń intermodalnych w zakresie dodanej pracy eksploatacyjnej (np. nowe odcinki linii – w tym zwłaszcza przewozy kolejowe) – równoważenie transportu Wzrost intermodalności i interoperacyjności systemu transportowego (węzły przesiadkowe, systemy informacji pasażerskiej, ITS) – wzrost mobilności zrównoważonej i równoważenie transportu Prace studialne w zakresie interoperacyjności i intermodalności transportu

Wnioski Finansowanie zrównoważonej mobilności i transportu (ZIT) wspomaga procesy integracyjne na obszarze aglomeracyjnym Regulacje metropolitalne mogą być czynnikiem rozwoju zrównoważonego transportu i tym samym zrównoważonej mobilności Przyjęty w aglomeracji górnośląskiej model równoważenia mobilności jest płaszczyzną metropolizacji