XXIV Ogólnopolski Zjazd PSNPP

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

Jerzy Jarosz Instytut Fizyki, Uniwersytet Śląski w Katowicach
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Warszawa, stycznia 2012r. Trzy główne zasady efektywnego doskonalenia nauczycieli Jacek Strzemieczny Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
INTERBLOK Łukasz Słoniowski Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt Innowacyjny w ramach.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Metody badawcze w socjologii
Taksonomia Benjamina Blooma
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt edukacyjny w gimnazjum
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Podstawa programowa a wybór podręcznika
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Konferencja upowszechniająca dla kadry kierowniczej szkół System pracy z uczniami zdolnymi jako produkt finalny projektu DiAMEnT Prezentacja finalnej wersji.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Cele kształcenia.
Projektowanie procesu badawczego
Poznawana przez uczniów rzeczywistość jest wieloraka, wielostronna. Skoro tak, to aby ją poznać trzeba podążać różnymi drogami. Proces kształcenia winien.
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
„WALORY PRZYRODNICZE OZORKOWA I OKOLIC”
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: społeczna klasa I segregacja śmieci 1 godz. lekcyjna.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Projekt „Po co. Dlaczego. Jak
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
V Konferencja z cyklu „Łączy nas szkolnictwo zawodowe”
Zapis prezentacji:

XXIV Ogólnopolski Zjazd PSNPP Rafał Jakubowski, Kazimierz Paprzycki Kształtowanie podstaw rozumowania naukowego XXIV Ogólnopolski Zjazd PSNPP Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych Opole, sierpień 2017

Kluczem do wszelkiej mądrości jest częste i pilne pytanie Mistrz Abelard, XII w.

Struktura prezentacji Inspiracje teoretyczne - definicje Jak rozwijać rozumowanie? Propozycje LPN Wnioski

Inspiracje teoretyczne Wiedza i rozumowanie naukowe Nauczanie problemowe Cykl nauczania i uczenia się według Go – Lab Lekcyjne projekty naukowe LPN

Jak kształtować podstawy rozumowania naukowego na fizyce w szkole podstawowej, zgodnie z założeniami Podstawy Programowej z Fizyki do Szkoły Podstawowej?

„Należy pamiętać, że podstawa programowa stanowi minimalny zbiór wymagań szczegółowych, który może i powinien być uzupełniany przez treści rozszerzające (ze szczególnym podkreśleniem tego faktu). Podstawowym celem wprowadzonych zmian było stworzenie odpowiednich warunków do kształtowania podstaw rozumowania naukowego, obejmującego rozpoznawanie i wyjaśnianie zjawisk fizycznych. (Marek Thomas, Lidia Skibińska, Dariusz Bossowski, Komentarz do podstawy programowej przedmiotu fizyka na II etapie edukacyjnym, s. 24)

Eksperymentowanie, rozwiązywanie zadań problemowych oraz praca z materiałami źródłowymi winny stanowić główne obszary aktywności podczas zajęć fizyki. (PP z fizyki, Warunki i sposób realizacji, s. 17). Rozwiązywanie zadań rachunkowych ma stanowić element uzupełniający i nie może dominować w procesie nauczania-uczenia się fizyki (Marek Thomas, Lidia Skibińska, Dariusz Bossowski, Komentarz do podstawy programowej przedmiotu fizyka na II etapie edukacyjnym, s. 19)”.

Nauka Naukę można zdefiniować na dwa sposoby:  I. Jako metodę kanoniczną wiedzy (można wtedy nauczać metody postępowania) II. Jako formę twórczości (czyli wykraczanie poza kanon wiedzy).

Metoda naukowa 1. Rozpoznanie problemu. Fizyk włoski Galileusz i filozof angielski Bacon są powszechnie uważani za twórców tzw. metody naukowej, czyli metody, która jest niezwykle skuteczna w pomnażaniu, organizowaniu i zastosowaniach nowej wiedzy. Metoda ta została wprowadzona w XVI wieku i opiera się na następującym schemacie: 1. Rozpoznanie problemu. 2. Postawienie pytania – hipotezy. 3. Przewidywanie konsekwencji danej hipotezy. 4. Wykonanie eksperymentów potwierdzających przewidywania. 5. Sformułowanie najprostszej reguły, która łączy w jedną teorię trzy główne elementy: hipotezę, przewidywanie, eksperyment

Metoda naukowa „Metoda naukowa" jest przedstawiona w podręcznikach i na edukacyjnych stronach internetowych jako ustalona cztero- lub pięciostopniowa procedura, zaczynając od obserwacji i opisu zjawiska oraz postępując nad sformułowaniem hipotezy, która wyjaśnia zjawisko, projektuje i prowadzi eksperymenty w celu przetestowania hipotezy, analizy wyników, a kończąc na wyciągnięciu wniosków. (patrz np. Bauer 1992, McComas 1996, Wivagg i Allchin 2002)

Rozumowanie naukowe, szeroko pojęte, obejmuje umiejętności myślenia i rozumowania związane z badaniami, eksperymentowaniem, oceną dowodów, wnioskowaniem i argumentacją, które wspierają formowanie i modyfikowanie pojęć i teorii o świecie naturalnym, które obejmują możliwości systematycznego badania problemu, sformułowania i testowania hipotezy, manipulowania zmiennymi oraz pozwalają obserwować i oceniać konsekwencje (Zimmerman, 2005, Bao i in., 2009).

- rozpoznawanie zagadnień naukowych, Definicja podana w PP z fizyki definiuje rozumowania naukowe jako obejmujące - rozpoznawanie zagadnień naukowych, - wyjaśnianie zjawisk fizycznych w sposób naukowy, - interpretowanie oraz wykorzystywanie wyników i dowodów naukowych. (str. 10 PP z fizyki) PP z fizyki podkreśla jednak, że podstawy budowania myślenia naukowego dokonuje się podczas stawiania pytań i szukania ustrukturyzowanych odpowiedzi (str. 18). W zadaniach szkoły na str. 10 mówi się o wykorzystaniu metodologii badawczej, jednak nigdzie nie jest ona zdefiniowana.

Postawy Celem podstawowym podejmowanych działań w metodzie projektów jest zmiana postawy, a nie gromadzenie wiedzy. Stevenson Osiągnięcia naukowe są bardziej związane z postawą typową dla naukowców niż jakąś szczególną metodą. Ta postawa to ciekawość, obserwacja, eksperymentowanie i skromność.

Inspiracje teoretyczne J. Dewey Uczenie się oparte na działaniu H. Barrows Nauczanie problemowe PBL na Uniwersytecie Medycznym Mc Master w Kanadzie W. Okoń Uczenie się przez odkrywanie, Uczenie wielostronne (synonim grupy metod samodzielnego dochodzenia do wiedzy do których należą m.in. klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, gry dydaktyczne) Cz. Kupisiewicz O efektywności nauczania problemowego Problemowa metoda laboratoryjna

Inspiracje teoretyczne IBSE, PBL, EBL, MBL IBSE - Inquiry Based Science Education nauczanie – uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez dociekanie naukowe lub przez odkrywanie.

Inspiracje teoretyczne Projekty Unii Europejskiej promujące nauczanie i uczenie się poszukujące: Akademia Uczniowska – CEO http://www.ceo.org.pl/pl/au 40 000 uczniów i 1500 nauczycieli z 300 gimnazjów z całej Polski Establish http://www.establish-fp7.eu Fibonacci http://www.fibonacci-project.eu Go – Lab www.go-lab-project.eu SAILS www.sails-project.eu Amerykańska organizacja non-profit www.sciencebuddies.org 1200 inspiracji projektów

Inspiracje teoretyczne Cykl problemowego uczenia się według Go - lab

Inspiracje teoretyczne Jakie czynniki mają wpływ na wyniki uczenia się? Meta-analizy Hattiego Lepsze zrozumienie „one size does not fit all” 138 czynników mających wpływ na wyniki uczenia się - Oczekiwania uczniów (1) - Program Piageta (2) - Dyskusje (7) - Informacja zwrotna (10) http://visible-learning.org/hattie-ranking-influences-effect-sizes-learning-achievement

Inspiracje teoretyczne Zapotrzebowanie na nowy paradygmat edukacji Inspire… Then Educate National Center for Earth and Space Science Education NASA (Narodowa Agencja Kosmiczna USA) Ameryka i świat będzie potrzebował nowej generacji naukowców, matematyków i inżynierów w celu zapewnienia kontynuacji podróży poza księżyc W. von Braun ESA (Europejska Agencja Kosmiczna) Inspirowanie nowej generacji kosmicznych odkrywców

Inspiracje teoretyczne Zapotrzebowanie na nowy paradygmat uczenia się – nauczania Inspiring the Next Generation of Innovators and Technologists Myślenie krytyczne Kreatywność Praca w grupie Rozumienie międzykulturowe Komunikacja Technologia Rozwój własny

Inspiracje teoretyczne Projekt edukacyjny Zespołowe, planowe działanie uczniów, mające na celu rozwiązanie konkretnego problemu i jego prezentację, z zastosowaniem różnorodnych metod. John. A. Stevenson o projekcie: • celem podstawowym podejmowanych działań jest zmiana postawy, a nie gromadzenie wiedzy, • nabywanie wiedzy następuje drogą rozumowania, a nie poprzez pamięciowe przyswajanie.

Inspiracje teoretyczne Lekcyjny Projekt Naukowy LPN Pytanie badawcze – Hipoteza – Doświadczenie – Wnioski Postawienie pytania badawczego. Sformułowanie odpowiedzi na pytanie badawcze czyli podanie hipotezy. Zaproponowanie i przeprowadzenie doświadczenia w celu weryfikacji hipotezy. Wnioski.

Lekcyjny Projekt Naukowy LPN

Lekcyjny Projekt Naukowy LPN

Lekcyjny Projekt Naukowy LPN

Lekcyjny Projekt Naukowy LPN

XXIV Ogólnopolski Zjazd PSNPP Dziękujemy za uwagę Rafał Jakubowski, Kazimierz Paprzycki Kształtowanie podstaw rozumowania naukowego XXIV Ogólnopolski Zjazd PSNPP Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych Opole, sierpień 2017