Sposoby umiędzynarodowienia klastra

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

dr Joanna Kurowska-Pysz
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
TEORIE LOKALIZACJI DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Zespół konsultantów: Michał Kłos Przemysław Kurczewski Robert Lewicki
Wybrane działania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w zakresie wspierania innowacji i przedsiębiorczości Irma Pęciak Dyrektor Zespołu Innowacji.
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Marketing międzynarodowy Proces internacjonalizacji firmy
Michał Górzyński CASE – Doradcy Sp. z o.o.
Grono branży informatycznej w województwie podkarpackim
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
Klaster konkurujemy ze sobą i działamy razem
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Charakterystyka klastra
Kierunki i założenia polityki klastrowej w Polsce do 2020 roku
1.
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Program pilotażowy w województwie kujawsko-pomorskim PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA I EFEKTY REALIZACJI PROGRAMU Michał Majcherek - Kierownik Projektu Pracodawcy.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Dolina Lotnicza Innowacyjny Klaster Przemysłowy
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
Polska w Programach Ramowych UE
MONOGRAFIA SIŁA WSPÓŁDZIAŁANIA – FORMY, MECHANIZMY I SKUTKI UMIĘDZYNARODOWIENIA KLASTRÓW.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
INICJACJA PROCESÓW INNOWACYJNYCH zarządzanie innowacyjnością
Strategia Rozwoju Klastra „Innowacyjna Medycyna”
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
KLASTER WSPIERAJĄCY TURYSTYKĘ MEDYCZNĄ I UZDROWISKOWĄ W WOJ. K UJAWSKO -P OMORSKIM.
Nowe trendy w branży spożywczej
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Wsparcie dla rozwoju technologii
IOB w Polsce – wyzwania przyszłości
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
INNOpomorze INNOwacyjne powiązania IV edycja projektu
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Programowanie perspektywy finansowej
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego
Tomasz Klajbor Kierownik Realizacji Projektu IV Regionalne Forum Innowacji Gdańsk, 10 czerwca 2005 r. Proces Wdrażania Regionalnej Strategii Innowacji.
Wsparcie współpracy ze szczególnym uwzględnieniem klastrów w programach operacyjnych na lata Zofia Giersz Sekcja Analiz Ekonomicznych Polityki.
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku UE A.M. Zarzycka.
Wsparcie małej i średniej przedsiębiorczości w ramach WRPO założenia programowe Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Departament Wdrażania.
Agro Klaster Kujawy – regionalna organizacja przedsiębiorców sektora rolno-spożywczego.
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
Firmy globalne.
Zapis prezentacji:

Sposoby umiędzynarodowienia klastra Dr Ewa Mińska-Struzik Katedra Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu

Czym jest klaster? Geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji (np. uniwersytetów, jednostek normalizacyjnych, stowarzyszeń branżowych oraz instytucji finansowych), konkurujących ze sobą, ale także współpracujących. /Michael Porter/  koncentracja geograficzna  interakcje pomiędzy podmiotami  czynna obecność instytucji wspierających  konkurencja + współpraca = koopetycja

Przesłanki powstania klastra Rdzeń klastra Aby powstał klaster, muszą istnieć obiektywne przesłanki, dla jego rozwoju na określonym obszarze. Za taką przesłankę uznać należy występowanie „zarodka” czy też „rdzenia” klastra. Za zalążek klastra można uznać występowanie skupiska podmiotów, w szczególności przedsiębiorstw związanych z wytwarzaniem określonych rodzajów produktów lub usług, pomiędzy którymi zaczynają występować relacje współpracy. Dążenie do zacieśnienia i rozwijania szeroko rozumianej kooperacji oraz poprawy konkurencyjności całego zbioru takich podmiotów staje się przesłanką do wdrażania tak zwanych „inicjatyw klastrowych”. Inicjatywa klastrowa Intencją inicjatywy klastrowej jest przyspieszenie procesu kształtowania się klastra lub jego umacniania. Polega to na zaangażowaniu do współdziałania firm, władz samorządowych oraz uniwersytetów i instytucji B+R w działalność klastra.

W jaki sposób powstaje klaster? Klastry powstające oddolnie Identyfikowane w momencie, gdy skupiska oraz związki kooperacyjne przedsiębiorstw powstają samoistnie; motywem powstania klastra jest aktywność własna firm lub osób fizycznych. Odgórna inicjatywa klastrowa Charakterystyczna dla tych gron, w których podmiotem zachęcającym do ich powstania są jednostki spoza sektora przedsiębiorstw.

„Spoiwo” klastra Zaufanie Zaangażowanie Spójność celów Środki finansowe

Klaster „oś i szprychy” Typy klastrów Klaster w postaci dystryktu przemysłowego (sieciowy) Sieć małych firm o tym samym lub podobnym profilu produkcji; klaster tego typu charakteryzują duże możliwości adaptacyjne do zmieniających się warunków rynkowych. Klaster „oś i szprychy” Charakteryzuje go istnienie wielkich firm, wokół których zakotwiczona jest sieć dostawców towarów i usług; interakcje w klastrze wynikają w większym stopniu z powiązań w ramach dostaw niż współdzielenia innowacyjności. Klaster satelitarny Tworzony przez firmy satelity skupione wokół dużego przedsiębiorstwa podejmujące współpracę pomiędzy sobą.

Modele klastrów Model włoski Model duński Model holenderski Dominacja wyspecjalizowanych małych i średnich firm oraz brakiem sformalizowanej struktury i powiązań kapitałowych pomiędzy członkami klastra. Brak też wyraźnie wyodrębnionej struktury zarządzającej. Model duński Bazowanie na brokerach sieciowych, identyfikujących nowych członków i podejmujących inicjatywy ukierunkowane na budowę i rozbudowę sprawnego partnerstwa w strukturze klastra. Model holenderski Modyfikacja modelu duńskiego, eksponująca rolę współpracy z instytucjami naukowymi i B+R w koordynacji prac brokera sieciowego. Model amerykański Ścisła współpraca dużych przedsiębiorstw, często o dominującej pozycji, powiązanych hierarchicznie z dużą liczbą małych i średnich firm.

Benchmarking PARP (2012 r.), obejmujący 35 klastrów Klastry w Polsce Benchmarking PARP (2012 r.), obejmujący 35 klastrów wyraźny przyrost liczby klastrów po 2007 r., znacząca frakcja młodych klastrów, nieco ponad połowa klastrów powstała z inicjatywy oddolnej, 17% z inicjatywy odgórnej, pozostałe 31% z inicjatywy mieszanej, członkami klastrów są w ¾ przedsiębiorstwa, 9% stanowią podmioty z sektora B+R, 7% tworzą instytucje wsparcia, a pozostałą część (10%) stanowią jednostki samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne, na jeden klaster przypadają średnio 32 przedsiębiorstwa (rozpiętość od 8 do 102, niespełna 35% klastrów posiada większą niż średnia liczbę przedsiębiorstw),

Klastry w Polsce – c.d. dominacja klastrów sieciowych (71%), w dalszej kolejności satelitarnych (20%), a na ostatnim miejscu znajdują się klastry typu „oś i szprychy” (9%), dominacja modelu duńskiego w organizacji klastrów (43%), dalej holenderskiego (26%), włoskiego (20%); najmniej liczne są klastry budowane zgodnie z modelem amerykańskim (11%), większość badanych przez PARP klastrów znajdowała się w chwili badania w fazie wzrostu lub dojrzałości (80%), 89% klastrów posiadała strategię rozwoju, w tym zdecydowania większość w postaci sformalizowanej („na papierze”), najważniejszym celem strategicznym okazały się wspólne projekty zorientowane na tworzenie innowacyjnych rozwiązań produktowych i nowych technologii procesowych.

Ścieżki umiędzynarodowienia klastra Internacjonalizacja wtórna (przedmiotowa) – efekt działań uczestników klastra  lokalizacja zagranicznych inwestorów bezpośrednich w klastrze,  ekspansja zagraniczna rodzimych uczestników klastra. Internacjonalizacja pierwotna (podmiotowa) – efekt działań organizacji klastrowej  Międzynarodowa współpraca klastrów jako priorytet Komisji Europejskiej w ramach polityki klastrowej w nowym programie finansowania na lata 2014-2020

Skala umiędzynarodowienia polskich klastrów Benchmarking PARP (2012 r.) Zastosowane mierniki internacjonalizacji (skala od 1 do 10): liczba rynków zagranicznych (krajów), na których obecne są przedsiębiorstwa z klastra (ocena między 1,64 a 5,00), udział eksportu w strukturze sprzedaży produktów w rdzeniu klastra (ocena między 2,00 do 5,00), liczba umów formalnych o współpracy klastra z podmiotami zagranicznymi (ocena między 0,55 a 3,5). Ostateczna ocena: 2,56 (wzrost względem 2010 r., gdy analogiczny wskaźnik kształtował się na poziomie 2,04). Wyżej oceniono klastry duże i małe oraz bardziej dojrzałe w cyklu rozwoju.

Skala umiędzynarodowienia europejskich klastrów Badanie berlińskiego Instytutu Innowacji i Technologii (2010 r.), obejmujące 122 klastry doświadczenie na rynkach zagranicznych posiadało 110 (90%) klastrów, w 40 przypadkach do internacjonalizacji klastra doszło wskutek działalności przedsiębiorstw, a w 43 była ona konsekwencją aktywności zarządu klastra, w pierwszej grupie w około połowie przypadków doszło do zawiązania owocnej współpracy technologicznej, w drugiej analogiczny wskaźnik kształtował się na poziomie 80%, bariery internacjonalizacji klastrów wskazywane przez respondentów: bariery kapitałowe i deficyt zasobów ludzkich, większy optymizm w prezentowanych ocenach wykazują klastry, których zarządy wspierają internacjonalizację uczestników klastra, autorzy badania diagnozują niską rozpoznawalność europejskich klastrów na arenie międzynarodowej.

Korzyści umiędzynarodowienia klastra Wzmacnianie efektów technologicznego uczenia się przedsiębiorstw ułatwiony dostęp do nowych produktów i technik wytwarzania na rynku zagranicznym, możliwość uzyskania pomocy technicznej ze strony nabywców lub profesjonalnych usługodawców za granicą, obserwacja konkurentów i imitowanie stosowanych przez nich technik produkcji oraz rozwiązań marketingowych bądź menedżerskich.  Przyrosty produktywności Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw i całych klastrów