Microsoft® Office Excel® 2007 — szkolenie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Współpraca Excela z innymi programami Współpraca Excela z innymi programami.
Advertisements

Zasady tworzenia prezentacji multimedialnej
Wspólne skoroszytów Wspólne użytkowanie skoroszytów Arkusze i skoroszyty Tworzenie nowego skoroszytu Obliczenia w skoroszytach Przeglądanie wzorów w skoroszytach.
-Microsoft PowerPoint -Microsoft Word -Microsoft Excel
Tworzenie prezentacji w programie PowerPoint
Excel Wstęp do laboratorium 3..
Analiza danych w Excel za pomocą Analysis ToolPak
ADRESOWANIE WZGLĘDNE I BEZWZGLĘDNE Ćwiczenia
Tworzenie prezentacji w programie PowerPoint
Poznaj bliżej program Microsoft Office Word 2007
Wprowadzenie do obsługi programu PowerPoint
Program do tworzenia prezentacji - uruchamianie i opis okna programu
Opracowała Urszula Guzikowska
Prezentacja danych w postaci wykresu
TECHNOLOGIE INFORMATYCZNE Tydzień 6
Wzorce slajdów, animacje, różne orientacje slajdów
Formatowanie tabel. Formatowanie warunkowe. Wstawianie funkcji.
Tabele przestawne w Excelu
Tytuł:Poradnik do programu PowerPoint?
Na pasku komunikatów kliknij przycisk Włącz edytowanie,
Formatowanie tekstu w Microsoft Word
Ujarzmić Worda Agnieszka Terebus.
Wzorce slajdów programu microsoft powerpoint
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
WYKRESY - tworzenie -formatowanie
Dodawanie efektów dźwiękowych do animacji j następnie naciśnij przycisk F5 lub kliknij pozycję Pokaz slajdów > Od początku w celu rozpoczęcia kursu. Na.
Wprowadzenie do spisów treści j a następnie naciśnij klawisz F5 lub kliknij pozycję Pokaz slajdów > Od początku, aby rozpocząć kurs. Na pasku komunikatów.
MS Office MS PowerPoint 2007
Excel Wykresy – różne typy, wykresy funkcji.
ARKUSZ KALKULACYJNY EXCEL wykresy
Praca z wzorcami materiałów informacyjnych j następnie naciśnij przycisk F5 lub kliknij pozycję Pokaz slajdów > Od początku w celu rozpoczęcia kursu. Na.
Informatyka +.
Jak narysować wykres korzystając z programu Excel?
Wzorce slajdów, animacje, różne orientacje slajdów
prezentacja multimedialna
Wzorce slajdów, animacje, różne orientacje slajdów
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Kolumny, tabulatory, tabele, sortowanie
Poznajemy arkusz kalkulacyjny
Prezentacja multimedialna
Tworzenie wykresów część I
Tworzenie wykresów część II Tworzenie wykresu domyślnego Modyfikacja wykresów Pasek narzędzi Wykres.
1. Adres względny 2. Adres bezwzględny 3. Adres mieszany.
Microsoft® Office Word
Czym s ą i do czego słu żą ? Narzędzie analityczne arkusza kalkulacyjnego pozwalające filtrować, wybierać, przestawiać kolumny i wiersze z danymi w arkuszu.
Tabele Przestawne Adam Wójcik Tomasz Kowalski.  Czym Tabele Przestawne są?  Jak je używać?  Zadania.
Podstawowe zadania w programie Excel 2010 Klasa 2 TOR.
Formatowanie tabel w Excelu w tym formatowanie warunkowe Prezentację przygotował: Cieplucha Maciej.
Istotą kolumn jest przedzielenie strony na kilka części położonych obok siebie. Ilość kolumn jest generowana przez użytkownika, odpowiednio dla jego potrzeb.
10 kroków dobrej prezentacji
Wykresy i wykresy funkcji Adam Wesołowski Daniel Teterwak.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych Zajęcia z Prowadzący: Artur Kołos.
Microsoft® Office Word 2007 — szkolenie
Microsoft® Office Word 2007 — szkolenie
Microsoft® Office Visio® 2007 — szkolenie
Microsoft® Office Outlook® 2007 — szkolenie
Microsoft® Office Word 2007 — szkolenie
Microsoft® Office SharePoint® Server 2007 — szkolenie
Program Microsoft® Office Access 2007 — szkolenie
Microsoft® Office Excel® 2007 — szkolenie
Program Microsoft® Office Word 2007 — szkolenie
Program Microsoft® Office Outlook® 2007 — szkolenie
Microsoft® Office SharePoint® 2007 — szkolenie
Program Microsoft® Office Excel® 2007 — szkolenie
Microsoft® Office Word 2007 — szkolenie
Program Microsoft® Office Outlook® 2007 — szkolenie
Wprowadzenie do programu PowerPoint 2007
Przeczytaj wszystko na temat wiadomości programu Microsoft SharePoint
Najważniejsze informacje dotyczące programu Sway.
Zapis prezentacji:

Microsoft® Office Excel® 2007 — szkolenie Firma [Nazwa firmy] przedstawia: Microsoft® Office Excel® 2007 — szkolenie [Uwaga do wykładowcy: Aby uzyskać szczegółowe instrukcje pomocy dotyczące dostosowywania tego szablonu, zobacz ostatni slajd. Zobacz też dodatkowy tekst lekcji znajdujący się w okienku notatek niektórych slajdów.] Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 1

Zawartość kursu Omówienie: wizualizacja danych za pomocą wykresów Lekcja 1. Tworzenie podstawowego wykresu Lekcja 2. Dostosowywanie wykresu Każda lekcja zawiera listę proponowanych zadań i zestaw pytań testowych. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 2

Omówienie: wizualizacja danych za pomocą wykresów Wykresy umożliwiają szybkie przekazywanie ważnych informacji.Stosując wykresy, można przekształcać dane arkusza w celu przedstawienia porównań, wzorców i trendów. Zamiast żmudnego analizowania liczb w kolumnach arkusza wystarczy rzut oka, aby poznać znaczenie danych. Ten kurs dotyczy podstaw tworzenia wykresów w programie Excel 2007. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 3

Cele kursu Poznanie sposobu tworzenia wykresów przy użyciu nowych poleceń w programie Excel 2007. Uzyskanie informacji o modyfikowaniu wykresu po jego utworzeniu. Poznanie podstawowych pojęć dotyczących wykresów. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 4

Tworzenie podstawowego wykresu Lekcja 1 Tworzenie podstawowego wykresu Tworzenie wykresu 5

Tworzenie podstawowego wykresu Oto podstawowy wykres programu Excel, który można utworzyć w ciągu około 10 sekund. Po utworzeniu wykresu można łatwo dodawać do niego nowe elementy, takie jak tytuły wykresu lub nowy układ. W tej lekcji poznasz sposób tworzenia podstawowego wykresuoraz dowiesz się, jak tekst i liczby z arkusza są przekształcane w zawartość wykresu. Poznasz także kilka innych szczegółów związanych z wykresami. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 6

Tworzenie wykresu Oto arkusz zawierający dane o liczbie opakowań herbaty Northwind Traders sprzedanych przez każdego z trzech sprzedawców w ciągu trzech miesięcy. Potrzebny jest wykres, który umożliwi porównanie wyników sprzedaży uzyskanych przez poszczególnych sprzedawców w kolejnych miesiącach pierwszego kwartału roku. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 7

Tworzenie wykresu Na ilustracji przedstawiono kroki niezbędne do utworzenia wykresu. Zaznacz dane, które mają znaleźć się na wykresie, łącznie z tytułami kolumn (Styczeń, Luty, Marzec) i etykietami wierszy (nazwiska sprzedawców). Kliknij kartę Wstawianie, a następnie w grupie Wykresy kliknij przycisk Kolumna. W kroku 2 można wybrać inny typ wykresu niż wykres kolumnowy. Wykresy kolumnowe są jednak często używane do porównywania elementów. Dlatego taki wykres dobrze nadaje się do przedstawienia informacji w tym przykładzie. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 8

Tworzenie wykresu Na ilustracji przedstawiono kroki niezbędne do utworzenia wykresu. Zostanie wyświetlonych kilka typów wykresów kolumnowych do wyboru. Kliknij opcję Kolumnowy grupowany — pierwszy wykres kolumnowy z listy Kolumnowy 2-W. Porada: Po zatrzymaniu wskaźnika na dowolnym typie wykresu zostanie wyświetlona etykietka ekranowa zawierająca nazwę typu wykresu. Etykietka ekranowa zawiera także opis typu wykresu oraz informacje o tym, kiedy należy stosować poszczególne typy wykresów. To wszystko. Wystarczyło około 10 sekund, aby utworzyć wykres. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 9

Tworzenie wykresu Jeśli chcesz zmienić typ wykresu po jego utworzeniu, kliknij wewnątrz wykresu. Na karcie Projektowanie w obszarze Narzędzia wykresów w grupie Typ kliknij przycisk Zmień typ wykresu. Następnie wybierz żądany typ wykresu. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 10

Jak dane arkusza wyglądają na wykresie? Oto nowo utworzony wykres kolumnowy. Widać na nim, że Czupta (reprezentowany przez środkową kolumnę w każdym miesiącu) sprzedał najwięcej herbaty w styczniu i lutym, ale w marcu miał gorsze wyniki niż Rybka. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 11

Jak dane arkusza wyglądają na wykresie? Dane poszczególnych sprzedawców są wyświetlane w trzech osobnych kolumnach, po jednej dla każdego miesiąca. Wysokość każdej kolumny wykresu jest proporcjonalna do wartości komórki, którą odzwierciedla. Dzięki temu na wykresie można szybko porównać wyniki poszczególnych sprzedawców w kolejnych miesiącach. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 12

Jak dane arkusza wyglądają na wykresie? Każdy wiersz danych sprzedawcy ma inny kolor na wykresu. Legenda wykresu utworzona z tytułów wierszy w arkuszu (nazwisk sprzedawców) informuje, jakie kolory reprezentują dane poszczególnych sprzedawców. Na przykład dane dotyczące Rybki mają kolor ciemnoniebieski i są reprezentowane przez skrajną lewą kolumnę w każdym miesiącu. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 13

Jak dane arkusza wyglądają na wykresie? Tytuły kolumn z arkusza(Styczeń, Luty, Marzec) znajdują się teraz w dolnej części wykresu. Po lewej stronie wykresu w programie Excel została utworzona skala liczbowa ułatwiająca interpretację wysokości kolumn. Porada: Wszystkie zmiany wprowadzone w danych arkusza po utworzeniu wykresu są natychmiast wyświetlane na wykresie. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 14

Narzędzia wykresów — wyświetlanie i ukrywanie Przed przystąpieniem do dalszej pracy z wykresem należy poznać Narzędzia wykresów. Gdy wykres zostanie wstawiony do arkusza, na Wstążce pojawia się obszar Narzędzia wykresów składający się z trzech kart: Projektowanie, Układ i Formatowanie. Na tych kartach znajdują się polecenia potrzebne do pracy z wykresami. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 15

Narzędzia wykresów — wyświetlanie i ukrywanie Po przygotowaniu wykresu kliknij poza jego obrębem. Obszar Narzędzia wykresów zostanie ukryty. Aby je przywrócić, kliknij wewnątrz wykresu. Spowoduje to przywrócenie kart. Nie ma więc powodów do obaw, jeśli nie wszystkie potrzebne polecenia są cały czas widoczne. Zacznij od wstawienia wykresu (za pomocą grupy Wykresy na karcie Wstawianie) lub kliknięcia w obrębie istniejącego wykresu. Udostępnione zostaną potrzebne polecenia. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 16

Zmienianie widoku wykresu Danych można użyć nie tylko do utworzenia pojedynczego wykresu. Dane na wykresie można porównać w inny sposób — klikając przycisk przełączania widoków wykresu. Na ilustracji przedstawiono dwa różne widoki tych samych danych arkusza. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 17

Zmienianie widoku wykresu Wykres z lewej strony to utworzony wcześniej wykres, który przedstawia porównanie wyników poszczególnych sprzedawców. Program Excel zgrupował dane według kolumn arkusza i porównał wiersza arkusza, aby uzyskać porównanie poszczególnych sprzedawców. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 18

Zmienianie widoku wykresu Innym sposobem wyświetlania danych jest porównanie sprzedaży zrealizowanej przez poszczególnych sprzedawców w kolejnych miesiącach. Aby utworzyć ten widok wykresu, kliknij przycisk Przełącz wiersz/kolumnę w grupie Dane na karcie Projektowanie. Wykres z prawej strony zawiera dane pogrupowane według wierszy i umożliwia porównanie kolumn arkusza. Teraz wykres przedstawia nieco inne informacje: porównanie wyników osiągniętych w kolejnych miesiącach przez każdego sprzedawcę. Porady: Oryginalny widok wykresu można przywrócić, klikając ponownie przycisk Przełącz wiersz/kolumnę. Aby zachować oba widoki danych, zaznacz drugi widok wykresu, skopiuj go, a następnie wklej do arkusza. Następnie przełącz się z powrotem na oryginalny widok wykresu, klikając oryginalny wykres, a następnie klikając przycisk Przełącz wiersz/kolumnę. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 19

Dodawanie tytułów wykresu Do wykresu warto dodać opisowe tytuły umożliwiające innym użytkownikom zrozumienie jego zawartości. Tytuł można dodać do całego wykresu, jak również do jego osi, które przedstawiają jednostki miary i opis danych wykresu. Ten wykres ma dwie osie. Z lewej strony znajduje się oś pionowa, która przedstawia skalę liczbową umożliwiającązinterpretowanie wysokości kolumn. Na osi poziomej u dołu znajdują się miesiące roku. Oś pionowa jest również nazywana osią wartości lub osią y. Oś pozioma jest również nazywana osią kategorii lub osią x. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 20

Dodawanie tytułów wykresu Tytuły wykresu można szybko dodać, zaznaczając wykres kliknięciem, a następnie przechodząc do grupy Układy wykresu na karcie Projektowanie. Kliknij przycisk Więcej , aby wyświetlić wszystkie układy. Każda opcja pokazuje inne układy, które pozwalają zmienić sposób rozmieszczenia elementów wykresu. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 21

Dodawanie tytułów wykresu Na ilustracji pokazano Układ 9, w którym są dodane symbole zastępcze tytułu wykresu i tytułów osi. Tytuły wpisuje się bezpośrednio na wykresie. Tytułem tego wykresu jest nazwa produktu Northwind Traders — Herbata. Tytuł osi pionowej z lewej strony to Sprzedane pudełka. Tytuł osi poziomej u dołu to Sprzedaż w pierwszym kwartale. Porada: Tytuły można również wprowadzać na karcie Układ w grupie Etykiety. Dodaje się je, klikając przyciski Tytuł wykresu i Tytuły osi. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 22

Propozycje ćwiczeń Tworzenie wykresu. Przedstawianie danych wykresu na różne sposoby. Aktualizowanie danych wykresu. Dodawanie tytułów. Zmienianie układów wykresu. Zmienianie typu wykresu. [Uwaga do wykładowcy: Jeśli na komputerze jest zainstalowany program Excel 2007, można kliknąć łącze na slajdzie w celu przejścia do ćwiczeń w trybie online. Ćwiczenia zawierają instrukcje pomagające w wykonywaniu wymienionych zadań w programie Excel. Ważne: Bez programu Excel 2007 nie można uzyskać dostępu do instrukcji dotyczących ćwiczeń.] Ćwiczenia w trybie online (wymagają programu Excel 2007) Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 23

Test 1, pytanie 1 Po utworzeniu wykresu należy porównać dane w inny sposób. Aby to zrobić, konieczne jest utworzenie drugiego wykresu. Wybierz jedną odpowiedź. Prawda. Fałsz. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 24

Test 1, pytanie 1. Odpowiedź: Fałsz. Aby szybko utworzyć inny widok danych arkusza, można kliknąć przycisk Przełącz wiersz/kolumnę na karcie Projektowanie. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 25

Test 1, pytanie 2 Po utworzeniu wykresu nie są widoczne narzędzia wykresów. Co należy zrobić, aby je przywrócić? Wybierz jedną odpowiedź. Utworzyć inny wykres. Kliknąć kartę Wstawianie. Kliknąć w obrębie wykresu. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 26

Test 1, pytanie 2. Odpowiedź: Kliknąć w obrębie wykresu. Zostanie wyświetlony obszar Narzędzia wykresów zawierający trzy karty: Projektowanie, Układ i Formatowanie. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 27

Test 1, pytanie 3 Po utworzeniu wykresu nie można zmienić typu wykresu. Wybierz jedną odpowiedź. Prawda. Fałsz. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 28

Test 1, pytanie 3. Odpowiedź: Fałsz. Typ wykresu można zmienić w dowolnym momencie po utworzeniu wykresu. W tym celu należy kliknąć w obrębie wykresu, na karcie Projektowanie w grupie Typ kliknąć przycisk Zmień typ wykresu, a następnie wybrać inny typ wykresu. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 29

Dostosowywanie wykresu Lekcja 2 Dostosowywanie wykresu Tworzenie wykresu 30

Dostosowywanie wykresu Po utworzeniu wykresu można go dostosować, aby nadać mu bardziej profesjonalny wygląd. Można na przykład wybrać nowy styl wykresu, aby zmienić zestaw kolorów wykresu. Można również sformatować tytuły wykresu, zmieniając je ze zwykłych na ozdobne. Ponadto istnieje wiele różnych opcji formatowania, które można zastosować od pojedynczych kolumn w celu ich wyróżnienia. Na końcu tej lekcji dowiesz się, jak dodać wykres do pokazu slajdów programu Microsoft Office PowerPoint® 2007, aby użyć go w prezentacji. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 31

Zmienianie wyglądu wykresu Nowo utworzony wykres jest wyświetlany w standardowym kolorze. Używając styluwykresu, można szybko zastosować do wykresu inne kolory. Najpierw kliknij w obrębie wykresu. Na karcie Projektowanie w grupie Style wykresu kliknij przycisk Więcej , aby wyświetlić wszystkie opcje. Następnie kliknij żądany styl. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 32

Zmienianie wyglądu wykresu Nowo utworzony wykres jest wyświetlany w standardowym kolorze. Używając styluwykresu, można szybko zastosować do wykresu inne kolory. Niektóre style powodują jedynie zmianę kolorów kolumn. Inne umożliwiają zmianę kolorów i dodawanie konturu wokół kolumn, a jeszcze inne powodują dodanie koloru do obszaru kreślenia (obszaru ograniczonego osiami wykresu). Istnieją również style umożliwiające dodanie koloru do obszaru wykresu (całego wykresu). Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 33

Zmienianie wyglądu wykresu Jeśli w grupie Style wykresu nie są widoczne potrzebne opcje, można uzyskać dostęp do innych opcji kolorów, wybierając inny motyw. W tym celu kliknij kartę Układ strony, a następnie kliknij przycisk Kolory w grupie Motywy. Zatrzymanie wskaźnika na schemacie kolorów spowoduje, że na wykresie zostanie wyświetlony tymczasowy podgląd kolorów. Kliknij żądaną opcję, aby zastosować ją do wykresu. Różnica między używaniem motywu i stylu wykresu polega na dostępności tymczasowego podglądu. Sprawdzając wygląd kolorów na wykresie przed zastosowaniem motywu, można uniknąć cofania czynności w przypadku zastosowania niewłaściwego motywu. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 34

Zmienianie wyglądu wykresu Ważne W przeciwieństwie do stylu wykresu, kolory z motywu zostaną zastosowane do innych elementów, które mogły zostać dodane do arkusza. Kolory motywu zastosowanego do wykresu zostaną również użyte na przykład w stylu tabeli lub komórki, takim jak nagłówek. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 35

Formatowanie tytułów Wyróżnianie tytułów wykresu lub osi jest również bardzo łatwe. Umieszczona na karcie Formatowanie grupa Style tekstu WordArt udostępnia wiele opcji służących do pracy z tytułami. Na ilustracji przedstawiono efekt dodania wypełnienia tekstu (jedna z opcji w tej grupie) w celu zmiany koloru. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 36

Formatowanie tytułów Aby użyć wypełnienia tekstu, kliknij najpierw w obrębie obszaru tytułu w celu zaznaczenia go. Następnie kliknij strzałkę obok przycisku Wypełnienie tekstu w grupie Style tekstu WordArt. Zatrzymaj wskaźnik na dowolnym kolorze, aby zobaczyć zmiany w tytule. Po wyświetleniu odpowiedniego koloru zaznacz go. Inne opcje w grupie Style tekstu WordArt to Kontury tekstu i Efekty tekstowe (zawiera efekty Cień, Odbicie i Poświata). Przycisk Wypełnienie tekstu udostępnia również opcje pozwalające zastosować do tytułu gradient lub teksturę. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 37

Formatowanie tytułów W celu zmodyfikowania ustawień czcionki, na przykład zmniejszenia lub zwiększenia jej rozmiaru albo zmiany kroju,kliknij kartę Narzędzia główne, a następnie przejdź do grupy Czcionka. Te same zmiany formatowania można również wprowadzać, używając minipaska narzędzi. Ten pasek narzędzi jest wyświetlany w sposób rozmyty po zaznaczeniu tekstu tytułu. Po wskazaniu tego paska narzędzi stanie się on wyraźny, umożliwiając wybranie opcji formatowania. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 38

Formatowanie pojedynczych kolumn Kolumny wykresu można sformatować na wiele różnych sposobów. Na rysunku do każdej kolumny został dodany efekt cienia (za każdą kolumną znajduje się przesunięty ukośny cień). Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 39

Formatowanie pojedynczych kolumn Poniżej przedstawiono sposób dodawania efektu cienia do kolumn. Kliknij jedną z kolumn dotyczących Rybki. To spowoduje zaznaczenie wszystkich trzech kolumn dotyczących Rybki (nazywanych serią). Na karcie Formatowanie w grupie Style wykresu kliknij strzałkę obok przycisku Efekty kształtów. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 40

Formatowanie pojedynczych kolumn Poniżej przedstawiono sposób dodawania efektu cienia do kolumn. Wskaż pozycję Cień, a następnie zatrzymaj wskaźnik na poszczególnych stylach cienia na liście. Po sformatowaniu kolumn dotyczących Rybki można sformatować kolumny dla pozostałych sprzedawców. Kliknij jedną z kolumn dotyczących Czupty, aby zaznaczyć wszystkie te trzy kolumny, i wykonaj takie same czynności. Następnie wykonaj takie same czynności dla Maślińskiego — zajmie to tylko chwilę. Po zatrzymaniu wskaźnika na określonym stylu zostanie wyświetlony podgląd cieni. Po znalezieniu odpowiedniego stylu zaznacz go. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 41

Formatowanie pojedynczych kolumn Grupa Style kształtów zawiera wiele innych opcji formatowania do wyboru. Na przykład przycisk Efekty kształtów udostępnia nie tylko cienie. Można na przykład dodać do kolumn efekty skosu i krawędzie wygładzone, a nawet zastosować poświatę. Ponadto, klikając przycisk Wypełnienie kształtu, można dodać do kolumn gradient lub teksturę, a klikając przycisk Kontur kształtu, można dodać kontur wokół kolumn. Porada: Efekty można też stosować do innych obszarów wykresu, takich jak obszar kreślenia (obszar ograniczony osiami). Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 42

Dodawanie wykresu do prezentacji programu PowerPoint Po uzyskaniu odpowiedniego wyglądu wykresu można w prosty sposób dodać go do prezentacji programu Microsoft Office PowerPoint® . Poniżej przedstawiono odpowiednią procedurę. Skopiuj wykres w programie Excel. Otwórz program PowerPoint 2007. Wklej wykres na slajdzie, na którym ma się on znajdować. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 43

Dodawanie wykresu do prezentacji programu PowerPoint Po uzyskaniu odpowiedniego wyglądu wykresu można w prosty sposób dodać go do prezentacji programu Microsoft Office PowerPoint® . Poniżej przedstawiono odpowiednią procedurę. W prawym dolnym rogu wykresu zostanie wyświetlony przycisk Opcje wklejania . Kliknij ten przycisk. W kroku 4 zobaczysz, że jest zaznaczona opcja Wykres (połączony z danymi programu Excel). To pozwoli zagwarantować, że wszelkie zmiany wykresu w programie Excel zostaną automatycznie zastosowane do wykresu w programie PowerPoint. Nie ma więc powodu do obaw, jeśli dane wykresu zmienią się po dodaniu go do prezentacji programu PowerPoint. Od tego momentu wykres jest gotowy do użycia podczas prezentacji. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 44

Propozycje ćwiczeń Zmienianie wyglądu wykresu. Wypróbowanie schematu kolorów przy użyciu motywu. Formatowanie tytułu wykresu. Formatowanie kolumny. Formatowanie pozostałych obszarów wykresu. Dodawanie wykresu do prezentacji programu PowerPoint. Dodatkowe ćwiczenia: tworzenie wykresu kołowego i zapisywanie go jako szablonu. [Uwaga do wykładowcy: Jeśli na komputerze jest zainstalowany program Excel 2007, można kliknąć łącze na slajdzie w celu przejścia do ćwiczeń w trybie online. Ćwiczenia zawierają instrukcje pomagające w wykonywaniu wymienionych zadań w programie Excel. Ważne: Bez programu Excel 2007 nie można uzyskać dostępu do instrukcji dotyczących ćwiczeń.] Ćwiczenia w trybie online (wymagają programu Excel 2007) Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 45

Test 2, pytanie 1 Jeśli w grupie Style wykresu na karcie Projektowanie nie są widoczne wszystkie potrzebne opcje kolorów wykresu, istnieje inny sposób uzyskania dodatkowych kolorów. Wybierz jedną odpowiedź. Prawda. Fałsz. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 46

Test 2, pytanie 1. Odpowiedź: Prawda. Inne kolory można uzyskać przez wybranie motywu. Należy kliknąć kartę Układ strony, a następnie kliknąć przycisk Kolory w grupie Motywy. Należy pamiętać, że kolory motywu zostaną zastosowane do innych elementów arkusza, takich jak style tabeli lub komórki. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 47

Test 2, pytanie 2 Jaka jest pierwsza czynność, którą należy wykonać, aby dodać wykres programu Excel do prezentacji programu PowerPoint 2007? Wybierz jedną odpowiedź. Kliknięcie karty Dane. Kliknięcie karty Wstawianie. Skopiowanie wykresu. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 48

Test 2, pytanie 2. Odpowiedź: Skopiowanie wykresu. Następnie należy otworzyć program PowerPoint 2007, wkleić skopiowany wykres — i gotowe. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 49

Podręczna karta informacyjna Podsumowanie zadań omówionych w tym kursie można znaleźć w dokumencie Podręczna karta informacyjna. Tworzenie wykresu Tworzenie wykresu 50