Prawo UE - podstawy prawne i zakres kompetencji Unii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
EUROPEJSKIE UGRUPOWANIE WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ
Advertisements

AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Zasady polityki regionalnej UE
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Traktat z Lizbony przegląd głównych postanowień
TRAKTAT LIZBOŃSKI.
dr inż. Włodzimierz Kujanek Zielona Góra, 20 marca 2009 r.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
dr Aleksandra Sołtysińska
Pomoc Państwa i Fundusze Strukturalne w Polsce DG Polityki Regionalnej.
Filary w strukturze UE dr Edyta Martini.
Zasady działania Wspólnoty
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Unia Europejska po 1990 roku Michał Jasiulewicz
Alan Bacarese, Martin Polaine, czerwiec 2005
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
MERCOSUR-Wspólny Rynek Ameryki Południowej
Źródła prawa podatkowego
Jowanka Jakubek-Lalik Wydział prawa i administracji
Rada Unii Europejskiej (fr. Conseil de l'Union européenne; ang
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Traktat z Lizbony Podstawowe informacje. Krótka historia – formalne otwarcie konferencji; Październik 2007 – ukończenie projektu traktatu;
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Zasady działania Unii Europejskiej
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Gospodarczo-polityczny związek demokratycznych państw europejskich
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
10 lat członkowstwa Polski w Unii Europejskiej
Regionalny Program Operacyjny
Kartele cenowe - nielegalne porozumienia pomiędzy przedsiębiorstwami
Europejska Karta Społeczna. Karta Praw Podstawowych.
Historia Integracji Europejskiej
PRAWO WTÓRNE ROZPORZĄDZENIA, DYREKTYWY, DECYZJE
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Polska w Unii Europejskiej
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
SYSTEM OCHRONY PRAWNEJ W UNII EUROPEJSKIEJ
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Część III Anna Przyborowska-Klimczak. Artykuł Polityka Unii w dziedzinie środowiska przyczynia się do osiągania następujących celów: - zachowania,
Źródła Prawa Wspólnotowego Centrum Informacji Europejskiej Aleksander PARZYCH.
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Zasady stosowania prawa unijnego Jan Ludwik
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY
Konkurencja a polityka konkurencji
Procesy decyzyjne i instytucje UE
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
Ppmie : zasady działania Unii pomocniczość, proporcjonalność lojalna współpraca © Łukasz Stępkowski.
Ograniczenia praw i wolności w Konstytucji RP
Piotr Sadowski Warszawa, 12 kwietnia 2011 r.
Zasady ustrojowe UE r..
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
Charakter prawny Unii Europejskiej i zasady ustrojowe
Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej
Zasady Działania Unii Europejskiej
Zapis prezentacji:

Prawo UE - podstawy prawne i zakres kompetencji Unii Jerzy Jendrośka Uniwersytet Opolski, WPiA

Uniwersytet Opolski, WPiA Treść Podstawy prawne i status Unii Zasada przyznania i podział kompetencji Zasady Pomocniczości (subsydiarności) Proporcjonalności Lojalnej współpracy Przystąpienie i wystąpienie z Unii Wzmocniona współpraca Uniwersytet Opolski, WPiA

Uniwersytet Opolski, WPiA Artykuł 1 TUE Niniejszym Traktatem WYSOKIE UMAWIAJĄCE SIĘ STRONY ustanawiają między sobą UNIĘ EUROPEJSKĄ, zwaną dalej „Unią”, której Państwa Członkowskie przyznają kompetencje do osiągnięcia ich wspólnych celów.  Niniejszy Traktat wyznacza nowy etap w procesie tworzenia coraz ściślejszego związku między narodami Europy, w którym decyzje podejmowane są z możliwie najwyższym poszanowaniem zasady otwartości i jak najbliżej obywateli. Podstawę Unii stanowi niniejszy Traktat oraz Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (zwane dalej „Traktatami”). Oba te Traktaty mają taką samą moc prawną. Unia zastępuje Wspólnotę Europejską i jest jej następcą prawnym. Uniwersytet Opolski, WPiA

Uniwersytet Opolski, WPiA Nowy status UE Unia ma osobowość prawną jest organizacją międzynarodową zastępuje Wspólnotę Europejską Likwidacja systemu filarowego Specjalny status Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa (WPZiB) Nie obejmuje Euroatomu (TEWEA) Uniwersytet Opolski, WPiA

Uniwersytet Opolski, WPiA Osobowość prawna UE Art. 47 TUE „Unia ma osobowość prawną” Art 335 TFUE „W każdym z Państw Członkowskich Unia posiada zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych o najszerszym zakresie przyznanym przez ustawodawstwa krajowe osobom prawnym; może ona zwłaszcza nabywać lub zbywać mienie ruchome i nieruchome oraz stawać przed sądem. W tym zakresie jest ona reprezentowana przez Komisję. Unia jest jednak reprezentowana przez każdą z instytucji, z tytułu ich autonomii administracyjnej, w sprawach związanych z funkcjonowaniem każdej z nich” Uniwersytet Opolski, WPiA

Unia a państwa członkowskie - zasady Zasady ogólne – dotyczące tworzenia prawa i polityki UE oraz implementacji przez państwa członkowskie (art. 4 TUE) Zasada poszanowania tożsamości narodowej państw członkowskich Zasada lojalnej współpracy Zasady dotyczące głównie tworzenia prawa i polityki UE (art.5 TUE) Zasada przyznania Zasada pomocniczości Zasada proporcjonalności Uniwersytet Opolski, WPiA

Podział kompetencji – podstawy traktatowe Art. 4 i art. 5 TUE – zasady Art. 2 TFUE – rodzaje i charakter prawny kompetencji Unii Dziedziny objęte kompetencjami Unii – art. 3-6 TFUE i art. 24 TUE Uniwersytet Opolski, WPiA

Podział kompetencji zasadniczy Kompetencje przyznane Unii Kompetencje państw członkowskich wyraźnie wymienione (np. zasadnicze uprawnienia państw w WPZiB i PWBiS) wszystkie inne kompetencje nie wymienione wyraźnie w Traktatach z zasady należą do państw członkowskich Uniwersytet Opolski, WPiA

Kompetencje przyznane Unii Kompetencje wyłączne Unii (art. 3 TFUE) Kompetencje dzielone (art. 4 TFUE) Działania Unii wspierające, koordynujące i uzupełniające działania państw członkowskich (art 5 i 6. TFUE) Kompetencje w sferze wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa– odrębne reguły i procedury (art.24 TEU) Uniwersytet Opolski, WPiA

Uniwersytet Opolski, WPiA Artykuł 4.1 1. Zgodnie z artykułem 5 wszelkie kompetencje nieprzyznane Unii w Traktatach należą do Państw Członkowskich. Uniwersytet Opolski, WPiA

Uniwersytet Opolski, WPiA Art 4 .2 2. Unia szanuje równość Państw Członkowskich wobec Traktatów, jak również ich tożsamość narodową, nierozerwalnie związaną z ich podstawowymi strukturami politycznymi i konstytucyjnymi, w tym w odniesieniu do samorządu regionalnego i lokalnego. Szanuje podstawowe funkcje państwa, zwłaszcza funkcje mające na celu zapewnienie jego integralności terytorialnej, utrzymanie porządku publicznego oraz ochronę bezpieczeństwa narodowego. W szczególności bezpieczeństwo narodowe pozostaje w zakresie wyłącznej odpowiedzialności każdego Państwa Członkowskiego. Uniwersytet Opolski, WPiA

Uniwersytet Opolski, WPiA Art.5 - kompetencje Unii 1. Granice kompetencji Unii wyznacza zasada przyznania. Wykonywanie tych kompetencji podlega zasadom pomocniczości i proporcjonalności.  2. Zgodnie z zasadą przyznania Unia działa wyłącznie w granicach kompetencji przyznanych jej przez Państwa Członkowskie w Traktatach do osiągnięcia określonych w nich celów. Wszelkie kompetencje nieprzyznane Unii w Traktatach należą do Państw Członkowskich. Uniwersytet Opolski, WPiA

Zasada przyznania (art. 5.2 TUE) Unia działa wyłącznie w granicach kompetencji przyznanych jej (przez kogo) przez Państwa Członkowskie (gdzie) w Traktatach (po co) do osiągnięcia określonych w nich celów Uniwersytet Opolski, WPiA

Uniwersytet Opolski, WPiA Art.2 TFUE - koordynacja 3. Państwa Członkowskie koordynują swoje polityki gospodarcze i zatrudnienia na zasadach przewidzianych w niniejszym Traktacie, do których określenia Unia ma kompetencję. Uniwersytet Opolski, WPiA

Artykuł 2 TFUE - kompetencje wyłączne 1. Jeżeli Traktaty przyznają Unii wyłączną kompetencję w określonej dziedzinie, jedynie Unia może stanowić prawo oraz przyjmować akty prawnie wiążące, natomiast Państwa Członkowskie mogą to czynić wyłącznie z upoważnienia Unii lub w celu wykonania aktów Unii. Uniwersytet Opolski, WPiA

Art.3 TFUE - kompetencje wyłączne Unii a) unia celna;  b) ustanawianie reguł konkurencji niezbędnych do funkcjonowania rynku wewnętrznego; c) polityka pieniężna w odniesieniu do Państw Członkowskich, których walutą jest euro; d) zachowanie morskich zasobów biologicznych w ramach wspólnej polityki rybołówstwa; e) wspólna polityka handlowa. Uniwersytet Opolski, WPiA

Kompetencje dzielone - art 4 TFUE 1. Unia dzieli kompetencje z Państwami Członkowskimi, jeżeli Traktaty przyznają jej kompetencje, które nie dotyczą dziedzin określonych w artykułach 3 i 6.  2. Kompetencje dzielone między Unią a Państwami Członkowskimi stosują się do następujących głównych dziedzin: Uniwersytet Opolski, WPiA

Kompetencje dzielone - art 4 TFUE cd a) rynek wewnętrzny; b) polityka społeczna w odniesieniu do aspektów określonych w niniejszym Traktacie; c) spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna; d) rolnictwo i rybołówstwo, z wyłączeniem zachowania morskich zasobów biologicznych;  e) środowisko naturalne; f) ochrona konsumentów;  g) transport; h) sieci transeuropejskie;  i) energia; j) przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości; k) wspólne problemy bezpieczeństwa w zakresie zdrowia publicznego w odniesieniu do aspektów określonych w niniejszym Traktacie. Uniwersytet Opolski, WPiA

Art.2 TFUE - kompetencje dzielone 2. Jeżeli Traktaty przyznają Unii w określonej dziedzinie kompetencję dzieloną z Państwami Członkowskimi, Unia i Państwa Członkowskie mogą stanowić prawo i przyjmować akty prawnie wiążące w tej dziedzinie. Państwa Członkowskie wykonują swoją kompetencję w zakresie, w jakim Unia nie wykonała swojej kompetencji. Państwa Członkowskie ponownie wykonują swoją kompetencję w zakresie, w jakim Unia postanowiła zaprzestać wykonywania swojej kompetencji. Uniwersytet Opolski, WPiA

Protokół w sprawie wykonywania kompetencji dzielonych W odniesieniu do artykułu 2 ustęp 2 TFUE dotyczącego kompetencji dzielonych, jeżeli Unia prowadzi działania w pewnej dziedzinie, zakres wykonywania tych kompetencji obejmuje wyłącznie elementy regulowane przedmiotowym aktem Unii, w związku z czym nie obejmuje całej dziedziny. Uniwersytet Opolski, WPiA

Kompetencje koordynujace - art 6 TFUE Unia ma kompetencje do prowadzenia działań mających na celu wspieranie, koordynowanie lub uzupełnianie działań Państw Członkowskich. Do dziedzin takich działań o wymiarze europejskim należą:  a) ochrona i poprawa zdrowia ludzkiego; b) przemysł; c) kultura; d) turystyka; e) edukacja, kształcenie zawodowe, młodzież i sport; f) ochrona ludności;  g) współpraca administracyjna. Uniwersytet Opolski, WPiA

Zasada pomocniczości - definicja Unia podejmuje działania tylko wówczas i tylko w takim zakresie, w jakim cele zamierzonego działania nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez Państwa Członkowskie i jeśli ze względu na rozmiary lub skutki proponowanego działania możliwe jest lepsze ich osiągnięcie na poziomie Unii Uniwersytet Opolski, WPiA

Zasada pomocniczości – geneza i zakres Wprowadzona przez JAE 1986 tylko do ochrony środowiska Obecnie zasada konstytutywna UE wg preambuły TUE Uniwersytet Opolski, WPiA

Zasada pomocniczości – zakres zastosowania Zastosowanie do kompetencji wyłącznych Unii zastosowana określając kompetencje Unii w ramach negocjacji Traktatu nie trzeba każdorazowo udowadniać w uzasadnieniu do każdego aktu prawa pochodnego Zastosowanie do kompetencji dzielonych –art.5.3 TUE trzeba każdorazowo udowadniać w uzasadnieniu do każdego aktu prawa pochodnego Uniwersytet Opolski, WPiA

Zasada pomocniczości - art.5.3 TUE Zgodnie z zasadą pomocniczości, w dziedzinach, które nie należą do jej wyłącznej kompetencji, Unia podejmuje działania tylko wówczas i tylko w takim zakresie, w jakim cele zamierzonego działania nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez Państwa Członkowskie, zarówno na poziomie centralnym, jak i regionalnym oraz lokalnym, i jeśli ze względu na rozmiary lub skutki proponowanego działania możliwe jest lepsze ich osiągnięcie na poziomie Unii. Uniwersytet Opolski, WPiA

Uniwersytet Opolski, WPiA Stosowanie zasady pomocniczości do kompetencji dzielonych - art.5.3 TUE Instytucje Unii stosują zasadę pomocniczości zgodnie z Protokołem w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności. Parlamenty narodowe czuwają nad przestrzeganiem zasady pomocniczości zgodnie z procedurą przewidzianą w tym Protokole. Uniwersytet Opolski, WPiA

Zasada proporcjonalności - definicja Zakres i forma działania Unii nie wykraczają poza to, co jest konieczne do osiągnięcia celów Traktatów Uniwersytet Opolski, WPiA

Zasada proporcjonalności - art.5.4 TUE 4. Zgodnie z zasadą proporcjonalności zakres i forma działania Unii nie wykraczają poza to, co jest konieczne do osiągnięcia celów Traktatów. Instytucje Unii stosują zasadę proporcjonalności zgodnie z Protokołem w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności. Uniwersytet Opolski, WPiA

Uniwersytet Opolski, WPiA Protokół w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności- art.5 Projekty aktów prawodawczych są uzasadniane w odniesieniu do zasad pomocniczości i proporcjonalności. Każdy projekt aktu prawodawczego powinien zawierać szczegółowe stwierdzenie umożliwiające ocenę zgodności z zasadami pomocniczości i proporcjonalności. Takie stwierdzenie powinno zawierać dane umożliwiające ocenę skutków finansowych danego projektu aktu oraz, w przypadku dyrektywy, jej skutków dla regulacji wprowadzanych przez Państwa Członkowskie, w tym, w stosownym przypadku, dla prawodawstwa regionalnego. Uniwersytet Opolski, WPiA

Uniwersytet Opolski, WPiA Protokół w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności- art.5 Podstawy stwierdzenia, że cel Unii może zostać lepiej osiągnięty na poziomie Unii, są uzasadniane na podstawie wskaźników jakościowych, a tam gdzie to możliwe, ilościowych. Projekty aktów prawodawczych biorą pod uwagę konieczność zminimalizowania wszelkich obciążeń finansowych lub administracyjnych nakładanych na Unię, rządy krajowe, władze regionalne lub lokalne, podmioty gospodarcze i obywateli oraz to, by takie obciążenia były współmierne do zamierzonego celu. Uniwersytet Opolski, WPiA

Zasada pomocniczości w praktyce Kryteria Celowość Skuteczność Wskaźniki Jakościowe Ilościowe Uniwersytet Opolski, WPiA

Zasada proporcjonalności w praktyce Stosuje się do wszystkich aktów prawa pochodnego (również w ramach kompetencji wyłącznych UE) Test – czy dla osiągnięcia celu zaproponowane środki są: właściwe niezbędne nie nadmiernie uciążliwe proporcjonalne do wagi celu niedyskryminujące Forma aktu prawnego Sprawa C-284/95 Safety Hi-Tech (HCFC a nie halony, zasada wysokiego poziomu ochrony) Uniwersytet Opolski, WPiA

Art.4 .3 - zasada lojalnej współpracy 3. Zgodnie z zasadą lojalnej współpracy Unia i Państwa Członkowskie wzajemnie się szanują i udzielają sobie wzajemnego wsparcia w wykonywaniu zadań wynikających z Traktatów. Państwa Członkowskie podejmują wszelkie środki ogólne lub szczególne właściwe dla zapewnienia wykonania zobowiązań wynikających z Traktatów lub aktów instytucji Unii. Państwa Członkowskie ułatwiają wypełnianie przez Unię jej zadań i powstrzymują się od podejmowania wszelkich środków, które mogłyby zagrażać urzeczywistnieniu celów Unii. Uniwersytet Opolski, WPiA

Przystąpienie i wystąpienie z UE Art 49 TUE „Każde państwo europejskie, które szanuje wartości, o których mowa w artykule 2, i zobowiązuje się je wspierać, może złożyć wniosek o członkostwo w Unii” Art 50 TUE „Każde Państwo Członkowskie może, zgodnie ze swoimi wymogami konstytucyjnymi, podjąć decyzję o wystąpieniu z Unii” Uniwersytet Opolski, WPiA

Wzmocniona współpraca - art 20 TUE 1. Państwa Członkowskie, które pragną ustanowić między sobą wzmocnioną współpracę w ramach kompetencji niewyłącznych Unii, mogą korzystać w tym celu z jej instytucji i wykonywać te kompetencje, stosując odpowiednie postanowienia Traktatów, z zastrzeżeniem ograniczeń oraz zgodnie z procedurą określoną w niniejszym artykule i w artykułach 326–334 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Uniwersytet Opolski, WPiA

Wzmocniona współpraca - cele i zakres podmiotowy Celem wzmocnionej współpracy jest sprzyjanie realizacji celów Unii, ochrona jej interesów oraz wzmocnienie procesu jej integracji. Współpraca taka otwarta jest dla wszystkich Państw Członkowskich w dowolnym czasie, zgodnie z artykułem 328 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Uniwersytet Opolski, WPiA

Wzmocniona współpraca - warunki podjęcia Decyzję upoważniającą do podjęcia wzmocnionej współpracy Rada przyjmuje w ostateczności, jeżeli ustali, że cele takiej współpracy nie mogą zostać osiągnięte w rozsądnym terminie przez Unię jako całość, oraz pod warunkiem, że uczestniczy w niej co najmniej dziewięć Państw Członkowskich. Rada stanowi zgodnie z procedurą określoną w artykule 329 TFUE Uniwersytet Opolski, WPiA

Wzmocniona współpraca - obowiązywanie Akty przyjmowane w ramach wzmocnionej współpracy wiążą wyłącznie uczestniczące Państwa Członkowskie. Nie są one uważane za dorobek, który musi zostać przyjęty przez państwa kandydujące do przystąpienia do Unii. Uniwersytet Opolski, WPiA

Wzmocniona współpraca - Schengen PROTOKÓŁ (nr 19) W SPRAWIE DOROBKU SCHENGEN WŁĄCZONEGO W RAMY UNII EUROPEJSKIEJ Art. 1. Królestwo Belgii….etc. (inne państwa Schengen ) są upoważnione do ustanowienia między sobą wzmocnionej współpracy w dziedzinach objętych postanowieniami określonymi przez Radę, tworzącymi dorobek Schengen. Współpraca ta jest prowadzona w ramach prawnych i instytucjonalnych Unii Europejskiej i z poszanowaniem stosownych postanowień Traktatów. Uniwersytet Opolski, WPiA