Sprawne Państwo – Sprawny Samorząd

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
Advertisements

Organizacje pozarządowe
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Poprawa warunków funkcjonowania samorządów
Inwestowanie w rozwój instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Departament Polityki Rodzinnej Wspieranie rozwoju usług opieki nad dziećmi w wieku.
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
SAMORZĄD TERYTORIALNY.
SAMORZĄD TERYTORIALNY W ESTONII
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania gminną gospodarka mieszkaniową moderator: Ewa Bartosik Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Beneficjenci Małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3., ale przyczyniają się do osiągnięcia.
Informacja nt. stanu realizacji konkursu
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Diagnoza na podstawie badań organizacji pozarządowych, monitoringu samorządów i danych ze sprawozdań RB.
Nowe zasady podziału dotacji celowej przekazywanej jednostkom samorządu terytorialnego w rozdziale na realizację zadań z zakresu administracji rządowej.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Narodowy program przebudowy dróg lokalnych 2008 – 2014 w województwie mazowieckim.
Województwo Zachodniopomorskie Urząd Miejski w Koszalinie
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Młodzieżowa rada miasta jest to organ samorządu terytorialnego o charakterze konsultacyjnym. Młodzieżowe rady tworzone są przez grupę.
Raport z badań Diagnoza potrzeb podnoszenia kwalifikacji wychowawczych organizacji obywatelskich w zakresie prowadzenia Placówek Wsparcia Dziennego oraz.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat żyrardowski otrzymał.
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Aktor Jan Nowicki – Honorowy Obywatel Kowala Położenie: - centrum Polski - przy drodze krajowej Nr 1 z obwodnicą - w pobliżu autostrady A1 - węzeł Kowal.
Efektywność (wydatków) samorządów Rafał Antczak Deloitte Business Consulting X Samorządowego Forum Kapitału i Finansów Warszawa, październik 2012.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Temat: Samorząd gminny.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
PORTAL EDUKACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO - KOSZALIN Koszalin, marzec 2010 UM Koszalin: Biuro Informatyki Wydział Edukacji Województwo Zachodniopomorskie.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
System Wspierania Nauczycieli w Powiecie Bytowskim „Konsorcjum samorządowe” na rzecz edukacji Dariusz Glazik – Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.
Konferencja prasowa Podsekretarza Stanu Ryszarda Zarudzkiego Warszawa, 31 sierpnia 2016 r.
Nowosolna, 29 sierpnia 2016 r. Fundusz sołecki w praktyce.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
UST.
Zakład administracyjny (użyteczności publ
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
INWESTYCJA W EDUKACJĘ POLSKICH DZIECI
Samorządowe akty prawa miejscowego
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Nadzór Wojewody nad realizacją zadań w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej województwa warmińsko-mazurskiego Olsztyn, 20 września 2018.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Sprawne Państwo – Sprawny Samorząd MINISTERSTWO ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI Sprawne Państwo – Sprawny Samorząd Poprawa warunków funkcjonowania samorządów

PAŃSTWO OPTIMUM TO RZĄD I SAMORZĄDY Państwo Optimum to model państwa skupionego na obywatelu: Podejmuje tylko tyle interwencji na poziomie krajowym by wspomagać rozwiązywanie problemów na niższych szczeblach. W tym modelu samorządy mają większą swobodę organizacyjną – by rozwijać usługi dla obywateli. Współpraca pomiędzy JST jest ważnym elementem funkcjonowania administracji publicznej Skuteczność administracji jest mierzona nie tym, ile wydaliśmy, ale komu pomogliśmy i jakie usługi wykonaliśmy Instytucje samorządowe (ok. 65tys.) potrzebują konsekwentnej informatyzacji 2

SAMORZĄDY W 2013 jednostek samorządu terytorialnego (JST) jest 2809 - w tym 2479 gmin (66 miast na prawach powiatu) i 314 powiatów Odpowiadają one za 1/3 wydatków publicznych Są najważniejszym publicznym usługodawcą i inwestorem Wydają 182 mld zł rocznie (w 2011 roku 1/4 to wydatki majątkowe)

Zwiększenie elastyczności i samodzielności samorządów – co zrobimy? Centra usług wspólnych: JST będą mogły je tworzyć do obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej Obsługa księgowa: możliwość powierzenia wyspecjalizowanej jednostce zadań głównego księgowego Pomoc społeczna: możliwości wykonywania zadań ośrodków pomocy społecznej i powiatowych centrów pomocy rodzinie w ramach urzędów Pomoc społeczna: możliwości łączenia zadań różnych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w danej JST w jednej jednostce Kultura: możliwości organizowania działalności kulturalnej dodatkowo w formie samorządowej jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego

Dlaczego potrzeba więcej elastyczności i samodzielności? Prawo przewiduje obowiązek funkcjonowania wielu instytucji samorządowych, niezależnie od wielkości danej JST i jej własnych pomysłów na realizację zadań (np. pomoc społ. wykonywana w gminie tylko przez ośrodek pomocy społ.) Samorządy mają ograniczoną sferę decyzji organizacyjnych (np. działalność kultur. tylko w formie samodzielnej osoby prawnej)  Możliwość dostosowania samorządów do potrzeb i warunków lokalnych!

Struktury samorządowe 2,8 tys. jednostek samorządu terytorialnego i … 59 tys. jednostek organizacyjnych: urzędy, szkoły, przedszkola, żłobki, placówki pomocy społecznej, urzędy pracy i wiele innych wyspecjalizowanych jednostek samorządowych osób prawnych: biblioteki publiczne, domy i środki kultury, kluby, świetlice, teatry i muzea oraz inne samorządowych SPZOZów: szpitale, przychodnie 4,7 tys. 1,2 tys.

Wiele małych instytucji czyli np.: w 414 gminnych ośrodkach pomocy społecznej pracuje do 5 osób, a w 963 od 6 do 10 osób instytucje kultury muszą działać w formie posiadającej osobowość prawną, chociaż zasadniczo większość z ich wpływów pochodzi z dotacji każda instytucja ma swoje koszty funkcjonowania (obsługa, administracja, księgowość)

BIAŁA KSIĘGA OBSZARÓW METROPOLITALNYCH Konsultacje w ramach zielonej księgi metropolitalnej pokazały, że najlepszą formą zarządzania jest oddolna forma współpracy JST, a nie odgórnie narzucona instytucja Powiatowo-gminne związki komunalne poprawią współpracę na obszarach metropolitalnych

Współpraca JST – co zrobimy? Wprowadzimy możliwość tworzenia związków powiatowo-gminnych Usprawnimy procedurę podejmowania decyzji przez związki JST Uprościmy i skrócimy procedurę tworzenia oraz zmiany statutu związku międzygminnego (obecnie trwa nawet do pół roku) Wsparcie finansowe w nowej perspektywie unijnej dla związków, które przygotują wspólną strategię i projekty (obszary metropolitalne) Współpraca się opłaca!

Dobrowolne łączenia samorządów – co zrobimy? Zmodyfikujemy zachętę finansową do łączenia samorządów tak, aby była atrakcyjniejsza dla mniejszych gmin i powiatów, Uregulujemy sprawy związane z powstawaniem jednostek w drodze łączenia Zwiększymy nieco rady nowoutworzonych jednostek: do 70% radnych połączonych jednostek (w gminach do 15 tys. mieszkańców – 21 radnych).

Dlaczego sprzyjamy łączeniom? Szereg samorządów gminny i powiatowych to jednostki małe i słabe finansowo W perspektywie czasu narastał będzie problem z udźwignięciem trudniejszych i droższych zadań starzejącego się kraju przez najmniejsze jednostki Trzeba zwiększyć szanse rozwojowe najmniejszych wspólnot

Im mniejsza gmina, tym wyższy koszt realizacji zadań Średnie wydatki per capita w latach 2004-2010 Wielkość gminy (l. mieszk.) 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 [w zł] do 5 tys. 1 799 1 951 2 338 2 357 2 662 3 000 3 593 od 5 tys. do 10 tys. 1 666 1 834 2 155 2 229 2 476 2 771 3 271 od 10 tys. do 15 tys. 1 553 1 740 2 005 2 139 2 377 2 667 3 098 od 15 tys. do 20 tys. 1 564 1 767 2 044 2 201 2 460 2 715 3 066 ponad 20 tys.* 1 548 1 770 2 018 2 160 2 439 2 707 2 953 * Bez miast na prawach powiatu Źródło: GUS, Bank Danych Lokalnych

Ponad 600 gmin poniżej 5 tys. mieszkańców i do tego ubywa w nich ludności Źródło: opracowanie MAC na podstawie danych z Banku Danych Lokalnych GUS, 2010 r.

Im mniejszy powiat, tym wyższy koszt realizacji zadań Średnie wydatki per capita w latach 2004-2010 Wielkość powiatu (l. mieszk.) 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 [w zł] do 50 tys. 590 654 730 747 830 972 1 078 od 50 tys. do 100 tys. 514 569 636 647 724 860 978 ponad 100 tys. 448 504 570 598 684 783 876 Źródło: GUS, Bank Danych Lokalnych

67 powiatów ziemskich, które posiadają poniżej 50 tys. mieszkańców Powiat poniżej 50 tys. mieszkańców Powiat pow. 50 tys. mieszkańców ale zawierający mniej niż 5 gmin Źródło: opracowanie MAC na podstawie danych GUS

Poprawa procedur realizacji zadań – co zrobimy? Realizujemy zmiany postulowane przez samorządy zbierane w ramach akcji „Sprawne Państwo – Sprawny Samorząd”! doprecyzujemy i uszczelnimy system oraz odciążymy administracyjnie organy podatkowe i płatników w odniesieniu do podatków oraz opłat samorządowych uprościmy i doprecyzujemy procedury dotyczące wydawania zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów zrezygnujemy z wskazywania w ustawie szczegółowych wytycznych dot. stopnia progresywnego narastania opłat za postój, pozostawiając w tym zakresie swobodę gminom inne zmiany, które uproszczą warunki funkcjonowania

Dajemy możliwości, nie nakazujemy To, w jaki sposób JST skorzystają z zaproponowanych rozwiązań, będzie zależało od ich decyzji z zakresu zarządzania, zdolności do współpracy i innowacyjności Zmiany przepisów mogą przynieść samorządom potencjalnie nawet do 1 mld zł oszczędności – pieniądze te pozostaną do dyspozycji JST Największą racjonalizację wydatków, na poziomie 650 mln zł, może przynieść wspólna obsługa w gminach i powiatach

To wszystko osiągniemy: Przygotowując ustawę o poprawie warunków świadczenia usług przez jednostki samorządu terytorialnego Założenia do ustawy wysłano do konsultacji międzyresortowych i społecznych (do 11 lutego br.) Dziękujemy za uwagę