Prawo administracyjne Alina Slizh gr 9

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Podział administracyjny Polski (18). Gmina powiat i województwo to jednostki podziału administracyjnego Polski. W gminach i powiatach władzę sprawuje.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
Kompetencje samorządu województwa w zakresie systemu kształtującego ład przestrzenny.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
UST testy – zajęcia 4. Test Formą działania administracji publicznej: a) jest stwierdzenie, w trybie nadzoru, nieważności statutu powiatu; b)
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Historia Obrony cywilnej.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
ZIT ZIT Plus = METROPOLIA.
Cele i instrumenty realizacji polityki rozwoju województwa na przykładzie województwa dolnośląskiego Andrzej Kosiór Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków

Konstytucyjny system źródeł prawa
Sześciolatek idzie do szkoły
Lokalny Program Rewitalizacji
Ulgi i preferencje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o posiadane zezwolenie.
Czym jest CUW ? Katowice Posiedzenie 28 czerwca 2016r.
NARADA SŁUŻBY GEODEZYJNEJ I KARTOGRAFICZNEJ WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO
Finansowanie doskonalenia nauczycieli
CZYM JEST PROGRAM WSPÓŁPRACY?
Lokalne źródła prawa – zarys
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Dziedziczenie - formalności
Innoregiony Dr Anna Golejewska.
Rynek pracy w województwie mazowieckim
Społeczny Zespół do spraw aktywizacji pszczelarstwa
Rzecznik Praw Dziecka.
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
PORZĄDKOWE AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
Finansowanie programu
Zasady szacowania strat
Nowe regulacje prawne w obszarze bezdomności
Dziedziczenie - formalności
Philippe Poniatowski – – Ia
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Wydatki majątkowe w latach 2013 – 2016 (mld zł)
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
Stosowanie norm polskich i międzynarodowych w budownictwie.
Sędzia NSA dr Krzysztof Winiarski
Prawo handlowe 1 wykład - Konspekt
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Sytuacja na podlaskim rynku pracy w 2018 roku
SSA(3)/SNA(3) - PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Zapis prezentacji:

Prawo administracyjne Alina Slizh gr 9 Typy podzialu terytorialnego panstwa Rodzaje miejscowosci Rodzaje gmin, nazewnictwo organow gmin Zasady i tryb wprowadzienia zmian w podziale terytorialnym panstwa Prawo administracyjne Alina Slizh gr 9

Ustrój terytorialny państwa jest to rozczłonkowanie kraju na jednostki terytorialne, obejmujące część terytorium które służy sprawowaniu funkcji publicznych. Wszystkie wspólnoty terytorialno-polityczne składają się z mniejszych lub większych części terytorialnych ułatwiających rządzenie i pozwalających na objęcie rządem politycznym całego obszaru państwa. Zakres działania podmiotów wykonujących funkcje publiczne ograniczany jest do określonego terytorium państwa.Podziału terytorialnego dokonuje się, aby w całej jednostce terytorialnej ustanowić odpowiedni organ państwowy, który by działał w ściśle oznaczonych granicach terytorialnych. Znaczenie podziałów terytorialnych jest różne dla poszczególnych jednostek organizacyjnych państwa lub innych podmiotów administracji publicznej Ogólni można rzec, że podział terytorialny wprowadzony jest z myślą o zachowaniu pewnego ładu i porządku w działalności ludzkiej na określonej przestrzeni. W procesie historycznego rozwoju wykształciły się trzy typy podziału terytorialnego państwa, a mianowicie podział zasadniczy, podział pomocnicy i podział specjalny.

Typy podzialu Podział zasadniczy- tworzony jest dla organów terenowych o kompetencjach ogólnych, posiadających podstawowe znaczenie dla danej jednostki podziału, a więc u nas dla terenowych organów rządowej administracji ogólnej i jednostek samorządu terytorialnego. Podział pomocniczy- podział, który dokonywany jest dla organów o charakterze pomocniczym w stosunku do organów o podstawowym znaczeniu; np. podział gminy na sołectwa. Podział specjalny- podział dokonywany dla wykonywania takich zadań państwa, których wykonywanie w ramach podziału zasadniczego jest z różnych względów mało celowe; np. specjalny podział terytorialny dla wykonywania administracji górniczej, uwzględniający intensywność występowania kopalni na poszczególnych obszarach państwa

Zgodnie z ustawą, z dniem 1 stycznia 1999 r Zgodnie z ustawą, z dniem 1 stycznia 1999 r. utworzone zostało 16 województw, nadając większości nazwy geograficzne, a nie pochodzące od nazwy miast siedzib, jak było dotychczas ( z wyjątkiem województw: lubelskiego, łódzkiego i opolskiego). Ustawa tworzy następujące województwa z siedzibami wojewodów i sejmiku wojewódzkiego: 1) dolnośląskie: stolica Wrocław; 2) kujawsko-pomorskie: stolica wojewody – Bydgoszcz, sejmiku – Toruń; 3) lubelskie: stolica – Lublin; 4) lubuskie: stolica wojewody – Gorzów Wielkopolski, sejmiku – Zielona Góra; 5) łódzkie: stolica - Łódź; 6) małopolskie: stolica – Kraków; 7) mazowieckie: stolica – Warszawa; 8) opolskie: stolica – Opole; 9) podkarpackie: stolica – Rzeszów; 10) podlaskie: stolica – Białystok; 12) śląskie: stolica – Katowice; 13) świętokrzyskie: stolica – Kielce; 14) warmińsko-mazurskie: stolica – Olsztyn; 15) wielkopolskie: stolica – Poznań; 16) zachodniopomorskie: stolica – Szczecin 5 Z powyższego wyliczenia wynika, że dwa województwa posiadają dwie stolice, co stało się już zarzewiem konfliktów i jedną z przyczyn braku współpracy między organami samorządu wojewódzkiego i administracji rządowej.

Województwa utworzone z dniem 01 stycznia 1999 r Ustawa przyjęła też, iż nazwa urzędu wojewody będzie pochodzić od nazwy województwa, np: nazwą urzędu wojewody w województwie dolnośląskim jest wojewoda dolnośląski, a w województwie lubelskim – wojewoda lubelski. Skoro utworzenie województw oraz ustalenie ich stolic i nazw wymaga nastąpiło w drodze ustawy, należy mieć świadomość, że zmiany w tym zakresie wymagają aktu rangi ustawowej. Obecnie Polska posiada 16 województw i 380 powiatów, które wchodzą w ich skład. Powiaty dzielą się zaś na gminy - gmin jest w Polsce 2479 (wyróżnia się wśród nich gminy miejskie [306], miejsko-wiejskie [602] i wiejskie [1571]). W Polsce jest 913 miast. Siedem z nich posiada ponad 400 tysięcy mieszkańców, a 10 ponad 200 tysięcy mieszkańców. Pod względem liczby ludności przodują Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin i Katowice

Rodzaje miejscowosci Miejscowość – każde skupisko ludności, niezależnie od liczby zabudowań i gęstości zabudowy i liczby ludności, odróżniające się od innych skupisk urzędową lub zwyczajową nazwą własną.Miejscowość to w Polsce w ujęciu ustawowym „jednostka osadnicza lub inny obszar zabudowany odróżniający się od innych miejscowości odrębną nazwą, a przy jednakowej nazwie, odmiennym określeniem ich rodzaju. Natomiast w celach statystycznych, przy ustalaniu wykazu nazw miejscowości oraz nazw ich części integralnych przyjęto, że terminem tym określa się każde skupisko ludności, niezależnie od liczby zabudowań i gęstości zabudowy i liczby ludności; przy czym miejscowość musi się odróżniać od innych skupisk (szczególnie sąsiednich) odrębną nazwą urzędową, a przy nazwie identycznej, odmiennym określeniem skupiska (np. wieś, kolonia, osada itp.) Ustawa wyróżnia miejscowości niezamieszkane, czyli takie w których nie przebywa stale lub nie jest zameldowana na pobyt stały co najmniej jedna osoba, oraz zamieszkane, czyli takie w których przebywa lub jest zameldowana na pobyt stały co najmniej jedna osoba, a także rodzaje miejscowości, które określają ich charakter ukształtowany w procesie rozwoju osadnictwa, w szczególności: miasto, osiedle, wieś, osada, kolonia, przysiółek i ich części (np. część miasta, część wsi). Uszczegółowienie rodzajów miejscowości zawiera schemat aplikacyjny zawarty w załączniku do rozporządzenia z dnia 9 stycznia 2012 r. w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów, w którym wyróżniono następujące rodzaje miejscowości: leśniczówka (rodzaj osady leśnej), gajówka (rodzaj osady leśnej), kolonia, przysiółek, osiedle, osada młyńska, osada leśna, osada rybacka, osada kolejowa, osada po byłym PGR, osada, miasto, wieś, inny. Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 13 grudnia 2012 r. w sprawie wykazu urzędowych nazw miejscowości i ich części w Polsce istnieje 103225 nazwanych miejscowości pogrupowanych w 23 rodzaje. Samodzielnych miejscowości (miast, wsi, kolonii, przysiółków, osiedli, osad, osad leśnych, schronisk turystycznych) jest 53464

Rodzaje gmin Gmina to wspólnota samorządowa osób zamieszkujących okreslone terytorium. W Polsce gmina jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego. Funkcjonowanie gmin reguluje ustawa z 8 marca 1990 roku. W Polsce jest 2479 gmin, w tym 1586 gmin wiejskich, 586 gmin miejsko- wiejskich i 306 gmin miejskich. Są trzy rodzaje gmin. Gmina wiejska nie posiada na swoim terytorium miasta, jednak niektóre gminy mają swoją siedzibę w sąsiedniej gminie miejskiej. W Polsce jest 159 takich gmin. Gmina miejsko-wiejska składa sie z miasta które jest siedzibą władz gminy oraz z okolicznych wsi. Gmina miejska to gmina zawierajaca się w graniArtykuł 163 Konstytucji RP stanowi, że "Samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne niezastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych." Jest on fundamentem państwa obywatelskiego, którego społeczna wiarygodność i administracyjna sprawność prowadzi do bezpośredniego udziału obywateli w sprawowaniu władzy. Rozwój samorządu terytorialnego wymaga dalszej decentralizacji kompetencji i finansów publicznych we wszystkim tych sprawach, w których wykonywanie zadań publicznych przez samorząd każdego szczebla jest bardzo efektywne. Chodzi zwłaszcza o to, aby samorządy rzeczywiście mogły uruchamiać mechanizmy rozwoju lokalnego, a nie były tylko szczeblami administracyjnej hierarchii. Samorząd terytorialny jest jedną z form zdecentralizowanej administracji publicznej. Od 1 stycznia 1999 r. obowiązuje w Polsce trójszczeblowa struktura samorządu terytorialnego: samorząd gminny, samorząd powiatowy, samorząd województwa.

. Rada Ministrów posiada kompetencje w zakresie: KONSTYTUCJA RZECZPOSPOLITEJ POLSKI (DZ.U. Z 1997R. NR 78, POZ. 483 ZE ZM.) Art. 164. [Gmina jako podstawowa jednostka samorządu] 1. Podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina. 2. Inne jednostki samorządu regionalnego albo lokalnego i regionalnego określa ustawa. 3. Gmina wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego nie zastrzeżone dla innych jednostek samorządu terytorialnego. Art. 165. [Podmiotowość prawna jednostek samorządu terytorialnego] 1. Jednostki samorządu terytorialnego mają osobowość prawną. Przysługują im prawo własności i inne prawa majątkowe. 2. Samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej. Zgodnie z art. 4 ust. 1 u.s.g . Rada Ministrów posiada kompetencje w zakresie: 1. tworzenia, łączenia, dzielenia i znoszenia gmin oraz ustalania ich granic 2. Nadawania gminom lub miejscowościom statusu miasta oraz ustalania jego granic 3. Ustalaniai zmieniania nazw gmin oraz siedzib ich władz. Powyższe czynności Rada Ministrów dokonuje w drodze rozporządzenia

PODSTAWY PRAWNE PODZIAŁU TERYTORIALNEGO Konstytucja Rzeczpospolitej Polski (Dz.U. z 1997r. Nr 78, poz. 483 ze zm.) Ustawa o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (Dz.U. z 1998r. Nr 96, poz. 603 ze zm.) Ustawa o samorządzie terytorialnym (Dz.U. z 1990r. Nr 16, poz. 95) Ustawa o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2015r., poz. 1515 ze zm.) Ustawa o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2015r., poz. 1445 ze zm.) Ustawa o samorządzie województwa (t.j. Dz.U. z 2015r., poz. 1392 ze zm.) Ustawa o związkach metropolitalnych (Dz.U. z 2015r., poz. 1890) Ustawa o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych (Dz.U. z 2003r. Nr 166, poz. 1612 ze zm.)

Od 1 stycznia 2017 r. zmiany w podziale terytorialnym kraju Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2016 r. poz. 1916), wprowadza modyfikacje w podziale terytorialnym Polski, które wejdą w życie 1 stycznia 2017 r. Głównym celem omawianego rozporządzenia jest wprowadzenie modyfikacji do rejestru TERYT, wynikających z opublikowania rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lipca 2016 r. w sprawie ustalenia granic niektórych gmin i miast, nadania niektórym miejscowościom statusu miasta oraz zmiany nazwy gminy (Dz. U. poz. 1134). Zmiany w podziale terytorialnym kraju, wejdą w życie w dniu 1 stycznia 2017 r. Wśród samorządów które obejmie wspomniana modyfikacja znajdują się gminy: Jastarnia, Rejowiec, Wąbrzeźno, Mielno, Opatówek czy Morawica. Przekształcenia będą dotyczyć zmiany charakteru jednostek z miejskiego (jedna gmina) i wiejskiego (cztery gminy) na miejsko-wiejski oraz zmianę nazwy jednej gminy. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2016 r. poz. 1916

Zmiany w podziale administracyjnym kraju od 2022 roku! Wówczas kreowane odgórnie zmiany w podziale administracyjnym pojawiłyby się od roku 2022.. A przecież w 2035 roku będziemy mieli w Polsce: ponad 800 gmin o liczbie mieszkańców poniżej 5 tys., blisko 100 powiatów, w których mieszkać będzie mniej niż 50 tys. ludzi oraz 4 województwa o populacji poniżej miliona osób. Nie można tych samorządów zostawić samych z problemami demograficznymi, społecznymi, gospodarczymi, ekonomicznymi itd. Jedynym sposobem na rozwiązania tych problemów nie może też być administracyjne połączenie jednostek samorządowych. Ale też nie można unikać dyskusji na ten temat.