Buddyzm Czas powstania: ok. 500r. p.n.e Święte pisma: sutry

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Publiczne Gimnazjum Katolickie im. św. Stanisława Kostki
Advertisements

Dzieje świętego Franciszka
Zróżnicowanie religijne na świecie
Religie świata - Buddyzm
ISLAM RELIGIĄ ŚWIATOWĄ
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Postawy filozoficzne. Ascetyzm.
Święta.
Biblia księgą Boga i ludzi
JAPONIA-日本 SIOSTRY OPATRZNOśCI BOżEJ.
OKREŚLENIA PISMA ŚWIĘTEGO
Religie Świata Buddyzm
To szklana bryła rozszczepiająca światło białe
BUDDA i KONFUCJUSZ Porównanie.
Buddyzm Religie świata –
Chińskie katechezy, D. Klejnowski-Różycki (red.), Warszawa-Zabrze 2012
Chińskie katechezy, D. Klejnowski-Różycki (red.), Warszawa-Zabrze 2012
Małgorzata Trzcielińska
Chińskie katechezy, D. Klejnowski-Różycki (red.), Warszawa-Zabrze 2012
Liturgia, a Charyzmat Światło-Życie
Chrześcijaństwo a religie Chin
Autor: -Kamil Kowalówka
Oświecenie Ludzie zaczęli badać świat metodami naukowymi. Nie korzystali z prawd religijnych . Swoje osiągnięcia przekazywali innym ludziom. Celem było.
Być sobą wobec Boga - MODLITWA
Jan Paweł II WIELKI.
TOTUS TUUS – „Cały twój”
Słowo Życia Wrzesień 2013.
Hinduizm Określenie zbiorcze na grupę wierzeń religijnych, wyznawanych głównie na Półwyspie Indyjskim.
Słowo Życia Sierpień 2011 "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" (Hbr 10,9).
BUDDYZM.
8. Człowiek jednością ciała i duszy – „dwa w jednym”
A D W E N T TO ZNACZY P R Z Y J Ś C I E.
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
100-lecie Szpitala w Lambaréné
SŁOWO ŻYCIA Marzec 2014 "Jeśli będziecie zachowywać moje przykazania, będziecie trwać w miłości mojej, tak jak Ja zachowałem przykazania Ojca mego i.
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Święta w Polsce Jakub Kasperek Kl. 1F.
1. Czasy kiedy człowiek nie potrafił jeszcze mówić
Komunikacja.
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
26. Spieszmy się kochać ludzi – „Nie zabijaj”
RENESANS KAROLIŃSKI.
Metody komunikacji ludzi
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
Metody komunikacji.
Buddyzm.
Buddyzm Dawid Krawczyk 1LOa. Kim był Budda? Tak naprawdę nazywał się Siddhartha Gautama.
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
ISLAM Przewodnik po religii.
Kyrie elejson - Chryste elejson, Kyrie elejson Chryste usłysz nas - Chryste wysłuchaj nas Ojcze z nieba Boże - zmiłuj się nad nami Synu Odkupicielu świata.
Jezus Chrystus żyje i działa w Kościele
Buddyzm.
DOJRZAŁOŚĆ Dojrzałość to w pierwszym skojarzeniu posiadanie odpowiednich cech typowych dla organizmu, który zakończył już proces rozwoju. Na przykład.
MAŁY KATECHIZM Przykazania kościelne Dziesięć przykazań Bożych
Św. Franciszek Tomasz Mikuczewski III d.
Buddyzm 1.
POKUTA – POST - NAWRÓCENIE
BUDDYZM.
WIZJA RAJU W BUDDYŹMIE.
Islam 1.
Islam.
Indie i Chiny.
SATANIZM Jest to termin określający przekonania i ideologie, charakteryzujące się wierzeniami związanymi z Szatanem lub filozofią akcentującą opozycyjną.
Prezentacja o buddyzmie
Obrazy raju w głównych tradycjach religijnych
Wiersze na Dzień Dobrego Słowa
Stworzenie świata Agata Denkowska i Antonina Dulak.
Buddyzm.
Zapis prezentacji:

Buddyzm Czas powstania: ok. 500r. p.n.e Święte pisma: sutry liczba wyznawców: ok. 450 mln Założyciel: Budda Siakjamunii Główne założenia: Cztery Szlachetne Prawdy Poglądy na życie po śmierci: Reinkarnacja – wszystkie istoty rodzą się ponownie, w zależności od postępowania za życia przechodząc na wyższy lub niższy poziom egzystencji. Cel i droga do jego osiągnięcia: Osiągnięcie oświecenia, zakończenie cyklu ponownych narodzin i śmierci i osiągnięcie nirwany. Sposób osiągnięcia zależy od tradycji Główne rytuały : medytacja, tantra Święte pisma: sutry

Kim był Budda ? Właściwie nazywał się Siddhartha Gautama z rodu (klanu, plemienia) Śakjów. Większość historyków przyjmuje, że żył w latach 563-483 p.n.e. Był synem Suddhodany – władcy jednego z królestw, leżących u podnóży Himalajów, na granicy dzisiejszego Nepalu i Indii i jego pierwszej żony, królowej Mahami. Urodził się w Lumbini. Zmarł w wieku ok. 80 lat.

Symbol Koło Dharmy jest ważnym symbolem buddyzmu. Odnosi się ono zarówno do koła życia składającego się z sześciu sfer egzystencji, czyli samsary kręgu narodzin i śmierci, świata cierpienia dukkha jak i do nauczania ośmiorakiej ścieżki Buddy Siakjamuniego, o którym mówi się, że puścił w ruch Koło DHARMY...."

Podział buddyzmu Hinajana (Mały Wóz) – najmniej rozpowszechniony w świecie, występujący głównie na Cejlonie i w Indochinach; skupia się on na życiu monastycznym, ogromną wagę przywiązując do filozofii oraz do ascezy. Mahajana (Wielki Wóz) – odmiana, która dzięki wielu swoim szkołom (np. Zen) jest najbardziej popularna na świecie. Dużo mniej rygorystyczna od Hinajany – zakłada, że każda żyjąca istota może osiągnąć stan buddy i dopuszcza skuteczne praktykowanie Drogi Środka w każdym, a nie tylko monastycznym, stanie. Wadżrajana (Diamentowy Wóz) – największy nacisk kładzie na techniki wizualizacyjne, praktyki magiczne oraz tantryczne. Rozwinęła się w Tybecie.

Tradycje i obrzędy Procesja w Tokio dla uczczenia urodzin Buddy, którego symbolizuje widoczny w tyle biały słoń Vesak to jedno z najważniejszych świąt buddyjskich. Upamiętnia narodziny, oświecenie, śmierć Buddy i jego przejście do stanu nirwany. Dzień oświecenia Buddy

Szlachetna ośmiostopniowa ścieżka Szlachetna Ośmiostopniowa Ścieżka jest ścieżką praktyki. Przestrzeganie jej zaleceń i wskazań, zebranych w ośmiu regułach (stąd nazwa) ma prowadzić do całkowitego ustania cierpienia i – w konsekwencji – ostatecznego przejścia przebudzonej istoty z samsary do nirwany. Właściwy Pogląd – jest to poznanie Czterech Szlachetnych Prawd. Właściwe Postanowienie – to postanowienie wyrzeczenia się złej woli i odstąpienie od wyrządzania wszelkiej krzywdy Właściwe Słowo – to powstrzymanie się od kłamstwa, od mowy powodującej nieporozumienia między ludźmi ("dzielącej" mowy), obelżywej mowy, pustego gadania. Właściwy Czyn – to powstrzymanie się od zabijania, od kradzieży, od nieskromności. Właściwe Zarobkowanie – to powstrzymywanie się od zarobkowania przynoszącego szkodę innym istotom, takiego jak: handel bronią, żywymi istotami, odurzającymi napojami. Właściwy Wysiłek – to intencje i wysiłek, które nie pozwalają na powstawanie złych, a pozwalają na powstanie dobrych mentalnych właściwości. Właściwa Uważność – zachowanie uważności we wszystkim, co się przedsięwzięło. Właściwa Medytacja –- dążenie do osiągania stanów, w których znika "ego"

Święte księgi Dzieli się na : ,,Sutra Lotosu” ( X wiek) w języku chińskim. Nauka Buddy spisana została w I w. p.n.e w języku pali, jednym z dialektów środkowoindyjskich, a wcześniej, przez czterysta lat była przekazywana ustnie. Kanon palijski stanowi dużą bibliotekę. Dzieli się na : pitaka (kosze): "kosz dyscypliny zakonnej" (vinaja-pitaka) "kosz przypowieści" (sutta-pitaka) "kosz scholastycznej dogmatyki" (abdindhamma-pitaka) Dla poznania nauki Buddy najistotniejszy jest "kosz pouczeń, przypowieści".

Narządy i postawy modlitwy Kadzidło- wierni kadza Bogu, który jest w innym świecie a dym który się unosi do niego dojdzie Świeca- święty ogień, który płonie i przedłuża modlitwę po tym jak wierny opuści to miejsce, w którym się modlił Kwiaty- twór natury który pięknie pachnie Postawy: modlitewna postawa ręce złożone w jakimś symbolicznym znaku klęczki – postawa uniżoności przed królem, bogiem,posągiem medytacja-oznacza "bezwysiłkowe pozostawanie w tym co jest". Można wywołać to przez uspokojenie umysłu i utrzymywanie tego stanu, w którym naturalnie manifestuje się współczucie i mądrość. Inna technika polega na pracy z kanałami energetycznymi naszego ciała i wizualizowaniem form buddów. Najbardziej efektywną metodą jest stałe utożsamianie się z własną doskonałą naturą buddy. Modlitwa w miejscu narodzenia Buddy

Buddyzm na świecie

Bibliografia www.wikipedia.pl www.mahajana.net „Boso przez świat” Wojciech Cejrowski „ Buddyzm” www. buddyzm.biz.pl/ Wykonała: Sylwia Cymek kl. II LO „A”