Projekt Promocja zdrowia pracowników szkoły Realizacja w latach 2012-2015 Opracowanie: Ewa Wierzba, Iwona Andraszewicz Gimnazjum im. Józefa Piłsudskiego w Sierakowicach
OBSZARY, JAKIE WYBRALIŚMY DO REALIZACJI W CIĄGU TRZECH LAT TRWANIA PROJEKTU: Relacje interpersonalne Kondycja fizyczna Zdrowe odżywianie
KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z UCZESTNICTWA W PROJEKCIE
1. ZWIĘKSZENIE ŚWIADOMOŚCI, WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE WYBRANEJ TEMATYKI uświadomienie, jak wiele czynników wpływa na nasze zdrowie, samopoczucie, funkcjonowanie; wzrost przekonania, że zdrowie w dużym stopniu zależy od naszych osobistych decyzji i wyborów, których dokonujemy każdego dnia; wzbogacenie wiedzy na temat zdrowia i zdrowego stylu życia; lepsze poznanie zespołu, z którym pracujemy; wymiana informacji i dzielenie się doświadczeniami z innymi szkołami; doskonalenie umiejętności planowania .
Zwiększenie aktywności fizycznej 2. ZMIANY W STYLU ŻYCIA Zwiększenie aktywności fizycznej Motywowanie innych
Zdrowe odżywianie wprowadzenie zdrowych przekąsek w czasie spotkań integracyjnych i rad pedagogicznych; opracowanie broszurki z własnymi przepisami na domowe przetwory; wprowadzenie zmian w sposobie żywienia członków rodziny; zwrócenie większej uwagi na to, co jemy; staranniejsze dobieranie produktów żywnościowych.
Przywiązywanie większej wagi do dbałości o zdrowie psychiczne wprowadzenie w życie umiejętności radzenia sobie ze stresem, które zdobyliśmy na szkoleniach z tego zakresu; szczegółowe zaplanowanie kalendarza roku szkolnego uwzględniającego w nim wszystkie terminy spotkań i czas ich trwania; usprawnienie przepływu informacji; wspieranie się w sytuacjach trudnych, pomoc koleżeńska, akcje charytatywne. Mam problem z wprowadzeniem kropek!.I słowo STRES STRES
Podejmowanie systematycznych badań profilaktycznych prowadzenie akcji informacyjnych w formie rozprowadzania ulotek; „Przypominajki” informujące o sposobie wykonywania samobadania –rak piersi.
Podjęcie próby zerwania z nałogiem palenia papierosów
3. POPRAWA RELACJI INTERPERSONALNYCH W SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ zmotywowanie pracowników do wspólnych spotkań i wyjazdów integracyjnych; uwzględnienie obecności pracowników niepedagogicznych na posiedzeniach rad szkoleniowych; poprawa relacji między pracownikami pedagogicznymi i niepedagogicznymi.
4. NOWE ZNAJOMOŚCI I WYMIANA DOŚWIADCZEŃ W GRUPIE PROJEKTOWEJ Poznanie wielu nowych ludzi. Poznanie przykładów dobrych praktyk. Uczestniczenie w ciekawych zajęciach. Inspiracja do podejmowania kolejnych działań w zakresie poprawy samopoczucia pracowników szkoły.
5. ZMIANY SYSTEMOWE Wprowadzenie zmiany w regulaminie rozdziału środków z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Uwzględnienie tematyki zdrowotnej w planowaniu rad szkoleniowych.
TRUDNOŚCI W REALIZACJI PROJEKTU
1. STOSUNEK PRACOWNIKÓW DO DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH Początkowy opór wynikający z poczucia obowiązku udziału „w kolejnym projekcie”. Brak czasu na udział w realizacji wspólnych przedsięwzięć spowodowany nadmiarem obowiązków zarówno w pracy jak i w domu. Wewnętrzny opór do robienia czegoś, co robią wszyscy. Przełamywanie własnych przyzwyczajeń i stereotypów. Problemy ze zdrowiem. Lęk przed oceną. Ograniczenia finansowe.
2. TRUDNOŚCI ZWIĄZANE Z REALIZACJĄ ZAPLANOWANYCH DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH wybór zadań, które byłyby interesujące dla wszystkich pracowników; zaplanowanie czasu działań w ramach projektu, tak aby pracownicy nie odczuwali tego jako dodatkowego obciążenia; brak finansów na realizację planowanych przedsięwzięć; wprowadzenie zmian w regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych; położenie placówki — wieś — ograniczone możliwości korzystania z usług zewnętrznych. Rozmoeszczenie
RADY DLA TYCH SZKÓŁ, KTÓRE CHCIAŁYBY WPROWADZIĆ PROJEKT W SWOJEJ SZKOLE
Pozytywnie nastaw się do projektu, nie zrażaj się trudnościami! Bądź cierpliwy! Bądź wiarygodny!
2. Szukaj entuzjastów, pozyskuj sojuszników, angażuj dużą grupę, motywuj!
3. Wyznacz koordynatora, wspieraj go 3. Wyznacz koordynatora, wspieraj go! Zadbaj o właściwy przepływ informacji!
4. Wykonaj wstępną dobrą diagnozę, uważnie słuchaj innych!
5. Wspólnie wybierajcie problem priorytetowy, przygotujcie plan z konkretnymi, realnymi działaniami dostosowanymi do potrzeb i możliwości grupy oraz pracowników! Małymi krokami dążcie do celu!
6. Angażuj się osobiście, nie bój się zmian 6. Angażuj się osobiście, nie bój się zmian! Nie zrażaj się niepowodzeniami! SUKCES
TYTUŁEM PODSUMOWANIA Dziękuję Udział w projekcie: dał nam możliwości lepszego poznania osób, z którymi pracujemy, zwiększył motywację pracowników do dbania o zdrowie, pozwolił zauważyć problemy i mobilizował do tego, by wspólnie podejmować, działania zmierzające do ich rozwiązania, był impulsem do podejmowania wspólnych działań pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych, zmobilizował nas do wprowadzenia zmian systemowych. Mimo, że ten projekt w naszej szkole się zakończył, nadal realizujemy działania związane z promocją zdrowia pracowników, szukając sojuszników i entuzjastów. Dziękuję