Metody i formy pracy z 6l w klasie I

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
Advertisements

który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
ZESPÓŁ SZKÓŁ W ZAWOI WILCZNEJ im. Ks. Kardynała Karola Wojtyły
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze:
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Rośnie nowe pokolenie, które zmieni świat
Dojrzałość szkolna dziecka
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Metoda projektu a kompetencje kluczowe w społeczeństwie opartym na wiedzy Koprzywnica, 6 czerwca 2013 r.
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bronisława Malinowskiego w Woli
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
Im wcześniej dziecko rozpocznie naukę, tym ma większą szansę na rozwój swoich uzdolnień i umiejętności lub diagnozę i pomoc w problemach rozwojowych. Szkoła.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
z Oddziałami Integracyjnymi
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
Innowacja pedagogiczna
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Piwodzie z Filią w Cetuli
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Talent jest darem uniwersalnym, ale potrzeba wielkiej odwagi, żeby go wykorzystać. Nie bój się być najlepszy.
Małe dziecko w systemie edukacji
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Warszawa, 26 sierpnia 2015 r.. Cel badania jakościowego SALA – katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym jest efektem.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Metody i formy pracy z 6l w klasie I czyli na podstawie czego i jak organizować edukację dziecka młodszego w szkole?

Motto „Ludzie uczą się mądrości nie z książek, lecz z nieba, ziemi, dębów i buków; To oznacza, że muszą uczyć się poznawać rzeczy same w sobie, a nie świadectwo i obserwacje poczynione przez innych o rzeczach”. Comenius

Zanim o metodach.... Ważne pytania Ważne twierdzenia

Ważne pytania: Jak myślisz … po co uczeń idzie do szkoły? po co Ty idziesz? PO CO JEST SZKOŁA?

czy raczej będziemy wspierać naukę Ważne pytania: czy chcemy przygotowywać młodych Polaków do roli kreatywnych, innowacyjnie myślących twórców czy raczej będziemy wspierać naukę „po śladzie” i nagradzać tych, którzy potrafią powielać znane schematy i najlepiej się dostosować?

Czy celem edukacji jest wychowanie ludzi umiejących wyrażać własne, Ważne pytania Czy celem edukacji jest wychowanie ludzi umiejących wyrażać własne, czy cudze myśli?

Czy szkoła ma ograniczać się do przekazywania informacji, Ważne pytania Czy szkoła ma ograniczać się do przekazywania informacji, czy powinna również rozwijać kreatywność, umiejętność pracy w grupie, zdolność wyszukiwania i selekcji informacji?

Ważne pytania Czy chcemy rozwijać u uczniów jedynie tzw. twarde kompetencje, które łatwo sprawdzić za pomocą testów, czy również te miękkie, o które coraz głośniej dopominają się pracodawcy?

czy uczeń rozwinął w szkole swoje zainteresowania Ważne pytania Czy miarą sukcesu edukacyjnego powinna być liczba zdobytych na teście punktów, czy raczej to, czy uczeń rozwinął w szkole swoje zainteresowania i zachował chęć do nauki?

Jak uczy się dziecko – czyli 6latek? Ważne pytania Jak uczy się mózg? Jak uczy się dziecko – czyli 6latek? „Konia można doprowadzić do wodopoju, ale napić się musi on już sam” „Mózgu nie można zmusić do nauki”

„Nie można przekazywać wiedzy i umiejętności bezpośrednio Ważne twierdzenia: „Nie można przekazywać wiedzy i umiejętności bezpośrednio do czyjegoś umysłu, są one i powinny być wynikiem własnej aktywności uczących się”. (teoria konstruktywizmu)

jeśli chce rozwijać odpowiedzialnych Ważne twierdzenia szkoła jeśli chce rozwijać odpowiedzialnych i kreatywnych młodych ludzi, musi pozwolić im odkrywać, eksperymentować, projektować i tworzyć, wynurzyć się z kultury błędu.

ale jeszcze inne talenty, które związane są między innymi Ważne twierdzenia Człowiek to nie tylko umiejętności posługiwania się językiem i liczenia, ale jeszcze inne talenty, które związane są między innymi z ekspresją artystyczna, muzyczną czy ruchową. (Howard Gardner Teoria inteligencji wielorakich)

Indywidualizacja „Różnorodność jest skarbem ludzkości” A.Toffler Uwzględnianie w działaniach pedagogicznych profilu inteligencji zapewnia każdemu dziecku poczucie sukcesu w jakiejś dziedzinie = podwyższona samoocena, zaangażowanie, motywacja, potrzeba rozwoju poznawczego.

Ważne twierdzenia „…nie uda się indywidualizować ani dostosowywać czegokolwiek do dziecka bez diagnozy wstępnej jego kompetencji, która następnie wymusi zróżnicowanie materiałów dydaktycznych przeznaczonych dla poszczególnych uczniów; nie da się także traktować ich podmiotowo przy stosowaniu jednego podręcznika dla wszystkich”. Dorota Klus-Stańska „Sensy i bezsensy w edukacji wczesnoszkolnej”

„Aby uczeń nigdy nie był narażony na konieczność uczenia się tego, Ważne twierdzenia „Aby uczeń nigdy nie był narażony na konieczność uczenia się tego, co już potrafi i zna oraz tego, co jest daleko poza SNR”. Dorota Klus-Stańska „Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej”

Ważne twierdzenia przejście dziecka z przedszkola do szkoły to trudny moment. Próg. - nowe otoczenie, zadania, wymagania, obowiązki, dobry start w szkole kształtuje stosunek do szkoły i nauczycieli często na całe życie: udany – motywacja, sukcesy, rozwój.. nieudany – trudności, brak motywacji, niepowodzenia, wyuczona bezradność, agresja..

6 latek w szkole… Na fotografii M. Montessori

6 latek w szkole - Jaki jest? Jeszcze silna potrzeba aktywności zabawowej, opartej na: wewnętrznej motywacji poznawczej głębokim zainteresowaniu przedmiotem/ zjawiskiem atrakcyjności działań, ciekawość (emocja), radość możliwości manipulacji, ruchu, doświadczania, eksperymentowania „Doświadczenie towarzyszy nam przez całe życie, jednak jest dominującą formą poznawania świata w okresie dzieciństwa” (A. Brzezińska)

Jeśli.... to.... czyli o metodach w pracy z dzieckiem 6 letnim Jakie najlepsze? uwzględniające specyfikę uczenia się dziecka 6 letniego odpowiadające indywidualnym potrzebom i możliwościom dziecka dające szansę skutecznego przyswajania wiedzy/ osiągania sukcesu Zróżnicowane!

Formy organizacyjne i metody PRESJA czy OFERTA? Rys. D. Waloszek

Zalecane formy organizacyjne praca w grupach, zespołach (rzadziej frontalna) Zabawy, gry wycieczki warsztaty w środowisku Nie „ukrzesłowienie”

Zalecane metody (techniki) Aktywizujące – angażujące umysł i emocje np. Metoda projektu Metoda projektowania okazji edukacyjnych Techniki: mapy mentalne burza mózgów

Wspierające naukę czytania i pisania np. Zalecane metody Wspierające naukę czytania i pisania np. Metoda Dobrego Startu (M. Bogdanowicz) Wspierające edukację matematyczną gry (z kostką, planszowe, origami, tangramy)

„Jeśli dziecko nie uczy się w sposób w jaki nauczasz, Zamiast podsumowania „Jeśli dziecko nie uczy się w sposób w jaki nauczasz, wtedy musisz nauczać je w ten sam sposób w jaki się uczy”. Rita Dunn Nie będzie możliwe, aby nauczyciel powiedział - nauczyłem ich dobrze, ale on/ona nie potrafi posiąść tej wiedzy.

do potrzeb i możliwości swojej „klasy” Zamiast podsumowania Czego uczyć, kiedy, jakimi metodami to decyzja (odpowiedzialna) nauczyciela. Nauczyciel: odważna postawa spojrzenia na swoją pracę (refleksyjny), znający (diagnoza) możliwości i potrzeby uczniów, budujący własną praktykę, wykorzystujący dostępną wiedzę o metodyce do potrzeb i możliwości swojej „klasy”

Dziękuję za uwagę  Janina Huterska-Górecka W prezentacji wykorzystano zdjęcia i fragmenty tekstów dostępne w Internecie oraz zasoby własne.