Konsekwencje dla Powiatu Zielonogórskiego wynikające z połączenia Gminy Zielona Góra z Miastem 6 grudnia 2013 rok.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz.
Advertisements

Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
PROPOZYCJE STAWEK PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH NA 2013.
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
XXI Sesja Rady Gminy 18 styczeń 2005r.. Budżet Gminy Oleśnica na 2005 rok.
Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta Tychy
Jarosław Hermaszewski Skarbnik Gminy
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Wydział Rozwoju i Promocji Miasta Urząd Miasta Bolesławiec Informacja o wykonaniu budżetu za 2012 r.
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
Dofinansowanie pobytu mieszkańców (umieszczonych na tzw
PROJEKT BUDŻETU POWIATU NA 2014 ROK Wieloletnia Prognoza Finansowa na lata Listopad 2013.
Nowe zasady podziału dotacji celowej przekazywanej jednostkom samorządu terytorialnego w rozdziale na realizację zadań z zakresu administracji rządowej.
Restrukturyzacja zobowiązań
Bank Gospodarstwa Krajowego dla miast XXXII Zgromadzenie Ogólne Związku Miast Polskich Poznań, 3-4 marca 2011 r. Tomasz Mironczuk Prezes Zarządu.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY BRUSY ZA 2009 ROK
Wieloletnia Prognoza Finansowa i PROJEKT BUDŻETU POWIATU NA 2012 ROK Listopad 2011.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Uchwała nr 7/14 Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strzelcach Krajeńskich z dnia 15 kwietna 2014r. W sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi.
BILANS ZAMKNIĘCIA ZADŁUŻENIE MIASTA RUDA ŚLĄSKA STAN ZADŁUŻENIA Z TYTUŁU KREDYTÓW, POŻYCZEK I OBLIGACJI NA DZIEŃ WYKONANIE NA
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Elbląg i Aglomeracja Elbląska
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Bydgoszczy
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Rynek obligacji 2015 Opole,
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
PRZYGOTOWAŁA MAŁGORZATA PAJEK ANALIZA WYKONANIA BUDŻETU GMINY KARCZEW ZA 2009 ROK.
X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów. Honorowy patronat Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego.
Projekt budżetu Gminy Miejskiej Chojnice 2016 r..
Finansowe skutki dla JST podniesienia kwoty wolnej od podatku PIT do 8000 zł.
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO NA ROK 2016
PROJEKT BUDŻETU 2016 R..
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Gmina Wyszków Sprawozdanie Finansowe za 2013 Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2013 rok
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Projekt budżetu 2003 Prezydent Miasta TYCHY. Projekt budżetu 2003 ogółem Projekt budżetu ogółem Pożyczki, kredyty, obligacje Projekt.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Procedura ograniczania deficytu a rozwój miast Ryszard Grobelny Prezydent Miasta Poznania.
Dług Miasta Gdańska w latach GDAŃSK, 24 WRZEŚNIA 2014r.
PROJEKT BUDŻETU GMINY NA 2016 ROK Sesja Rady Miejskiej w Czechowicach–Dziedzicach 29 grudzień 2015 r.
RATING Miasta Gdańska GDAŃSK, marzec Podwyższenie ratingu Miasta Gdańska - międzynarodowego długoterminowego dla waluty krajowej i zagranicznej.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
ROK BUDŻET POWIATU WEGROWSKIEGO NA 2015 R. UCHWALONO DNIA 30 GRUDNIA 2014 R. UCHWAŁĄ RADY POWIATU WEGROWSKIEGO NR III/25/2014.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY RANIŻÓW ZA 2015 ROK.
Do 15 listopada 2015r. Burmistrz Grodkowa ma obowiązek przedłożenia Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej projektu budżetu na 2016 rok Inicjatywa.
INFORMACJA z wykonania budżetu Gminy Czersk za I półrocze 2016 r. wraz z informacją o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej 1.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2009 GMINA ŚWIEBODZICE.
Informacja o stanie finansowym Gminy Mściwojów Budżet Gminy Mściwojów na 2010r. został uchwalony przez Radę Gminy Mściwojów w dniu 2 grudnia 2009r. uchwałą.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK
PROJEKT BUDŻETU POWIATU CHOJNICKIEGO NA ROK 2017
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
BUDŻET Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie Burmistrza Miasta Jarosławia z wykonania budżetu za 2016 r.
Budżet - Miasta Żyrardów
Sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Chojnickiego za 2016 rok
P r o j e k t Budżetu Gminy Grodków na rok 2017 Burmistrz Grodkowa.
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
Dochody i wydatki budżetu
Ministerstwo Finansów
WYKONANIE DOCHODÓW W I PÓŁROCZU 2017 ROKU , 45 zł
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
SKUTKI FINANSOWE ZMIANY SYSTEMU OŚWIATY.
Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2018 rok
Zapis prezentacji:

Konsekwencje dla Powiatu Zielonogórskiego wynikające z połączenia Gminy Zielona Góra z Miastem 6 grudnia 2013 rok

Powiat Zielonogórski jest największym powiatem na terenie województwa lubuskiego pod względem powierzchni, drugim w województwie pod względem liczby ludności i trzecim pod względem wielkości budżetu (biorąc pod uwagę wykonane dochody ogółem na dzień roku). Na terenie powiatu znajduje się 10 gmin. Bardzo bogatą, jak nie najbogatszą gminą Powiatu jest Gmina Zielona Góra. Na terenie gminy Zielona Góra mieszka osób, co stanowi 20% mieszkańców całego Powiatu Zielonogórskiego.

Podstawowe źródła dochodów bieżących, które Powiat straci w wyniku połączenia Gminy z Miastem: 1) udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych - w wyniku połączenia Gminy z Miastem Powiat straci zł, 2) dochody z tytułu sprzedaży usług o charakterze geodezyjnym i kartograficznym - w wyniku połączenia Gminy z Miastem Powiat straci zł,

3) wpływy z opłaty komunikacyjnej - w wyniku połączenia Gminy z Miastem Powiat straci zł, 4) dochody z tytułu administrowania nieruchomości Skarbu Państwa oddanych w użytkowanie wieczyste, - w wyniku połączenia Gminy z Miastem Powiat straci zł,

5) dochody z tytułu zajęcia pasa drogowego -w wyniku połączenia Gminy z Miastem Powiat straci zł, 6) udziały w podatku dochodowym od osób prawnych - w wyniku połączenia Gminy z Miastem Powiat straci zł,

W sytuacji połączenia Gminy z Miastem Powiat straci z ww. tytułów kwotę zł, co stanowi aż 8,6 % wykonanych przez Powiat w 2012 roku dochodów bieżących ( ,78 zł).

Jeżeli doszłoby do połączenia Gminy z Miastem wówczas w budżecie Powiatu ulegną zmniejszeniu wydatki bieżące w łącznej kwocie ,00 zł, co stanowi 0,66% wykonanych wydatków bieżących Powiatu Zielonogórskiego za 2012 roku ( zł), będą to przede wszystkim wydatki związane z bieżącym utrzymaniem dróg powiatowych na terenie Gminy Zielona Góra. Na terenie Gminy Zielona Góra znajduje się 46,069 km dróg powiatowych, co stanowi 11,4% ogółem km dróg na terenie powiatu.

Reasumując Powiat rocznie zaoszczędzi na wydatkach bieżących kwotę ,00 zł a aż rocznie straci dochodów bieżących. Utrata dochodów bieżących w każdym roku o kwotę zł może poważnie zagrozić funkcjonowaniu Powiatu Zielonogórskiego. Powiat Zielonogórski jak każdy samorząd posiada konkretne, wieloletnie zobowiązania wynikające z zaciągniętych kredytów długoterminowych i emisji obligacji komunalnych.

Z inwestycji zrealizowanych na terenie Powiatu korzystają mieszkańcy całego Powiatu, najbliższe dla każdego mieszkańca są oczywiście te, które wykonane zostały na drogach powiatowych. Najważniejsze inwestycje drogowe, które zostały zrealizowane w ostatnich latach tylko na terenie gminy Zielona Góra to: - modernizacja drogi powiatowej w m. Jeleniów na łączna kwotę zł, w tym środki z kredytu ,00 zł, - modernizacja drogi powiatowej Jeleniów-Niwiska na łączną kwotę zł, w tym środki z kredytu ,00 zł,

- przebudowa drogi powiatowej na odcinku Drzonków-Sucha (razem z ul. Słoneczną) na łączną kwotę ,00 zł, w tym środki z kredytu ,00 zł. Powiat na powyższe inwestycje wydatkował z budżetu kwotę ,00 zł, w tym ,00 pochodziło z kredytu, ,00 stanowiły środki własne Powiatu, pozostała kwota pochodziła ze środków zewnętrznych. Powiat na dzień r. posiadał zadłużenie w kwocie zł, co stanowi 40,30% wykonanych dochodów ogółem za 2012 rok.

Taki poziom zadłużenia przy posiadanym kształcie dochodów i wydatków bieżących spowoduje, że Powiat może mieć trudności z osiągnięciem indywidualnego wskaźnika zadłużenia o którym mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych, który po raz pierwszy będzie miał zastosowanie od rok i którego nie osiągnięcie powoduje to, że samorząd nie może uchwalić budżetu na kolejny rok, co w konsekwencji oznacza, że nie będzie mógł funkcjonować.

Rada Powiatu Zielonogórskiego w celu poprawy wskaźnika podjęła w dniu roku uchwałę o zmianie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu, w której przewidziana została restrukturyzacja długu Powiatu i odpowiednio zweryfikowana została struktura dochodów i wydatków, co spowodowało w konsekwencji osiągnięcie relacji o której mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych.

Wszystkie przeprowadzone działania poprzedzone zostały szczegółowymi analizami, które przeprowadzone zostały w oparciu o strukturę dochodów, którą Powiat posiadał na dzień roku, a więc bez uwzględnienia utraty dochodów bieżących rzędu zł rocznie. Powiat chce wywiązać się tylko z zobowiązań wynikających z dotychczas zawartych umów, w tym przede wszystkim na emisję obligacji. Przy tak znaczącej utracie dochodów będzie to trudne do zrealizowania.

Roczne uszczuplenie dochodów Powiatu w kwocie zł spowoduje również znaczne utrudnienia w obsłudze petentów, ponieważ władze Powiatu zmuszone będą wprowadzić duże oszczędności, które w konsekwencji przyczynią się do zmiany organizacji pracy i sposobu funkcjonowania Starostwa Powiatowego i jednostek organizacyjnych.

Dziękuję za uwagę Edyta Dwojak – Skarbnik Powiatu