TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Kpt. mgr inż. Maciej Hamerski Wydział Kontrolno-Rozpoznawczy Komenda Miejska PSP w Olsztynie Ocena zgodności wyrobów budowlanych przeznaczonych do ochrony.
Zasady szkolenia maszynistów
Jarosław Wróbel – Biuro Sprzedaży
ROMAN QUALITY SUPPORT - - cell:
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Samochody pożarnicze - walidacja wymagań
Analiza ogólna zmian w odniesieniu do każdego wyrobu objętego dopuszczeniem Postępowanie Jednostki Certyfikującej w zakresie wydanych świadectw dopuszczenia.
Nowelizacja Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów Informatycznych.
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY PSYCHOLOGII TRANSPORTU
Urządzenia dla osób niepełnosprawnych – nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne, doświadczenia związane z montażem i eksploatacją SEMINARIUM - Dźwigi, podesty,
Źródła prawa podatkowego
IV posiedzenie Grupy roboczej ds. energetyki
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
Zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z rozporządzenia REACH
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Załączniki do wniosku E l e m e n t y w y b r a n e Departament.
Międzynarodowe targi ochrony pracy, pożarnictwa i ratownictwa
producentów i importerów
Jest to jedna z najważniejszych dyrektyw tzw
Postulowane zmiany przepisów
Podatki Vat.
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
ROLE I ODPOWIEDZIALNOŚCI W PROCESIE DOPUSZCZENIA POJAZDÓW KOLEJOWYCH DO EKSPLOATACJI Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa.
DOPUSZCZANIE DO EKSPLOATACJI POJAZDÓW KOLEJOWYCH W ASPEKCIE MODERNIZACJI TABORU KOLEJOWEGO Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa.
Warszawa, dnia 12 grudnia 2014 r.
Rola i zadania jednostek oceniających zgodność w zakresie dyrektywy 2008/57/WE Urząd Transportu Kolejowego, Aleje Jerozolimskie 134, Warszawa.
KRAJOWY TRYB (ŚWIADECTWOWY) DOPUSZCZENIA DO EKSPLOATACJI POJAZDÓW KOLEJOWYCH Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa.
ZEZWOLENIA NA DOPUSZCZENIE DO EKSPLOATACJI POJAZDÓW KOLEJOWYCH ZGODNYCH I NIEZGODNYCH Z TSI Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie.
Nowe Zalecenia KE w sprawie dopuszczania do eksploatacji podsystemów strukturalnych i pojazdów kolejowych Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie.
Dopuszczenie do eksploatacji zmodernizowanych linii kolejowych – obowiązki na etapie projektowania Warszawa, 12 grudnia 2014 r. Urząd Transportu Kolejowego,
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa
System aktów prawodawczych
Korekcja, działania korygujące, działania zapobiegawcze
Urząd Dozoru Technicznego Warszawa Szczęśliwicka 34
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
Ministerstwo Transportu Jerzy Król
GŁÓWNY URZĄD MIAR ul. Elektoralna 2, Warszawa, tel , fax ,
MIGRACJA MIESZKAŃCÓW WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO W KONTEKŚCIE REALIZACJI ZADANIA ŚWIADCZENIA RODZINNE W RAMACH KOORDYNACJI SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Przewożenie osób w pojazdach Lublin, dnia 19 października 2015 roku.
ZAKŁAD RACHUNKOWOŚCI ROLNEJ PRZESTAWIANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO NA METODY PRODUKCJI EKOLOGICZNEJ mgr inż. Marcin Żekało.
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
Warszawa, Tytuł prezentacji Warszawa, Warszawa, 7 marca 2016 r. ZMIANA USTAWY O TRANSPORCIE KOLEJOWYM.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Warszawa, Tytuł prezentacji Warszawa, Warszawa, 7 marca 2016 r.
NAJWAŻNIEJSZE AKTY PRAWNE WYKONAWCZE DO USTAWY Z 29 SIERPNIA 1997 ROKU O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH.
PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Problematykę ochrony osób, mienia i informacji niejawnych normują:
Konstytucyjny system źródeł prawa
System aktów prawodawczych
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Warunki wstępne (ex ante) stan
RYNEK UBEZPIECZEŃ W POLSCE PODSTAWY PRAWNE
Co się zmienia w systemie ochrony danych osobowych w świetle RODO
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Rządowa administracja zespolona w administracji
Rudpol-OPA Sp. z o.o. BADANIA SPRZĘTU OCHRONNEGO DO PRAC POD NAPIĘCIEM W ŚWIETLE OBOWIĄZUJĄCYCH PRZEPISÓW
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Zapis prezentacji:

TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności mgr inż. Krzysztof Warmiński 23.03.2017 r.

Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności W zakresie oceny podsystemów kolejowych i ich składników swoje zadania wykonują poniżej wymienione jednostki jako strony trzecie: Jednostki notyfikowane Podmioty uprawnione Jednostki oceniające Jednostki organizacyjne Jednostki certyfikujące

Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności Jednostka notyfikowana jest organem odpowiedzialnym za ocenę zgodności lub przydatności do stosowania składników interoperacyjności oraz za prowadzenie procedur weryfikacji WE podsystemów.

Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności Podmiot uprawniony dokonuje weryfikacji pojazdu kolejowego niezgodnego z TSI, z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei przez sprawdzenie jego zgodności z wymaganiami określonymi w krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych.

Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności Jednostka oceniająca jest niezależną i kompetentną wewnętrzną lub zewnętrzną osobą, organizacją lub podmiotem, który przeprowadza badanie w celu ocenienia, na podstawie dowodów, zdolności systemu do spełnienia wymogów bezpieczeństwa, które się do niego stosują.

Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności Jednostka organizacyjna prowadzi działalność polegającej na wykonywaniu badań technicznych koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu, a także stwierdzenia zgodności z typem oraz wydaje certyfikaty zgodności typu i certyfikaty zgodności z typem.

Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności Jednostka certyfikująca to jednostka oceniająca zgodność jako strona trzecia, działająca w programach certyfikacji. Źródło: TDT

Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności Jednostki działają zgodnie z: Akredytacją i autoryzacją w zakresie odpowiadającym prowadzonej działalności; notyfikacją w odniesieniu do dyrektyw i innych aktów wykonawczych UE. udzielonym uprawnieniem w rozporządzeniu ministra właściwego ds. transportu; uprawnieniem udzielonym przez Prezesa UTK.

Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności Akredytacja stanowi potwierdzenie, że akredytowane jednostki oferujące badania, wzorcowania, certyfikację, inspekcję i weryfikację posiadają kompetencje techniczne i wykazują bezstronność, konieczne do sprawdzania zgodności wyrobów i usług z właściwymi normami krajowymi i międzynarodowymi.

Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności Jednostka Notyfikowana Dyrektywa 2008/57/WE: PN-EN ISO/IEC 17021, PN-EN ISO/IEC 17025, PN-EN ISO/IEC 17065, Jednostka Oceniająca Rozporządzenie UE 402/2013: PN-EN ISO/IEC 17020, Jednostka Organizacyjna Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie dopuszczenia do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych Podmiot Uprawniony Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie interoperacyjności systemu kolei

Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności Jednostka realizująca ocenę zapewnia: przeprowadzanie badań technicznych przez osoby posiadające wiedzę techniczną w zakresie odpowiednich rodzajów budowli, urządzeń albo pojazdów kolejowych podlegających badaniom technicznym i certyfikacji; że jest niezależna i bezstronna w stosunku do podmiotów bezpośrednio lub pośrednio związanych z procesem produkcji typów budowli, urządzeń albo pojazdów kolejowych podlegających badaniom technicznym i certyfikacji; przeprowadzanie badań technicznych przy użyciu niezbędnego sprzętu;

Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności Jednostki wykonują zadania w oparciu o wymagania zawarte w europejskim i krajowym prawodawstwie: Dyrektywie 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych. (Dz. U. U. E. L 164 z 30.4.2004 r. z późn. zm.) Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie. (Dz. U. W. E. L191 z 18.07.2008 r. z późn. zm.) Ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1727, z późn. zm.)

Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności Na podstawie ustawy o transporcie kolejowym Minister właściwy ds. transportu wydał w omawianym zakresie rozporządzenia wykonawcze: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 25 lutego 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei. (Dz. U. z 2016 r. , poz. 254)

Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 27 grudnia 2012 r. w sprawie wykazu właściwych krajowych specyfikacji technicznych i dokumentów normalizacyjnych, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei. (Dz. U. z 2013 r. poz. 43 )

Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności Lista określa specyfikacje techniczne i dokumenty normalizacyjne, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei dla podsystemu tabor oraz zgodność pojazdu kolejowego z polską siecią kolejową w tym zgodność charakterystyki technicznej i eksploatacyjnej pojazdu z infrastrukturą i stałymi instalacjami.

Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 13 maja 2014 r. w sprawie dopuszczenia do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych. (Dz. U. z 2014 r. , poz. 720 ) Źródło: ZNTK Paterek

Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych. (t. j. Dz. U. 2016 r. poz. 226) Źródło: własne

Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności W zakresie interoperacyjności systemu kolei w obecnym stanie prawnym w UE obowiązują m. in. przepisy dotyczące wybranych podsystemów: Rozporządzenie Komisji UE Nr 1299/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. dotyczące technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura” systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz. U. U. E L356 z 12.12.2014 r.) Rozporządzenie Komisji UE Nr 1304/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Tabor kolejowy — hałas”, zmieniające decyzję 2008/232/WE i uchylające decyzję 2011/229/UE (Dz. U. U. E. L356 z 12.12.2014 r.)

Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności Rozporządzenie Komisji UE Nr 1302/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Tabor — lokomotywy i tabor pasażerski” systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz. U. U. E L356 z 12.12.2015 r.) Rozporządzenie Komisji Nr 321/2013 z dnia 13 marca 2013 r. dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Tabor – wagony towarowe” systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz. U. U. E L104 z 12.04.2013 r. z późn. zm.)

Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności Rozporządzenie Komisji UE Nr 1303/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie aspektu „Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych” systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz. U. U. E. L356 z 12.12.2014 r.) Źródło: ZNTK Paterek

Rola i zadania jednostek w procesie oceny podsystemów kolejowych Normy zharmonizowane na mocy prawodawstwa harmonizacyjnego Unii ogłoszone w Komunikacie Komisji w ramach wdrażania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie (Dz. U. U. E C249 z 8.7.2016 r.)

Rola i zadania jednostek w procesie oceny podsystemów kolejowych Normy zharmonizowane na mocy prawodawstwa harmonizacyjnego ogłoszone w Obwieszczeniu Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego z dnia 2 lutego 2017 r. w sprawie wykazu norm zharmonizowanych (M. P. z 2017 r., poz. 253)

Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności Decyzja Komisji 2010/713/UE z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie modułów procedur oceny zgodności, przydatności do stosowania i weryfikacji WE stosowanych w technicznych specyfikacjach interoperacyjności przyjętych na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE. (Dz. U. W. E L139 z 26.05.2011 r.) Źródło: własne

Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności Rozporządzenie Komisji UE Nr 402/2013 z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka i uchylające rozporządzenie (WE) nr 352/2009 (Dz. U. U. E. L121 z 3.5.2013 r. z późn. zm.) Źródło: ANSF