Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Rudpol-OPA Sp. z o.o. BADANIA SPRZĘTU OCHRONNEGO DO PRAC POD NAPIĘCIEM W ŚWIETLE OBOWIĄZUJĄCYCH PRZEPISÓW 2018-09-22.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Rudpol-OPA Sp. z o.o. BADANIA SPRZĘTU OCHRONNEGO DO PRAC POD NAPIĘCIEM W ŚWIETLE OBOWIĄZUJĄCYCH PRZEPISÓW 2018-09-22."— Zapis prezentacji:

1 Rudpol-OPA Sp. z o.o. BADANIA SPRZĘTU OCHRONNEGO DO PRAC POD NAPIĘCIEM W ŚWIETLE OBOWIĄZUJĄCYCH PRZEPISÓW

2 Bezpieczeństwo i zdrowie pracowników w świetle przepisów obowiązujących w UE
Dyrektywa 89/391/EWG Wprowadzenie środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy Pracodawca w zakresie swoich obowiązków zobligowany jest do przedsięwzięcia środków niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników, włącznie z zapobieganiem zagrożeniom związanym z wykonywaniem czynności służbowych Czynnikiem gwarantującym bezpieczeństwo jest stosowanie narzędzi bezpośrednio przeznaczonych do charakteru wykonywanych prac połączone z wykorzystaniem odpowiednich środków ochrony Zgodnie z obowiązującymi w Unii Europejskiej przepisami dotyczących wprowadzenia środków poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy (dyrektywa 89/391/EWG [1] ), pracodawca w zakresie swoich obowiązków zobligowany jest do przedsięwzięcia środków niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników, włącznie z zapobieganiem zagrożeniom związanym z wykonywaniem czynności służbowych. Jednym z takich przedsięwzięć jest adaptacja procesów stosowanych do potrzeb indywidualnych, w szczególności z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania miejsca pracy, wyboru narzędzi pracy i doboru metody pracy w celu zredukowania niekorzystnego wpływu na stan zdrowia czynności roboczych.

3 Bezpieczeństwo i zdrowie pracowników w świetle przepisów obowiązujących w UE
Dyrektywa 89/656/EWG Minimalne wymagania w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników korzystających z wyposażenia ochronnego Indywidualne wyposażenie ochronne powinno być używane w sytuacjach, gdy nie można uniknąć zagrożeń bądź nie można ich wystarczająco ograniczyć za pomocą technicznych środków ochrony zbiorowej lub za pomocą środków, metod lub procedur organizacji pracy Ochrona przed porażeniem prądem elektrycznym całego ciała lub jego części przed skutkami działania prądu elektrycznego powinna właściwie izolować użytkownika przed napięciem, na które może być narażony w najbardziej niekorzystnych warunkach. Środki ochrony muszą być tak dobrane, zaprojektowane lub połączone, aby zapewniały jak najmniejszy przepływ prądu, przez powłokę ochronną. Zgodnie z obowiązującymi w Unii Europejskiej przepisami dotyczących wprowadzenia środków poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy (dyrektywa 89/391/EWG [1] ), pracodawca w zakresie swoich obowiązków zobligowany jest do przedsięwzięcia środków niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników, włącznie z zapobieganiem zagrożeniom związanym z wykonywaniem czynności służbowych. Jednym z takich przedsięwzięć jest adaptacja procesów stosowanych do potrzeb indywidualnych, w szczególności z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania miejsca pracy, wyboru narzędzi pracy i doboru metody pracy w celu zredukowania niekorzystnego wpływu na stan zdrowia czynności roboczych.

4 Bezpieczeństwo i zdrowie pracowników w świetle przepisów obowiązujących w UE
Dyrektywa 89/686/EWG Zbliżenie ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wyposażenia ochrony osobistej Środki ochrony indywidualnej (ŚOI) – kategoria III, to środki chroniące przed zagrożeniami elektrycznymi, niebezpiecznym napięciem, lub takie, które są używane jako izolatory przy pracach pod „wysokim napięciem”. ŚOI przeznaczone do pracy przy instalacjach elektrycznych, które mogą być pod napięciem powinny posiadać: kartę informacyjną producenta, odpowiednie oznakowanie wskazujące klasę lub odpowiadające jej napięcie robocze, datę produkcji i numer seryjny oraz miejsce na powłoce ochronnej do wprowadzenia dat okresowych badań i kontroli Zgodnie z obowiązującymi w Unii Europejskiej przepisami dotyczących wprowadzenia środków poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy (dyrektywa 89/391/EWG [1] ), pracodawca w zakresie swoich obowiązków zobligowany jest do przedsięwzięcia środków niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników, włącznie z zapobieganiem zagrożeniom związanym z wykonywaniem czynności służbowych. Jednym z takich przedsięwzięć jest adaptacja procesów stosowanych do potrzeb indywidualnych, w szczególności z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania miejsca pracy, wyboru narzędzi pracy i doboru metody pracy w celu zredukowania niekorzystnego wpływu na stan zdrowia czynności roboczych.

5 Harmonizacja przepisów obowiązujących w UE Ogólne założenia dyrektyw UE
Dyrektywy harmonizują tylko zasadnicze wymagania, natomiast szczegóły techniczne zawarte są w odpowiednich, zharmonizowanych normach europejskich EN, których stosowanie nadal jest dobrowolne Podstawową zasadą obecną w każdej dyrektywie jest założenie, że dany produkt spełnia zasadnicze wymagania bezpieczeństwa, i w związku z tym może być wprowadzony na rynek, jeżeli produkowany jest według norm technicznych, które: - są normami zharmonizowanymi, tzn. normami europejskimi EN przyjętymi przez jedną z europejskich instytucji normalizacyjnych (CEN/CENELEC/ETSI) na podstawie mandatu Komisji Europejskiej, - ich symbole zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, W przypadku braku norm zharmonizowanych mogą być pod pewnymi warunkami stosowane normy krajowe Z dyrektywami nowego podejścia skojarzone są normy zharmonizowane, jednak nie obejmują one całego produkowanego sprzętu ochronnego do prac pod napięciem. Czasami normy istnieją i nie są zharmonizowane z żadną dyrektywą np. norma na drążki izolacyjne. Zdarzają się obszary nienormowane, wtedy obowiązuje ustawa o systemie zgodności oraz wiedza i praktyka inżynierska jak np. w przypadku wskaźników dla energetyki kolejowej, tramwajowej oraz innego specjalistycznego sprzętu elektrycznego ochrony indywidualnej przeznaczonego do użytku na statkach oraz w samolotach, który spełnia wymagania bezpieczeństwa ustalone przez jednostki międzynarodowe, w skład których wchodzą państwa członkowskie. - zostały przeniesione do systemu norm krajowych przynajmniej jednego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

6 Harmonizacja przepisów obowiązujących w UE
Zasady nowego i globalnego podejścia wprowadza w Polsce ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. O systemie oceny zgodności W UE przyjęto ogólną zasadę, że indywidualne wyposażenie ochronny osobistej powinno być używane w sytuacjach, gdy nie można uniknąć zagrożeń lub nie można ich wystarczająco ograniczyć Pracodawca zobligowany jest więc do zapewnienia, aby sprzęt roboczy, w tym izolacyjny sprzęt ochronny, który może być narażony na działanie warunków powodujących stopniowe jego zniszczenie lub degradację parametrów technicznych podlegał: - kontrolom okresowym oraz w miarę potrzeby, badaniom wykonywanym przez właściwe „osoby”, w rozumieniu ustawodawstwa krajowego i/lub praktyk krajowych, celem zapewnienia, że są utrzymane warunki ochrony zdrowia i bezpieczeństwa, a ich pogorszenie może być wykryte i usunięte we właściwym czasie - kontrolom specjalnym przeprowadzanym za każdym razem, gdy zaszły wyjątkowe okoliczności, które mogą narazić bezpieczne użytkowanie sprzętu roboczego, takie jak modyfikacje wykonywanych prac, wypadki, zjawiska naturalne lub przedłużone okresy przestoju. Stan wdrożenia do prawa polskiego – zasady funkcjonowania systemu oceny zgodności z zasadniczymi i szczegółowymi wymaganiami dotyczącymi wyrobów – zasady działania systemu kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla środków ochrony indywidualnej (Dz. U. nr 259 z 2005 poz. 2173) zm. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 17 września 1999 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy urządzeniach i instalacjach energetycznych (Dz. U. z 1999 r. Nr 80, poz. 912)

7 Czasookresy ważności badań sprzętu ochronnego do prac pod/przy napięciu
Dyrektywa 89/686/EWG załącznik II pkt. 3.8 – „Podstawowe wymagania bezpieczeństwa i ochrony zdrowia” – określa ogólne wymogi ochrony, jakie powinny spełniać te ŚOI, a także narzuca obowiązek ich okresowej kontroli w okresie użytkowania . Częstotliwość badań okresowych określona powinna być w „Karcie informacyjnej producenta” stanowiącej integralną część ŚOI. Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 17 września 1999 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy urządzeniach i instalacjach energetycznych (Dz. U. z 1999 r. Nr 80, poz. 912) w §16 pkt.2 „narzędzia pracy i sprzęt ochronny powinny być poddawane okresowym próbom w zakresie ustalonym w Polskich Normach lub w dokumentacji producenta” PGiG w załączniku 4 Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzenia ruchu oraz specjalistycznego zabezpieczenia przeciwpożarowego w podziemnych zakładach górniczych pkt określono czasookresy badań sprzętu ochronnego Zalecenia normatywne: Rękawice z materiału izolacyjnego PN-EN 60903:2006 ;(co 6 miesięcy), Obuwie elektroizolacyjne do prac przy instalacjach niskiego napięcia PN-EN 50321:2002; (co 12 miesięcy), Dywaniki i chodniki PN-EN 61111:2009; (co 12 miesięcy).

8 System oceny zgodności oraz kontroli wyrobów
OCENA KOMPETENCJI AKREDYTACJA OCENA ZGODNOŚCI JEDNOSTYKI CERTYFIKUJĄCE GOSPODARKA LABORATORIA BADAWCZE JEDNOSTKI INSPEKCYJNE OCENA SPÓJNOŚCI POMIAROWEJ LABORATORIA WZORCUJĄCE NARODOWY INSTYTUT METROLOGICZNY

9 System oceny zgodności oraz kontroli wyrobów
Laboratorium badawcze, jako element systemu badań i certyfikacji wyrobu stanowi często „stronę trzecią” i pełni funkcje: - Jednostki niezależnej stwierdzającą spełnienie wymagań przedmiotowej normy i dyrektywy związanej, która dotyczy danego SOPP , - Jednostki stwierdzającej zgodność parametrów funkcjonalnych z kartą katalogową/instrukcją użytkowania SOPP będącego w eksploatacji LABORATORIA BADAWCZE

10 Kompetencje techniczne
Laboratorium Badawcze do wykonywania czynności w zakresie oceny zgodności (badania) musi posiadać kompetencje. Przepisy prawa międzynarodowego określają, jako międzynarodowy standard w zakresie zarządzania jakością w laboratorium badawczym i wzorcującym normę PN-EN ISO/IEC 17025:2005 „Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących”. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) NR 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (rola i funkcja akredytacji w systemie oceny zgodności państw członkowskich) Dyrektywy, Decyzje UE (w zakresie wymagań w zakresie obszarów działalności zasadniczej laboratoriów) Normy międzynarodowe PN-EN ISO 10012:2004 Systemy zarządzania pomiarami. Wymagania dotyczące procesów pomiarowych i wyposażenia pomiarowego, (norma związana z ISO 9001)

11 Kompetencje techniczne
Kompetencje – wykazana zdolność do stosowania wiedzy i umiejętności (wg PN-EN ISO 9000:2006) Akredytacja – atestacja prowadzona przez stronę trzecią, dotycząca jednostki oceniającej zgodność, służąca formalnemu wykazaniu jej kompetencji do wykonywania określonych zadań w zakresie oceny zgodności (wg PN-EN ISO/IEC 17011:2006) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008/WE z dnia 9 lipca 2008 r. ustanawiającym wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące się do warunków wprowadzania produktów do obrotu

12 PN-EN ISO/IEC 17025:2005 System zarządzania jakością, w ramach którego działa laboratorium, wg ISO 9001 nie oznacza wykazania kompetencji laboratorium do wydawania miarodajnych wyników i danych. Laboratoria jeśli chcą potwierdzić swoje kompetencje muszą wdrożyć system zarządzania zgodny z normą PN-EN ISO/IEC 17025 Formalne uznanie kompetencji laboratorium polega na wydaniu przez niezależną organizację certyfikatu akredytacji Dowodem wdrożenia systemu zarządzenia zgodnie z ISO/IEC jest atestacja przez stronę trzecią jednostki oceniającą zgodność, służącą formalnemu wykazaniu jej kompetencji do wykonywania określonych zadań w zakresie oceny zgodności. Na podstawie Ustawy z 30 sierpnia 2002 r. O systemie zgodności (Dz. U. nr 166, poz z zmianami) powołano Polskie Centrum Akredytacji (PCA) ,jako jedyną w kraju jednostkę powołaną prawnie do nadawania akredytacji laboratoriom badawczym i wzorcującym.

13 Podział kompetencji technicznych
Ogólne wymagania dotyczące kompetencji Laboratorium Badawczego Wysokich Napięć wg PN-EN ISO/IEC 17025 Personel laboratorium Wykształcenie kwalifikacje Przygotowanie specjalistyczne Udział w szkoleniach, kursach warsztatowych, konferencjach naukowych, sympozjach

14 Podział kompetencji technicznych
Ogólne wymagania dotyczące kompetencji Laboratorium Badawczego Wysokich Napięć wg PN-EN ISO/IEC 17025 Pomieszczenie laboratoryjne Wyposażenie ogólne Wyciągi, wentylacja, odległości Wyposażenie specjalistyczne

15 Podział kompetencji technicznych
Ogólne wymagania dotyczące kompetencji Laboratorium Badawczego Wysokich Napięć wg PN-EN ISO/IEC 17025 Wyposażenie pomiarowe Stan techniczny, sprawdzenie okresowe Uwierzytelnienie, wzorcowanie Sterowanie i rejestracja wyników

16 Podział kompetencji technicznych
Ogólne wymagania dotyczące kompetencji Laboratorium Badawczego Wysokich Napięć wg PN-EN ISO/IEC 17025 Wyposażenie badawcze Certyfikaty Odpowiednia jakość i konstrukcja spełniająca wymagania metod badawczych Kwalifikowani dostawcy

17 Podział kompetencji technicznych
Ogólne wymagania dotyczące kompetencji Laboratorium Badawczego Wysokich Napięć wg PN-EN ISO/IEC 17025 Procedury badawcze Metodyka Walidacja Zapewnienie jakości wyników badania

18 Wymagania akredytacyjne Polskiego Centrum Akredytacji dla laboratoriów badawczych
DA-01 Opis systemu akredytacji DA-02 Zasady stosowania symboli akredytacji PCA DA-05 Polityka Polskiego Centrum Akredytacji dotycząca wykorzystywania badań biegłości / porównań międzylaboratoryjnych w procesach akredytacji i nadzoru laboratoriów DA-06 Polityka Polskiego Centrum Akredytacji dotycząca zapewnienia spójności pomiarowej DA-08 Prawa i obowiązki akredytowanego podmiotu DAB-07 Akredytacja laboratoriów badawczych. Wymagania szczegółowe EA-4/16 Wytyczne EA dotyczące wyrażania niepewności w badaniach ilościowych EA-2/11 Polityka EA dotycząca programów oceny zgodności EA-2/05 Zakres akredytacji oraz rozważanie metod i kryteriów do oceny zakresu badań (identyczny z ILAC-G18:2002) ILAC-G-17:2002 Wprowadzenie problematyki niepewności pomiarów w badaniach w związku z wejściem normy ISO/IEC17025 ILAC-G8:1996 Wytyczne dotyczące oceny i przedstawienia zgodności ze specyfikacją

19 Akredytowane Laboratorium Badawczego Wysokich Napięć
Akredytacja Laboratorium Badawczego Wysokich Napięć (AB 1323) jest potwierdzeniem technicznych kompetencji i wiarygodności uzyskiwanych danych pomiarowych i wyników badań Zakres akredytacji publikowany jest na

20 Korzyści związane z wdrożeniem systemu zarządzania jakością zgodnego z wymaganiami PN-EN- ISO/ IEC 17025 wyższy poziom odpowiedzialności pracowników oraz zabezpieczenie przed wieloma nieprawidłowościami na każdym z etapów badania uporządkowanie przepływu informacji, organizacji pracy , tworzenie i przechowywanie dokumentacji, zapewnienie zasad poufności profesjonalne podejście w rozpoznawaniu potrzeb klientów udowodnienie kompetencji technicznych do wykonywania badań wzrost wiarygodności wyników badań uzyskiwanych w laboratorium obiektywne potwierdzenie spełnienia specyficznych wymagań prawnych, które coraz częściej obligują producentów i usługodawców do korzystania z usług laboratoriów akredytowanych

21 Rudpol-OPA Sp. z o.o. 41-701 Ruda Śląska ul. Szyb Walenty 50
Tel Fax


Pobierz ppt "Rudpol-OPA Sp. z o.o. BADANIA SPRZĘTU OCHRONNEGO DO PRAC POD NAPIĘCIEM W ŚWIETLE OBOWIĄZUJĄCYCH PRZEPISÓW 2018-09-22."

Podobne prezentacje


Reklamy Google