RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH W SZKOLE Raport ewaluacyjny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W naszej szkole uczniowie czują się bezpiecznie.
Advertisements

Respektowanie norm społecznych w szkole
Analiza przeprowadzonej ankiety na temat.
Prawa i obowiązki ucznia
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
PRZEDMIOT EWALUACJI SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO Opracowanie: mgr M. Kwartnik (koordynator), mgr B. Buzdygan, mgr.
FREKWENCJI UCZNIÓW W ZSZ NR 30
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALEWIE ZA ROK SZKOLNY 2011/2012.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
EWALUACJA WEWNĘTRZNA Raport z ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Publicznym Gimnazjum nr 2 im. Stefana Żeromskiego w Rudkach przez zespół w składzie.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
EWALUACJA 2012/2013 BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
EWALUACJA WEWNĘTRZNA II
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Ewaluacja: „Bezpieczeństwo w szkole”
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
i bezpieczeństwa uczniów
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ Respektowane są normy społeczne
Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Sierczy
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2013/2014.
Szkoła Współpracy.
Ewaluacja wewnętrzna w szkole
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ Z OBSZARU: RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE przeprowadzonej w przedszkolu nr 243 w roku szkolnym 2013/2014.
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
Raport z ewaluacji wewnętrznej I semestr 2012/2013.
Profil szkoły ewaluacja wewnętrzna 2013/2014
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
Raport z ewaluacji wewnętrznej
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
Podsumowanie ankiety przeprowadzonej w kwietniu 2012 r. wśród rodziców uczniów klas IV - VI na temat przestrzegania norm społecznych w naszej szkole. W.
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Ewaluacja wewnętrzna przeprowadzona w Gimnazjum nr 3 im. Janusza Kusocińskiego w Sulechowie w roku szkolnym 2014/2015 Przedmiot ewaluacji obszar I Efekty.
Ewaluacja wewnętrzna: Bezpieczeństwo w szkole r. szk. 2012/13.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
KONTRAKT WYCHOWAWCZY Kontrakt zawarty jest na czas nauki w gimnazjum
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2014/2015.
Ewaluacja Sierpień 2014 Zespół Szkół w Kowalewie.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
OBSZAR EWALUACJI Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki WYMAGANIE 1.4 Respektowane.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w Szkole Podstawowej w Jasienicy Rosielnej. Rok szkol. 2015/2016 Ewaluację przeprowadzili: Małgorzata Sowa Arkadiusz.
VIII sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 imienia Jędrzeja Śniadeckiego w Pionkach Wykonały: Sylwia Szmit, Patrycja Petniak.
Bezpieczeństwo w sieci – wyniki badań
Ewaluacja wewnętrzna w I Społecznej Szkole Podstawowej
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Prezentacja Zespołu Wychowawczego
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH W SZKOLE
Raport z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu rok szkolny 2016/2017 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z.
Szkoła Promująca Zdrowie
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH W SZKOLE Raport ewaluacyjny Opracowanie: Zespół ds. ewaluacji: koordynator: Ewa Żelechowska członkowie: Elżbieta Kalka Agnieszka Maciejewska Łucja Tyll

- Określenie działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa. WPROWADZENIE Celem ewaluacji i zasadniczymi problemami badawczymi było: - Zdiagnozowanie zagrożeń, na które narażeni są uczniowie, nauczyciele oraz pracownicy na terenie placówki. - Pozyskanie informacji na temat sposobów dbania przez szkołę o bezpieczeństwo uczniów. - Określenie działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa.

Problemy kluczowe (badawcze) były następujące: •Czy uczniowie przejawiają zachowania odbiegające od przyjętych zasad postępowania? •Czy uczniowie wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje? •Czy uczniowie czują się w szkole bezpiecznie? •Jakich zachowań dotyczy identyfikowane przez uczniów zagrożenie? •Jakie jest źródło tych zachowań? •W jaki sposób szkoła rozpoznaje zagrożenia wśród uczniów? •W jaki sposób szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów? •Jakie formy pomocy uczniom oferuje szkoła?

Zespół ds.ewaluacji opracował koncepcję ewaluacji wraz z narzędziami badawczymi oraz zebrał i zanalizował dane. Badania ankietowe, wśród wszystkich grup respondentów, zostały przeprowadzone w grudniu 2012 roku. Objęto nimi: 52 uczniów, 28 rodziców, 18 nauczycieli i 4 pracowników administracji i obsługi. Do zebrania danych posłużyły kwestionariusze ankietowe. Wykorzystane w procesie badawczym ankiety zawierały pytania: otwarte, zamknięte i półotwarte. Wzory ankiet zamieszczone zostały w załączniku. Zgromadzony materiał empiryczny został wykorzystany w analizie niniejszego raportu. Przed rozpoczęciem badań wszyscy respondenci, informowani byli o celach badań, sposobie wykorzystania ich wyników oraz całkowitej anonimowości uzyskanych informacji. Nie wszystkie rozdane ankiety zostały zwrócone, a część z nich zawierała niepełne informacje.

ANALIZA PRZEPROWADZONYCH BADAŃ

Czy uczniowie czują się w szkole bezpiecznie? Powyższy wykres wskazuje, iż badani uczniowie czują się w szkole bezpiecznie (84,6%) . Podobnie twierdzą rodzice uczniów (92,9%) oraz nauczyciele (100%).

Jaka jest skala poczucia bezpieczeństwa wśród uczniów? 21,2% badanych uczniów wysoko ocenia swoje poczucie bezpieczeństwa w szkole. 38,5 twierdzi nawet, że czuje się w szkole bardzo bezpiecznie. Jednak 9,7% badanych uczniów ma poczucie zagrożenia. 2 rodziców z 28 badanych (7,1%), także przyznało, że ich dziecko nie czuje się w szkole bezpiecznie. 70,7% nauczycieli określiło bardzo wysoko poczucie bezpieczeństwa podopiecznych.

Jakich zachowań dotyczy identyfikowane przez uczniów zagrożenie?

Najwięcej badanych uczniów (46,2%) obawia się „bicia” i zastraszania (40,4%). Kolejnym agresywnym zachowaniem, którego boją się uczniowie jest: obrażanie, ośmieszanie (30,8%) oraz obgadywanie (23,1%). Inaczej uważają badani rodzice. Ich zdaniem, uczniowie najczęściej obawiają się: agresji słownej: przezywania (42,9%), wyśmiewania (32,1%), a także grożenia (32,1%). Natomiast nauczyciele uważają, iż uczniowie najbardziej obawiają się wyśmiewania (70,5%), grożenia (58,8%) oraz przezywania i obrażania (35,2%).

Źródło zagrożenia Z analizy danych wynika, że uczniowie najbardziej obawiają się obcych w szkole (44,2%) oraz koleżanek/kolegów (23,1%).

Z jaką formą agresji uczniowie spotkali się w szkole? Najczęściej wskazywaną formą agresji z jaką zetknęli się uczniowie była agresja słowna (32,7%), podobnie twierdzą rodzice (39,3%) , na drugim miejscu plasowała się agresja fizyczna 26,9%.

Czy uczniowie znają swoje prawa?

Czy uczniowie znają swoje obowiązki?

Na pytanie dotyczące znajomości praw i obowiązków ucznia Zespołu Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka w Kcyni 80,8% badanych uczniów odpowiedziało, że zna swoje prawa i obowiązki. Najczęściej wymieniane prawa ucznia przez badanych to: •         prawo do nauki (21,2%) •         prawo do własnego zdania (9,6%) •         do znajomości ocen (5,8%) Większość jednak, bo aż 63,5% nie potrafiło wskazać żadnego swego prawa.   Najważniejsze, zdaniem ankietowanych, obowiązki ucznia to: ·        uczęszczanie do szkoły (23,1%) ·        nie spóźnianie się na lekcje (7,7%) ·        nie wagarowanie (7,7%) Analiza wykazała, że mimo twierdzenia przez badanych, iż znają oni swoje obowiązki to 61,5% nie udzieliła żadnej odpowiedzi.

Czy w szkole respektowanie są normy społeczne? 78,8% badanych uczniów, 89,3% rodziców oraz 76,4% nauczycieli stwierdziło, że w szkole przestrzega się norm społecznych.

Jakie są najważniejsze normy zachowań dla uczniów, rodziców i nauczycieli?

Wśród najważniejszych norm zachowań uczniowie najczęściej wymieniali: szacunek do nauczycieli i pracowników szkoły (55,8%), aktywność na lekcjach, postępowanie zgodnie ze Statutem (51,9%) i kulturę osobistą (50%). Według rodziców najistotniejsze są: kultura osobista (50%), aktywność na lekcjach (53,6%), szacunek do ludzi (46,4%) oraz nieużywanie wulgaryzmów i tolerancja (42,9%). Nauczyciele największą wagę przywiązują do kultury osobistej i szacunku (82,3%), tolerancji (76,4%) i nieużywania wulgaryzmów (70,5%).

ANALIZA ARKUSZY WYWIADU grupa badawcza - nauczyciele

W jaki sposób nauczyciele rozpoznają zagrożenia , na które narażeni są uczniowie na terenie placówki? obserwują uczniów podczas przerw śródlekcyjnych i lekcji. przeprowadzają rozmowy indywidualne, wywiady, rozmowy na godzinach wychowawczych. otrzymują informacje od uczniów. przeprowadzają rozmowy z nauczycielami, z rodzicami, z pedagogiem. śledzą wpisy w dziennikach.

Uczniowie są informowani o swoich niewłaściwych zachowaniach poprzez : przekazywanie informacji o ich zachowaniu, przeprowadzenie rozmowy, wyjaśnienie sytuacji do której doszło akcentując zasady przestrzegania norm współżycia społecznego, omawianie problemu na forum klasy, przeprowadzanie zajęć tematycznych nawiązujących do zaistniałej sytuacji. wskazywanie właściwych wzorców i postaw.

Sposoby reagowania nauczycieli na niewłaściwe zachowania uczniów: ·       przeprowadzanie rozmów wyjaśniających z uczniem. ·       powiadamianie wychowawcy, pedagoga, rodzica, dyrektora w celu podjęcia odpowiednich działań. ·       stosowanie systemu kar i nagród przewidzianych w Statucie. ·       pogadanki i spotkania tematyczne. ·       upomnienia słowne. ·       konsultacje z radą pedagogiczną, pedagogiem. ·       wpisy do dziennika. · informowanie o konsekwencjach.

Najskuteczniejszymi sposobami reagowania na odstępstwa od norm postępowania zdaniem nauczycieli są: ·       bezpośrednie rozmowy z uczniem , rodzicem, wychowawcą, pedagogiem. ·       wyciąganie konsekwencji. ·       jednolity front postępowania wszystkich nauczycieli. ·       rozmowa połączona z uświadomieniem konsekwencji niewłaściwych zachowań. ·       zapisywanie uwag w dzienniku. ·       regularne rozmowy z uczniami. ·       dyscyplinowanie do zmiany niewłaściwego zachowania.

Według nauczycieli szkoła podejmuje następujące działania w zakresie poprawy bezpieczeństwa uczniów: ·       organizowanie spotkań z rodzicami, z pedagogiem. ·       organizowanie spotkań o charakterze profilaktycznym – spotkania z funkcjonariuszami Policji, oglądanie filmów tematycznych, udostępnianie broszur. ·       wystosowywanie pism do rodziców. ·       reorganizacja dyżurów – zwiększenie liczby nauczycieli dyżurujących oraz ich rozmieszczenia. ·       realizacja programu profilaktycznego. ·       stały monitoring. ·       współpraca z funkcjonariuszami Policji, kuratorami.

PODSUMOWANIE Uczniowie czują się w szkole bezpiecznie, choć czasami doświadczają, ze strony innych uczniów, różnego rodzaju zachowań agresywnych, mających charakter agresji słownej, czasem również fizycznej. Najbardziej wychowankowie obawiają się obcych w szkole. Wszyscy uczniowie wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje, ale nie zawsze przestrzegają norm społecznych obowiązujących w szkole. Uczniowie twierdzą, że znają swoje prawa i obowiązki, lecz nie potrafią ich wymienić. W szkole są respektowane normy społeczne. Nauczyciele komunikują uczniom, jakich zachowań się od nich oczekuje. Czynią to głównie w formie pogadanek oraz rozmów z uczniem w konkretnej sytuacji zagrożenia w celu przypomnienia obowiązujących zasad. W szkole diagnozuje się zachowanie uczniów, a wyniki diagnozy są wskazówką do pracy z dzieckiem – analiza przyczyn złego postępowania, rozwiązywanie problemów wychowawczych w grupie i indywidualnie, a także do tworzenia różnego rodzaju programów profilaktyczno – wychowawczych, zaradczych oraz do dalszej pracy dydaktyczno – wychowawczej. W szkole podejmowane są różnego rodzaju działania wychowawcze mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań.

WNIOSKI DO DALSZEJ PRACY 1.     Szkoła, by zwiększyć poczucie bezpieczeństwa całej społeczności szkolnej, powinna kontynuować dotychczasowe działania wychowawcze oraz podejmować nowe, przynoszące pożądany efekt wychowawczy. 2.    Należy zwrócić uwagę na odpowiedzialne i rzetelne prowadzenie dyżurów. 3. W podejmowanych działaniach zaradczych, wychowawczych, profilaktycznych należy wykazywać się konsekwencją. 4.    Istnieje konieczność systematycznego zapoznawania uczniów z ich prawami i obowiązkami.

Dziękujemy za uwagę! Zespół ds. ewaluacji