Doświadczenia kobiet z niepełnosprawnościami Agnieszka Król, Marta Warat.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Advertisements

Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
-Pełnomocnik rządu do spraw równego traktowania, Warszawa, luty
Fundacja MaMa Działania na rzecz rodziny w organizacji pozarządowej.
Aleksander Waszkielewicz
Wczesna interwencja i wsparcie edukacji małego dziecka.
Likwidacja barier funkcjonalnych jako alternatywa wobec umieszczania osób niepełnosprawnych w Domach Pomocy Społecznej.
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla użytkowników INTERNET A SZANSE ŻYCIOWE I NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia'
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
O aktywności dorosłych i seniorów
Dobre Polskie i Europejskie Praktyki w godzeniu ról rodzinnych i zawodowych na lokalnym rynku pracy Yves ROLAND-GOSSELIN, Przewodniczący Konfederacji Organizacji.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DYSKRYMINACJA – BARIERY W OSIĄGANIU FAKTYCZNEJ RÓWNOŚCI.
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ZASADA RÓWNOŚCI SZANS K I M W PLANOWANIU I OCENIE PROJEKTÓW.
POLITYKA RÓWNOŚCI PŁCI I EFS
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla u ż ytkowników INTERNET A SZANSE Ż YCIOWE I NIERÓWNO Ś CI SPO Ł ECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia.
NOWE KOMPETENCJE – NOWE ŻYCIE. PROGRAM AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ I SPOŁECZNEJ OSÓB DŁUGOTRWALE POZOSTAJĄCYCH BEZ PRACY W GMINIE KLUCZBORK KLUB,,LUBIĘ BYĆ MAMĄ
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Program pilotażowy Aktywny samorząd. OBSZARY WSPARCIA A oprzyrządowanie samochodu B1 specjalistyczny sprzęt komputerowy B2 urządzenie lektorskie B3 urządzenie.
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Dr hab. Ryszard Szarfenberg Warszawa,
dr Katarzyna Roszewska, WPiA UKSW Warszawa,
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt „ K apitał ludzki i społeczny jako czynniki rozwoju regionu łódzkiego" prof. dr hab. Ewa Malinowska mgr Krystyna.
POTRZEBY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
KINGA NOWAKOWSKA OLGIERD KONIECZNY Szczecinek, 30 września 2014 r. BADANIE EWALUACYJNE STAŻE JAKO NARZĘDZIE AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Fundusze europejskie bez barier- (p)dostęp dla wszystkich
Rządowy Program na rzecz Aktywności Osób Starszych na lata Głównym celem programu jest tworzenie warunków do rozwoju aktywności społecznej osób.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Usługi społeczne dla osób starszych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Sejmiku Senioralnego.
Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Konferencja „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i.
UCHODŻCY I MIGRANCI Forum organizacji pozarządowych kwietnia 2016 r. Oferta pomocy społecznej dla uchodźców.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Jerzy Mellibruda POLSKA PRZEMOC DOMOWA Problemy i wyzwania OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA SPECJALISTYCZNYCH OŚRODKÓW WSPARCIA DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE.
Asystent osoby niepełnosprawnej Czas trwania nauki – 1 rok.
Violence in relationships and gender equality Przemoc w związkach a równość płci Barbara Woźniak, Krystyna Slany.
ZDROWIE I PRAWA REPRODUKCYJNE FEDERACJA NA RZECZ KOBIET I PLANOWANIA RODZINY
Europejski Fundusz Społeczny -
Spotkanie informacyjne
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
„Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych”
Warsztat konsultacyjny
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
„DOLNOŚLĄSKIE KOBIETY BIZNESU”
„ZACZNIJ BYĆ AKTYWNY JUŻ DZIŚ”
„Jak nie MY, to kto? Stop Wykluczeniu!”
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Doświadczenia kobiet z niepełnosprawnościami Agnieszka Król, Marta Warat

Podejście intersekcjonalne Sytuacja kobiet z niepełnosprawnościami jest złożona ze względu na nakładające się czynniki płci i niepełnosprawności

Pytania badawcze Doświadczenia Jakie są doświadczenia, potrzeby i problemy z jakimi spotykają się w życiu codziennym kobiety z niepełnosprawnością ruchową, wzrokową i słuchową? Partycypacja Jakie czynniki utrudniają lub zachęcają kobiety z niepełnosprawnością do podjęcia aktywności we własnych wspólnotach lokalnych? Dobre praktyki Czy istnieją dobre praktyki i programy upodmiotowiające kobiety z niepełnosprawnością? Dyskryminacja krzyżowa Na ile krzyżowa dyskryminacja na linii płeć – niepełnosprawność stanowi dodatkową przeszkodę we wdrażaniu skutecznej polityki społecznej wobec niepełnosprawności?

Metodologia Wywiady biograficzne Kobiety z niepełnosprawnością ruchową, wzrokową i słuchową (stopień umiarkowany i znaczny) Mieszkanki ośrodków miejskich i terenów wiejskich, wiek: między 20 a 60 lat Metodologia feministyczna 12 z kobietami z niepełnosprawnościami wzroku 11 z kobietami z niepełnosprawnościami ruchu 10 z niepełnosprawnościami słuchu Warsztaty rekomendacyjno-empowermentowe Identyfikacja sposobów rozwiązania problemów wskazanych przez uczestniczki badań Action Research Film (community video)

Społeczne postrzeganie Kobiet z niepełnosprawnościami 8 istotnych czynników Często największą subiektywnie postrzeganą przeszkodą w uczestnictwie w życiu społecznym jest stereotypowe, protekcjonalne traktowanie kobiet z niepełnosprawnościami, lub w ogóle niedostrzeganie możliwości ich obecności w przestrzeni publicznej (znikanie z dyskursu publicznego), co skutecznie zniechęca je do podejmowania jakiejkolwiek działalności. 01 Niewidoczność Brak reprezentacji kobiet z niepełnosprawnościami w przestrzeni społecznej 02 Niedostępność ról społecznych brakuje wzorców związanych z różnorodnością ról społecznych, które mogłyby z satysfakcją pełnić 03 Socjalizacja do bierności Niewystarczające wspieranie aktywności lub utrudnianie jej odbywa się zarówno w rodzinach, jak i w mediach oraz szeroko pojętej przestrzeni społecznej. 04 Prywatyzowanie niepełnosprawności Kulturowe przyporządkowanie kobiet do sfery prywatnej i domowej w dużo większym stopniu dotyka kobiet z niepełnosprawnościami.

Społeczne postrzeganie cd. Kobiet z niepełnosprawnościami 8 istotnych czynników Często największą subiektywnie postrzeganą przeszkodą w uczestnictwie w życiu społecznym jest stereotypowe, protekcjonalne traktowanie kobiet z niepełnosprawnościami, lub w ogóle niedostrzeganie możliwości ich obecności w przestrzeni publicznej (znikanie z dyskursu publicznego), co skutecznie zniechęca je do podejmowania jakiejkolwiek działalności. 05 Zaniżanie oczekiwań Względem rozwoju oraz brak wiary w możliwość odniesienia przez kobiety z niepełnosprawnościami sukcesu. Obniżanie poprzeczki widziane jest jako strategia mająca na celu przyniesienie im korzyści. 06 Infantylizowanie Kobiety z niepełnosprawnościami nie są postrzegane jako autonomiczne, dorosłe, decydujące o sobie osoby. 07 Brak uznania autonomii Postrzeganie kobiet z niepełnosprawnościami jako niesamodzielnych, które muszą podporządkować się decyzjom innych nie mogących mieszkać samodzielnie, towarzyszy temu mit stałej potrzebie pomocy we wszystkim ze strony otoczenia, chociaż kobiety z niepełnosprawnościami nie są tylko odbiorczyniami wsparcia i pomocy, ale często same go ich udzielają. 08 Założenie o aseksualności Tabuizowanie seksualności i tożsamości płciowej kobiet z niepełnosprawnościami.

Dyskryminacja krzyżowa Kobiet z niepełnosprawnościami w różnych sferach Wykluczenie w szkole Bariery w możliwości uzyskania wysokiej jakości edukacji oraz stereotypy przekładają się na doświadczanie wykluczenia Nieuznanie kompetencji Stereotyp kobiety jako mniej kompetentnej w przypadku kobiety z niepełnosprawnością przekłada się na ogromne trudności w odnalezieniu się na rynku pracy (szczególnie w przypadku widzialnych niepełnosprawności) Ryzyko gorszej sytuacji materialnej Niewystarczający system świadczeń opiekuńczych czy rehabilitacyjnych, pełnienie nieodpłatnych funkcji opiekuńczych oraz dodatkowe koszty związane z niepełnosprawnością często generują trudną sytuację ekonomiczną kobiet z niepełnosprawnościami, nie pozwalając na realizację podstawowych potrzeb konsumenckich, kulturalnych czy w zakresie utrzymania sprawności i zdrowia, a tym samym zwiększenia autonomii.

Przemoc wobec kobiet z niepełnosprawnościami 67 % kobiet z niepełnosprawnościami doświadczyło przemocy (USA, Powers i inni 2009) Ponad 84 % ofiar przemocy wobec osób z niepełnosprawnościami w opinii pracowników służb stanowią kobiety (Korzeniowski 2009) ponad 90 % ofiar przemocy seksualnej wśród wszystkich ofiar stanowią kobiety (TNS OBOP 2010) Szczególe narażenie na przemoc kobiet przemoc: 1. Zwiększona zależność ofiary od sprawcy. 2. Ograniczona możliwość komunikacji (wynikająca z niepełnosprawności bądź izolacji) 3. Społeczne postrzeganie kobiet z niepełnosprawnoś ciami (pasywność, niewidoczność) 4. Mit odpowiedzialności kobiet za przemoc 5. Obawa przed utratą koniecznego do życia wsparcia. Brak dostępnych centrów pomocy. 6. Strach przed ubezwłasnowolnie- niem 7. Tabuizowanie seksualności co może utrudniać oskarżenia

Prawa reprodukcyjne i macierzyństwo Doświadczenia kobiet z niepełnosprawnościami Jesteśmy matkami.Problemem jest to, że społeczeństwo tego nie rozumie.

Bariery społeczne Macierzyństwa kobiet z niepełnosprawnościami Społeczna niewidoczność kobiet z niepełnosprawnościami Negowanie uznania kobiecości w trakcie socjalizacji Tabuizacja seksualności, brak edukacji seksualnej Negowanie praw reprodukcyjnych W mojej rodzinie nigdy ten temat nie był poruszany, innych dziewczyn się pytali: a kiedy wyjdziesz za mąż, kiedy jakieś dzieci? U mnie nie było czegoś takiego. Ja mam takie wrażenie, że moja rodzina uważała, że mnie ten temat nie dotyczy i że nie można go poruszać bo mi będzie przykro. [….] Ja nie raz sobie myślałam i to była moja obawa, że faceci nie traktują mnie jak kobiety, takiej no… po prostu kobiety, tylko, jako taką osobę aseksualną, taką bezpłciową i to jest przykre i to bardzo boli Kornelia […] osoby ze służby zdrowia miały pretensje do kobiety na wózku, że jeszcze w ciążę zaszła i chce dziecko urodzić […] i prosi o dostanie się do lekarza i jest na wózku i w ciąży, zamiast dbać o siebie, bo jest na wózku, to jeszcze się jej ciąży zachciało Renata Kwestie finansowe, praca opiekuńcza (…) człowiek rodzi dzieci, wychowuje i te lata pracy nie są liczone. Każda matka, która wychowuje dzieci też nie ma pieniążków, powinni dać tej matce jakiś pieniądze na wychowanie tego dziecka, przecież dziecko wymaga, do 15 roku życia wymaga. A teraz jest rok czasu. Niejedna matka jak ma dojeżdżać do pracy i płacić niani to woli zrezygnować z pracy Barbara

Dostępność opieki ginekologicznej i okołoporodowej Dostępność fizyczna Dostępność architektoniczna, dostępny sprzęt medyczny Dostępność komunikacyjna Możliwość komunikacji w języku migowym, ale także informacja że gabinet jest dostępny Dostępność proceduralna Wyznaczenie osoby, która udziela wsparcia pacjentce np. w odnalezieniu gabinetu Wrażliwe podejście Zindywidualizowane dostosowanie, Bariery finansowe Spychanie usług ginekologicznych do sektora prywatnej służby zdrowia, KONSEKWENCJA: zmniejszona profilaktyka, późniejsze wykrywanie chorób

Postulaty zmian na rzecz sytuacji kobiet z niepełnosprawnościami Gender and Disability mainstreaming polega na horyzontalnym włączaniu zasady równości szans kobiet i mężczyzn z niepełnosprawnościami we wszystkie obszary życia społecznego, politycznego i ekonomicznego. Wprowadzenie wymogu konsultacji ze środowiskiem osób niepełnosprawnych (gender mainstreaming) planowanych przedsięwzięć szczególnie tych związanych z niepełnosprawnością na wszystkich etapach ich realizacji. Z jednej strony adresowanie kwestii specyficznych dla kobiet z niepełnosprawnościami, z drugiej wspieranie wszelkich przemiany dotycząceych innych grup społecznych, których zmiana prowadzi także do poprawy sytuacji kobiet z niepełnosprawnościami. Dostępność rozumiana na 5 poziomach: 1.Wrażliwego podejścia 2.Dostępności fizycznej 3.Dostępności proceduralnej 4.Dostępności finansowej 5.Dostępności komunikacyjnej