Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Zarzeczu Samokontrola, samoocena sprawności oraz wydolności fizycznej dzieci i młodzieży – zastosowanie wybranych prób i testów w szkolnej praktyce Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Zarzeczu
Diagnoza sprawności fizycznej, rozwoju fizycznego i aktywności fizycznej to obowiązek każdego nauczyciela wychowania fizycznego i nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej wynikający z nowej podstawy programowej wychowania fizycznego (2009 r.)
„Samoocena jest podstawą poczucia własnej wartości „Samoocena jest podstawą poczucia własnej wartości. Natomiast wzmacnianie poczucia własnej wartości generuje z kolei potrzebę osiągnięć” Prof. Stanisław Strzyżewski
Sprawność fizyczna wg profesora Ryszarda Przewędy Filar I – MOGĘ (ludzka morfologia – budowa wewnętrzna i zewnętrzna organizmu, fizjologia – funkcjonowanie organizmu Filar II – UMIEM (zasób naszych umiejętności i doświadczeń ruchowych) Filar III – CHCĘ (nasze motywacje, siła woli czy wytrwałość)
Kilka powodów, dla których warto uczyć dzieci i młodzież kontrolowania własnej sprawności fizycznej Po pierwsze – sprawność fizyczna jest jednym z pozytywnych mierników zdrowia dzieci i młodzieży Po drugie – uczniowie poznają aktualny stan własnego rozwoju fizycznego (jacy są i jak się zmieniają) Po trzecie – zaspokajamy ich naturalne potrzeby udowodnienia sobie samym i otoczeniu, że są silniejsi, szybsi, wytrzymalsi Po czwarte – może zmienią w sposób istotny swoją postawę do aktywności fizycznej w ogóle, a przede wszystkim w trakcie lekcji wf
Kiedy możemy mówić o samokontroli i samoocenie sprawności fizycznej? Czynności pedagogiczne nauczyciela: przygotowanie pomocy dydaktycznych (taśmy, stopery, drążki, kalkulatory, ławeczki, materace, opisy testów itp. w trakcie pomiaru: informowanie, kontrolowanie, korygowanie, wyjaśnianie, wsparcie przy interpretacji wyników Czynności pedagogiczne uczniów: zapoznanie się ze sposobem wykonania testu samodzielne wykonanie danej próby sprawnościowej samoocena na podstawie porównania własnych wyników z normami danego testu czy próby
Propozycje testów i prób do samokontroli i samooceny sprawności fizycznej Indeks Sprawności Fizycznej K. Zuchory Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej Zmodyfikowana Próba Harwardzka (Test Montoya) Próba Ruffiera
Indeks Sprawności Fizycznej K. Zuchory Indywidualna karta badań sprawności fizycznej wg prób Indeksu Sprawności Fizycznej Krzysztofa Zuchory Imię i nazwisko Rok szkolny Płeć: M/K………… Klasa:……………………………… Semestr Rodzaj próby I II III IV V VI Poziom wykonania (ocena) Szybkość Skoczność Siła ramion Gibkość Wytrzymałość Siła m. brzucha Ogólna ocena
Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej Wyniki badań sprawności fizycznej klasy wg wybranych prób Międzynarodowego Testu Sprawności Fizycznej (MTSF) Klasa …………………………. Rok szkolny…………………. Płeć: M/K…………………… Lp. Imię i nazwisko Bieg na 50 m Skok w dal z miejsca Bieg na 600/800/1000 m semestr I II III IV V VI 1. 2. 3. 4.
Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej Lp. Imię i nazwisko Zwis na ugiętych rękach/uginanie rąk w zwisie Bieg 4 x 10 m Siady z leżenia semestr I II III IV V VI 1. 2. 3. 4.
Zmodyfikowana Próba Harwardzka (Test Montoya) Opis próby: Badany wchodzi na ławeczkę gimnastyczną o wysokości 30 cm w ciągu 5 min (taki sam czas dla chłopców i dziewcząt) w tempie 30 wejść na minutę. Po wykonaniu próby badany siada na ławce i po upływie 1 min dokonuje pomiaru 𝐹𝐼= 𝑇 𝑥 100 5.5 x p T – czas próby w sekundach 5.5 – stały współczynnik p – częstość tętna Wskaźnik wydolności Ocena wydolności Powyżej 60 Bardzo wysoka 50,1-60 wysoka 40,1-50 średnia 30,1-40 niska Poniżej 30 upośledzona
Karta indywidualnej sprawności i wydolności fizycznej Imię i nazwisko:…………………………………………………………, klasa……………… Data badania sprawności i wydolności fizycznej…………………………………. TEST MONTOYA P – TĘTNO PO UPŁYWIE 1 MIN WYPOCZYNKU………………………….. WSKAŹNIK WYDOLNOŚCI…………………………………………………… OCENA WYDOLNOŚCI………………………………………………………..
Prób Ruffiera Opis próby: w ciągu 1 min badany wykonuje 30 przysiadów. Oznaczamy częstotliwość tętna w trzech momentach: przed próbą, bezpośrednio po próbie, po 1 min wypoczynku (siedząc) 𝐼𝑅= 𝑃+𝑃1+𝑃2 −200 10 IR – WSKAŹNIK RUFFIERA P – TĘTNO SPOCZYNKOWE P1 – TĘTNO BEZPOŚREDNIO PO WYSIŁKU P2 – TĘTNO PO 1 MINUCIE WYPOCZYNKU OCENA WYDOLNOŚCI NA PODSTAWIE WSKAŻNIKA RUFFIERA 0 – BARDZO DOBRA 1 – 5 DOBRA 6 – 10 ŚREDNIA POWYŻEJ 10 - SŁABA
Dziękuję za uwagę