Zespół Szkół Budowlanych im. E. Kwiatkowskiego Szkolny Ośrodek Kariery

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
Dokąd zmierzasz, uczniu?” Elżbieta Lesińska, Andrzej Kobylec
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Rodzic jako doradca zawodowy
Projekt nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach.
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
1 1.
EDUKACJA KLUCZEM DO SUKCESU Projekt współfinansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
Wyniki egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe 2010/2011.
Kształcenie zawodowe a kadra pedagogiczna
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym Opracowanie: Wydział Strategii W prezentacji wykorzystano materiały MEN i KOWEZiU.
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011r
Modyfikacja Mariola Przybylska
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym Opracowanie: Wydział Strategii W prezentacji wykorzystano materiały MEN i KOWEZiU.
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum im. W. Witosa w Pławie
WYBIERAM SZKOŁĘ PONADGIMNAZJALNĄ
WYBIERAMY SZKOŁĘ PONADGIMNAZJALNĄ
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
Grabów nad Pilica 2013 Pedagog szkolny mgr Małgorzata Paczkowska
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Kształcenie ponadgimnazjalne od 1 września 2012 r.
REKRUTACJA na rok szkolny 2013/2014 TECHNIKUM MECHANICZNO - BUDOWLANE ul. Brzeźnicka Radomsko tel
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
KALENDARIUM ZMIAN szkoły dla młodzieży: liceum profilowane, uzupełniające liceum ogólnokształcące, technikum uzupełniające; szkoły dla dorosłych: liceum.
SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 2
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne
Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 roku Pojawia się tam zapis język obcy ukierunkowany zawodowo- Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów Efekty.
Zespół Szkół w Zabrodziu
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
KSZTAŁCENIE W ZAWODACH
1 Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe – egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie od roku szkolnego 2012/2013.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym Opracowanie: Wydział Strategii oraz Wydział Nadzoru i Wspierania Rozwoju Zawodowego Nauczycieli.
Co dalej Gimnazjalisto ?
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY
Projekty zmian w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO w Sosnowcu ul
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Zespół Szkół im. Konstytucji 3 Maja w Iławie
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Zmiany w kształceniu zawodowym Wykonała: Ewelina Maciejewska – doradca zawodowy Gimnazjum nr 4 w Pile.
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY Ul. Kazimierza Wielkiego 23A Stopnica
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Dołącz do nas!!!. Profil akademicki Współpraca z Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleczewie Dołącz do nas!!!
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
Typy szkół ponadgimnazjalnych trzyletnie liceum ogólnokształcące trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa.
ZESPÓŁ SZKÓŁ BUDOWLANYCH W CIESZYNIE im. gen. Stefana Grota Roweckiego Plac Dominikański 1, Cieszyn Jesteśmy w gronie szkół o.
ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH W GOŁDAPI Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe Organizacja Kwalifikacyjnych Kursów Zawodowych nabór na rok 2016.
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym Opracowanie: Wydział Strategii W prezentacji wykorzystano materiały MEN i KOWEZiU.
Centrum Kształcenia Ustawicznego Liczba słuchaczy Rok szkolny Liczba słuchaczy Liczba oddz. 2010/ / / / / /179.
ZESPÓŁ SZKÓŁ BUDOWLANYCH NR 1 W KRAKOWIE
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
dobry start w przyszłość
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Zespół Szkół Budowlanych im. E. Kwiatkowskiego Szkolny Ośrodek Kariery Katarzyna Brzozowicz – Mijalska Doradca zawodowy Konin, dn. 07.12.2012 r

SZKOLNICTWO ZAWODOWE W OBLICZU TRENDÓW NA RYNKU PRACY

Trendy na rynku pracy Globalizacja, technicyzacja, rozwój sektora usług, elastyczność form zatrudnienia Rynek pracy jest niestabilny Dane dotyczące zawodów nadwyżkowych i deficytowych są fragmentaryczne Informacje o rynku nie zawierają dokładnych prognoz rozwoju nawet w perspektywie 4-5 lat

Oczekiwania pracodawców Konkretne kwalifikacje zawodowe Doświadczenie Elastyczność Zdobywanie nowych kwalifikacji Umiejętności społeczne

Pracodawcy nie oczekują od pracowników nadmiernych kwalifikacji

RANKING ZAWODÓW DEFICYTOWYCH I NADWYŻKOWYCH „Analizując bezrobotnych absolwentów, czyli osoby bezrobotne w okresie do 12 miesięcy od dnia ukończenia szkoły, należy wskazać, że w tej grupie najwięcej jest osób bez zawodu – 187 osób, z tego 113 to kobiety. W większości są to absolwenci liceów ogólnokształcących, którzy nie mają żadnego zawodu wyuczonego, ale także są to osoby o najniższych kwalifikacjach, z wykształceniem gimnazjalnym i niższym niż gimnazjalne. Trzykrotnie mniejszą grupę stanowią sprzedawcy – 64 osoby (53 to kobiety). W każdym z pozostałych zawodów liczba bezrobotnych absolwentów nie przekracza 20 osób.” Raport Powiatowego Urzędu Pracy w Koninie, marzec 2012 r.

Przed rokiem 2000: Studia Szkoły z maturą ZSZ Obecnie: Studia Szkoły 50% ~400 tys. Obecnie: Szkoły z maturą ZSZ 80% 20% Studia ~2 mln www.reformaprogramowa.men.gov.pl 7

Lepiej być dobrym fachowcem niż bezrobotnym magistrem

ZMIANY W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM

Przyczyny zmian dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb zmieniającego się rynku pracy uelastycznienie oferty kierunków kształcenia poprawa jakości kształcenia i zdawalności egzaminów zawodowych

Obszary zmian system szkół szkolnictwa ponadgimnazjalnego klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego podstawa programowa ramowe plany nauczania kwalifikacyjne kursy zawodowe system egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe

Trzyletni okres kształcenia we wszystkich zawodach na poziomie zasadniczej szkoły zawodowej Kształcenie ogólne: w klasie pierwszej ta sama podstawa programowa kształcenia ogólnego w zasadniczej szkole zawodowej, w liceum ogólnokształcącym i czteroletnim technikum. Zwiększa się wymiar kształcenia praktycznego Nowe przedmioty: ekonomia w praktyce, historia i społeczeństwo

Schemat szkolnictwa zawodowego

Wyodrębniono 8 obszarów kształcenia Administracyjno-usługowy B Budowlany E Elektryczno-elektroniczny M Mechaniczny i górniczo-hutniczy R Rolniczo-leśny z ochroną środowiska Technik architektury krajobrazu T Turystyczno-gastronomiczny Z Medyczno-społeczny S Artystyczny

Zawody i kwalifikacje Nowa klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego obejmuje 200 zawodów, w ramach których wyodrębniono 251 kwalifikacji. W klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego ujęto: 23 zawody (po 3 kwalifikacje na zawód), 72 zawody (po 2 kwalifikacje na zawód), 98 zawodów (1 kwalifikacja na zawód), 7 zawodów szkolnictwa artystycznego, dla których nie wyodrębnia się kwalifikacji.

Kwalifikacja w zawodzie W zawodach ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego wyodrębniono kwalifikacje Kwalifikacja w zawodzie, to zasób wiadomości i zakres umiejętności, pozwalający na samodzielne wykonywanie konkretnego zadania lub zestawu zadań zawodowych i umożliwiający podjęcie pracy.

Zawody ujęte w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego to zawody jedno-, dwu- i trzykwalifikacyjne – kwalifikacje oznaczono odpowiednio symbolami K1, K2 i K3. K1 K2 K3

Zawody jednokwalifikacyjne są to przede wszystkim zawody nauczane w zasadniczej szkole zawodowej. kucharz Sporządzanie potraw i napojów

Zawody dwu i trzykwalifikacyjne w technikum, dominują zawody, w ramach których wyodrębniono dwie lub trzy kwalifikacje. W tych zawodach pierwszą – bazową – kwalifikacją jest na ogół kwalifikacja ustalona dla zawodu/zawodów nauczanych w zasadniczej szkole zawodowej

Kwalifikacja bazowa Technik żywienia kucharz i usług gastronomicznych Sporządzanie potraw i napojów Technik żywienia i usług gastronomicznych Organizacja żywienia i usług gastronomicznych

Zawody trzykwalifikacyjne lub K 1 B 20 K 1 -B 16 lub K 1B 18 lub B 20 (K1) B 16 K1) B 18 (K1) K2 - B.33. Organizacja i kontrolowanie robót budowlanych K – 3 B.30. Sporządzanie kosztorysów oraz przygotowywanie dokumentacji przetargowej ZAWÓD monter konstrukcji budowlanych B 20 (K1) - Montaż konstrukcji budowlanych ZAWÓD murarz-tynkarz B18 (K1) Wykonywanie robót murarskich i tynkarskich ZAWÓD betoniarz-zbrojarz B 16 (K1) - Wykonywanie robót zbrojarskich i betoniarskich ZAWÓD technik budownictwa

Zawody usunięte Malarz-tapeciarz Posadzkarz Kucharz małej gastronomii Technolog robót wykończeniowych w budownictwie Rzeźnik- wędliniarz Technik organizacji usług gastronomicznych Murarz

Zawody połączone Technik żywienia i usług gastronomicznych – powstały z połączenia zawodów Technik organizacji usług gastronomicznych, Technik żywienia i gospodarstwa domowego i Kucharz (nauczany na poziomie technikum); Monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie – zawód powstały z połączenia zawodów: Malarz-tapeciarz, Posadzkarz, Technolog robót wykończeniowych w budownictwie,

Zawody, które zostały podzielone i dodane Technik procesów drukowania – powstały na bazie zawodu Technik poligraf; Technik procesów introligatorskich – powstały na bazie zawodu Technik poligraf; Wiertacz – powstały na bazie zawodu Wiertacz odwiertów eksploatacyjnych i geofizycznych; Murarz-tynkarz – powstały na bazie zawodu Murarz; Wędliniarz – powstały na bazie zawodu Rzeźnik-wędliniarz. Kucharz – powstały na bazie kucharza (Technikum) i kucharza małej gastronomii Technik sterylizacji medycznej

Szkoła podstawowa – 6 lat nauki Liceum ogólnokształcące – 3 lata nauki Matura Gimnazjum – 3 lata nauki Technikum – 4 lata nauki Egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe Zasadnicza szkoła zawodowa – 3 lata nauki Kursy dające kwalifikacje zawodowe Gimnazjum dla dorosłych Przedszkole – dzieci od 3 do 5 lat – ostatni rok obowiązkowo Liceum dla dorosłych

Czym powinien kierować się gimnazjalista przy wyborze szkoły?

Informacjami o sobie (zainteresowania, uzdolnienia, wartości, stan zdrowia, temperament itp.) Informacjami o swoich możliwościach (czy sobie poradzę) Ofertą edukacyjną szkoły (zgodność z zainteresowaniami) Wynikami nauczania (np. wynikami egzaminów potwierdzających kwalifikacje) Osiągnięciami szkoły (w dziedzinie w której chcę się uczyć) Jakie zajęcia dodatkowe proponuje szkoła(zajęcia wyrównawcze, doskonalące, kursy zawodowe itp.)

Źródła wiedzy o szkole Dni otwarte Targi edukacyjne Uczestnictwo w spotkaniach promujących szkoły Strony internetowe szkół Udział w konkursach organizowanych przez szkoły Rodzina, znajomi Rankingi i komunikaty OKE

Liceum Ogólnokształcące Dla osób, które wybrały zawód dostępny po studiach wyższych (prawnik, lekarz, psycholog, nauczyciel itp.) oraz Dla uczniów, którzy mają dobre oceny ale nie są w stanie podjąć decyzji czym chcieliby się w przyszłości zajmować zawodowo.

Technikum Jest najlepszą szkołą dla osób, które chcą kontynuować naukę na kierunku zgodnym z dotychczas wybranym zawodem oraz dla uczniów którzy, chcą godzić pracę zawodową z dalszym dokształcaniem i przede wszystkim dla tych, którzy chcą zdobyć zawód na poziomie technicznym

Zasadnicza szkoła zawodowa To doskonałe rozwiązanie dla osób, które chcą się szybko usamodzielnić Są zdecydowane na konkretny zawód Ukończenie szkoły zawodowej nie przekreśla szans na bycie w przyszłości studentem

Informacja o zawodach

Przewodnik po zawodach www.euroguidance.pl Opracowanie KOWEZiU Zawierające podstawowe informacje o 193 zawodach i występujących w nich kwalifikacjach. Przewodnik zawiera również informacje jak poprzez uzupełnienie kwalifikacji można zdobyć dodatkowy zawód i uprawnienia.

Monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie Montuje systemy suchej zabudowy Montuje ściany działowe, sufity podwieszane oraz obudowy konstrukcji dachowych w systemie suchej zabudowy Montuje okładziny ścienne i płyty podłogowe w systemie suchej zabudowy Wykonuje roboty malarsko-tapeciarskie Wykonuje roboty malarskie Wykonuje roboty tapeciarskie Wykonuje roboty posadzkarsko-okładzinowe Wykonuje roboty posadzkarskie Wykonuje roboty okładzinowe

Wspólne kwalifikacje

Aby uchronić absolwentów przed bezrobociem wykorzystywać wyniki egzaminów końcowych w gimnazjum lub badań predyspozycji do kształtowania planów edukacyjno-zawodowych młodzieży oraz wspomagania świadomego wyboru szkoły zapewnić poradnictwo zawodowe każdemu uczniowi gimnazjum oraz ponadgimnazjalnych szkół zawodowych przekonywać uczniów do gromadzenia doświadczenia zawodowego, nie tylko poprzez obowiązkowe praktyki i praktyczne przygotowanie do zawodu, ale również przez łączenie nauki z pracą np. dorywczą i/lub wakacyjną, zapewnienie absolwentom staży w wyuczonym zawodzie czy wolontariat, zachęcać do zdobywania dodatkowych kwalifikacji (poprzez udział w kursach, zdobywanie dyplomów i certyfikatów Raport „Badanie losów absolwentów szkól ponadgimnazjalnych” w ramach programu” Obserwatorium rynku pracy” 2011 r.

Dziękuję za uwagę