Dr hab. Kazimiera Krakowiak, prof

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Advertisements

Asertywność.
Wada słuchu i zaburzenia mowy
Język migowy Jego rola w komunikacji osób niesłyszących
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
ROZWÓJ MOWY U DZIECI.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
Anna Paszkowska-Rogacz
Jak dobrze zaprezentować się pracodawcy ?
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Rzecz o efektywności w biznesie
GARŚĆ INFORMACJI O PJM I LINGWISTYCE MIGOWEJ. Beata Gorczyńska/Katarzyna Marczak.
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Możesz nie wierzyć, ale te rady są naprawdę znakomite!
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Co to są alternatywne i wspomagające metody komunikacji?
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
PJM w urzędach, czyli co tłumacz wiedzieć powinien.
MOWA CIAŁA.
Pomagając muzeom słuchać ludzi niesłyszących
O korzeniach i skrzydłach…
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „WSPÓŁCZESNE METODY TERAPII I KOMUNIKOWANIA SIĘ Z OSOBAMI Z USZKODZONYM NARZĄDEM SŁUCHU” Lublin, 8 kwietnia 2006 r.
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Rola języka w poznaniu i myśleniu
Trening metodą Warnkego
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Słuch i hałas.
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
J AK BUDOWAĆ SKUTECZNE KOMUNIKATY ? Wskazówki, które pomogą budować skuteczne komunikaty.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Co to jest komunikacja ? Komunikacja – proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Porozumiewamy się, aby zdobyć informacje, uczyć.
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
METODY KOMUNIKACJI.
Komunikacja międzyludzka
Metody komunikowania się
Metoda symultaniczno–sekwencyjna
Zygmunt Korzeniewski. Zasady poprawnego komunikowania są:  ułatwieniem,  przejawem kultury w kontaktach oficjalnych.
Metody komunikacji.
wykonała Edyta Gagracz
1. Narządy mowy zaczynają funkcjonować w życiu płodowym dziecka
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Ukrywanie się za czymś to nasza reakcja obronna
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
Przyjaciel najcenniejszy dar
Sprawdź jak mówisz test. ZACZYNAMY Jeżeli chcesz dobrze przeprowadzić test przygotuj sobie fragment tekstu oraz sprzęt nagrywający. Najpierw nagraj swoją.
KULTURA JĘZYKA.
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Rozwój mowy dziecka.
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
Proste sposoby manipulowania ludźmi
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
opracowała Edyta Gagracz
Budowa ucha Ucho składa się z: Kanału słuchowego Błony bębenkowej
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

Dr hab. Kazimiera Krakowiak, prof Dr hab. Kazimiera Krakowiak, prof. KUL METODYKA SPECJALNA (JAK KOMUNIKOWAĆ SIĘ Z UCZNIAMI Z USZKODZONYM SŁUCHEM?)

JAK ROZMAWIAĆ Z OSOBAMI NIESŁYSZĄCYMI I SŁABO SŁYSZĄCYMI ?

Jeśli mój rozmówca nie słyszy, to ja nie umiem mówić Jeśli mój rozmówca nie słyszy, to ja nie umiem mówić. Aby wyzwolić się z kalectwa, musimy nauczyć się rozmawiać.

W pracy z osobami niesłyszącymi potrzebne są umiejętne usta i ręce, które potrafią wyrażać miłość i przekazywać prawdę.

1. Przede wszystkim nie bój się rozmowy z kimś, kto źle słyszy lub nie słyszy. Nie obawiaj się, że nie potrafisz porozumieć się z nim, że będziesz źle zrozumiany. Twoje przyjazne zachowanie, życzliwość, chęć rozmowy, spokój i wytrwałość mają nieocenioną wartość dla osoby niesłyszącej, która potrzebuje rozmów z innymi ludźmi tak samo jak każdy człowiek.

2. Stań lub usiądź w taki sposób, żeby osoba niesłysząca mogła dokładnie z bliska widzieć Twoją twarz i ręce (twarz powinna być na wysokości twarzy rozmówcy, dobrze oświetlona, nie zasłonięta).

3. Uważnie i cierpliwie słuchaj tego, co mówi Twój rozmówca 3. Uważnie i cierpliwie słuchaj tego, co mówi Twój rozmówca. Nie zrażaj się, jeśli nie od razu wszystko zrozumiesz. Możesz poprosić o powtórzenie. Po pewnym czasie na pewno uda Ci się zrozumieć więcej.

4. Nie zrażaj się napiętym wyrazem twarzy niesłyszącego rozmówcy 4. Nie zrażaj się napiętym wyrazem twarzy niesłyszącego rozmówcy. Zazwyczaj takie napięcie świadczy o niezwykle intensywnej koncentracji uwagi, a nie wrogości lub innych negatywnych emocjach.

5. Mów w sposób naturalny: głośno, ale nie krzycząc; powoli, ale płynnie, nie dzieląc na sylaby, zachowując prawidłowy akcent oraz intonację.

6. Poruszaj ustami wyraźnie, ale bez nadmiernie szerokiego ich otwierania; nie stosuj przesadnie „wyrazistej” artykulacji, ponieważ to utrudnia czytanie z ust.

7. Na początku rozmowy jasno określ jej temat; nie zmieniaj tematu bez zapowiedzi (każdą zmianę tematu wyraźnie i jasno sygnalizuj).

8. Używaj pełnych zdań, ale nie nazbyt skomplikowanych i wyszukanych.

9. Jeśli Twój rozmówca czegoś nie zrozumie, powtórz tę samą myśl innymi słowami, starając się wyjaśnić jej sens (być może niektóre słowa nie są znane osobie niesłyszącej). Nie należy powtarzać wielokrotnie tych samych słów głośniej i wolniej.

11. Nie używaj gestów bez znaczenia 11. Nie używaj gestów bez znaczenia. Staraj się zachowywać wyrazisty i jednoznaczny wyraz twarzy, zgodny z treścią wypowiadanych słów.

12. Nie należy przesadnie „uprzejmie” uśmiechać się w czasie mówienia 12. Nie należy przesadnie „uprzejmie” uśmiechać się w czasie mówienia. „Sztuczny” uśmiech zniekształca artykulację i utrudnia czytanie z ust.

13. W celu ułatwienia wzajemnego rozumienia się możesz używać pisma 13. W celu ułatwienia wzajemnego rozumienia się możesz używać pisma. Pisz starannie, dbając o prawidłowy kształt liter.

12. Używaj zdań pełnych, słów jednoznacznych 12. Używaj zdań pełnych, słów jednoznacznych. Słowa, których Twój rozmówca nie zrozumie, wyjaśnij lub zastąp innymi.

13. Czytając pisemne wypowiedzi osoby niesłyszącej, nie zrażaj się błędami i usterkami językowymi i stylistycznymi. Pamiętaj, że człowiek, który nie słyszy od urodzenia, ma wielkie trudności w opanowaniu języka. Zamiast dezaprobować błędy, należy raczej podziwiać wysoki poziom władania językiem mimo tych trudności.

14. Traktuj każdego człowieka niesłyszącego z należnym mu szacunkiem; nie daj się zwieść popularnym stereotypom, deprecjonującym głuchych i przypisującym im różnorakie ograniczenia intelektualne i wady charakteru.

Warto wiedzieć, że: 1. Osoba niesłysząca ma ogromne trudności, gdy w rozmowie uczestniczą trzy lub więcej osób. Trudno jej zorientować się, kto w danym momencie mówi i skoncentrować uwagę na każdej kolejnej wypowiedzi. W takiej sytuacji należy zadbać o to, aby rozmówcy zabierali głos po kolei i za każdym razem sygnalizowali, gdy zaczynają mówić.

Warto wiedzieć, że: 2. Niektórzy niesłyszący, zwłaszcza ci, którzy wychowali się w rodzinach i w szkołach razem z innymi niesłyszącymi, posługują się językiem migowym (w Polsce: klasycznym polskim językiem migowym, który jest naturalnym językiem tworzonym przez wspólnotę komunikacyjną niesłyszących). Opanowanie tego języka pozwala na swobodne komunikowanie się z tą grupą osób.

Warto wiedzieć, że: 3. W szkołach specjalnych dla niesłyszących oraz w telewizyjnych programach dla niesłyszących stosuje się specjalne sztuczne połączenie mowy ze znakami zapożyczonymi z języka migowego i alfabetem palcowym, czyli tzw. system językowo-migowy.

Warto wiedzieć, że: 4. Najdogodniej jest prowadzić rozmowy z niesłyszącymi korzystając z fonogestów (systemu specjalnych gestów pomocniczych), które służą do wizualizacji mowy; zarówno osoba słysząca, jak i niesłysząca musi biegle opanować ten sposób mówienia.

SYSTEM FONOGESTÓW

1. Samogłoskom towarzyszą ruchy dłoni w kierunku określonego punktu w pobliżu twarzy (lokacji).

2. Spółgłoskom towarzyszą umowne układy palców.

3. W czasie wymawiania sylaby dłoń przyjmuje układ właściwy dla spółgłoski i wykonuje ruch właściwy dla samogłoski.

4. Wystarczy 5 lokacji i 8 układów palców, aby można było odróżnić wszystkie głoski polskie we wszystkich sylabach.

C. UKŁADY PALCÓW DLA SPÓŁGŁOSEK

Jakie korzyści dają fonogesty dziecku z uszkodzeniem słuchu?

1. Fonogesty sprawiają, że strumień mowy odbierany przez dziecko jest kompletny, pełny.