Jak powstała Iluminacja?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konferencja Komendy Chorągwi Stołecznej ZHP
Advertisements

Funkcje w ZHP „13” Drużyna Szczep Hufiec Chorągiew Główna Kwatera
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Prawne i finansowe aspekty zarządzania organizacją pozarządową
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Przygotowała sam. Zuzanna Reif
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
Zjazd Programowy ZHP 1–3 czerwca 2007 r.. Zjazd Programowy ZHP W dniach 1-3 czerwca 2007 r. w Nadwarciańskim Grodzie w Załęczu Wielkim odbędzie się Zjazd.
Podsumowanie oceny realizacji Strategii ZHP w roku sierpnia 2010
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Kursy przewodnikowskie
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
„STOWARZYSZENIE PRZYJACIÓŁ SZKOŁY MUZYCZNEJ
Modernizacja Kształcenia Zawodowego Projekty systemowe KOWEZiU Od 2008 roku w KOWEZiU realizowane są projekty systemowe…
hm. Joanna Skupińska i hm. Zbigniew Paweł Skupiński
Formy szkolenia nauczycieli o metodzie harcerskiej
SYSTEM PRACY Z KADRĄ W ZHP
Sprawozdanie z realizacji planu pracy Zespołu Programowego
Dobre praktyki w kształceniu specjalnościowym w ZHP
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz ze zm.) Art. 92a ust 1. W czasie wolnym od zajęć szkolnych.
Struktura ZHP To nie takie straszne .
ZMIANY W KSZTAŁCENIU Przeczytaj, a dowiesz się o najważniejszych zmianach w kształceniu kadry w ZHP – ważnych dla Ciebie.
SPOTKANIE ORGANIZACYJNE
Zlot na 100-lecie harcerstwa – to jedyne i niepowtarzalne wydarzenie… Możemy być uczestnikami bardzo wyjątkowego Zlotu, czegoś co dla każdego zucha, harcerza.
AGRICOLA i BORNEO Praktyki kształceniowe w ZHR phm. Maciej Stępa
NAMIESTNICTWO NS HUFIEC CZĘSTOCHOWA. Nasze namiestnictwo działa od 2006 roku. Powołane zostało rozkazem Komendanta Hufca L 4/2006.L 4/2006.
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
O metodzie harcerskiej i jej stosowaniu
ANALIZA BADANIA PRZEPROWADZONEGO WŚRÓD KOMENDANTÓW HUFCÓW: WSPARCIE SZCZEPOWYCH Autor badania: pwd Katarzyna Wiśniewska.
Jaki powinien być program rozwoju Chorągwi?
Szara Drużyna jako przykład kształcenia w pionie wiekowym
Funkcje w ZHR.
SEMINARIUM AKADEMICKIE ŁOWICZ WPROWADZENIE.
pwd. Katarzyna Dulska ZKK Toruń phm. Michał Sawicki CHZKK Kuj-Pom
(Prze)kształceni, (nie-do)kształceni?
DOBRE PRAKTYKI W PRACY Z KADRĄ HUFCA
Kształcenie Gdzie jesteśmy? Dokąd zmierzamy?. Czym jest kształcenie instruktorskie? Pomoc w rozwoju instruktorskim na drodze przeżyć, wspólnie osiąganych.
Proces pracy z kadrą w ZHP – nasze mocne i słabe strony
Czym przyciąga harcerstwo?
2 Projekt CWDR Rekomendacje dla WKDS Projekt 2011 – 2012 Geneza projektu.
Praca z kadrą w chorągwi Jak zacząć?
Kształcenie a praca z kadrą w Chorągwi Stołecznej ZHP
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Co proponujemy? hm. Tomasz Kujaczyński i zespół
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
SZKOŁA DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt systemowy „Klucz do uczenia II edycja – Profesjonalny.
RADA NACZELNA SYSTEM STOPNI INSTRUKTORSKICH MARCA 2009.
HARCERSKA AKCJA LETNIA. „ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 stycznia 1997 roku w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy.
ZJAZD ZWYCZAJNY HUFCA.
ZJAZD HUFCA Zgodnie z Uchwałą Rady Naczelnej ZHP
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim r. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Kręgi Harcerstwa Starszego w Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Kierunki programowe ZHP
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Plan rozwoju Hufca ZJAZD HUFCA ZHP w RADOMSKU Radomsko –
Jak pracuje drużyna. Warunkami utworzenia drużyny próbnej są: 1) uzyskanie zgody komendanta hufca; 2) spełnienie przez drużynowego określonych dalej warunków;
Kierunki programowe ZHP Magdalena Kropiwnicka Marta Wyszkowska.
METODYKA WĘDROWNICZA Opracowała pwd. Justyna Golitz.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zapis prezentacji:

Jak powstała Iluminacja? „Niebo gwiaździste nade mną, prawo moralne we mnie.” Imannuel Kant Miejsce na obrazek Jak powstała Iluminacja? hm. Magdalena Dąbrowska

Kwintesencja kształcenia Zainspirowana wystąpieniem hm. Joli Kreczmańskiej w dniu 5.04.2014 r. Podczas konferencji instruktorskiej w Załęczu Wielkim – o tym co w kształceniu jest najważniejsze… POWINNO SIĘ DZIAĆ

Jak wygrać? (autor Jola Kreczmańska) I. CEL: Po co? Świadomość celu Głębia treści Integralność wychowania II. OSOBOWOŚĆ: Charyzma Indywidualizm Pasja III. FORMA: Nowość Przezywanie i emocje Różnorodność Dostosowanie Puszczaństwo IV. WZORCE: Metoda Pośredniość Wspólnota Doświadczenie (jego wymiana) V. JAKOŚĆ: Organizacja Dojście do sedna Przekaz (także promocyjny) Wizualizacja

Gwiazda pięcioramienna Gwiazda pięcioramienna (☆) jest często spotykanym ideogramem. Gdy jest narysowana za pomocą odcinków równej długości a kąt między ramionami w każdym z jej szczytów wynosi 36°, określana jest jako "złota gwiazda pięcioramienna”. Gdy połączymy liniami prowadzonymi wewnątrz gwiazdy jej ramiona, otrzymamy pentagram - symbol o odniesieniach mistycznych i magicznych.

CEL Po co? Świadomość celu Głębia treści Integralność wychowania Uchwała nr 1 Zjazdu Chorągwi Stołecznej ZHP z dnia 27 listopada 2010 roku w sprawie powołania Chorągwianej Szkoły Instruktorskiej Mając na uwadze rozwój i kształcenie kadry instruktorskiej Chorągwi Stołecznej ZHP, zgodnie z Uchwałą Głównej Kwatery ZHP nr 240/2009 z dnia 1 grudnia 2009 r. w sprawie kształcenia kadry w ZHP, Zjazd Chorągwi ponownie zobowiązuje Komendanta Chorągwi do doprowadzenia do powołania Chorągwianej Szkoły Instruktorskiej, której celem ma być kształcenie i rozwijanie umiejętności kadry instruktorskiej (…) W związku z powyższym: 1. Zjazd zobowiązuje Komendanta Chorągwi do skompletowania zespołu instruktorskiego, powołania Zespołu Kadry Kształcącej i przeprowadzenia analizy do końca 2011 r. 2. Zjazd zobowiązuje Radę Chorągwi do aktywnego nadzorowania prac w tym zakresie i ich oceny w pierwszym kwartale 2012 r. i uwzględnienia tej oceny podczas rozpatrywania uchwały w sprawie absolutorium członków Komendy. 3. Zjazd zobowiązuje Komendanta Chorągwi do podjęcia starań skutkujących powołaniem Chorągwianej Szkoły Instruktorskiej do końca 2012 r. Zjazd Chorągwi Stołecznej ZHP Warszawa, dnia 27.11.2010 r .

OSOBOWOŚĆ Charyzma Indywidualizm Pasja hm. Magdalena Dąbrowska Komendantka SI Iluminacja hm. Paulina Gajownik hm. Ewa Sidor Komendantka Chorągwi Stołecznej ZHP Zastępczyni komendantki SI Iluminacja hm. Sławek Postek hm. Katarzyna Krzak członkini komendy SI Iluminacja współtwórca SI Iluminacja

FORMA Nowość Przezywanie i emocje Różnorodność Dostosowanie Puszczaństwo od czerwca 2012 roku do dziś 2 kursy komendantów i komend szczepów – w sumie 30 uczestników („Szczepionka”, „Pryzmat”, w maju 2014 „Szczepionka II”); 4 edycje kursu podharcmistrzowskiego - w sumie 66 uczestników („Widnokrąg”, „Między słowami” ,„Drogowskazy” oraz „Wzwyż”); 4 kursy kadry kształcącej – w sumie 70 uczestników („TON”, „TON II”, „TON III”, „TON IV”); 1 kurs komendantów i komend hufców - 13 uczestników („Złota proporcja”); 1 kurs kierowników placówek wypoczynku dzieci i młodzieży oraz sezonowe szkolenia dla organizatorów placówek wypoczynku – w sumie 100 uczestników (w tym 11 uczestników kursu); kurs trenerów wewnętrznych „Train the trainers” (Kontekst HR) – 8 uczestników; szkolenia dla opiekunów prób instruktorskich, szkolenia dla hufcowych KSI oraz szkolenia dla kandydatów na harcmistrza - około 60 uczestników (w maju 2014 kurs członków KSI „Tworzywo”); akcja szkoleniowa „Bigos” (repertuar warsztatów doskonalących dla instruktorów) – około 50 uczestników poza odbywającymi się kursami podczas tejże; warsztaty „Sytuacje intymne w pracy wychowawczej” – 12 uczestników; warsztaty „U progu BOKK” – 10 uczestników; formy doskonalące dla członków komend hufców i kadry kształcącej – około 50 uczestników; 2 zbiórki Chorągwianej Szkoły Instruktorskiej „Iluminacja” – około 40 uczestników; szkolenia specjalnościowe m.in. 2 edycje kursu Harcerskiej Służby Granicznej i Służby Zabezpieczenia; konferencja instruktorska „LUX” („Kształcenie i praca z kadrą w ZHP”) – około 100 uczestników. W sumie w niecałe 2 lata zostało przeszkolonych na różnorodnych formach kształceniowych zorganizowanych przez chorągwiany ZKK około 550 instruktorów i to nie jest nasze ostatnie słowo

WZORCE Metoda Pośredniość Wspólnota Doświadczenie (jego wymiana)

JAKOŚĆ Organizacja Dojście do sedna Przekaz (także promocyjny) Wizualizacja 1. Od czerwca 2012 r. do grudnia 2013r. wszystkie kursy realizowane przez chorągwiany ZKK otrzymały akredytację Centralnej Szkoły Instruktorskiej. 2. Chorągwiany konkurs na logo i nazwę szkoły – maj/czerwiec 2013 r. (zwycięzca: phm. Marcin Maryl - HufIEC ZHP Warszawa-Centrum) 3. Konstytucja SI Iluminacja, zatwierdzona decyzją Naczelnika ZHP nr 4/2014 z dnia 28 stycznia 2014 r. w sprawie powołania Szkoły Instruktorskiej „ILUMINACJA” Chorągwi Stołecznej ZHP. 4. Na ogólnopolskiej zbiórce GK ZHP “Program i praca z kadrą”, w dniu 1 lutego 2014 r., hm. Małgorzata Sinica wręcza hm. Magdzie Dąbrowskiej  - komendantce szkoły – symboliczny akt powołania szkoły wraz z lampionem.

Nad JAKOŚCIĄ pracujemy cały czas !!! 8. Z wniosku skierowanego w listopadzie 2013 r. do naczelniczki ZHP o powołanie SI: „W przyszłości chcemy skupić się na wspieraniu ustawicznym kadry kształcącej organizacji, poprzez: organizację Kursów Kadry Kształcącej „II stopnia”, organizację kursów trenerskich, organizację konferencji dotyczących kształcenia, organizację szkoleń dla Szefów ZKK z zakresu zarządzania oświatą i wiele innych. Powołanie chorągwianej Szkoły Instruktorskiej stanowić będzie dla nas nobilitację do podejmowania kolejnych wyzwań zarówno na polu chorągwianym jak i ogólnozwiązkowym.” Nad JAKOŚCIĄ pracujemy cały czas !!! 5. Komenda Chorągwianej Szkoły Instruktorskiej zatwierdziła zasady „Akredytowania form kształcenia organizowanych przez hufcowe i międzyhufcowe zespoły kadry kształcącej”, 6. W niespełna 2 lata zdobyto/zweryfikowano 17 BOKK i 8 SOKK. Stan SOKK w naszej Chorągwi zwiększył się w tym czasie niemal 3-krotnie (z 5- ciu do 14-tu, należy pamiętać iż OKK przyznawane są od 1997 r.). Mamy najwięcej ZOKK, SOKK i BOKK z wszystkich chorągwi ZHP – w sumie 81 aktualnych OKK. 7. Powstaje strona internetowa Chorągwianej Szkoły Instruktorskiej: http://iluminacja.stoleczna.zhp.pl

Struktura Szkoły

Struktura Chorągwianej Szkoły Instruktorskiej ILUMINACJA Zespoły ds. kształcenia: komend hufców (w tym komendantów); podharcmistrzów; kadry kształcącej (zarówno tej w ramach hufcowych ZKK, ale także ta na poziomie chorągwi, zarówno Ci którzy prowadzą zajęcia i warsztaty jak i Ci którzy szefują formom  - level 1 i level 2); szefów hufcowych ZKK i MZKK; szczepowych, komend szczepów (tutaj CH SI liczy na ścisłe współdziałanie z wydziałem chorągwianym ds. szczepów); namiestników, kadry programowej (tutaj CH SI liczy na ścisłe współdziałanie z chorągwianymi szefami referatów metodycznych); opiekunów prób instruktorskich, kandydatów na hm., członków KSI (tutaj CH SI wesprze gro-form realizowanych dotychczas przez Ch KSI); kadry wspierającej (skarbnicy, kwatermistrze, funkcyjni pozyskujący środki finansowe, członkowie komend ds. organizacyjnych i logistycznych); komendantów i wychowawców HALiZ (kursy kierowników placówek, wychowawców kolonijnych, szkolenia przed HALiZ); kadry specjalnościowej; drużynowych, instruktorów 30+ tzw. kształcenie ustawiczne.

Z preambuły Konstytucji Chorągwianej SI Szkoła Instruktorska ILUMINACJA oddziałuje olśniewająco na instruktorów, eksponując istotne detale pracy instruktorskiej. Swoim działaniem wzmacnia podstawowe fundamenty Harcerskiego Systemu Wychowawczego oraz inspiruje do twórczego stawiania czoła wyzwaniom instruktorskim, budując jednocześnie niezapomniany klimat szkoleń.