„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka
Cele nauczania
Cele nauczania (wg W. Okonia) - to świadome założone efekty, które zamierzamy osiągnąć w wyniku kształcenia.
Taksonomia celów nauczania - to układ hierarchicznie uporządkowanych celów (od celów lotów niższych do celów lotów wyższych). Przykład
Taksonomia Blooma
Cele nauczania matematyki
Cele nauczania (wg S. Turnaua) - to przewidywane lub pożądane zmiany w sposobie myślenia lub działania uczniów, do których zmierzają decyzje i czynności nauczyciela.
Poziomy kwalifikacji wg Z.Krygowskiej
Trzy poziomy celów: I (najniższy) CELE SZCZEGÓŁOWE (wyniki nauczania): wiadomości, umiejętności i sprawności matematyczne określone programem nauczania. II CELE SPECYFICZNE - specyficzne dla matematycznej aktywności postawy intelektualne (strategie i techniki intelektualne) stosowane w toku rozwiązywania matematycznych problemów oraz rozumienia związanych z tym podstawowych elementów metodologii matematyki. III (najwyższy) CELE OGÓLNE kształcenia przez matematykę: wykraczające poza aktywność matematyczną, kwalifikacje intelektualne, które uznajemy dziś za konieczne elementy wykształcenia ogólnego, potrzebne współczesnemu człowiekowi niezależnie od dziedziny jego działalności.
Taksonomia celów Wintera-Wittmanna
Podział celów ze względu na ich realizację w czasie CELE BLIŻSZE CELE DALSZE osiągane w jednej lub kilku lekcjach osiągane po dłuższym procesie uczenia się
Model uczenia się - podstawowe pytania służące jako model nauczania Czego chcę, aby uczniowie się nauczyli? W jaki sposób mogę pomóc uczniom uczyć się? Jak dowiem się, czego nauczyli się uczniowie? Ch. Galloway, Psychologia uczenia się i nauczania
Uwaga Formułując cel musimy mieć jasność tego, co ma robić uczeń oraz kiedy jego działanie uznamy za osiągnięcie celu
Cele operacyjne stanowią opis wyników, które mają być uzyskane są sformułowane jako zamierzone osiągnięcia uczniów
Cele operacyjne - przykłady Uczeń potrafi poszukać miejsce danej liczby na osi liczbowej Uczeń potrafi dodawać i odejmować liczbę zero
Taksonomia „ABC” B. Niemierki
Taksonomia „ABC” B. Niemierki
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka