OD KONTROLI DO AUDITU HACCP J.Augustyniak
Relacje między GMP, GHP, HACCP, ISO 9000, TQM GMP HACCP ISO 9000
WAŻNE DLA OBIEKTYWNEJ OCENY Kodeksy GMP Konieczna formalna ocena (UE) co przewiduje już krajowa ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia także dla poradników handlu środkami spożywczymi Oceny zgodności z wymaganiami higieny mają dokonywać organy urzędowej kontroli żywności WAŻNE DLA OBIEKTYWNEJ OCENY
Dobrej Praktyki Kateringowej Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej Kodeksy GMP Obowiązek producentów żywności wdrożenia Dobrej Praktyki Produkcyjnej bądź Dobrej Praktyki Rolniczej Dobrej Praktyki Kateringowej Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej przez małe firmy Postanowienie ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia z 11 maja 2001 r. i ustawy o zmianie ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia z 24 lipca 2002r.
AUDIT ” systematyczny, niezależny i udokumentowany proces uzyskiwania dowodu z auditu oraz jego obiektywnej oceny, w celu określenia w jakim stopniu spełniono uzgodnione kryteria auditu” - pkt.3.9.1 ISO 9000:2000 -
AUDIT ........i KONTROLA Ustawa wymusza „kontrole bez wcześniejszego uprzedzenia kontrolowanego podmiotu o terminie i zakresie kontroli” Lepsza znajomość kontrolowanego podmiotu Możliwość krótkich kontroli inspekcyjnych Ukierunkowana specyficznie kontrola
CELE AUDITU Audit systemu zarządzania (wg ISO 19011) ma m.in. na celu: stwierdzenie zgodności systemu zarządzania auditowanego z kryteriami auditu, stwierdzenie, czy system zarządzania został właściwie wdrożony i jest właściwie utrzymywany, określenie słabych elementów systemu, w których można się udoskonalić, ocenę zdolności wewnętrznego procesu przeglądu wykonywanego przez kierownictwo w celu zapewnienia ciągłej odpowiedzialności i skuteczności systemu zarządzania, przedstawienie klientowi wyników auditu w sposób jasny i stanowczy w czasie uzgodnionym w planie auditu, przedstawienie zaleceń dotyczących doskonalenia systemu zarządzania, jeżeli uzgodniono to w zakresie auditu.
TYPY AUDITÓW
KATEGORIE NIEZGODNOŚCI
ZASADA POSZUKIWANIA FAKTÓW Nie wyzbywaj się wątpliwości i pytaj o wszystko Poznaj różnice pomiędzy stwierdzeniami płynącymi z racjonalnych dowodów, a tymi, które są jedynie perswazją Bądź precyzyjny w słowach i oczekuj precyzji od innych Spodziewaj się błędów nawet w Piśmie Świętym
DOWÓD AUDITOWY Zapisy, oświadczenia, fakty lub innego rodzaju informacje, które są istotne z punktu widzenia kryteriów auditu i które można zweryfikować
PROCES WYWIADU Pytanie Słuchanie odpowiedzi Jednoczesna obserwacja Jeśli trzeba – prośba o powtórzenie lub uzupełnienie Podejmowanie decyzji Notowanie Upewnienie się czy auditowany rozumie o czym mówimy
UZYSKIWANIE INFORMACJI Dwoje oczu Dwoje uszu Jedne usta
PYTANIA OTWARTE Co? Kto? Gdzie? Kiedy? Jak? Dlaczego?
AUDIT BO............ Trudno świadczyć o jakości produktu nie śledząc stabilności warunków procesu- potwierdzenie stałej jakości możliwe poprzez audit procesu Zapowiedziany mobilizuje do intensyfikacji działań przed wizytacją Możliwość lepszego zorganizowania nadzoru – przygotowujemy plan dotyczący obszaru i zaangażowania ludzi z ocenianej firmy Możliwość doskonalenia - poprzez śledzenie poprawy zgodnie z nadzorem nad działaniami poaditowymi Uwzględnianie dokumentów odniesienia dot. jakości i bezp. przywołanych przez jednostkę organizacyjną