20 LAT WSPÓLNIE W GMINIE ŁUKÓW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
XX LAT SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Advertisements

Młodzieżowa Akcja Obywatelska 20 lat wspólnie Organizatorem tej akcji jest Centrum Edukacji Obywatelskiej, wspierane przez Ministra Edukacji Narodowej.
18 lat Gminy Łęczyca- wywiad z Panem Krzysztofem Królakiem
Gimnazjum nr 2 w Oblęgorku
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
W Biadkach.
Łuków -20 lat wspólnie Zmiany w Łukowie na przestrzeni ostatnich 20-stu lat 1 LO im. Tadeusza Kościuszki w Łukowie.
Publiczne Gimnazjum im. Polskich Noblistów w Drążnej
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Wyniki ankiety „Wpływ budowy oraz rozruchu Cementowni Ożarów na życie i środowisko naturalne w gminie Ożarów w oczach dziadków uczniów gimnazjum.”
20 LAT DEMOKRACJI W GMINIE SOBKÓW
Projekt zatytułowany Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy realizowany,
Zespół Szkół im. Karola Brommera w Zimnicach Wielkich.
- wywiad z byłym dyrektorem szkoły
MŁODZIEŻOWA AKCJA OBYWATELSKA „20 LAT WSPÓLNIE” Edukacja - gimnazjum
„Tylko życie poświęcone innym, warte jest przeżycia” Albert Einstein
Gimnazjum im. A. S. Sapiehy w Krasiczynie
20 Lat wspólnie Nasza szkoła.
Na czym polega projekt Młodzi Przedsiębiorczy? Jego celem jest wyposażenie młodych osób w wiedzę i umiejętności niezbędne do założenia i prowadzenia.
Ankieta została przeprowadzona z mieszkańcami Gminy Nadarzyn w ramach Młodzieżowej Akcji Obywatelskiej- 20 lat wspólnie. Pytania na które odpowiadali ankietowani:
Ankieta dla uczniów „Demokracja a życie w szkole. Kto i jak podejmuje decyzje w naszym gimnazjum?”
Gimnazjum im. Czesława Miłosza w Topoli Królewskiej
Gimnazjum im. Czesława Miłosza w Topoli Królewskiej
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
20 lat wspólnie 20 lat wspólnie Samorząd terytorialny- Gmina Wielgie
Jak wykorzystać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej, w naszej gminie.
Gmina Prószków Województwo opolskie
Publiczne Gimnazjum im. bp. Jana Chrapka w Świerżach Górnych
Ostatnie 20 lat Samorządu Gminnego w Kunicach
Debata pracowników szkoły
Gmina Gozdowo została powołana do życia uchwałą Wojewódzkiej Rady Narodowej w Warszawie z dnia 1 grudnia 1972r. Gmina Gozdowo położona jest w południowej.
Gimnazjum Nr 9 im. Jana Pawła II w Kaliszu Samorząd lokalny Kalisza w latach miasta na prawach powiatu Miasto Kalisz.
20 LAT WSPÓLNIE Z SAMORZĄDEM GMINY W STRAWCZYNIE
Gimnazjum im. Czesława Miłosza w Topoli Królewskiej Wywiad przeprowadzony z wiceprzewodniczącym Rady Gminy Łęczyca -Marianem Święckim Gmina Wiejska Łęczyca.
Wywiad z panią Dyrektor Zofią Krawczyk
20 lat minęło … Gmina Prabuty /Obrzynowo i okolice/ Szkoła Podstawowa w Obrzynowie.
„20 lat wspólnie Gmina Lipnica Murowana” Zespół Szkół Publiczne Gimnazjum im. Ks. Stanisława Wiśniowskiego w Lipnicy Murowanej.
Publiczna Szkoła Podstawowa w Wielgiem
Zespół Szkół Publicznych w Małocicach im. Maciej Rataja.
Dwudziestolecie Wolnych Wyborów Samorządowych Przed i Po 8 LO w Lublinie Dwudziestolecie Wolnych Wyborów Samorządowych Przed i Po 8 LO w Lublinie.
LASOWICE WIELKIE Publiczne gimnazjum im. Jacka Odrowąża w Lasowicach Wielkich Publiczne gimnazjum im. Jacka Odrowąża w Lasowicach Wielkich.
„20 LAT WSPÓLNIE” MIASTO ŁUKÓW. Minęło już 20 lat odkąd w Polsce istnieją samorządy terytorialne. Minęło już 20 lat odkąd w Polsce istnieją samorządy.
Materiał do dyskusji: Diagnoza prowadzona przez lokalne instytucje – przykład domów kultury na Mazowszu. Jakie stosują metody, jakie widać dobre praktyki.
Zmiany w Gminie Zelów w ciągu 20 lat
20 Lat wspólnie Nawet si ę nie obejrzeli ś my, a ju ż min ęł o dwadzie ś cia lat, odk ą d na terenie naszego kraju powsta ł y samorz ą dy terytorialne.
Gmina Iława „Nasze Miejsce”.
Zespół Szkolno – Gimnazjalny w Siedleczce
Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Golinie
Zespół Szkolno-Przedszkolny im. mjra Henryka Sucharskiego w Tylmanowej
Zespół Szkół Gimnazjum i Liceum im. Szarych Szeregów w Tarczynie
Samorząd terytorialny gminy Morąg
„20 LAT WSPÓLNIE” Pogórze
ZSP IM. MIKOŁAJA KOPERNIKA W NIDKU
„Nasza przeszłość nadaje kształt naszej przyszłości.” Antoni Kępiński
Zespół szkół nr 5 w Jarocinie
Zespół Szkół im. Narodów Zjednoczonej Europy w Polkowicach 20 lat wspólnie Samorząd lokalny w Polkowicach.
Zespół Szkół w Szkotowie
Publiczne Gimnazjum w Męcinie
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Wińsku
Gimnazjum nr 1 im.Bohaterów Monte Cassino w Złocieńcu Złocieniec – 20 lat Samorządu Terytorialnego Samorząd Terytorialny.
20 lat samorządności w gminie Zarzecze
20 lat wspólnie… Gmina Borzechów.
JEDLANKA. Jedlanka na mapie, czyli, gdzie nas szukać?
Wyniki badań ankietowych dr Andrzej Pawluczuk. Struktura prezentacji 1.Wyniki badań ankietowych 2.Charakterystyka respondentów 3.Ocena LGD 4.Priorytetowe.
Nasza wieś - JEDLANKA.
Temat: Samorząd gminny.
„20 lat wspólnie” Gmina Świdnica. Nasza szkoła: Gimnazjum w Witoszowie Dolnym.
Jak rozwinęła się nasza gmina w latach ?
Moc zainstalowana OZE Rodzaj OZE Moc zainstalowana [MW] wg stanu * MW Biogaz103,487131,247162,241188,549212,497217,996.
Wolontariusz roku.
Zapis prezentacji:

20 LAT WSPÓLNIE W GMINIE ŁUKÓW Zespół Szkół w Zalesiu

Kilka słów o naszej gminie Gmina Łuków położona jest w północno- zachodniej części województwa lubelskiego. Geograficznie należy do Równiny Łukowskiej. Powierzchnia ogółem zajmuje 308,3 km2, zamieszkana jest przez ponad 17,3 tys. osób.  

Wywiad z Radnym Gminy Łuków Panem Mariuszem Osiakiem -Czy gmina jako samorząd przejęła wiele obowiązków i czy sprostała oczekiwaniom mieszkańców? Gmina na przestrzeni 20 lat samodzielnego funkcjonowania jako samorząd przejęła wiele obowiązków związanych z życiem mieszkańców. Należy zaznaczyć, że przekazywanie zadań nie zawsze wiązało się z przekazywaniem odpowiedniej ilości środków na ich realizację. Pomimo wielu niedogodności Samorząd Gminy sprostał, moim zdaniem, oczekiwaniom jakie stawiają przed nim mieszkańcy. -Gdzie zaszły największe zmiany i na czym one polegały? Największe zmiany zaszły w oświacie, gdzie większość budynków szkolnych została wyremontowana. Podniesiono standard bazy dydaktycznej. W naszej gminie modernizacja bazy oświatowej została już praktycznie zakończona.

Wywiad z Panem Osiakiem c.d. -Jakie oczekiwania mają mieszkańcy sołectw wobec gminy i na co gmina przeznacza swój budżet? Wielkie oczekiwania mają mieszkańcy w związku z rozwojem infrastruktury drogowej i kanalizacyjnej. Corocznie gmina przeznacza znaczną część budżetu na budowę dróg i ich remonty. Inwestycje dotyczące ochrony środowiska uzależnione są w dużej mierze od pozyskiwania środków zewnętrznych (budżet UE i inne problemy pomocowe). Ich pozyskiwanie będzie warunkiem realizacji dużych inwestycji służących ochronie środowiska. -Czy mieszkańcy doceniają starania jakie podejmuje gmina na terenach ich miejscowości? Należy zauważyć, że Gmina Łuków jest jedną z najszybciej rozwijających się, pod względem liczby mieszkańców, gmin powiatu łukowskiego i północnej Lubelszczyzny. Jest to dowód na to, że chcący mieszkać tu ludzie zauważają zmiany na lepsze, jakie zaszły w ciągu ostatnich 20 lat samorządności.

Wywiad z sołtysem Ryżek Panem Stanisławem Skwarkiem -Chciałabym przede wszystkim zapytać (dowiedzieć się), jakie zmiany zaszły w Ryżkach przez ostatnie 20 lat. Ale zacznijmy od początku: Jak wyglądała wieś 20 lat temu? Była to bardzo mała wieś ,w której mieszkało kilkanaście rodzin. Brakowało stałej wody w domach, kanalizacji, gazu. Byliśmy skazani na typowo wiejski styl życia, czyli gdy chcieliśmy się umyć-trzeba było chodzić po wodę do studni. Jeśli ktoś miał łazienkę w domu, to już uważany był za kogoś lepszego. Droga prowadząca do Ryżek była polna-dopiero z czasem zaczęto zalewać asfalt. -Trudno mi uwierzyć, że kiedyś tak kształtował się obraz naszej wsi. Dziś jest tu zupełnie inaczej. Zgadza się. Ja też jestem zdumiony tym, że w przeciągu 20 lat tak bardzo sie rozwinęliśmy. Zmiany oczywiście przychodziły małymi krokami. Najpierw z gminy dostaliśmy dofinansowanie na drogę. Rozpoczęły sie pierwsze prace. Po ich ukończeniu do każdego domu doprowadzono gaz. I tu praktycznie od tego momentu Ryżki zaczynały sie robić coraz bardziej "popularne". Młodzi ludzie z okolic Łukowa zaczęli kupować działki, aby budować domy. Następnie, również dzięki pomocy gminy, zrobiono wszędzie kanalizację. Kolejne lata to również rozwój naszej wsi. Pobudowano Dom Starców, na jednym z osiedli dzięki dofinansowaniu, jakie udzieliła pani wójt Goławska, zrobiono drogę. Postarano się o chodnik, aby dzieci mogły bezpiecznie dotrzeć do szkoły. Niedawno zalano nową powierzchnię drogi, ponieważ stara uległa zniszczeniu, pobudowano również oczyszczalnię ścieków. Dzięki tym zmianom dostaliśmy szansę na rozbudowę i unowocześnienie naszej małej miejscowości. Coraz więcej mieszkańców ją zamieszkuje-bo jest po prostu piękna.

Wywiad z Panem Skwarkiem c.d. -Czy to koniec zmian? Na pewno nie. Pani wójt dała dofinansowanie na budowę placu zabaw na jednym z nowych osiedli. Przeszedł również projekt na świetlicę dla dzieci i młodzieży. -Rozumiem, że jest pan bardzo zadowolony? Tak. Jestem zadowolony i dumny, że mogę być sołtysem tak wspaniałej i pięknej wsi. Te 20 lat to ciągłe zmiany na lepsze. Było niekiedy trudno i ciężko, ale daliśmy radę. Szczególne podziękowania należą się gminie, która okazała największe wsparcie finansowe. -Dziękuję za rozmowę.

Ryżki dawniej i dziś:

Czerśl - wywiad z sołtysem Panią Małgorzatą Wysokińską -Jak wyglądała wieś 20 lat temu? Władza lokalna miała ograniczoną swobodę działania. Większość decyzji była podejmowana odgórnie, co negatywnie wpływało na możliwości rozwoju wsi. W tym czasie ludność wiejska była bardziej zintegrowana. Często spotykano się w miejscowej świetlicy, aby wspólnie oglądać telewizję, grać w karty, szachy czy po prostu rozmawiać. Czasy komunistyczne utwierdzały ludzi w przekonaniu, że bez względu na to jak pracują należy im się wynagrodzenie od państwa. Popularnym powiedzeniem było „Czy się stoi, czy się leży, wypłata się należy”. -Czy nastawienie ludzi do pracy zmieniło się po 1989r.? Tak. Społeczność zdała sobie sprawę, że pracuje na własną korzyść. Zaczęto dbać o swój interes, przez co zapomniano o dobrach wspólnych, współpracy i sąsiedzkiej pomocy. -Co zyskała wieś po upadku komunizmu? Największym pozytywem był rozwój infrastruktury. Podłączono gaz, wodę. Później powstała kanalizacja oraz światłowód. To niewątpliwie zachęciło wielu ludzi do przeprowadzenia się z miasta na wieś. Dzięki zmianie ustroju powstały nowe zakłady pracy, w których miejscowa ludność znalazła zatrudnienie. Zaczęto również wjeżdżać za granicę, a co często za tym idzie lepiej zarabiać. Gospodarstwa rolne zostały zmechanizowane. Na podwórkach pojawiły się nie tylko maszyny rolnicze, ale także samochody.

Wywiad c.d. -Jak dziś wygląda życie na wsi? W ludziach wzrasta lokalny patriotyzm. Mieszkańcy są chętni do działania na rzecz wsi zarówno ci młodzi jak i starsi. Dzięki temu powstało stowarzyszenie, które ma na celu m.in. organizowanie tutejszego życia kulturalnego.   -Jak ocenia Pani te wszystkie zmiany po 1989r.? Bardzo pozytywnie, co potwierdzają powyższe argumenty. Niestety w naszym przypadku nowy podział terytorialny państwa, a więc przekształcenia województw spowodował, że zostaliśmy jakby odsunięci na kraniec woj. lubelskiego. Skutkiem tego jest m.in. brak niezwykle ważnych dla wsi inwestycji, które zależne są właśnie od władz wojewódzkich. Pomimo to staramy się jak najlepiej dbać o naszą ‘małą ojczyznę’, aby móc być z niej w pełni dumnymi, jako jej mieszkańcy.

Wywiad z byłym dyrektorem szkoły w Czerśli Panem Romanem Kryczką -Czy uważa Pan, że przejęcie szkół przez samorządy terytorialne było słuszną decyzją? -Tak owszem. Była to słuszna decyzja. Po przejęciu przez samorządy terytorialne w gminie rozbudowano wiele szkół, ale spowodowało to oddalenie nauczycieli od władz kuratoryjnych. -Czy Pan dyrektor uważa powstanie gimnazjum za słuszną decyzję i czy przyniosło to korzyści polskiemu systemowi edukacji? -Nie pracowałem z młodzieżą w gimnazjach, więc na ten temat zdania nie mam. Jednak uważam, że były system edukacji z ośmioletnią szkołą podstawową też doskonale przygotowywał uczniów do szkół średnich. -Jak Pan z perspektywy byłego dyrektora szkoły ocenia zmiany w polskich szkołach w przestrzeni ostatnich 20 lat? -Bardzo dużo się zmieniło. W szkołach powstały świetlice, stołówki, przedszkola. Przy szkołach powstały boiska i place zabaw. Dzięki temu polskie szkoły zmieniły się na lepsze.

Budynek Szkoły Podstawowej w Czerśli 20 lat temu i obecnie

Zmiany jakie dokonały się w szkole w Czerśli

Zespół Szkół w Zalesiu

Boisko i plac zabaw w Zalesiu

Projekt przygotowali uczniowie klas gimnazjalnych: Ewelina Lendzion – kl. IIIb Karolina Mućka- kl. IIIc Marta Bartoszewska- kl. IIIb Monika Wysokińska- kl. IIIc Magdalena Pawlak- kl. IIIc Łukasz Krasuski- kl. IIIb Pod kierownictwem Pana Stanisława Czajki i Pana Mariusza Osiaka