Analiza strategiczna spółki AmRest Maja Kudlicka, Mariya Kosogovska, Katarzyna Cichoń, Maciej Woźniak
Profil spółki AmRest Holdings SE jest jedną z największych niezależnych firm prowadzących sieci restauracji w Europie Środkowo-Wschodniej. Od 1993 roku Spółka działa na rynku światowym w branży sektora restauracyjnego w oparciu o franczyzę i współpracę typu joint venture. Obecnie AmRest zarządza ok. 460 restauracjami w segmencie restauracji szybkiej obsługi (Quick Service Restaurants) i restauracji z obsługą kelnerską (Casual Dining Restaurants). Marki stworzone przez AmRest to KFC, Pizza Hut, Rodeo Drive, Burger King, Starbucks oraz Applebee's (Stany Zjednoczone).
Strategia Wzrost organiczny na rynku Europy Środkowo-Wschodniej Monitorowanie rynek przejęć i akwizycji Otwieranie nowych restauracji oraz zwiększenie sprzedaży w istniejących restauracjach Rozwijanie nowych marek, Burger King i Starbucks, głównie w Polsce i Czechach (100 nowych placówek w 2011) Kontynuacja programu ciągłej modernizacji istniejących restauracji
Polska Analiza rynku Analiza sektora Strategia PKB – trend rosnący (4,4%) Inflacja – 2,7% Duży potencjał wzrostu Rynek stabilny politycznie Sektor restauracyjny nienasycony Główni konkurenci to SPHINX, McDonald’s i Da Grasso Szybszy wzrost popularności fast-foodów względem tradycyjnych restauracji 211 restauracji Dalsze plany ekspansji na terenie Europy środkowo-wschodniej 39,4 % łącznej wartości przychodów
USA Analiza rynku Analiza sektora Strategia największy rynek restauracyjny na świecie Wysoko rozwinięta gospodarka Wzrost PKB o 2,9% Inflacja 1,8% Silnie nasycony rynek restauracyjny AmRest ma niewielki udział w rynku AmRest posiada jedynie sieć Applebee’s Rewitalizacja istniejących restauracji Zakup kolejnych restauracji Applebee’s 34,4% łącznej wartości przychodów
Czechy Analiza rynku Analiza sektora Strategia Rynek rozwijający się PKB zaczęło na nowo rosnąć po kryzysie (wzrost wyniósł 2,4%) Inflacja – 1,2% Duży potencjał w zakresie chłonności rynku Niewielka konkurencja Niewielka sezonowość rynku 75 restauracji (KFC, SB, BK) Rozwój zorientowany na SB 14,3% łącznej wartości przychodów
Rosja Analiza rynku Analiza sektora Strategia Niestabilny rynek, ale szybko rozwijający się (trzykrotny wzrost PKB per capita w latach 2002-2007) Wzrost siły nabywczej konsumentów Duża konkurencja w dużych miastach Niewykształcone przyzwyczajenie do restauracji fast food 61 restauracji (KFC i PH) Wzrost obrotu o 20% Otworzenie 5-8 restauracji
Węgry Analiza rynku Analiza sektora Strategia Niestabilna gospodarka Wzrost PKB na poziomie 1,1% Inflacja – 4,7% (w tym indeks cen żywności – 16,3%) Duży potencjał wzrostu 21 restauracji (KFC, SB, PH) Plan rozwoju sieci SB
Bułgaria Analiza rynku Analiza sektora Strategia Niska konkurencyjność gospodarki Udział inwestycji zagranicznych w PKB zwiększył się do ok. 18% Rosnące PKB Inflacja – 3% Widoczna sezonowość sprzedaży Duża chłonność Konkurencja ze strony rozwijających się sieci kawiarni (Ugo, Godzilla, Divaka) 10 restauracji (BK, KFC)
Serbia Analiza rynku Analiza sektora Strategia Niestabilna sytuacja polityczna Rosnący PKB Rosnąca inflacja Dobre perspektywy rozwoju Zmiana nawyków żywieniowych 4 restauracje (KFC)
Hiszpania Analiza rynku Analiza sektora Strategia Wzrost PKB o 0,6% Poziom bezrobocia przekraczający 20% Inflacja 2% Rynek gastronomiczny nasycony Widoczna sezonowość sprzedaży Zakup 73,6% udziałów Restauravii Rozwój istniejących marek
Analiza SWOT Strengths Weaknesses Opportunities Threats - rozpoznawalność marek - wierność konsumentów wobec marki - licencje na wyłączną działalność w Czechach, Polsce i na Węgrzech w ramach marek Pizza Hut i KFC - doświadczony zarząd - zmiana podatku VAT w Polsce do poziomu 23% - brak wyłączności na sieć Starbucks - silna konkurencja ze strony McDonald’s i Subway - rozwój BK i SB kosztem KFC i PH - niestabilność polityczno-gospodarcza Węgier, Serbii, Bułgaria Opportunities Threats - otworzenie sieci Applebee’s na zasadach wyłączności na rynku europejskim - ekspansja na nowych rynkach np. rynek hiszpański - duży potencjał wzrostu rynków rozwijających się (Serbia, Bułgaria, Węgry, Czechy, Polska) - rosnące perspektywy dla wszystkich rynków po wyjściu z kryzysu finansowego - niebezpieczeństwo zmiany prawa podatkowego szczególnie w dziedzinie podwójnego opodatkowania - wzrost cen żywności (na Węgrzech 16,7%) - pozwy sądowe przeciwko promowaniu niezdrowego stylu odżywiania i powodowaniu otyłości