Biologiczne podłoże przetwarzania informacji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Konkurs Ministerstwo Edukacji Narodowej Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.3. Poprawa jakości.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
ELEMENTY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ W PRACY Z DZIECKIEM AUTYSTYCZNYM
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Wykład 15 Neuropsychologia komputerowa
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Indywidualizacja pracy w działaniach edukacyjnych świetlicy szkolnej
Percepcja słuchowa.
Uzależnienia a rozwój dziecka
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
ZESPÓŁ DOWNA, czyli edukacja 20 lat później
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
TALENTY NA RYNKU PRACY PRZYSZŁOŚCI
Budowa doznań mistycznych
Uczenie w Sieciach Rekurencyjnych
JAK UCZYĆ SIĘ SZYBCIEJ I SKUTECZNIEJ?
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość !
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Sztuczna Inteligencja
Percepcja wzrokowa.
Przygotowanie dziecka do szkoły
Spostrzeganie.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Integracja sensoryczna
10 prostych kroków by poprawić pamięć
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
Czy myślenie jest pracą? Wysiłek fizyczny i umysłowy
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Socjologia wychowania
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
JAK nieWIELE OD SZKOŁY ZALEŻY, czyli o ODPOWIEDZIALNOŚCI ROZPROSZONEJ
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Moduł 5 Wyznaczanie ścieżki kariery. Na zakończenie tego modułu będziesz posiadał informacje odnośnie:  5.1 Rozpoznania swojego typu inteligencji  5.2.
mgr Aniela Kobusińska – Luty pedagog, doradca zawodowy
Podstawy rekreacji WYKŁAD III
TIK w pracy nauczyciela
Neuroplastyczność Zdolność mózgu do reagowania trwałymi zmianami funkcjonalnymi i strukturalnymi na wymagania otoczenia lub na uszkodzenie układu nerwowego;
Opracowała: Małgorzata Pawluk
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat gostyniński otrzymał.
Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
DYSLEKSJA.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Neuroszkoła – czyli od wiedzy neurologów do praktyki nauczyciela
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Autor: Arkadiusz Białek
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
PAMIĘĆ I UWAGA. Dlaczego w szkole tak trudno cokolwiek zapamiętać?
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Percepcja słuchowa.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Zapis prezentacji:

Biologiczne podłoże przetwarzania informacji. Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski

pochodzimy z świata deficytu, żyjemy w uniwersum nadmiaru złota liczba 150 pochodzimy z świata deficytu, żyjemy w uniwersum nadmiaru

Zmiany w mózgu dziecka to wybór spośród prawie nieograniczonej różnorodności. 1 miesiąc 5 lat 17 lat

Mózg w przebudowie! http://www.usatoday.com/news/health/2007-04-04-teen-brain_N.htm

Mózg w przebudowie Kończy się ono po 20 roku życia. Płaty czołowe rozwijają się przez 12 lat, potem następuje reorganizacja połączeń i dojrzewanie. Kończy się ono po 20 roku życia.

KORA CZOŁOWA Płaty czołowe odpowiadają za wyższe zdolności umysłowe i podejmowanie decyzji, a także kontrolę nad niższymi partiami mózgu i planowanie

Mózg w przebudowie Zmiany poziomu dopaminy. Silne poszukiwanie nowości i mocnych wrażeń.

Mózg w przebudowie mózg bardziej wrażliwy na uzależnienia ale mniej wrażliwy na zaburzenia (alkohol, narkotyki)

Mózg w przebudowie Niski poziom melatoniny – hormonu odpowiedzialnego za rytm dobowy.

Mózg w przebudowie Niski poziom melatoniny – hormonu odpowiedzialnego za rytm dobowy.

Magia neuronów lustrzanych czyli dlaczego wolimy pogodnych nauczycieli?

Jednym z obszarów funkcjonalnych badanych szczególnie dokładnie pod koniec XX wieku był system przetwarzania informacji o ruchu.

Odbiór stanu części ciała CZUCIE Odbiór stanu części ciała

Odbiór stanu części ciała RUCH Komendy ruchu CZUCIE Odbiór stanu części ciała

Odbiór stanu części ciała RUCH Komendy ruchu CZUCIE Odbiór stanu części ciała KORA CZOŁOWA Nasze świadome „ja”

200 milisekund opóźnienia

Odbiór stanu części ciała RUCH Komendy ruchu CZUCIE Odbiór stanu części ciała KORA CZOŁOWA Nasze świadome „ja”

Odbiór stanu części ciała Przewidywanie przyszłych stanów środowiska RUCH Komendy ruchu CZUCIE Odbiór stanu części ciała EMULATOR RUCHU Przewidywanie przyszłych stanów środowiska KORA CZOŁOWA Nasze świadome „ja”

Makaki, Giacomo Rizzolatti i NEURONY LUSTRZANE

Makaki, Giacomo Rizzolatti i NEURONY LUSTRZANE

Pamięć i uwaga albo mózg w stanie bezradności.

Pamięć krótkotrwała a pamięć operacyjna – zmiana pojęć.

Modele pamięci roboczej Magazyn czy nasza teraźniejszość? Obiekty czy bity informacji?

CENTRALNY SYSTEM WYKONAWCZY SZKICOWNIK WZROKOWO PRZESTRZENNY PĘTLA FONOLOGICZNA BUFOR EPIZODYCZNY SZKICOWNIK WZROKOWO PRZESTRZENNY PAMIĘĆ TRWAŁA

Pamięć trwała Centralny system wykonawczy Obszar na którym koncentruje się uwaga Zaktywowana sensorycznie część pamięci trwałej Pamięć trwała

5 (+/- 2) obiekty czy marne 30 bitów ?

Swobodnie przyjrzyj się rycinie Określ sytuację materialną rodziny Ilia Repin – Niespodziewany gość (1884) Ustal co rodzina robiła przed przybyciem gościa Określ wiek osób w pokoju Zapamiętaj jak są ubrane osoby na obrazie Zapamiętaj rozmieszczenie osób i przedmiotów Oceń jak długo nieoczekiwany gość przebywał poza domem

W tym wypadku nadmiar informacji powoduje niejednoznacznośc interpretacji

W tym wypadku nadmiar informacji powoduje niejednoznacznośc interpretacji

W tym wypadku nadmiar informacji powoduje niejednoznacznośc interpretacji

Mózg ludzki jest potężny …. ale także niedoskonały

Obecny system oświaty, a zmiany w funkcjonowaniu mózgu dzieci i sposobach uczenia się. Czy mózg ludzki można doskonalić w każdym wieku ? Czy najnowsze odkrycia o ludzkim mózgu wpłyną na poprawę jakości zajęć rewalidacyjnych, wyrównawczych ? Czy najnowsze odkrycia o ludzkim mózgu będą pomocne nauczycielowi przedszkola w lepszej realizacji podstawy programowej, rozwijaniu zainteresowań dzieci ? Czy neurodydaktyka wskazuje jakimi metodami pracy należy posługiwać się w pedagogice przedszkolnej ?

Dziękuję marek.kaczmarzyk@us.edu.pl