Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej
Modele pracy edukacyjnej Technologiczny Humanistyczny Krytyczny Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej
Model technologiczny – rozumienie wiedzy Sfera naukowych prawd, która stanowi uświęcony przedmiot kształcenia Wiedza usystematyzowana, technologia Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej
realizowany ze środków Unii Europejskiej Model technologiczny – uczenie się Proces kubłowy- nasz umysł jest kubłem z początku pustym, albo pustym z grubsza do którego wpada poprzez zmysły albo poprzez lejek od góry materiał, który gromadzi się tam i podlega procesowi trawienia” (K. Popper) Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej
Model humanistyczny – rozumienie wiedzy Projekt poznawczy Obecne doświadczenie Użyteczna sprawność/umiejętność Weryfikowana w działaniu Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej
Model krytyczny – rozumienie wiedzy Wytwór powstający w dyskursie społecznym Zbiór uzgodnionych znaczeń Zróżnicowana Zależna od czasu historycznego i społecznych warunków Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej
Indywidualna świadomość Opresywne warunki życia Struktura społeczna Kryteria różnicujące Model technologiczny Model humanistyczny Model krytyczny Ontologia człowieka Istota poznająca Istota działająca Istota wolna Kluczowa wartość Demokracja, dobrobyt Samorealizacja Wolność Najważniejszy problem społeczny Rozwój społeczny Indywidualna świadomość Opresywne warunki życia Kontekst edukacji Struktura społeczna Indywidualna osobowość „ja” w społeczeństwie Ideał edukacji Zaangażowanie społeczne, odpowiedzialność w rolach Zintegrowana osobowość Orientacja emancypacyjna Charakter edukacji Nauczanie Uczenie się Budzenie świadomości Metody nauczania Podające Uprzystępniające Dialogowe Rola nauczyciela Przewodzenie Podtrzymywanie uczenia się Zadanie nauczyciela Transmisja wiedzy Konstruowanie kompetencji Kwestionowanie tożsamości słuchaczy Pozycja nauczyciela Dominacja Partnerstwo Służba Odpowiedzialność Nauczyciel Nauczyciel i słuchacze Uczący się Rola doświadczenia życiowego słuchaczy Bezwartościowe Potencjalne źródło uczenia się Podstawowe źródło samowiedzy Kryteria efektywności edukacji Reprodukcja wiedzy Umiejętność rozwiązania problemów Zdolność do zmiany życia Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej
realizowany ze środków Unii Europejskiej Model technologiczny Uczenie się kumulatywne Model humanistyczny Uczenie się kompetencji Doświadczanie Model krytyczny Uczenie się transformatywne Uczenie się sytuacyjne Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej
Uczenie się kumulatywne Gromadzenie nowych informacji Brak powiązań nowych informacji z doświadczeniem Mechaniczne uczenie się Odtwarzanie informacji w sytuacjach identycznych/podobnych Tworzenie wzorów pierwotnych Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej
realizowany ze środków Unii Europejskiej Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej
realizowany ze środków Unii Europejskiej Warunki życia, możliwości ograniczenia, procedury Środowisko społeczno-kulturowe Wpływ na decyzje Środowisko osobiste Pomoc w podejmowaniu decyzji, organizacji nauki Rola nauczyciela Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej
realizowany ze środków Unii Europejskiej Doświadczenie życiowe Uprzednie właściwości Obecne właściwości Samowiedza Zachowania Aspiracje Rozbieżności Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej
realizowany ze środków Unii Europejskiej Obserwacja i refleksja Tworzenie abstrakcyjnych pojęć i generalizacji Testowanie implikacji praktycznych Konkretne doświadczenie Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej
realizowany ze środków Unii Europejskiej Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej
Uczenie się sytuacyjne wg E. Wegner, J. Lave Praktykowanie związane z warunkami życia Proces przechodzenia od peryferii do centralnej pozycji w środowisku praktyków Wiedza- to treści, które są ustanawiane i wytwarzane w praktyce Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej
realizowany ze środków Unii Europejskiej Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej
realizowany ze środków Unii Europejskiej Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej
Uczenie się sytuacyjne wg E. Wegner, J. Lave Wiedza jest produktem społecznym, wytwarzana jest przez ludzi Uczenie się jest częścią życia - zamiana pozycji nie jest specjalnie organizowana Uczenie się poprzez interakcję Uczenie się jest autentyczne - określa tożsamość Stale aktualizujące Zamyka uczenie w sferze praktyki np. konserwatywnej lub radykalnej Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej
realizowany ze środków Unii Europejskiej Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej
realizowany ze środków Unii Europejskiej Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej
realizowany ze środków Unii Europejskiej Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej
realizowany ze środków Unii Europejskiej Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej
Uczenie się transformatywne wg J. Mezirowa Uczenie się poprzez schematy znaczeniowe Transformacja schematów znaczeniowych i jakościowa zmiana perspektywy znaczeniowej Uczenie się transformatywne = radykalna zamiana warunków życia Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej
Uczenie się transformatywne wg J. Mezirowa Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej
Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej