Szerzej o propozycji Rzecznika Ubezpieczonych z punktu widzenia zainteresowanych dr inż. Walenty Dudziak Stowarzyszenie Rzeczoznawców Techniki Samochodowej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STOWARZYSZENIE Strategia działania (19 października 2007) Stowarzyszenie Q-Service Truck 4Jot Consulting.
Advertisements

OCHRONA KONSUMENTA W UBEZPIECZENIACH KOMUNIKACYJNYCH – TENDENCJE
Plany ustawodawcze w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce
KLĘSKI ŻYWIOŁOWE ZASIŁKI CELOWE DLA POSZKODOWANYCH
1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Umowa ubezpieczenia OC – cz. 2
Nowelizacja kodeksu cywilnego BRAKUJĄCE REGULACJE Prowadzący: Wojciech S. Kamiński.
Dr Marcin Orlicki, LL.M. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
ProMotor Uwagi do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych.
ZBYSZKO PRZYBYLSKI SZPITAL POWIATOWY WE WRZEŚNI SPÓŁKA Z O.O.
Dr Katarzyna Ludwichowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika Wydział Prawa i Administracji Zakład Prawa Ubezpieczeniowego Optymalizacja systemu kompensacji.
Doświadczenia konsumentów w kontaktach z ubezpieczycielami direct Małgorzata Więcko Biuro Rzecznika Ubezpieczonych Warszawa, 1 kwietnia 2009r.
Warszawa, 1 kwietnia 2009 r. Projektowane zmiany legislacyjne – odpowiedź na rozwój technologii w sprzedaży ubezpieczeń Katarzyna Przewalska Zastępca Dyrektora.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
Certyfikacja zawodu księgowego
Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych
Podatek Religi – fundamentalne zastrzeżenia prawne
Normy praktyki zawodowej
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY PSYCHOLOGII TRANSPORTU
KOMENDA GŁÓWNA POLICJI
Fundacja jako rodzaj organizacji
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
„UMOWY ŚMIECIOWE” W ŚWIETLE USTAWY
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Ubezpieczenia turystyczne
Podstawowe zbiegi tytułów ubezpieczeń
Postulowane zmiany przepisów
Podatki Vat.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Transport Tomasz A. Winiarczyk.
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
BZ WBK-AVIVA Towarzystwa Ubezpieczeń S.A. Styczeń 2015 r.
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. Międzynarodowa Organizacja Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO), r. Międzynarodowe Stowarzyszenie Nadzorów Ubezpieczeń.
Razem czy osobno? Ochrona prawna w relacji z innymi rodzajami ubezpieczeń Konferencja „Pozycja Ubezpieczeń ochrony prawnej w świadomości społecznej” Warszawa,
Warszawa, 27 stycznia 2016 r. Maciej Balcerowski
Wypadki przy pracy Akty prawne Definicje
TŁUMACZENIE PRZYSIĘGŁE - WPROWADZENIE Joanna Warmuzińska-Rogóż.
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
MECHANIK POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH Gdy samochód „zachoruje”, Mechanik go uratuje ;)
Nadzór nad bezpieczeństwem i warunkami pracy. Zewnętrzne i wewnętrzne organa nadzoru PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA ZAKŁAD PRACY służba.
„Przedsiębiorcą być, czyli trochę o działalności gospodarczej”
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Czy prawem możemy zapewnić bezpieczeństwo?
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
RYNEK UBEZPIECZEŃ W POLSCE PODSTAWY PRAWNE
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU SĄDOWOADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Stacjonarne Studia Prawa.
Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych
Ośrodek Informacyjny Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Ubezpieczenie wypadkowe
Prawo ubezpieczeń gospodarczych - Ramy Prawne
INTER Partner Nowe klauzule od 1 października 2018.
ZESPÓŁ SZKÓŁ im. WALERGO GOETLA W SUCHEJ BESKIDZKIEJ
Zapis prezentacji:

Szerzej o propozycji Rzecznika Ubezpieczonych z punktu widzenia zainteresowanych dr inż. Walenty Dudziak Stowarzyszenie Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego „EKSPERTMOT” Szerzej o propozycji Rzecznika Ubezpieczonych z punktu widzenia zainteresowanych 1

Prezentacja zawiera stanowisko Krajowego Porozumienia Stowarzyszeń Rzeczoznawców Samochodowych reprezentowane przez 6 organizacji rzeczoznawczych: Stowarzyszenie Rzeczoznawców Samochodowych „EKSPERTMOT” w Warszawie; Zespół Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego, Stowarzyszenie w Warszawie; Polski Związek Motorowy w Warszawie; Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Mechaników Polskich SIMP w Łodzi; Stowarzyszenie Rzeczoznawców Motoryzacyjnych i Maszynowych POLEKSMOT w Katowicach; Ogólnopolskie Stowarzyszenie Rzeczoznawców Techniki Motoryzacyjnej i Ruchu Drogowego AUTO CONSULTING Warszawie, Centrum Badań Pojazdów i Ruchu Drogowego DEKRA Polska Sp. z o.o. w Warszawie Szerzej o propozycji Rzecznika Ubezpieczonych z punktu widzenia zainteresowanych 2

poszkodowani lub uprawnieni z umowy ubezpieczenia pojazdu, Propozycjami Rzecznika Ubezpieczonych niewątpliwie zainteresowani będą: poszkodowani lub uprawnieni z umowy ubezpieczenia pojazdu, rzeczoznawcy samochodowi, firmy ubezpieczeniowe, instytucje mające na celu ochronę konkurencji i konsumenta, organy prawa rozstrzygające sprawy związane z kolizjami, wypadkami lub rozliczeniem napraw pojazdów. Szerzej o propozycji Rzecznika Ubezpieczonych z punktu widzenia zainteresowanych

Porozumienie Stowarzyszeń – popiera dążenie Rzecznika Ubezpieczonych do wprowadzenia zmian w Ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczeń Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 124, poz. 1152 z późniejszymi zmianami), Ustawie o działalności ubezpieczeniowej z dnia 22 maja 2003 r. (Dz. U. Nr 124, poz. 1151 z późniejszymi zmianami), które umożliwiałyby poszkodowanym lub uprawnionym z umowy ubezpieczenia, skorzystanie z możliwości wykonania ekspertyzy potrzebnej do prawidłowego ustalenia okoliczności wypadku lub rozmiarów szkody w pojazdach przez niezależnego rzeczoznawcę samochodowego. Szerzej o propozycji Rzecznika Ubezpieczonych z punktu widzenia zainteresowanych

Wprowadzenie zapisów regulujących tę sprawę stworzy ogromną szansę na zwiększenie ochrony praw poszkodowanego (konsumenta) w procesie likwidacji szkody. Nowe zapisy – zdaniem Porozumienia Stowarzyszeń powinny zostać skonsultowane przez uczestników rynku ubezpieczeniowego i Instytucje zajmujące się ochroną praw konsumentów i konkurencji. W naszej praktyce rzeczoznawczej spotykamy się z osobami poszkodowanymi w kolizjach i wypadkach drogowych, które nie były zadowolone z likwidacji szkody przez Zakłady Ubezpieczeń i zwracają się do Stowarzyszenia o sporządzenie niezależnej i obiektywnej ekspertyzy dotyczącej zakresu uszkodzeń pojazdu, obliczenia kosztów jego naprawy, ustalenia indywidualnej wartości rynkowej pojazdu przed szkodą i po szkodzie. Szerzej o propozycji Rzecznika Ubezpieczonych z punktu widzenia zainteresowanych

Porozumienie Stowarzyszeń w pełni popiera wszystkie podstawowe propozycje zmian regulujące zawód rzeczoznawcy samochodowego w projekcie Rzecznika Ubezpieczonych do ustawy Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. (Dz. U. Z 2005 r. Nr 109, poz. 908 z późniejszymi zmianami). Przedstawiony przez Rzecznika Ubezpieczonych projekt zmian przedmiotowych Ustaw zakłada właściwe podniesienie rangi i kompetencji tytułu „rzeczoznawca samochodowy” jako zawodu. Projekt wprowadza konieczność ochrony prawnej tytułu zawodowego „rzeczoznawca samochodowy” przy bardzo istotnym zwiększeniu kompetencji i jednocześnie odpowiedzialności za sporządzone opinie i ekspertyzy. Zapisy te mają bardzo istotne znacznie dla środowiska rzeczoznawców samochodowych, gdyż szczegółowo definiują stawiane wymagania i kompetencje rzeczoznawców. Szerzej o propozycji Rzecznika Ubezpieczonych z punktu widzenia zainteresowanych

Obecnie Ministerstwo Infrastruktury może umieścić rzeczoznawcę na swojej liście jeżeli: Posiada wyższe wykształcenie, Posiada 5-letnią praktykę zawodową w dziedzinie związanej z motoryzacją; Posiada prawo jazdy kategorii A, B oraz C1 lub C; Nie była prawomocnie skazana za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe; Posiada certyfikat w zakresie rzeczoznawstwa samochodowego, wydany przez jednostkę akredytowaną w polskim systemie akredytacji; Rola Rzeczoznawcy samochodowego wg. aktualnego kodeksu drogowego to: ustalenie cech identyfikacyjnych pojazdu, ustalenie podstawowych parametrów pojazdu, uznanie pojazdu za unikatowy (zabytkowy) Szerzej o propozycji Rzecznika Ubezpieczonych z punktu widzenia zainteresowanych

legitymacja rzeczoznawcy samochodowego z listy Ministra Infrastruktury Szerzej o propozycji Rzecznika Ubezpieczonych z punktu widzenia zainteresowanych

Propozycje Rzecznika Ubezpieczonych: Rzeczoznawstwo samochodowe jest działalnością zawodową wykonywaną przez rzeczoznawców samochodowych; Rzeczoznawca samochodowy jest osobą fizyczną posiadająca uprawnienia zawodowe; Rzeczoznawca samochodowy może sporządzać opracowania i ekspertyzy w zakresie: Techniki samochodowej, Ruchu drogowego w tym: rekonstrukcji kolizji, wypadków i zdarzeń drogowych, Wyceny wartości oraz kosztów, jakości i sposobów napraw pojazdów samochodowych, Pojazdów historycznych (zabytkowych). Biegłych sądowych wykonujących czynności z zakresu rzeczoznawstwa samochodowego powołuje się lub ustanawia spośród osób posiadających uprawnienia zawodowe rzeczoznawcy; Rzeczoznawca samochodowy wykonuje zawód, prowadząc we własnym imieniu działalność gospodarczą jednoosobowo lub w ramach spółki albo w ramach stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej u przedsiębiorcy; Rzeczoznawca samochodowy wykonuje swoje czynności zgodnie z przepisami prawa oraz zasadami etyki zawodowej; Rzeczoznawca podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej; Standardy zawodowe działania rzeczoznawców ustalają organizacje zawodowe rzeczoznawców samochodowych w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw transportu; Szerzej o propozycji Rzecznika Ubezpieczonych z punktu widzenia zainteresowanych

Uprawnienia rzeczoznawcy samochodowego według RU nadaje się osobie która: Ma on obywatelstwo polskie albo obywatelstwo jednego z państw Unii Europejskiej; Zna język polski w niezbędnym zakresie; Posiada pełną zdolność do czynności prawnych; Posiada wyższe wykształcenie techniczne, lub uznane za równoważne w państwach UE; Posiada 5-letnią praktykę zawodową w dziedzinie związanej z motoryzacją; Posiada prawo jazdy kategorii A, B oraz C1 lub C; Nie była prawomocnie skazana za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe; Posiada certyfikat w zakresie rzeczoznawstwa samochodowego, wydany przez jednostkę akredytowaną w polskim systemie akredytacji; Szerzej o propozycji Rzecznika Ubezpieczonych z punktu widzenia zainteresowanych

Obecnie rzeczoznawcy samochodowi z listy Ministra Infrastruktury, członkowie Stowarzyszeń posiadają Certyfikat kompetencji zawodowych i poddawani byli przy rozpoczynaniu działalności rzeczoznawczej ustalonym procedurom sprawdzającym wiedzę i kwalifikacje i procedury te są kontynuowane razem z prowadzoną działalnością rzeczoznawczą. Szerzej o propozycji Rzecznika Ubezpieczonych z punktu widzenia zainteresowanych

Od kilku lat coraz częściej Sądy Okręgowe wymagają od kandydatów na biegłych sądowych w dziedzinach związanych z motoryzacją posiadania Certyfikatu kompetencji zawodowych. Popieramy szczególne wymagania od rzeczoznawcy samochodowego zawarte w projekcie dotyczące czynności zawodowych: szczególnej staranności, bezstronności oraz działania zgodnie z zasadami etyki zawodowej. Międzynarodowa Federacja Ekspertów Samochodowych (FIEA), której członkiem jest Stowarzyszenie RTS i RD EKSPERTMOT, która zrzesza kilkadziesiąt organizacji europejskich i innych krajów opracowała Kodeks Etyki Zawodowej Rzeczoznawcy Samochodowego. W ostatnim czasie Krajowe Porozumienie Stowarzyszeń Rzeczoznawców samochodowych przyjęło opracowany przez FIEA i adoptowany do warunków krajowych Kodeks Etyki Zawodowej Rzeczoznawcy Samochodowego, dostrzegając bardzo ważną rolę etyki zawodowej rzeczoznawcy samochodowego. Szerzej o propozycji Rzecznika Ubezpieczonych z punktu widzenia zainteresowanych

Szerzej o propozycji Rzecznika Ubezpieczonych z punktu widzenia zainteresowanych

Jednocześnie FIEA w porozumieniu z Radą Wolnych Zawodów przy Komisji Europejskiej przyjęła procedurę ustanowienia Europejskiego Eksperta Samochodowego. Należy podkreślić, że propozycje Rzecznika Ubezpieczonych dotyczące wysokich standardów zawodowych rzeczoznawcy samochodowego są zbieżne z wymaganiami stosowanymi w Stowarzyszeniu EKSPERTMOT oraz innych Stowarzyszeniach Porozumienia, ale standardy te trudno narzucić rzeczoznawcom indywidualnym działającym na podstawie ustawy o działalności gospodarczej. Porozumienie Stowarzyszeń proponuje drobne poprawki w ww. propozycjach Rzecznika Ubezpieczonych Współpraca polskiego rzeczoznawstwa samochodowego z FIEA w strukturach Unii Europejskiej naszym zdaniem powinna skutkować wprowadzeniem zapisu o odbyciu 2 letniego stażu zawodowego (praktyki) w organizacji zawodowej rzeczoznawców samochodowych. Co ma doprowadzić do stworzenia w Polsce standardów FIEA. Szerzej o propozycji Rzecznika Ubezpieczonych z punktu widzenia zainteresowanych

Popieramy zapisy projektu RU dotyczące problemów odpowiedzialności zawodowej rzeczoznawców. Deklarujemy włączenie się i pomoc organizacji zawodowych rzeczoznawców samochodowych (Stowarzyszeń) dla Ministerstwa do spraw transportu, które ma powołać Komisję Odpowiedzialności Zawodowej, co znacznie obniży koszty tego przedsięwzięcia i ułatwi dostęp do informacji o działalności rzeczoznawców. Porozumienie Stowarzyszeń, które reprezentuję popiera propozycje zmian zawarte w projekcie Rzecznika Ubezpieczonych. Propozycje te właściwie wprowadzają rzeczoznawcę samochodowego jako niezależną stronę, do której ubezpieczony, zakład ubezpieczeń lub organ prawny może zwrócić się w przypadkach spornych o pomoc. Szerzej o propozycji Rzecznika Ubezpieczonych z punktu widzenia zainteresowanych

www.rzeczoznawcy.com.pl Dziękuję za uwagę 16 Szerzej o propozycji Rzecznika Ubezpieczonych z punktu widzenia zainteresowanych 16