Rola audytora wewnętrznego w uczelni

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Advertisements

10 lat audytu wewnętrznego z perspektywy podmiotu koordynującego
Pierwsze lata audytu wewnętrznego w Polsce. Wnioski na przyszłość.
Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych
Kontrola finansów publicznych
Prawo administracyjne
Kontrola administracji
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
438/2001 Kontrola 5% Zamknięcie pomocy 1083/2006, 1828/2006 Audyt systemów Audyt operacji Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Urząd Marszałkowski w Łodzi
ARTUR WALASIK KATEDRA FINANSÓW - WYDZIAŁ FINANSÓW I UBEZPIECZEŃ AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO . KONTROLA ZARZĄDCZA ORAZ AUDYT W.
Kontrola zarządcza w szkole/placówce V Kongres Zarządzania Oświatą,
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Kontrola zarządcza w jednostkach samorządu
Rząd i prezydent.
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
System kontroli zarządczej w Uczelni jako jednostce sektora finansów publicznych Gdańsk, 2011.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Departament Polityki Wydatkowej Warszawa, 13 stycznia 2015 r.
Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki Monika Kos Departament Polityki.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Wojewódzka Rada do spraw Potrzeb Zdrowotnych. Powstanie Wojewódzkiej Rady do spraw Potrzeb Zdrowotnych: Art. 95 b ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o.
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Organy właściwe do kontroli podatkowej
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Zakres obowiązywania kpa
 Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób:  1. zgodny z prawem  2. efektywny  3. oszczędny.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY. AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDIT WEWNĘTRZNY AUDYT WEWNĘTRZNY - KONTROLA WEWNĘTRZNA AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDYT ZEWNĘTRZNY.
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Planistyczne działania wspierające.
System wdrażania RPO Warmia i Mazury na lata Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89)
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Organizacja Funduszy Europejskich. Komitet Koordynacyjny NSS Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i Strategię Rozwoju Kraju.
Konferencja prasowa Podsekretarza Stanu Ryszarda Zarudzkiego Warszawa, 31 sierpnia 2016 r.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
RACHUNKOWOŚĆ I REWIZJA FINANSOWA
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Zarządzanie ryzykiem - element kontroli zarządczej
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Rola audytora wewnętrznego w uczelni Antoni Bukaluk Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy W Bydgoszczy Sandomierz, 20.05.2010 r.

Kontrola zarządcza i audyt wewnętrzny w nowej ustawie o finansach publicznych Pismo sekretarz stanu MNiSzW Marii E. Orłowskiej do rektorów wyższych uczelni z dnia 30.04.2010 r.: „Audyt wewnętrzny jest działalnością należną i obiektywną, której celem jest wspieranie ministra kierującego działem lub kierownika jednostki w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze. Ocena ta dotyczy w szczególności adekwatności, skuteczności efektywności kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej lub jednostce”. Ustawa o finansach publicznych – art. 272 ust. 1

Kontrola zarządcza „Kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów Publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy Cele kontroli zarządczej: Zapewnienie w szczególności: zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi skuteczności i efektywności działania wiarygodności sprawozdań ochrony zasobów przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania efektywności i skuteczności przepływu informacji zarządzania ryzykiem

Odpowiedzialność za kontrolę zarządczą Zapewnienie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej należy do obowiązków: Minister - w kierowanych działach Wójt (burmistrz, prezydent), starosta, marszałek województwa – w jednostkach samorządu terytorialnego Kierownik – w kierowanej jednostce Standardy kontroli zarządczej - wytyczne MF Wytyczne ministrów dla działów

Regulacje pomocnicze Standardy kontroli zarządczej określone przez Ministra Finansów (określane obligatoryjnie) Wytyczne MF w sprawie kontroli zarządczej (określane fakultatywnie) Wytyczne ministrów dla działów administracji rządowej (określane fakultatywnie)

Kontrola zarządcza – nowe obowiązki w administracji rządowej Plan działalności na następny rok Sprawozdanie z wykonania planu działalności Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej w poprzednim roku Obowiązek publikacji powyższych dokumentów w Biuletynie Informacji Publicznej

Plan działalności Minister – sporządza plan działalności dla kierowanych działów administracji rządowej, w tym ministerstwa Minister może zobowiązać kierowników podległych jednostek do sporządzania planu Minister Finansów określi wzór planu Najważniejsze cele i mierniki na następny rok spójne z budżetem zadaniowym Korzyści dla audytu wewnętrznego

Sprawozdanie z wykonania planu działalności Minister sporządza sprawozdanie z wykonania planu działalności dla kierowanych działów administracji rządowej, w tym ministerstwa Minister może zobowiązać kierowników podległych jednostek do sporządzania sprawozdania Minister Finansów określi w rozporządzeniu wzór sprawozdania

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej Wystarczająca pewność, że kontrola zarządcza jest skuteczna Kluczowe zagadnienie – na jakiej podstawie można podpisać oświadczenie Możliwość zgłoszenia zastrzeżeń Rola audytu wewnętrznego

Koordynacja kontroli zarządczej Zadania Ministra Finansów: upowszechnianie standardów wydawanie wytycznych współpraca z krajowymi i zagranicznymi organizacjami współpraca z komitetami audytu

Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych Dopuszczenie przez kierownika jednostki wskutek Zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli zarządczej: do uszczuplenia wpływów należnych jednostce samorządu terytorialnego lub innej j.s.f.p. (art. 5 ust. 2) do dokonania wydatku powodującego przekroczenie kwoty wydatków ustalonej w rocznym planie finansowym (art. 11 ust. 2) do niewykonania zobowiązania jednostki, którego termin płatności upłynął (art. 16 ust. 2) w sprawach związanych z udzielaniem zamówienia publicznego (art. 17 ust. 7)

Zmiany przepisów w zakresie audytu wewnętrznego

Zmiany w przepisach ustawowych Zmiana definicji audytu wewnętrznego Wyraźne wskazanie roli audytu wewnętrznego Wspieranie realizacji celów Obowiązek kierowania się standardami audytu wewnętrznego

Audyt wewnętrzny a kontrola zarządcza Audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest wspieranie ministra kierującego działem lub kierownika jednostki w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze Ocena dotyczy w szczególności adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej lub jednostce

Obowiązkowe prowadzenie audytu wewnętrznego Zmiany w zakresie podmiotowym jednostek zobowiązanych Zmniejszenie liczby jednostek imiennie wskazanych w przepisach Uzależnienie obowiązku audytu od wielkości środków publicznych dla większej grupy jednostek Próg 40 mln zł Próg definiowany w inny sposób

Zakres podmiotowy Bez względu na wielkość budżetu: KPRM i ministerstwa Urzędy wojewódzkie Izby celne i skarbowe ZUS i zarządzane przez niego fundusze KRUS i fundusze zarządzane przez Prezesa KRUS Narodowy Fundusz Zdrowia

Zakres podmiotowy Po przekroczeniu progu 40 mln zł: Państwowe jednostki budżetowe Uczelnie publiczne Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej Agencje wykonawcze Państwowe fundusze celowe

Zakres podmiotowy Konieczna decyzja kierownika jednostki lub ministra: Niektóre urzędy centralne Niektóre UKS Urzędy celne i skarbowe Państwowe osoby prawne Powszechne jednostki organizacyjne prokuratury Jednostki organizacyjne Służby Więziennej Sądownictwo powszechne – tylko kierownik jednostki

Podległość audytorów wewnętrznych Kierownik komórki audytu wewnętrznego podlega bezpośrednio kierownikowi jednostki Dyrektorowi generalnemu (kanclerzowi) w zakresie określonym odrębnymi ustawami Ustawa o służbie cywilnej

Ochrona stosunku pracy Rozwiązanie stosunku pracy i zmiana warunków pracy i płacy Ograniczona do kierowników komórek audytu wewnętrznego Przepisy stosuje się do audytorów w jednoosobowych komórkach Zgoda właściwego komitetu audytu

Zlecanie usług audytu wewnętrznego Wydatki i rozchody oraz dochody i przychody mniejsze niż 100 mln zł lub zatrudnienie do 200 pracowników Umowa pisemna na co najmniej rok Wymagania kwalifikacyjne osób prowadzących audy Zgoda ministra

Dokumentacja związana z audytem wewnętrznym Plan audytu na następny rok – do końca roku (nie dotyczy planu na 2010 – do końca października) Sprawozdanie z wykonania planu – do końca stycznia Roczny plan audytu i sprawozdanie z jego wykonania informacja publiczna udostępniana na wniosek Dokumenty robocze – chronione

Komitet audytu Cel: doradztwo na rzecz ministra w zakresie Zapewnienia adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej oraz skutecznego audytu wewnętrznego w dziale Powoływany w drodze zarządzenia Może być jeden dla wszystkich działów kierowanych przez ministra

Zadania komitetu audytu Sygnalizowanie istotnych ryzyk Sygnalizowanie istotnych słabości kontroli zarządczej oraz proponowanie jej usprawnień Priorytety do rocznych i strategicznych planów audytu wewnętrznego (jednostek w dziale – nie tylko ministerstwa) Przegląd istotnych wyników audytu wewnętrznego oraz monitorowanie ich wdrożenia

Zadania komitetu audytu Przegląd sprawozdań z wykonania planu audytu wewnętrznego oraz z oceny kontroli zarządczej Monitorowanie efektywności pracy audytu wewnętrznego Wyrażenie zgody na rozwiązanie stosunku pracy oraz zmianę warunków pracy i płacy kierowników komórek audytu wewnętrznego

Skład komitetu audytu Co najmniej 3 osoby, w tym: Sekretarz lub podsekretarz stanu jako przewodniczący 2 członków niezależnych (nie mogą być pracownikami jednostek w dziale) Regulamin komitetu audytu – nadawany przez ministra Kwalifikacje, wynagrodzenie, wymogi co do regulaminu – rozporządzenie Ministra Finansów

Nowe zadania komórki audytu w ministerstwie Gromadzi plany audytu, sprawozdania z wykonania planów oraz inne, niezbędne dla komitetu audytu, informacje z jednostek w dziale Przygotowuje zbiorcze informacje o istotnych ryzykach i słabościach kontroli zarządczej oraz proponowanych usprawnieniach Zapewnia obsługę organizacyjną komitetu audytu i inne działania wspierające

Obowiązki sprawozdawcze Roczne plany i sprawozdania – nie przekazywane do MF Informacja o realizacji zadań z zakresu audytu wewnętrznego w roku poprzednim Informacje związane z funkcjonowaniem kontroli zarządczej Informacje i dokumenty związane z prowadzeniem audytu wewnętrznego

Przepisy w zakresie kwalifikacji zawodowych Międzynarodowe certyfikaty (np. CGAP, CIA) Uprawnienia biegłych rewidentów Egzamin Ministerstwa Finansów w latach 2003-2006 Studia podyplomowe + doświadczenie (co najmniej 2 lata): tzw. asystenci audytu Inspektorzy kontroli skarbowej

Przygotowano na podstawie materiałów MNiSzW i MF Michalina Wójcik Dyrektor Departamentu Finansowania Szkół Wyższych Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Sławomir Kacprzak Dyrektor Departamentu Audytu Sektora Finansów Publicznych Ministerstwo Finansów

Dziękuję za uwagę!