Jak mierzyć efektywność administracji? BARTŁOMIEJ GOŁASZEWSKI
PLAN PREZENTACJI WPROWADZENIE DO TEMATU TEORETYCZNE PODEJŚCIE DO ZAGADNIENIA EFEKTYWNOŚCI ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ PRAKTYCZNE SPOSOBY MIERZENIA ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ
WPROWADZENIE Decyzje podejmowane przez jednostki administracji państwowej w zakresie alokacji posiadanych środków, bardzo często nie podlegają weryfikacji przez rynek. Zachodzi obawa, że administracja nieefektywnie rozdysponowuje swoje zasoby. Z powyższych względów nasuwają się dwa pytania. W jaki sposób zwiększyć efektywność instytucji państwowych oraz jak tę efektywność mierzyć?
TEORETYCZNE PODEJŚCIE DO ZAGADNIENIA EFEKTYWNOŚCI ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ Zagadnienia przewodnie wszystkich rozważań na gruncie ekonomii. Pojęcie efektywności. Powszechnie znane definicje wskazują na związek między całkowitą sumą wpływów i wypływów.
Zmierzenie poziomu efektywności wobec powyższego składa się z trzech etapów: Oszacowanie kosztów Oszacowanie przychodów Porównanie przychodów i kosztów
PRAKTYCZNE SPOSOBY MIERZENIA ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ Analiza wskaźnikowa: W metodologii pomiaru efektywności administracji państwowej wykształciły się dwa podejścia. Pierwszym z nich jest podejście makro, analizujące efektywność całkowitą, w przeciwieństwie do efektywności w skali mikro mówiącej o wykorzystaniu środków w poszczególnych sektorach działania administracji
j – liczba regionów w danym kraju. PSP (public sector performance) PSP = jn=1PSPj gdzie: PSPj = f(Ik) j – liczba regionów w danym kraju.
PSP daje informacje jedynie na temat efektywności relatywnej, natomiast nie określa procentowego poziomu efektywności absolutnej rozumianej jako sytuacja, w której generowany jest najwyższy z możliwych poziom dobrobytu. Aby ocenić efektywność danego rządu, należy dokonać obliczeń dla krajów, które posłużą jako benchmarki i porównać otrzymane wartości.
Analiza Funkcyjna Ta metoda analizy została po raz pierwszy zastosowana do oceny organizacji typu non - profit takich jak szpitale czy uniwersytety.
W odniesieniu do sektora publicznego należy oczekiwać związku określonego przez funkcję następującej postaci: Yi = f (Xi ) i=1,…,n gdzie: Yi – syntetyczny wskaźnik odzwierciedlający miarę wielkości wypływów Xi – wielkość wypływów w i – tej części kraju.
Pytania do dyskusji Czy potrzebne jest w ogóle mierzenie efektywności administracji publicznej. Czy administracja publiczna może być efetktywna?