START W SZKOŁĘ.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

Co powinno się zmienić w Twojej szkole, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi Klasa IIIa.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
informacje i wskazówki dla rodziców
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
6-LATEK W SZKOLE.
Jak motywować dziecko do nauki?
GOTOWOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
6-latek w szkole – radość czy problem?.
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
Gotowość szkolna.
Jak pomagać dziecku w nauce?
warsztat dla rodziców uczniów klas I szkoły podstawowej
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
Kacper Pietruszka Miejsce:Częstochowa
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
6-LATEK W SZKOLE.
Rozwój społeczny dziecka
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-LETNICH
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Plac zabaw na medal Rejon 8 Projekt nr 35. Plac zabaw na medal W ramach naszego projektu chcemy stworzyć kolorowe, bezpieczne miejsce do zabawy dla naszych.
Zespół Szkół w Nowym Folwarku
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
RAMOWY ROZKŁA D DNIA Ramowy rozkład dnia świetlicy szkolnej
Metody sprawnego uczenia się.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Dojrzałość szkolna dziecka
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Przygotowanie: Joanna Kaczmarek – pedagog szkolny,
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
wzrokowo - przestrzenne
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
III EDYCJA. ZADANIA DO WYBORU NA ROK SZKOLNY 2015/2016.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Żeby się chciało uczyć…. Jak motywować dziecko do nauki?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

START W SZKOŁĘ

Trud rozwoju Od pierwszych chwil życia dziecko podejmuje wysiłek związany z rozwojem. Wyrusza w długą drogę, na której w pewnym momencie napotka SZKOŁĘ. Aby szkoła stała się wspaniałą przygodą i pomocą w dążeniu do samorealizacji, musi pojawić się w odpowiednim momencie – momencie, który nazywamy GOTOWOŚCIĄ SZKOLNĄ

Wiek dziecka: 4-7 r.ż. Rozwój układu nerwowego dziecka Dojrzewanie mózgu Rozwój układu nerwowego dziecka Nowe połączenia między neuronami, wzrost synchronizacji między półkulami mózgowymi Wzrasta jego sprawność większa integracja odbieranych bodźców zwiększenie sprawności w kierowaniu uwagą zdobywanie orientacji w czasie i przestrzeni refleksja nad własnym postępowaniem zmiany w zakresie pamięci, myślenia i zabawy. skutecznemu rozwiązywaniu problemów

STANDARDY BEZPIECZNEJ ADAPTACJI DZIECKA DO SZKOŁY Organizacja życia dziecka: Rytuały (sen, posiłki, zabawa) Stała pora odrabiania lekcji 2. Czego uczyć dzieci? Posługiwania się czarodziejskimi słowami: proszę, przepraszam, dziękuję Witania osób znajomych (w szkole, w domu, w najbliższym otoczeniu) Spokojnego i właściwego zachowania się przy stole Nie przerywania rozmowy innych Słuchania rodziców, dziadków, innych członków rodziny, nauczycieli, pracowników szkoły itp. Pytania o zgodę, gdy chce się coś wziąć cudzego lub coś zrobić.

Aspekty rozwoju dzieci istotne dla osiągnięcia gotowości szkolnej ROZWÓJ SPOŁECZNY ROZWÓJ EMOCJONALNO-MOTYWACYJNY ROZWÓJ PERCEPCYJNO -MOTORYCZNY ROZWÓJ UMYSŁOWY ROZWÓJ FIZYCZNY

WPŁYW ROZWOJU FIZYCZEGO NA FUNKCJONOWANIE DZIECKA W SZKOLE

DIAGNOZA ROZWOJU FIZYCZNEGO Czy dziecko lubi zabawy ruchowe? Czy chętnie uczestniczy w zespołowych grach ruchowych? Czy jest w stanie zachować określoną pozycję przez jakiś czas (spokojnie stać, siedzieć)? Czy dziecko dobrze widzi i słyszy? Czy męczy się szybciej niż rówieśnicy?

JAK RODZIC MOŻE WSPIERAĆ ROZWÓJ FIZYCZNY DZIECKA? Zapewnić dziecku odpowiednią ilość ruchu, najlepiej na świeżym powietrzu. Stwarzać okazje do spotkań z rówieśnikami, gier i zabaw zespołowych. Nie lekceważyć sygnałów, które mogą świadczyć o tym, że dziecko źle widzi lub słyszy

JAK RODZIC MOŻE WSPIERAĆ ROZWÓJ SPOŁECZNY DZIECKA? Dawać dziecku jak najwięcej okazji do kontaktów z rówieśnikami. Stwarzać dziecku okazje do radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych. Inspirować dziecko do zachowań prospołecznych (działania na rzecz innych). Rozmawiać z dzieckiem o jego uczuciach związanych z przeżytymi sukcesami oraz porażkami

JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ PRZESTRZENNO-KIERUNKOWY ORAZ SPRAWNOŚĆ MANUALNĄ? Podaj mi proszę zabawkę, która leży po lewej stronie, dotknij prawego ucha, pokaż lewe oko, co widzisz po swojej prawej stronie, itp. Chwytanie/rzucanie piłki raz lewą, raz prawą ręką (ze wskazaniem, którą ręką należy łapać). Zabawy/polecenia angażujące orientację kierunkowo – przestrzenną (połóż to na półce po lewej... itp.). Pytanie dziecka, w której ręce trzyma określony przedmiot. Gry zespołowe Twister / Wygibajtus Proponowanie dziecku różnych form aktywności plastycznej (np. malowanie palcami, szerokimi pędzlami na dużych arkuszach papieru). Pomoc w kuchni!!!Lepienie pierogów, robienie ciasta Zwracanie uwagi na prawidłowe trzymanie przyborów piśmienniczych - prawidłowy chwyt

PRAWIDŁOWY CHWYT PISARSKI Umożliwia długotrwałe i efektywne pisanie/rysowanie

6xO: WAKACYJNE RADY DLA RODZICÓW PRZED ZMIANĄ SZKOŁY DZIECKA daj ODPOWIEDZIALNOŚĆ, samodzielne wykonywanie zadań wyznacz konkretne OBOWIĄZKI adekwatne do wieku dziecka OGRANICZ telewizję, komputer, ilość rzeczy ODPUŚĆ skrajności: straszenie szkołą lub idealizowanie jej ODWIEDŹ szkołę z dzieckiem przed wakacjami i przygotuj z nim wyprawkę dopinguj OSIĄGANIE zamierzonych celów (gry planszowe, obowiązki itp.)

ZMIANA Pierwszy dzień szkoły można porównać do pierwszego dnia w nowej pracy. Z pewnością większość z nas była w tym dniu choć trochę zestresowana, obawiała się jak przyjmą nas inni pracownicy, jak poradzimy sobie z pierwszymi zadaniami. Czego wtedy potrzebowaliśmy po powrocie do domu? Przede wszystkim wsparcia i zainteresowania, ale nie tym jakie zadania mieliśmy do wykonania, tylko tym jak poczuliśmy się w nowym zespole ludzi, jaki jest nasz szef i czy mieliśmy z kim pójść na przerwę. Nasze dziecko potrzebuje tego samego.

Nie ma zmiany, nie ma rozwoju Każda zmiana wiąże się z rozwojem. Nie ma zmiany, nie ma rozwoju DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ