Różni i równi. Warsztaty dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych – moduł 3 Metoda Design Thinking w edukacji globalnej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca w zespole Tomasz Filipionek.
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Skuteczne zachowania na rynku pracy
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r. Technologie Web 2.0.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Oprac. - M. Rostkowska 1 Warsztaty Komputery w edukacji COMPUTERS IN EDUCATION.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Ocenianie Kształtujące
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Współpraca z innymi szkołami Gimnazjum nr 12 w Tychach.
Młodzi dla Cekowa Projekt na Sejm Dzieci i Młodzieży
w praktyce pedagogicznej
Sposoby podejmowania decyzji
Patrz i zmieniaj Realizacja uczniowie ze Szkolnego Klubu Europejskiego pod kierunkiem p.Marzeny Pytel.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Praca w zespole.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
PORTAL DIGITALIZACJA AGATA BRATEK Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Konferencja POLSKIE ZBIORY W EUROPEANIE – Toruń, dn. 19 X 2012 r. Japoński.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Różni i równi. Warsztaty dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych – moduł 1 Wprowadzenie do tematyki uchodźczej.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Ramowy program studiów
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Metoda design thinking, czyli spojrzenie z drugiej strony
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Różni i równi. Warsztaty dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych – moduł 3 Metoda Design Thinking w edukacji globalnej

Geneza metody Design Thinking

Istota metody Design Thinking Ćwiczenie 1

Istota metody Design Thinking „it’s OK to fail”

Istota metody Design Thinking Metoda Design Thinking to proces, który łączy w sobie kreatywność i innowacyjność, koncentrując się na potrzebach przyszłych odbiorców (w środowisk szkolnym np. uczniów, nauczycieli, rodziców). Powstaje w ten sposób praktyczne rozwiązanie, które jest atrakcyjne, bo skoncentrowane jest na człowieku. Sam proces Design Thinking porządkuje w kolejnych krokach narzędzia, które można wykorzystać do rozwiązywania najbardziej złożonych problemów (wicked problems).

Przykłady zastosowania - problemy „złośliwe”

Przykłady zastosowania - problemy „złośliwe” Najważniejsze cechy problemów „złośliwych” : mają wiele przyczyn, obejmują wiele podmiotów, są trudne do opisania i jednoznacznego zdefiniowania, brak jest kompletnych danych lub dane są sprzeczne, wiążą się ściśle z innymi złośliwymi problemami, ich rozwiązanie wymaga dużych nakładów finansowych… Co najważniejsze: nie mają rozwiązania !!!!

Przykłady problemów „złośliwych” „Złośliwe” problemy globalne: Zmiany klimatu Ubóstwo Głód Bezpieczeństwo żywności Nierówności dochodowe Starzenie się społeczeństw Dyskryminacja kobiet i dziewcząt Brak dostępu do wody pitnej „Złośliwe” problemy w szkole: Przemoc …

Przykłady problemów „złośliwych” Ćwiczenie 2

Przykłady problemów „złośliwych” Złośliwe problemy w szkole: Przemoc Mowa nienawiści Wagarowanie Brak zaangażowania uczniów Brak zaangażowania rodziców Brak wystarczających funduszy na infrastrukturę Wypalenie zawodowe nauczycieli Integracja dzieci - imigrantów

Przykłady zastosowania metody Design Thinking Biblioteki bez Granic IDEAS BOX Burundi, Jordania Źródło: UNHCR Innovation, http://innovation.unhcr.org/labs_post/ideas-box/

Przykłady zastosowania metody Design Thinking Źródło: UNHCR Innovation, http://innovation.unhcr.org/labs_post/ideas-box/

Przykłady zastosowania metody Design Thinking Działania mające na celu zaprojektowanie produktów i usług niwelujących skutki aktów przemocy uwarunkowanej płcią (gender-based violence): Turcja Uganda Sudan Źródło: Applying Design Thinking to Humanitarian Gender-based Violence http://www.elrha.org/news/applying-design-thinking-humanitarian-gender-based-violence/

Przykłady zastosowania metody Design Thinking Biuro Narodów Zjednoczonych ds. Koordynacji Pomocy Humanitarnej Humanitarian Data Exchange (HDX) - baza danych dot. kryzysów humanitarnych 160 państw i organizacji humanitarnych (NZ, NGOs etc.) trzęsienie ziemi w Nepalu

Przykłady zastosowania metody Design Thinking Źródło: strona internetowa UNHCR, dostęp: 01.11.2016

Metoda Design Thinking w edukacji globalnej Stawia w centrum zainteresowania wartości ludzkie (human values) i potrzeby człowieka (human needs). Jest stworzona do rozwiązywania problemów o dużym stopniu złożoności (wicked problems). Wymaga aktywnej roli projektanta i użytkownika, przez co wpływa na kształtowanie postaw i umiejętności niezbędnych we współczesnym świecie: współpracy, radzenia sobie z niepewnością, łączenia wiedzy z różnych dziedzin. Jest ukierunkowana na przyszłość (future-focused education) oraz realizację celów zrównoważonego rozwoju.

Metoda Design Thinking w edukacji globalnej Dostrzeganie i rozumienie współzależności Poczucie wpływu Podejmowanie decyzji w sytuacji niepewności Odpowiedzialność Wartości i postawy w edukacji globalnej Zaangażowanie Szacunek i otwartość Krytyczne myślenie Empatia Źródło: „Świat na wyciągnięcie ręki”, Centrum Edukacji Obywatelskiej,

Proces Design Thinking

Empatyzacja

Empatyzacja

Empatyzacja CELEM ETAPU JEST DOGŁĘBNE POZNANIE UŻYTKOWNIKA/ODBIORCY , JEGO ZACHOWAŃ, WYMAGAŃ, POTRZEB I PROBLEMÓW; 2) NA TYM ETAPIE POSZUKUJEMY ZASKAKUJĄCYCH FAKTÓW I SPOSTRZEŻEŃ NA TEMAT UŻYTKOWNIKÓW/ODBIORCÓW.

Narzędzia Obserwacja Wywiad Persona Co? Jak? Dlaczego? Pamiętniki użytkowników (np. foto pamiętnik) Kolaż Zanurzenie

Narzędzia - empatyzacja

Definiowanie problemu

Definiowanie problemu

Definiowanie problemu CELEM ETAPU JEST ZDEFINIOWANIE WŁAŚCIWEGO PROBLEMU, OKREŚLENIE GDZIE WYSTĘPUJE, JAKI JEST JEGO CHARAKTER, PRZYCZYNA I SKUTEK; NA TYM ETAPIE NADAJEMY KIERUNEK KOLEJNYM ETAPOM PROJEKTOWANIA

Narzędzia – definiowanie problemu Punkt widzenia Metoda 5Why – 5xdlaczego SWOT Analiza problemów i korzyści 6 kapeluszy De Bono

Narzędzia – definiowanie problemu Punkt widzenia Metoda 5Why – 5xdlaczego SWOT Analiza problemów i korzyści 6 kapeluszy De Bono Model CPS

Narzędzia – definiowanie problemu [UŻYTKOWNIK/ODBIORCA] POTRZEBUJE [POTRZEBA UŻYTKOWNIKA/ODBIORCY] PONIEWAŻ [ZASKAKUJĄCY WNIOSEK]

Generowanie rozwiązań

Generowanie rozwiązań CELEM ETAPU JEST STWORZENIE JAK NAJWIĘKSZEJ LICZBY POMYSŁÓW, KTÓRE SĄ MOŻLIWE DO ZREALIZOWANIA I ODPOWIADAJĄ NA ZDEFINIOWANE WCZEŚNIEJ POTRZEBY; NA KOŃCU TEGO ETAPU NASTĘPUJE OCENA I DEMOKRATYCZNY WYBÓR NAJLEPSZEGO POMYSŁU .

Narzędzia – generowanie pomysłów Burza mózgów I like–I wish–What if Technika Kwiatu Lotosu Start-stop-continue

Narzędzia – generowanie pomysłów Burza mózgów I like–I wish–What if Technika Kwiatu Lotosu Start-stop-continue

Narzędzia – generowanie pomysłów

Prototypowanie

Prototypowanie CELEM TEGO ETAPU JEST STWORZENIE NISKOKOSZTOWYCH ROZWIĄZAŃ, KTÓRE MAJĄ CECHY NASZEGO DOCELOWEGO ROZWIĄZANIA; ETAP TEN UMOŻLIWIA WIZUALNĄ PREZENTACJĘ POMYSŁU I SZYBKIE ZEBRANIE OPINII NA TEMAT ROZWIĄZANIA.

Narzędzia – budowanie prototypów Budowanie schematów Makieta Scenka Storyboard

Narzędzia – budowanie prototypów Budowanie schematów Makieta Scenka Storyboard

Testowanie

Testowanie CELEM TEGO ETAPU JEST SPRAWDZENIE ROZWIĄZANIA W ŚRODOWISKU UŻYTKOWNIKA/ODBIORCY; POZWALA NA OSTATECZNĄ WERYFIKACJĘ I PODJĘCIE DECYZJI O WDROŻENIU POMYSŁU LUB POWROCIE DO WCZEŚNIEJSZYCH FAZ PROJEKTOWANIA.

Narzędzia – testowanie Mała skala: samodzielne zbieranie informacji zwrotnej Duża skala: testy marketingowe

Przykłady projektów z wykorzystaniem metody Design Thinking projektowanie przestrzeni w klasie/bibliotece/świetlicy przyjaznej wielokulturowej grupie; projektowanie kursów/działań/kampanii na rzecz dzieci uchodźców; projektowanie gier/aplikacji/stron internetowych dotyczących przeciwdziałaniu stereotypów na temat uchodźców i imigrantów…

Kodeks Różności i Równości

Zaprojektuj Kodeks Różności i Równości Założenia projektu : praca w 4-5 osobowych grupach; celem jest zaprojektowanie Kodeksu dla całej społeczności szkolnej odpowiadającego na największe, zidentyfikowane przez Was wyzwania związane ze współżyciem i współdziałaniem w środowisku wielokulturowym; ćwiczenie będzie obejmowało 3 etapy: wywiad (10 minut), burzę mózgów (20 minut) oraz prototypowanie (15 minut). wybierzcie lidera grupy, który będzie pilnował czasu, reguł postępowania oraz będzie prezentował wyniki prac grupy; zaprojektujcie zarówno formę jak i treść Kodeksu; zapisujcie wyniki prac, pomysły, spostrzeżenia, uwagi, wykorzystujecie graficzne formy komunikacji.

Zaprojektuj Kodeks Różności i Równości Wywiad (10 minut) Założenia etapu : dobierzcie się w pary; zacznijcie od zadawania ogólnych pytań dotyczących Waszych obserwacji, spostrzeżeń, odczuć, emocji związanych z doświadczeniami w pracy w środowisku wielokulturowym; rozmowę zacznij od: „Opowiedz mi o swoim ostatnim doświadczeniu …” „Co czułeś kiedy …?” „Co sądzisz o …?” szukajcie historii, zwracajcie uwagę na sygnały niewerbalne, sprzeczności; znajdźcie wątek, który szczególnie Was zainteresował, jest nieoczywisty i zaskakujący; zadawajcie pytanie „dlaczego” do momentu uzyskania odpowiedzi.

Zaprojektuj Kodeks Różności i Równości Burza mózgów (15 minut) Założenia etapu : pracujcie w 4-5 osobowych grupach; Waszym zadaniem jest wygenerowanie jak największej liczby rozwiązań; rozwiązania mają dotyczyć: formy Kodeksu, głównych zasad oraz propozycji działań jakie można podjąć, by rozwiązać zidentyfikowany przez Was problem; w trakcie burzy mózgów przestrzegajcie następujących zasad: nie oceniajcie, mówi jedna osoba na raz, nie przywiązujcie się do pomysłów, budujcie na pomysłach innych, wyznaczcie sobie cel ilościowy . na końcu wybierzcie demokratycznie najlepsze rozwiązanie .

Zaprojektuj Kodeks Różności i Równości Prototypowanie (15 minut) Założenia etapu : pracujcie w 4-5 osobowych grupach; Waszym zadaniem jest przygotowanie prototypu Kodeksu; prototypem może być schemat, makieta, scenka, storyboard; w trakcie prototypowania przestrzegajcie następujących zasad: prototyp ma być tani i szybki, ma w prosty sposób przekazać główną ideę pomysłu,.

Zaprojektuj Kodeks Różności i Równości Przedstawienie rozwiązań (2 minuty) główny problem zidentyfikowany w środowisku szkolnym; prezentacja rozwiązania na przykładzie prototypu wraz z uzasadnieniem

Dziękujemy za uwagę

Prezentacja: „Różni i równi Prezentacja: „Różni i równi. Warsztaty dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych – moduł 3: Metoda Design Thinking w edukacji globalnej” jest dostępna na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska (CC BY 3.0). Pewne prawa zastrzeżone dla Fundacji ‘Edukacja dla Nas’. Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej realizowanej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2016. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu, pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosowanej licencji, o posiadaczach praw oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej. Treść licencji dostępna jest na stronie http://creativecommons.org.licences/by/3.0/pl/.