Nowa odsłona behawio-ryzmu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Advertisements

Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Znaczenie instytucji w procesie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
CO TO SĄ PROJEKTY INNOWACYJNE? PROJEKTY INNOWACYJNE WYTYCZNE EFS NIE WSKAZUJĄ ODRĘBNEJ DEFINICJI INNOWACYJNOŚCI.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział.
Wyższy standard lepsza jakość życia w Domu Pomocy Społecznej w Matczynie Projekt współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
Ewolucja S tandardu L eśnej M apy N umerycznej III Krajowa Konferencja pt. „System Informacji Przestrzennej w Lasach Państwowych – stan i perspektywy wdrażania.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
BIBLIOTEKA SZKOLNA I JEJ WARSZTAT INFORMACYJNY INFORMACYJNY.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
Wieloaspektowa analiza czasowo- kosztowa projektów ze szczególnym uwzględnieniem kryterium jakości rozwiązań projektowych AUTOR: ANNA MARCINKOWSKA PROMOTOR:
Wykład 8 KONFORMIZM SWPS ZMIANA POSTAW I ZACHOWAŃ.
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Perceptrony proste nieliniowe i wielowarstwowe © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
P sychoanaliza (od gr. ψυχη = "psyche", "dusza" i ανάλυσις = "analiza") – zbiór teorii dotyczących struktury psychiki człowieka, jego rozwoju i funkcjonowania,
MODUŁ 3 TEMAT 1 POZIOM 2 Wyznaczani e celów. W TYM TEMACIE MŁODZI LUDZIE: Poznają, jak planowanie celów może pomóc im w ich przyszłej karierze Będą wyznaczyć.
Jak projektować doświadczenia w klasie, żeby nauka była zabawą, a materiał wymagany w podstawie programowej był realizowany w formie gry?
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
PRAWA DZIECKA. Nikt nie może mnie poniżać, Krzywdzić, bić, wyzywać. I każdego mogę zawsze Na ratunek wzywać.
Strategia personalizacji - kiedy stosować strategię personalizacji, a kiedy kodyfikacji wiedzy?
„Czy każdemu z nas jest bliska ochrona środowiska?”
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 w Żaganiu
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
Duduf © Nazwa miniprzesiębiorstwa: Duduf Szkoła: I LO im. Ziemi Kujawskiej Miasto: Włocławek.
Założenia systemu ECVET
Współczesne teorie uczenia się
Najem społeczny – jak współpracować z prywatnymi najemcami?
T.15 Wybór narzędzi dla reengineeringu (szczegóły).
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
Uczenie się społeczne Adriana Schetz IF US.
ZARZĄDZANIE MUNICYPALNE
Charakterystyka prawoznawstwa
Podstawa programowa WF założenia
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Sześciolatek w obliczu zmian
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Części składowe treści pisma
Człowiek w systemie transportowym
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
6-LATEK W SZKOLE.
METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH
Przedszkole Promujące Zdrowie
Termin realizacji: r. – r.
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
Program profilaktyczno-wychowawczy
Podstawa programowa WF założenia
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA Platforma e-learningowa
Tydzień Jakości Kształcenia na WBBiB
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
KOMUNIKACJA KORPORACYJNA I PUBLIC RELATIONS
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
Projekt: JAK SKUTECZNIE I JAK EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA CYKL KOLBA mgr Anna Krawczyk Projekt.
Wspomaganie pracy szkół
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
Zapis prezentacji:

Nowa odsłona behawio-ryzmu Szczury pogrążone w myślach Nadwyżka zasobów Siła interakcji społecznych

Nowa odsłona behawioryzmu Edward Chace Tolman Uczenie się utajone (latent learning) Clark Hull Redukcja popędów (drive reduction theory) Kenneth W. Spence Uczenie się różnicujące (discrimination learning theory) Rescorla-Wagner Zaskoczenie i procesy uwagowe Pearce-Hall Waga konsekwencji

Szczury pogrążone w myślach Poznawcze podejście do uczenia się: Psychologia postaci: np. W. Köhler i interpretacja eksperymentu z gołębiami

Szczury pogrążone w myślach Poznawcze podejście do uczenia się: Pierwsze modele pamięci: Atkinson i Shiffrin, Baddeley Konsturktywizm: J. Bruner, J. Piaget, i in. Uczenie się społeczne: L. Vygotsky, A. Bandura, J. S. Brown, M. Tomasello Informacyjne podejście do uczenia się: D. Hebb, G. A. Miller, A. Newell, D. Rumelhart Sociokonstruktywizm (socio-constructivism): Rogoff and Lave – uczenie się przez „negocjowanie” i „uczestnictwo”. Dziś: uczenie się usytuowane (situated learning) Uczenie się przez doświadczanie (experiential learning): Carl Rogers – nie uczymy bezpośrednio nikogo niczego, stymulujemy do tego, żeby się uczył sam.

Szczury pogrążone w myślach Kristin Andrews: uczenie się przez wgląd Wojciech Pisula: uczenie się przez eksplorację Temperament a nabywanie nowych umiejętności

Nadwyżka zasobów i „podróże w czasie” Zasoby mentalne uczącego się zwierzęcia: Poznawcze: wgląd, eksploracja Energetyczne: temperament „Podróże w czasie”: pamięć epizodyczna i planowanie działania (M. Trojan)

Siła interakcji społecznych Albert Bandura Społeczno-poznawcza teoria uczenia się Pojęcie kontroli i modelowania (naśladowanie zachowań agresywnych) Etiologia (np. D. R. Griffin) Irene Pepperberg Model trener-rywal A co z uczeniem się zachowań społecznych, szczególnie nacechowanych moralnie?

Uczenie się zachowań pro-moralnych Mark Rowlands Can Animal be Moral? 2012 (The Philosopher and the Wolf: Lessons from the Wild on Love, Death and Happiness, 2008) Zwierzęta są podmiotami moralnymi, tj. potrafią działać moralnie dzięki opanowaniu praktyki moralnej poprzez odczytanie i stosowanie się do określonej, lecz elastycznej reguły działania w danej sytuacji. Hipoteza praktyki (practice hypothesis): posiadanie racji wymaga prawidłowego osadzenia w praktyce. Hipoteza wyspecjalizowania: prawidłowe osadzenie w praktyce wymaga mistrzostwa (being master of the technique) Podmioty moralne i moralni sprawcy (moral subjects/moral agents)