Nowa odsłona behawio-ryzmu Szczury pogrążone w myślach Nadwyżka zasobów Siła interakcji społecznych
Nowa odsłona behawioryzmu Edward Chace Tolman Uczenie się utajone (latent learning) Clark Hull Redukcja popędów (drive reduction theory) Kenneth W. Spence Uczenie się różnicujące (discrimination learning theory) Rescorla-Wagner Zaskoczenie i procesy uwagowe Pearce-Hall Waga konsekwencji
Szczury pogrążone w myślach Poznawcze podejście do uczenia się: Psychologia postaci: np. W. Köhler i interpretacja eksperymentu z gołębiami
Szczury pogrążone w myślach Poznawcze podejście do uczenia się: Pierwsze modele pamięci: Atkinson i Shiffrin, Baddeley Konsturktywizm: J. Bruner, J. Piaget, i in. Uczenie się społeczne: L. Vygotsky, A. Bandura, J. S. Brown, M. Tomasello Informacyjne podejście do uczenia się: D. Hebb, G. A. Miller, A. Newell, D. Rumelhart Sociokonstruktywizm (socio-constructivism): Rogoff and Lave – uczenie się przez „negocjowanie” i „uczestnictwo”. Dziś: uczenie się usytuowane (situated learning) Uczenie się przez doświadczanie (experiential learning): Carl Rogers – nie uczymy bezpośrednio nikogo niczego, stymulujemy do tego, żeby się uczył sam.
Szczury pogrążone w myślach Kristin Andrews: uczenie się przez wgląd Wojciech Pisula: uczenie się przez eksplorację Temperament a nabywanie nowych umiejętności
Nadwyżka zasobów i „podróże w czasie” Zasoby mentalne uczącego się zwierzęcia: Poznawcze: wgląd, eksploracja Energetyczne: temperament „Podróże w czasie”: pamięć epizodyczna i planowanie działania (M. Trojan)
Siła interakcji społecznych Albert Bandura Społeczno-poznawcza teoria uczenia się Pojęcie kontroli i modelowania (naśladowanie zachowań agresywnych) Etiologia (np. D. R. Griffin) Irene Pepperberg Model trener-rywal A co z uczeniem się zachowań społecznych, szczególnie nacechowanych moralnie?
Uczenie się zachowań pro-moralnych Mark Rowlands Can Animal be Moral? 2012 (The Philosopher and the Wolf: Lessons from the Wild on Love, Death and Happiness, 2008) Zwierzęta są podmiotami moralnymi, tj. potrafią działać moralnie dzięki opanowaniu praktyki moralnej poprzez odczytanie i stosowanie się do określonej, lecz elastycznej reguły działania w danej sytuacji. Hipoteza praktyki (practice hypothesis): posiadanie racji wymaga prawidłowego osadzenia w praktyce. Hipoteza wyspecjalizowania: prawidłowe osadzenie w praktyce wymaga mistrzostwa (being master of the technique) Podmioty moralne i moralni sprawcy (moral subjects/moral agents)